viewtopic_print
Side 1 av 1

Andre typer transporter

InnleggSkrevet: Tir Sep 22, 2009 20:22
Rubber Duck
Her kan du legge inn dine tips og råd om lasting, lossing, renhold osv, som ikke er omhandlet i egne tråder

Pallegaffel / Kran

InnleggSkrevet: Tir Apr 20, 2010 17:40
Aasen
Hei.

Jeg og pallegalffelen til kranen er ikke spesielt gode venner, er det noen som har noen lure tips å komme med ifm bruk av pallegaffel og kran?

Re: Pallegaffel / Kran

InnleggSkrevet: Tir Apr 20, 2010 17:51
domain
Aasen skrev:Hei.

Jeg og pallegalffelen til kranen er ikke spesielt gode venner, er det noen som har noen lure tips å komme med ifm bruk av pallegaffel og kran?


Øvelse - øvelse - øvelse og masse tålmodighet.

InnleggSkrevet: Tor Apr 22, 2010 19:52
dibben
Jeg bruker pallegaffelen hele sommeren til å heise plen på paller.Disse pallene veier fra 100-2000 kg.Sleit som en gud til å begynne med,men nå etter snart to år,går det ganske bra.Så det er nok bare øvelse som hjelper,ja...Du må lære deg teknikken på hvordan sette den i og ta den ut forsiktig.Bruk gjerne skilpadden på kontrollen da.Går litt seint,men bedre det enn at pallen faller av...

InnleggSkrevet: Tor Apr 22, 2010 21:02
Aasen
Har grei kontroll på å få gaffelen ut av pallen, inn derimot.... :-(

InnleggSkrevet: Man Mar 14, 2011 00:19
Homer Simpson
Asfalt:

Diesel er din beste venn, men ikke snakk for høyt om det, smør altid planet godt med slippmiddel/asfaltrens, er det dårlig eller utilgjengelig ha alltid ei spruteflaske med diesel i bilen som du kan bruke, sitter asfalten fast bruk diesel, og noen lass med 0-4 får planet blankt som fy igjen.

Pass på å ha kapellet noenlunde i orden, ikke last for høyt siden kapellet tar skade av det, ha åpent kapell når det ikke kreves(så det ikke blir bøyd av vann og andre ting).

Last i flere hauger, så kommer asfalten lettere, mere kontrollert og bilen blir som oftest bedre å kjøre, selv liker jeg litt framtungt.

På utleggeren så er det bare å finne en teknikk som funker for deg, en teknikk som gjør at du orker å holde bremsen stabilt og støtt lenge.
Jeg kjører med sko på grunn av det.

Pass på for kabler etc. over veien, ikke regn med at andre ser det for deg, og stress ned.

Pass på å tippe på støe plasser, spesielt med semi.

Prøv å unngå rester av grus på planet.

Min erfaring er at det er ett jævla tidsjag i dette, bunn gass og litt til gjelder ofte, og enda er du for treig, ignorer det, slik er de mot alle, kjør på en måte du føler deg komfortabel med, men det er ikke tid til vas, om du må vase prøver du å gjøre det tom.

Sikkert andre som har litt mere erfaring som har mere å komme med eller rettelser.


Og sist men ikke minst: Lås evt sving på henger før utleggeren, og skyv inn evt. utskyt på henger.

InnleggSkrevet: Man Jun 27, 2011 17:55
solberget transport
Eg har eit spørsmål ang. gammel lastebil vs. nye lastebilar og hengarar med ABS. Kva er regelen for dette? Har hørt at nye lastebilar kun kan kjørast med hengar med ABS. Er det da slik at eldre lastebilar kun kan kjørast med hengar utan ABS? har spekulert lenge på dette, men så kom eg til å tenkje på bergli :)

Helsing
Thomas

InnleggSkrevet: Man Jun 27, 2011 22:20
Johnny
solberget transport skrev:Eg har eit spørsmål ang. gammel lastebil vs. nye lastebilar og hengarar med ABS. Kva er regelen for dette? Har hørt at nye lastebilar kun kan kjørast med hengar med ABS. Er det da slik at eldre lastebilar kun kan kjørast med hengar utan ABS? har spekulert lenge på dette, men så kom eg til å tenkje på bergli :)

Helsing
Thomas


ABS:
Bil med + Henger med = OK
Bil med + Henger uten = ikke Ok

Bil uten + Henger med = OK
Bil uten + Henger uten = OK

EBS:
Bil med EBS + Henger med EBS = OK
Bil med EBS + Henger med ABS = OK
Bil med ABS + Henger med EBS = OK

Re: Andre typer transporter

InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2015 20:13
vegard1986
Hei.

Jeg lurer på diverse ting ang sikring av last, og er nok litt over snittet interessert i emnet og bilkjøring. For en del år tilbake deltok jeg i et lastsikringskurs, men hodet glemmer fort og trafikkskolen eksisterer ikke lenger. Dette er nok mer på bil og tilhenger,men reglene er vel ca de samme som på lastebil.

1. Kravet til lastsikring er at lasten skal sikres 100 % av godsets vekt fremover og 50 % til sidene, og bak. Så om man har en storsekk på 500 kg så skal det sikres 500 kg frem og 250 til sider og bak.
Jeg forstår dette i at det er mer krefter under en oppbremsing enn sving/gasspådrag. Men jeg er ikke helt med likevel.. Hvorfor skal man ikke sikre 100 % fram,bak og sider? Og hvordan kan man regne seg fram til at "dette er sikret 500 kg forover, og 250 bak/sider"?

2. Dette er noe av det samme som spr 1; jeg har lest litt at man skal ta hensyn til grader,friksjon,vekt på lasten for å beregne stroppene. Men jeg synes det er vanskelig å beregne antall stropper.
Jeg har en sekk på 500 kg som står midt på akslingen , og en stroppe på 4 tonn,og 5 tonns bruddstyrke. Friksjonen vet jeg ikke hva er,men skal vel gå ut ifra 0,2.
Hvordan skal dette regnes ut? Er det en fast utregningsmodel dere bruker? Vet også at det finnes overfallsurring,grime,loop,men usikker hvordan dette brukes. Lathundheftet er jeg ikke helt med på..

3. En annen ting jeg funderer på, er at kravet til vektfordeling er at 20 % av aktuel last skal hvile på styrende hjul. Vil dette rett og slett si at om jeg har en tilhenger på 600 kg og en last på 600 kg, så vil dette bli - 1200 kg*20 %/100= 240 kg som må være på framhjulene(styrende hjul) ? Hvordan skal man greie å regne seg ut ifra det?

3.5: kravet til strammesnella på en fiberstropp er at vi skal kunne spenne surringen til 10% av bruddstyrken på båndet. Så om jeg har en 5 tonns bruddstyrkestropp,så skal jeg greie å stramme 500 kg..? Hva vil dette egentlig si?


4. Hvor mye last kan egentlig stikke ut Bak på tilhengeren. Finner ingen fasit på dette. Hva med sidene?

5. Jeg driver eget firma, og kjører en del diesel i hengeren. Hvor mye kan jeg ta med uten at jeg må ha Adrbevis? Må tilhengeren være godkjent fra vegvesenet uansett,eller kun om man skal frakte veldig mye?

6. Surringfester på tilhengeren: om jeg har en 5 tonns stropp, og surrefeste tåler 500 kg. Kan man da faktisk greie å stramme i for hardt og ødelegge dette festet?

Re: Andre typer transporter

InnleggSkrevet: Tor Jun 16, 2016 08:17
Solvår Hegge
Hei, jeg kan ikke finne hvilke krav gjelder for ansatte i utførelsen av arbeidet med farlig produksjonsanlegg ? Prøvde søke i Google, men der finnes alt , men ikke det jeg trenger. Hvis noen vet, kan du sende her en link eller tekst