Scania 141 - "BL 56107"

Her er tråden for restaureringsprosjekter av gamle lastebiler og transportutstyr. Opprett én tråd for hvert kjøretøy/prosjekt, og fyll gjerne på med bilder og beskrivelser av prosjektene det jobbes med.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Scania 141 - "BL 56107"

Innlegg Strande Jr. » Ons Aug 14, 2013 21:57

Hei alle :D

Etter X-antall timer her på prosjekt tråden hos Bergli, er det endelig klart for en egen tråd!

Jeg ønsker å åpne med å skryte uhemmet av all den kompetansen, innsatsviljen, tålmodigheten og ikke minst det gode kameratskapet og den flotte tonen dere har her inne :D
Det gir økt motivasjon å følge de ulike prosjektene rundt om og ikke minst se de flotte bilene få nytt liv!

Litt om meg:
Født og oppvokst med en far som stort sett bare var hjemme å vaska klær mellom turene og mange fine opplevelser i bil under oppveksten, var det umulig å ikke bli bitt av basillen.
Var etterhvert så priviligert å få lov å kjøre sjøl, både innland og det som hos gamlingen betegnes som "distribusjon" på kontinentet *.
(* -ikke no særlig syd av Paris... ;) )

Nå i sommer var det endelig mulig å få kjøpe prosjekt...
Bursdags gave til undertegnede og fatter, vi er veldig fornøyd og bobbler over av pågangsmot! (noe som er meget behøvd som dere vet..)

Håper å fortsette å lære tips og triks av dere underveis!

Følg gjerne med :D
Sist endret av Strande Jr. den Man Aug 26, 2013 10:27, endret 1 gang
...The old Rat Race ain't never been won...😶
Strande Jr.
Sykkelbud

Innlegg Strande Jr. » Ons Aug 14, 2013 22:25

Her noen bilder av en flott gammel dame vi har fått tak i:

Bilde

Bilde

(Bildene er fra selger og bilen hentes ila hælja..)
Strande Jr.
Sykkelbud

Innlegg schnuffman » Tor Aug 15, 2013 21:00

hi strender Jr Gratulerer til Scania
dessverre jeg kan ikke norsk
Jeg håper det fungerer med min oversetter-program
Jeg ønsker deg mye moro med Scania
BINN og ser frem til rapportene og bilder

hilsener fra hamburg sier schnuffman :D
Docker's Dream F16....
schnuffman
Hjelpemann

Innlegg Rubber Duck » Tor Aug 15, 2013 21:37

Velkommen skal du være Strande Jr, jeg kan nok garantere at det vil bli fulgt med i denne tråden (også), prosjekter er alltid spennende å følge med på - regner med det er masse tips og inspirasjon å hente fra de andre som mekker her også :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg A327 » Tor Aug 15, 2013 21:55

Velkommen skal du være,den ser nå ikke helt uoverkommelig ut den ,etter bildene å dømme...
Visdomsord jeg har blitt fortalt fra folk som vet hva det går i.. 1 : Ikke sett deg tidsfrister, ting tar den tiden det tar... 2 : Ta kveld mens du fortsatt har lyst å gjøre litt til..da beholder du gløden lengre....som ho sier i VitaE Pro reklamen på tv ..."Funker for mæ".....
Lykke på ferden...når du er ferdig kommer du til å kunne MYE mer enn du gjorde ......uansett hvor mye du kan fra før..
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

Innlegg Strande Jr. » Tor Aug 15, 2013 23:35

Takker for en varm velkomst :D

Som du sier A327, ikke helt uoverkommelig... vi er foreløpig bedre på å kjøre enn å skru selv om det ligger noe kunskap i bånn ;)
Vi tar en dag av gangen å ser frem til å få henne hjem og i hus! Intet hastverk er nok en god regel!

I morgen går turen til Helsingborg for å møte Ad van Dijk som har med noen deler vi hadde behov for... en skikkelig trivelig kar med aldeles utmerket service :!:

Bilder fra fangsten følger i morgen...
Strande Jr.
Sykkelbud

Innlegg Alltid Blid » Fre Aug 16, 2013 17:08

Velkommen i "gammelbilklubben", alltid trivelig å se at det er flere som er like gale som en selv. :-)
Trenger dere noe til bilen så er er det bare å ta kontakt, jeg har samlet opp litt av hvert opp gjennom åra. Skal bli morsomt å følge dere på ferden mot ferdig bil. :-)
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Innlegg Strande Jr. » Fre Aug 16, 2013 20:54

...takk,takk :D
Ja vi er enige om at det er en lidelse som ikke plager de rundt oss nevneverdig ;)
Flott å høre at det sitter noen på assortert utvalg av deler og løsninger!
Jeg har gjort en del research og snakket med Scania både her hjemme og i Sødertalje, og det flyter jo ikke akkurat over av deler til disse vognene.

Men etter gode tilbud om bistand her og møte med Ad van Dijk i Helsingborg idag, har jeg trua på at det meste går å få tak i. Ad var en kjempe trivelig kar som virkelig går ut av allfarvei for å ordne!
Anbefales på det varmeste for dere som ikke allerede er i kontakt med han.

Videre kan jeg nevne at vi har fått med 2 ekstra 141 hytter i kjøpet. Tilstand uviss foreløpig, men det vil jo bety at vi også ender opp med noe ekstra, som vil bli tilgjengelig for likesinnede med spesielle behov, som oss selv :)

I dag ble det 2x450ltr Diesel Tanker med fester og bånd, Tak-Grind, Stige til hytta, samt noe småtteri... Jepp jeg er klar over at det er noe tidlig å handle finishing detaljer, MEN som nevnt på anne tråd her inne, trenger å vite at vi er i gang og til vår spesifikke bil hadde vi behov for den tank str. 8-)

Bilder ved leilighet...

God Hælj!
Strande Jr.
Sykkelbud

Innlegg Strande Jr. » Man Aug 26, 2013 10:24

Da har jeg hatt gleden av å hente 141'n på Aksdal å nugge over Haukeli og hjem...

Det skal sies at det var LITT av en tur :D

Bilen ser nå pjuskete ut der ho står, men ganglaget på V8'ern å lyden når det tar løs fra 1500rpm er det ingenting å utsette på!
Ikke råd å få ned side-rutene, men godt med høl i hytta å mangel på interiør gjorde det faktum at radio'n var u/s bød ikke på store utfordringen ;)

Splitten forsvant opp Haukeli, men etter litt godsnakk med "gamla" blei vi enige å splitten kom tilbake når det var klart for bykjøring og start/stopp...
Bladfjærene var tilsynelatende inntakte når jeg tok laus, men hovedfjæra var tvært av på begge sider når jeg var framme...ikke no hardkjøring, men gammalt å slitt skulle jeg tru :shock:

Vi har nå fått vogna i hus, å er klare for å starte demontering å katalogisering av deler som kan reddes... ser ut som det blir "ny" hytte da egen kompetanse ikke strekker til for å redde denne!
Står en 111 sove-hytte og ei grus-hytte av ukjent model på tippkassa som også er relativt råttne...

Legger ut noen bilder ila uka når det byr seg mulighet, så får det vel legges ut for bytte/avhending til noen mere sakkyndige enn oss når det gjelder karroseri jobbing.

Motivasjonen er absolutt der den skal være, spesiellt etter å ha sett hva dere andre får til!
Strande Jr.
Sykkelbud

Innlegg Alltid Blid » Man Aug 26, 2013 18:22

Rust i hytta på disse er en ting man må finne seg i, alle sammen er råttne på sine faste plasser. Men deler er å få kjøpt hos Ad Van Dijk i Holland, han reproduserer diverse deler som er mest brukt i rustkrigen.

http://www.scaniaclassicshelpdesk.com/

Ta kontakt med han når dere har funnet ut hva dere trenger og han lager delene for dere, bare å sveise rett inn. Helt fenomenal passform på disse delene.

Stå på. 8-)
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Innlegg CHOPPER » Ons Sep 18, 2013 16:38

hei . ja her e det ett kurant utgangspunkt te å få te en bra bil , e det my rust i hytta på den her karen da ell ? .om en bruke litt tid så e vell det meste mulig å få te .
ønske dæ lykke te videre med restureringa . æ e innom innimellom å ser å les .=
trivsel .
stå på . :)
Brukerens avatar
CHOPPER
Hjelpemann

Innlegg Strande Jr. » Søn Okt 13, 2013 21:17

...prøver å oppdatere litt med noen bilder... ikke så mye å melde, men håper bildene taler for seg :D

Bilde

Det kom en trivelig kar å tok med seg påbygget. Etter mye om og men slapp vogna taket og traversen fjerna grus-kassa for siste gang på denne ramma...

Bilde
Strande Jr.
Sykkelbud

Innlegg Strande Jr. » Søn Okt 13, 2013 21:25

Fikk tatt hytta som står på i litt nærmere ettersyn...skrøpelige saker;

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

... :roll:
Strande Jr.
Sykkelbud

Innlegg Strande Jr. » Søn Okt 13, 2013 21:34

Lånt litt utstyr å klargjort for forlenging av ramme. Slik ble underveis bildene derfra;

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

...til neste gang...
Strande Jr.
Sykkelbud

Innlegg OleMorten » Søn Okt 13, 2013 22:32

Kjedelig med så dårlig stand på hytte, er det mulig og få satt sammen en bra hytte av alle de hyttene du har da?

Åssen påbygg skal du ha på bilen siden du skal forlenge ramma?

Får ha lykke til videre med prosjektet og stå på! :)
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

Neste

Gå til Restaureringsprosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest