Containertransport

Denne tråden er forbeholdt tips og gode råd som omhandler ulike typer transporter, tips om lasting, lastsikring, vedlikehold og andre daglige og funksjonelle råd. Hensikten er at de som er godt kjent med en type transport, f.eks maskintransport eller tanktransport, kan gi beskrivelser om hvordan en f.eks vanligvis laster, sikrer, losser, rengjør osv på de ulike områdene. Bruk gjerne bilder og beskrivelser til bildene slik at de som har behov for tips og informasjon får mest mulig ut av ditt tips og råd.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Containertransport

Innlegg Rubber Duck » Tir Sep 22, 2009 19:44

Her kan du legge inn dine tips og råd om lasting, lossing, renhold osv som omhandler containertransport
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11276
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg Sheriff » Ons Sep 23, 2009 22:04

Prøvde å dokumentere sjøcontainer kjøring idag:

På de trallene vi har så er det uttrekk for å tilpasse de forskjellige containerstørrelsene. Alt fra 20 til 50 fot`s containere passer på ramma med de forskjellige innstillingene.
De kan også justeres i høyden. Praktisk hvis du skal levere til noen med høy rampe, eller noen med en lav rampe:)

Her er tralla uttrekkt til å passe til en 40 foter..

Bilde

For å spare deg noen slag med slegga er det lurt å legge opp låsene før containeren blir løftet på.

Bilde

Bilde

Her er contianer`n på ramma, låsen i oppstilling og festet med skrufestet.

Bilde

Bilde

Forran på trallene våre så har vi to valg. Jeg må bruke dildolåsen når containeren ligger helt ned på ramma. Da er det bare å dytte slinten inn å dildoen kommer ut å låser containeren til ramma.

Bilde

Eller jeg kan ta ut splinten under å legge ut en "vanlig" lås med sku på hvis jeg hever låsene bak på tralla.

Og for guds skyld!! Altid lås container`n din!!! Altid!!

Da skal dere være godt rustet til en runde med sjøcontainere på semi.
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Brukerens avatar
Sheriff
Veteran
 
Innlegg: 1745
Registrert: Tir Nov 20, 2007 13:18
Bosted: Trondhjæm:-)

Innlegg Rubber Duck » Ons Sep 23, 2009 22:16

Glimrende dokumentert og beskrevet, det er slikt vi gjerne vil se slike tips og innføringer med bilder og god og beskrivende tekst til :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11276
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg kentsor » Lør Okt 03, 2009 00:24

hmm.. ligner mye på narko chassiene vi hadde på wajens.. men der kjørte man 20 fot i ræva med utskytet inne, 40fot med utskytet ute, og med festene opp kjørte man 45 fot med utstikk foran og bak.

kjører du mange 50fots containere?
-- Turnin wheels and shiftin gears --
Brukerens avatar
kentsor
- Shrek -
 
Innlegg: 12553
Registrert: Ons Jan 03, 2007 20:50
Bosted: Dodge City

Innlegg espen » Lør Okt 03, 2009 09:45

50 " containere? Jøss.., aldri sett eller hørt om. Må alltid bli utstikk på tralla da? Eller kan du trekke de ut så langt...

Ingen av de 4 chassiene vi har kan trekkes lengre ut enn 45".
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 884
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54


Innlegg Sheriff » Lør Okt 03, 2009 13:58

Aldri vært borti 50" selv:) Men, det står så i instruksjonsboka.. Faktisk så er jeg usikker på om det finnes;-) Men, jeg har regna litt på det å er rimelig sikker på at jeg skal klare å få å 2 schenker bokser, a 25 fot stykket. Det passer i allefall på låsene..

Men, det er nesten som du sier kentsor. 20 fot på ræva med utskyt inne, 40 med utskyt ute. Men, når jeg skal ha på 45 så trekker jeg utskytet enda lengre. Å enda er det flere hakk..:) så hvis det noensinne skulle komme en 50 fot boks så skal jeg faen meg få den på!!:D Jeg trenger heller ikke å ha oppe festene for å kjøre 45 fotere.. de kan godt ligge nede på ramma.
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Brukerens avatar
Sheriff
Veteran
 
Innlegg: 1745
Registrert: Tir Nov 20, 2007 13:18
Bosted: Trondhjæm:-)

Innlegg Pelle » Lør Okt 03, 2009 18:49

Noen tips til hvordan man får løs containerlås som ikke har vært løst siden tralla ble levert i 05??
Member of Team Lightforce
Brukerens avatar
Pelle
Veteran
 
Innlegg: 1254
Registrert: Tor Sep 20, 2007 17:58
Bosted: Namsos (Spillum)

Innlegg Bredes1 » Lør Okt 03, 2009 19:25

Vd40 mekolje og slegge samt :evil: :evil: .
Medlem av TIA Norge CB 6449
Førerkort på lastebil siden 1985.
----
Bredes1
Bileier
 
Innlegg: 2182
Registrert: Lør Jul 12, 2008 11:29
Bosted: Nord-Odal

Innlegg Sheriff » Tir Okt 06, 2009 06:41

Råmuskelkraft, wd40 og ei kraftig slægge:)
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Brukerens avatar
Sheriff
Veteran
 
Innlegg: 1745
Registrert: Tir Nov 20, 2007 13:18
Bosted: Trondhjæm:-)

Innlegg Onnaien » Tir Okt 06, 2009 10:32

Kan være en stor fordel å gørrvarme det før slag...Da pleier de å løsne tålig greit...
Bilde
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel
 
Innlegg: 13950
Registrert: Tor Mai 11, 2006 14:57
Bosted: Undheim / Time


Innlegg Skripis » Tir Okt 06, 2009 16:43

Jepp, de kan sitte veldig godt! Så har man ei tralle med fester man ikke bruker så piller man litt på materiellet og ikke loffen neste gang man venter på lass. ;)
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1086
Registrert: Søn Feb 18, 2007 22:44
Bosted: Arendal

Innlegg JvhScania » Tir Okt 06, 2009 20:00

Et lite ekstratips, Ikke dra låsene skikkelig til men akkurat slik at de ikke kan sprette ut og dra til litt til. Smør låsene ofte med kjedefett (hvitt sprayfett), det løser mange problemer :D
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier
 
Innlegg: 3021
Registrert: Tor Aug 30, 2007 20:07
Bosted: Et lite stykke utafor folkeskikken

Innlegg Dennis » Tir Okt 06, 2009 22:39

ALDRI slå til låsene med hammer, slegge o.l. Sprenger gjenger og ødelegger låsen.
Er nok å skru til med håndemakt. Trossalt så sitter ikke låsen i skruen...
Dennis
Bileier
 
Innlegg: 2863
Registrert: Fre Jun 06, 2008 17:06

Innlegg v8valpen » Tor Okt 08, 2009 16:02

er greit å ha en liten stålbørste i skapet på bilen hvis du kjører chassi..

børster du utav gjengene en gang iblandt samt skruer igjen de festene som ikkje blir brukte så setter de seg ikke fast..
Skader jo ikke med en oljeskvett heller , men då er det ennå viktigre å skrue de opp sånn at ikkje alt driten limer seg enda bedre fast...

Som sagt tidligere er det ingen hensikt å stramme låsene så vanvittig.
Du får bare problemer når du skal ha de av..
Bare de er stramme nok til å ikke kunne åpne seg av seg sjøl er det egentlig bra nok..

har heller aldri sett en 50" container..
Heller aldri kjørt et chassi som tar slike..
må vell nødvendigvis settes "oppå" med utstikk både forran å bak?!
Signatur:

Du må ikkje tru alt du lese!
Brukerens avatar
v8valpen
Bileier
 
Innlegg: 3820
Registrert: Ons Jun 07, 2006 21:20
Bosted: tu

Innlegg NikonMan » Søn Okt 18, 2009 19:03

Pelle skrev:Noen tips til hvordan man får løs containerlås som ikke har vært løst siden tralla ble levert i 05??


Vi hadde en henger med container som aldri hadde vært tatt av,de låsene satt rimelig godt ! Til slutt ble det et besøk på Scania Øst,skjærebrenner og to nye låser.Alt pga at ingen hadde lyst til å løsne på låsene av og til.
Mvh
NikonMan

Assumption is the mother of all fuckups
Brukerens avatar
NikonMan
Lærling
 
Innlegg: 108
Registrert: Tir Okt 06, 2009 19:55

Neste

Gå til "How-to-do" - praktiske tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest