Lightforce E240 xenon

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Lightforce E240 xenon

Innlegg Lux » Søn Jan 03, 2010 21:46

Tenkte jeg skulle legge ut en liten "step-by-step" av xenonkonvertering av Lightforce sin E240-modell...

(*) - Oppdatert!!!

Det du trenger er følgende;

- bormaskin/drill
- 3,5 mm metallbor
- baufil/-sag (*)
- alu.pop-nagel (3,2x6,2 mm)
- pop-nageltang
- rundt/konisk slipestykke for bormaskin (f.eks. "Dremel-ting")
- konisk trinn-bor
- polygriptang
- xenon-kit med H1-sokkel.
- lodde-kabelsko "små" (Biltema)
- 5 mm krympeslange
- 1 stk. lighter


NB!!! - Ledningene på xenonpæra må kappes og skjøtes under ombygging av denne lykta...

- kapp ledningene ca.2 - 2,5 cm fra kontaktene, merk disse så du vet til senere hvilken ledning som går til hvilken kontakt!!!!!

Tips !!! - hvis du skal gjennonføre denne operasjonen, anbefaler jeg å skaffe ei defekt H1 xenonpære som prøvekanin under ombygginga, så du slipper å passe på å ikke ta på glasset hele tida mens du borrer og freser og justerer litt her og litt der....!! ;)

Bilde
Lightforce E240


Bilde
Ta lykta ut av embalasjen, skru reflektordelen av foten / pæreholderen...
Dette gjør du ved å holde i foten og skru reflektoren mot klokka, "akkurat som å åpne ei flaske brus"...
Sett så foten i ei skrustikke;.....
Mellom reflektoren og foten er det en metall-ring, fjærn denne, så kommer lys punktet i lykta på riktig plass !!! ;)

Bilde
Ta så fram bormaskina med et 3,5 mm bor.
Bor ut den eksisterende pop-naglen som sitter i..., denne holder pæreholderen og foten sammen.


Bilde
Når dette er gjort deler du pæreholderen fra hverandre...


Bilde
Bor ut pop-nagelen til jord-ledningen og fjern denne...


Bilde
Utboring av nedre pæreholder...

Bilde
..hullet skal romme sokkel-foten til xenonpæra...

Bilde
evt. fres ut det siste i hullet sånn at sokkelen på xenonpæra går klar og ikke står i spenn mot noe...


Bilde
Så tar du fjæra og ei baufil/sag, her skal du kappe av en(1) runde...
Dette kan være litt "trasig" å gjøre, men det beste er å holde fjæra med fingrene mot et underlag å sage....., pass deg for sagbladet... ;)
(*) - Dette gjelder ikke xenonpærer med metallsokkel/plastsokkel med tynn "plate"!!!

Bilde
en runde er kappet av...


Bilde
Ta så den øverste delen av pæreholderen og bor ut hullet med et konisk bor...
NB!!! vær forsiktig når du strammer denne i skrustikka, dette er aluminium, et mykt materiale som i tillegg er støpt - kan knekke når det er "kaldt"...

Bilde
Den øverste viser "originalen" og den nederste er etter utboring. Grunnen til dette er for at "stanga" på xenonpæra skal gå klar.


Bilde
Sett ting sammen, dette er litt trangt og knotete. Jeg brukte ei polygriptang for å få toppdelen i lås, delvis for å unngå å komme borti glasset på pæra.


Bilde
Sett så sammen pæreholderen og foten samtidig som du trekker ledningene igjennom forten. Sett i en ny pop-nagel og dra ledningene gjennom gummigjennomføringa og trykk denne inn igjen bak på foten.
Så skjøter du sammen ledningene til xenonpæra igjen, her kan du for sikkerhets skyld bruke krympeslange i tillegg for å være helt sikker på at det blir tett og fint.

Bilde
Alt er monert sammen igjen...
Til slutt skrur du reflektoren på igjen.... Ferdig !!!


Lykke til...!! ;)
Sist endret av Lux den Lør Feb 12, 2011 00:54, endret 2 ganger.
"Welcome to LIGHTFORCE country"... Lights so bright..."you gotta wear shades"
-T.I.A. CB6258-
+47 98287415
-ABECEDEMST-
Brukerens avatar
Lux
-Lysmester & Tusenkunstner-
 
Innlegg: 1500
Registrert: Fre Mar 14, 2008 00:43
Bosted: Trondheim

Innlegg Rubber Duck » Søn Jan 03, 2010 22:07

Du lever virkelig opp til tittelen din du, kjempeflott tiltak og forklaring! :tommel:

PS: flyttet dette til den tekniske tråden, en slik guide fortjener å ligge her.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11425
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg The King of Plaza » Søn Jan 03, 2010 22:13

Det er det jeg sier... LUX er en OPPLYST kar, ser lyst på allt han :D :D :D
tlf priv 95156332..

"knights of thunder"

My God has a hammer, your God was nailed to a cross, Any questions...?
Brukerens avatar
The King of Plaza
Veteran
 
Innlegg: 1834
Registrert: Lør Sep 15, 2007 22:10
Bosted: Inderøy / Plaza lainn :)

Innlegg Aasen » Søn Jan 03, 2010 22:46

hmmm, måtte nå være bedre om vi andre bare kjøpte lykter hos deg, ferdigkonvertert? :-)
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-

Volvo Fm480 med Pk100002 og noe blått fra Broshuis hengende etter...

Scania R620 med Pk85002

Man TGS 35-400 med Pk44002

Scania R560 med Pk20002
Aasen
Lærling
 
Innlegg: 264
Registrert: Tor Mai 25, 2006 22:08
Bosted: Bodø

Innlegg Vabbis » Søn Jan 03, 2010 23:16

Fiffi :tommel: :tommel:
Brukerens avatar
Vabbis
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 596
Registrert: Søn Jun 10, 2007 23:11
Bosted: Røra, hylla.


Innlegg Stig-Arne » Man Jan 04, 2010 12:17

Har nå lurt på en ting, hva er det som gjør Lightforce så spesiell ?
Er det bare optikken inne i lykta som gjør de så bra?
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -
 
Innlegg: 1689
Registrert: Man Feb 12, 2007 16:34
Bosted: Harstad

Innlegg MB 4154 » Man Jan 04, 2010 20:12

Stig-Arne skrev:Har nå lurt på en ting, hva er det som gjør Lightforce så spesiell ?
Er det bare optikken inne i lykta som gjør de så bra?
Det der har jeg lurt på også,å gå fra xenon til halogen blir litt bakvendt i mine øyne :roll: :roll:

Har enda ikke glemt hvor "deilig" det var å få xenon for første gang. Eneste fordelen jeg kan "se" med halogen er varmen som hindrer ising i tett snøvær.
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2632
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg r1morten » Man Jan 04, 2010 20:18

Men iser det så veldig på xenon lampene da?
Har en bil som går på brøyting hvor det står 2 hella xenon på taket,og sjåføren kan ikke få skrytt nok av når han brøyter,og ising har ikke merket noenting til.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier
 
Innlegg: 3229
Registrert: Man Feb 13, 2006 16:27
Bosted: Froland(Arendal)

Innlegg Lux » Tir Jan 05, 2010 00:26

MB 4154 skrev:å gå fra xenon til halogen blir litt bakvendt i mine øyne :roll: :roll:


...eh, er det noen som har gjort det her da??? :roll:
"Welcome to LIGHTFORCE country"... Lights so bright..."you gotta wear shades"
-T.I.A. CB6258-
+47 98287415
-ABECEDEMST-
Brukerens avatar
Lux
-Lysmester & Tusenkunstner-
 
Innlegg: 1500
Registrert: Fre Mar 14, 2008 00:43
Bosted: Trondheim

Innlegg MB 4154 » Tir Jan 05, 2010 18:25

Lux skrev:
MB 4154 skrev:å gå fra xenon til halogen blir litt bakvendt i mine øyne :roll: :roll:


...eh, er det noen som har gjort det her da??? :roll:
Ikke her nei ;) .Men er det ikke halogen originalt i light force'n?? Ventet egentlig på svar på det stig-arne spurte om :roll:
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2632
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.


Innlegg Lux » Ons Jan 06, 2010 18:46

MB 4154 skrev:
Lux skrev:
MB 4154 skrev:å gå fra xenon til halogen blir litt bakvendt i mine øyne :roll: :roll:


...eh, er det noen som har gjort det her da??? :roll:
Ikke her nei ;) .Men er det ikke halogen originalt i light force'n?? Ventet egentlig på svar på det stig-arne spurte om :roll:


Lightfforce finnes med både halogen (E-merket versjon), "xenopoth" (den vanlige) - dette er en halogen/xenon-gass blandet 100w-pære som lyser ca. 20% sterkere en en vanlig halogen-pære... også har du original xenon lightforce (240 HID)..., men denne er så dyr at så og si ingen kjøper den, finnes i både 35w og 50w...

Så til stig-arne sitt spm.;
Det er vel ikke så mye spesiellt..., reflektoren har en speilblank overflate, mye blankere enn alle andre lykter... Den er større og har en helt parabolisk form. Husker ikke helt detaljene, men informasjon finner du her:

- http://www.lightforse.com
- http://www.lightforse.se
"Welcome to LIGHTFORCE country"... Lights so bright..."you gotta wear shades"
-T.I.A. CB6258-
+47 98287415
-ABECEDEMST-
Brukerens avatar
Lux
-Lysmester & Tusenkunstner-
 
Innlegg: 1500
Registrert: Fre Mar 14, 2008 00:43
Bosted: Trondheim

Innlegg terje » Lør Jan 30, 2010 14:53

Lux, Du som er xenon-mesteren vår. :D :D , er det mulig å få xenon i "alt" av lys?
Har nemlig kjøpt meg en slik til privaten:
Bilde

Mer info om den finnes her:
http://www.jula.no/ekstralys-med-runde-parer-129506
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier
 
Innlegg: 2245
Registrert: Tor Mai 25, 2006 22:47
Bosted: Råde

Innlegg fh drivern » Lør Jan 30, 2010 17:28

Så ett tilbud på nettet ett sted i svergie som solgte 4 sånne lightforce xenon 75 watt til 11000 ett eller annet :D
Brukerens avatar
fh drivern
Hjelpemann
 
Innlegg: 34
Registrert: Lør Okt 20, 2007 16:47
Bosted: Mysen Østfold

Innlegg Ole-H » Lør Jan 30, 2010 18:04

terje skrev:Lux, Du som er xenon-mesteren vår. :D :D , er det mulig å få xenon i "alt" av lys?
Har nemlig kjøpt meg en slik til privaten:
http://i63.photobucket.com/albums/h126/ ... 01-jpg.jpg

Mer info om den finnes her:
http://www.jula.no/ekstralys-med-runde-parer-129506


Bare og se hvilke pærer som sitter i lampene.
Xenon får du hvertfall i:
- 9005 (HB3)
- 9006 (HB4)
- H1
- H3
- H4
- H7
- H8
- H9
- H11

Finnes det noen andre pærer tru :?:
Sist endret av Ole-H den Lør Jan 30, 2010 18:06, endret 1 gang
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier
 
Innlegg: 2013
Registrert: Søn Mar 09, 2008 23:30
Bosted: Moss

Innlegg Ole-H » Lør Jan 30, 2010 18:05

Og hadde jeg vært så lur at jeg hadde tittet på linken din med en gang, hadde jeg sett at det var H9 12v. Så da er svaret ja Terje ;)
Tlf: 95 27 74 67
Brukerens avatar
Ole-H
Bileier
 
Innlegg: 2013
Registrert: Søn Mar 09, 2008 23:30
Bosted: Moss

Neste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest