Parti- og stykkgods

Denne tråden er forbeholdt tips og gode råd som omhandler ulike typer transporter, tips om lasting, lastsikring, vedlikehold og andre daglige og funksjonelle råd. Hensikten er at de som er godt kjent med en type transport, f.eks maskintransport eller tanktransport, kan gi beskrivelser om hvordan en f.eks vanligvis laster, sikrer, losser, rengjør osv på de ulike områdene. Bruk gjerne bilder og beskrivelser til bildene slik at de som har behov for tips og informasjon får mest mulig ut av ditt tips og råd.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Parti- og stykkgods

Innlegg Rubber Duck » Tir Sep 22, 2009 19:43

Her kan du legge inn dine tips og råd om lasting, lossing, renhold osv som omhandler parti- og stykkgods
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11276
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Lossing av rør uten sideåpning

Innlegg roymagne » Tor Nov 19, 2009 00:24

How to losse rør når man ikke har noen som kan hjelpe deg og løfte de av

OBS. Husk og ikke surr stroppene slik at de blir liggend under liftet, for da kan det fort bli tungving og få de av, evt så blir en eller annen bonde veldig gla.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The more i learn about women, the more i like my truck!
roymagne
Lærling
 
Innlegg: 186
Registrert: Lør Jan 24, 2009 22:21
Bosted: Bodø

Innlegg BTH » Tor Nov 19, 2009 03:28

roymagne, jævlig fancy. hadde jeg aldri tenkt på :D
Brukerens avatar
BTH
Veteran
 
Innlegg: 1704
Registrert: Lør Jun 07, 2008 22:06
Bosted: Fredrikstad

Innlegg roymagne » Tor Nov 19, 2009 19:07

Fredag kl 1800+ 2 timer kjøring hjem, så begynner hjernen å gå fort når man har lyst på helg :cowboy:
The more i learn about women, the more i like my truck!
roymagne
Lærling
 
Innlegg: 186
Registrert: Lør Jan 24, 2009 22:21
Bosted: Bodø

Innlegg v8valpen » Fre Nov 20, 2009 18:36

roymagne, Hadde en kollega som brukte samme prinsippet på en 5 tonns olje unit , med en surrekjetting..

Fikk uniten av da , ikkje heeilt heil men.. hehe
Signatur:

Du må ikkje tru alt du lese!
Brukerens avatar
v8valpen
Bileier
 
Innlegg: 3820
Registrert: Ons Jun 07, 2006 21:20
Bosted: tu


Re: Lossing av rør uten sideåpning

Innlegg Birting » Lør Nov 21, 2009 16:41

Genialt. Men litt dumt hvis du losser på feil plass. "det skulle vært 5 km. lenger opp idalen" :D :D

roymagne skrev:How to losse rør når man ikke har noen som kan hjelpe deg og løfte de av

OBS. Husk og ikke surr stroppene slik at de blir liggend under liftet, for da kan det fort bli tungving og få de av, evt så blir en eller annen bonde veldig gla.


[img]http://i668.photobucket.com/albums/vv41/roymagne/bloch3.jpg[img]

Født fri, skattet ihjel!!!!!!!

A man's home is his castle until his queen arrives.

www.teltgutta.webs.com
Brukerens avatar
Birting
Veteran
 
Innlegg: 1755
Registrert: Tir Des 19, 2006 19:39
Bosted: Frei

Re: Lossing av rør uten sideåpning

Innlegg DeLutte » Lør Nov 21, 2009 17:04

Nåja, man skal passe seg litt med slike dreneringsrør.
1 liten sprekk i enden på dem, så kan du kaste hele røret.
Med andre ord, så bør man ikke la dem falle ned av liften.

Når de ligger helt på vippen, så må man senke liften gradvis, helt til den enden av rørene ligger nede på bakken.


De Lutte - kjørt mange slike til diverse bønder.
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4513
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg Bredes1 » Lør Nov 21, 2009 17:42

En av gutta der jeg jobbet før gjorde det samme og reiv opp ett tre hos en bonde det viste seg å være ei premiegran aner ikke hva det er men.
Sørg for at det du bruker som anker sitter fast. :mrgreen:
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier
 
Innlegg: 2182
Registrert: Lør Jul 12, 2008 11:29
Bosted: Nord-Odal

Re: Lossing av rør uten sideåpning

Innlegg roymagne » Søn Nov 22, 2009 01:45

DeLutte skrev:Nåja, man skal passe seg litt med slike dreneringsrør.
1 liten sprekk i enden på dem, så kan du kaste hele røret.
Med andre ord, så bør man ikke la dem falle ned av liften.

Når de ligger helt på vippen, så må man senke liften gradvis, helt til den enden av rørene ligger nede på bakken.


De Lutte - kjørt mange slike til diverse bønder.


Godt du sa det, glemte det selv.
Har vert med på at slike har blitt ødelagt veldig lett . har selv ikke skadet noen, men når ahlsell feks laster de løst inne i bilen så har det hendt at de har rullet ut og ned i bakken igjen, er det i tilleg frost ute, så kan de knuse som glass..


Ang. "anker"
Brukte samme metode på en materialbunt, hos nordfold snekkeri i steigen, da motaker var i skogen og ikke hadde tid og ta imot varene.

Et par timer etterpå fikk jeg telefon fra sjefen om jeg viste noe om en skjev lyktestolpe i nordfold hehe.
Men den rette seg opp igjen ;)
The more i learn about women, the more i like my truck!
roymagne
Lærling
 
Innlegg: 186
Registrert: Lør Jan 24, 2009 22:21
Bosted: Bodø

Innlegg Bredes1 » Søn Nov 22, 2009 11:36

Bredes1 skrev:En av gutta der jeg jobbet før gjorde det samme og reiv opp ett tre hos en bonde det viste seg å være ei premiegran aner ikke hva det er men.
Sørg for at det du bruker som anker sitter fast. :mrgreen:

Glemte at det ble ett krav fra bonden om 25000.- i erstatning og bileier måtte betale etter en runde i retten.
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier
 
Innlegg: 2182
Registrert: Lør Jul 12, 2008 11:29
Bosted: Nord-Odal


Innlegg DeLutte » Søn Nov 22, 2009 11:42

Og da ramla det vel på med saksomkostninger i tillegg :)

Mye bedre å være snill gutt og betale med en gang, når man ødelegger noe.


De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4513
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg svennern » Søn Nov 22, 2009 14:26

DeLutte skrev:Og da ramla det vel på med saksomkostninger i tillegg :)

Mye bedre å være snill gutt og betale med en gang, når man ødelegger noe.


De Lutte


det beste er vel når motaker har losse utstyr i orden. eller lære seg å bestille kran bil hvis dem ikke har eget utstyr til å losse lastebilen med. :)
ting går vel vidre.

Stolt pappa tel ei lita jente :D
svennern
- Bleieskiftarbeider -
 
Innlegg: 4018
Registrert: Ons Des 10, 2008 22:43
Bosted: Rallybygda i Indre Enfold

Innlegg Bredes1 » Søn Nov 22, 2009 14:43

Ja det er greit å bruke hue men dette var en kar som skulle være extra flink samt at han var litt ute å kjøre fra før så.
Aner ikke noe om saksomkost men dette ble ett tema på neste sjåførmøte ja.
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier
 
Innlegg: 2182
Registrert: Lør Jul 12, 2008 11:29
Bosted: Nord-Odal

Innlegg DeLutte » Søn Nov 22, 2009 19:54

svennern skrev: det beste er vel når motaker har losse utstyr i orden, eller lære seg å bestille kran bil hvis dem ikke har eget utstyr til å losse lastebilen med. :)




Eller at transportfirmaet bruker hue og ikke kjører ut en 6 meters bunt med rør i en lukket skapbil uten sideåpning :)

Er vel ikke mottakers ansvar å bestille kranbil, han har kjøpt rørene hos en forhandler, som igjen har bestilt transporttjenester av et firma.


De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4513
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg DemonDave » Søn Nov 22, 2009 22:06

Sideåpning är oppskrytt! ;) Husker en gång på Poståkeriet när jag fick en 12 meter lång vals i kasse som skulle med från Karlstad till Åmotfors. Hengern var ju sånn cirka 12,5 meter lang, så det var ju inga problem. Dock en gammal drickavagn, dom enda dörrarna som fanns var i bakstammen. Som tur var diametern ganska beskjeden, så vi lyfte valsen i ena änden, och rullade under en postbur tills valsen låg inne i buren. Sen var det bara att lyfta i andra änden med trucken och trilla in den i skapet längst med högerväggen. När allt annat var lossat drog jag med mig hengeren till Åmotfors. Hos mottagaren hade dom en gammal Volvo baklastare från -60-70-talet nångång, som sparkades igång i ett rökmoln. Maskinföraren lyfte bakänden av valsen och rygget tills buren stod helt bakerst i skapet, innan han ställde ner bakänden av valsen på backen. Sen lyfte han valsen från sidan, jag drog undan buren, och sen var det bara att lirka ur valsen ur bakdörrarna. Litt av en balansakt med en gammal baklastare.
DemonDave
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1052
Registrert: Søn Mar 30, 2008 10:27

Neste

Gå til "How-to-do" - praktiske tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest