Spesialtransport

Denne tråden er forbeholdt tips og gode råd som omhandler ulike typer transporter, tips om lasting, lastsikring, vedlikehold og andre daglige og funksjonelle råd. Hensikten er at de som er godt kjent med en type transport, f.eks maskintransport eller tanktransport, kan gi beskrivelser om hvordan en f.eks vanligvis laster, sikrer, losser, rengjør osv på de ulike områdene. Bruk gjerne bilder og beskrivelser til bildene slik at de som har behov for tips og informasjon får mest mulig ut av ditt tips og råd.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Spesialtransport

Innlegg Rubber Duck » Tir Sep 22, 2009 19:47

Her kan du legge inn dine tips og råd om lasting, lossing, renhold osv som omhandler spesialtransport
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Re: Spesialtransport

Innlegg Harald_T » Fre Jun 03, 2016 21:05

Jeg har et spørsmål angående merking av en transportkasse som inneholder en utstillingsmodell. Kan først gi litt info av hva kassen inneholder før jeg konkretiserer spørsmålet. De siste 4-5 årene har jeg jobbet med et modellfjøs i skala 1:32. Fjøset er 1,25 meter langt og 60 cm bredt. Oppi fjøset er all innredning, fôringsutstyr og liknende laget for hånd i messing, plast og treverk. Det aller meste er limt fast for at det ikke skal løsne og reise rundt i fjøset under frakt, men det tåler likevel ikke allverdens behandling. Utenpå fjøset er det et pleksiglassmonter.

Tidligere har jeg hatt en hjemmelaget transportkasse som har vært grei nok, men den var ikke veldig solid, og sikringen av fjøset innvendig var heller ikke bra. Fjøset har vært leid av TKS AS på Jæren til forskjellige messer, blant annet i Sverige. Til og fra Jæren, og derfra til Sverige og tilbake blir dette fraktet med lastebil hos forskjellige transportfirmaer. Den forrige kassa hadde en del spor av røff behandling, og ting inni fjøset var også løsnet og delvis ødelagt. Jeg har derfor fått en ny og skikkelig transportkasse denne gangen, og jeg håper dette skal gjøre transporten tryggere. Ting er også sikret bedre inni fjøset, og fjøset sitter nå skrudd fast til bunnen av kassa permanent, slik at det sitter skikkelig fast.

Hvordan anbefaler dere at denne kassa merkes? Allerede på vei fra produsenten av kassa i Trøndelag og ned til meg på østlandet har kassa fått stygge merker på grunn av dårlig behandling av transportør. Det er viktig at kassa fraktes riktig vei hele tiden. Jeg ønsker å vite hvilke klistremerker jeg trenger, og hva som skal stå på dem. Jeg har fått forslag om å merke den med "Modell" og kanskje bilde av fjøset.

Jeg har tenkt på at jeg kanskje burde stroppe fast kassa til en Euro-palle. Selve kassa er litt lengre enn en palle, men tanken er at da vil den i alle fall bli fraktet riktig vei hele tiden, og det gjør kanskje lastejobben enklere for transportøren da de kan bruke truck. Kassa med fjøset i veier et sted mellom 50 og 100 kg, jeg vet ikke akkurat. Under er det litt bilder av kassa og fjøset. (Bildene er vedlegg, fordi det virker som BBCode er deaktivert i denne tråden). Pallekragen skal også være med, men den kan enten stroppes fast oppå, eller settes oppå pallen med kassa oppå der igjen eller kassa under og kragen oppå. Kragen fungerer som forhøyning under utstilling.

Håper noen kan svare meg på dette. Jeg tenkte at ved å spørre her får jeg kanskje svar fra folk som jobber med slik transport.
Vedlegg
20160221_193535.jpg
Her ser dere at det er mange smådeler, og at det er viktig med god sikring og merking.
20160221_193535.jpg (176.13 KiB) Vist 2977 ganger
20160315_155525.jpg
Den nye kassa. Den skal selvsagt ikke fraktes denne veien med fjøset inni.
20160315_155525.jpg (57.81 KiB) Vist 2977 ganger
20160506_153602.jpg
Ny kasse til venstre, gammel til høyre.
20160506_153602.jpg (157.46 KiB) Vist 2977 ganger
Harald_T

Gå til "How-to-do" - praktiske tips

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest