VOLVO N 86 -70 mod

Her er tråden for restaureringsprosjekter av gamle lastebiler og transportutstyr. Opprett én tråd for hvert kjøretøy/prosjekt, og fyll gjerne på med bilder og beskrivelser av prosjektene det jobbes med.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

VOLVO N 86 -70 mod

Innlegg Vågsfjell » Søn Okt 18, 2009 11:30

Her har vi en gammel knark jeg fant oppi dalene for litt over ei uke siden.
Det er litt morsomt å finne slikt som ikke er så rustete.

Har nå fått hjem gamlingen, kjørte den selv på prøveskilter fra Hattfjelldal og hjem til Vevelstad.
Det gikk bare fint, det var full vinter på østsiden av Tosentunnellen, men en kjetting bak og piggdekk på resten hjalp godt.

Nå har jeg begynt å få oversikt over elendigheten, og det er nå ikke så galt i grunn.

Jeg må skifte et hjullager foran, samt et par platebiter i dørken i hytta.
Så er det montering av nye baklys, samt ledninger til disse.
Bremsene må justeres og sjekkes, og en motorvaskmå vel til.

[img][img]http://i641.photobucket.com/albums/uu135/Vagsfjell/DSCN2220.jpg[/img]
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde[/img]
Volvo N 86 lastebil veteran 1970
Volvo Arna B58 buss/camping 1977
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Innlegg Bjørn Are » Søn Okt 18, 2009 12:46

detta bli morro å følge med på :)
veit du hvor je kan lete etter et slikt volvomerke...jernringen :shock: ????
Bjørn Are Strøm a/s
Brukerens avatar
Bjørn Are
- Green Beauty -

Innlegg Fiborg » Man Okt 19, 2009 13:37

Må fölge dette å inspireres litt, kansje
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

N 86

Innlegg Vågsfjell » Man Okt 19, 2009 18:35

Ja nå har jeg gått løs på dørken i hytta.
Jeg må få på plass noen platebiter under bremse og gasspedalen da disse er på tur ned gjennom dørken i ren Il Tempo Gigante stil. Mesteparten av dørken på disse bilene er lagd av platebiter som er skrudd på plass for at man skal kunne komme til gearkassen.
Så det er ikke så mye som skal sveises. Jeg må stelle beina på førersetet også, og sandblåse og moe opp hengerfestet tenker jeg.

Har så smått prøvd sandblåser`n med kjempegodt resultat, er ikke noen annen måte som duger for å få has på slik rust, vel og merke hvis det blir overflatebehandlet med skikkelige saker.
Det ser ikke noe særlig ut på bildet, men det er nå bare en prøve og jeg lot bilen stå i regnet etterpå, så vi skal stelle det skikkelig etterpå.

Jeg tenkte jeg skulle bruke en tokomponent epoksyprimer som heter Anti Pest. Den er i slike hendige porsjonspakninger, som er ment for å brukes på plastbåter, men pytt.

Det som prioriteres i første omgang er å få unna det som trengs for å få godkjent og registrert bilen.
Den blir tatt i bruk med en gang den er godkjent til forskjellige småjobber, blant annet har gamlingen allerede fått prøvd seg med et par 8 tonnslass med rundballer på min søsters gård, mest for å få skviset løs fjærbladene som ikke har vært i bevegelse på en stund.

Jeg hadde dårlig kontakt på en av klemmene på batteriet med det tilfølge at batteripolen smeltet bort da jeg skulle starte.
Jeg måtte til å smelte bly som ble helt oppi batteriklemma for å få det i orden igjen.
Det var attpåtil nybatteriene til bussen som ble kjøpt på Biltema i Karlstad i fjor, ergelig, men nå er det greit.

Når det gjelder finish på bilen, så får vi nå se.
Jeg har ikke akkurat så mye erfaring som lakkerer, men vi får nå bare prøve oss frem, det blir alltids en råd med det, men ikke før til sommeren.
Men grunnarbeid kan nå vel gjøres unna stykkevis og delt igjennom vinteren tenker jeg.

Når det gjelder å få tak i slike Volvomerker i metall, så er det vel bare å begi seg ut i skogene for å lete opp gamle bilvrak og høre med eierne av disse. Jeg vet ikke annen råd om det, jeg.
Faren er vel kanskje den at det kan hende det blir hengende et lastebilvrak fast i merket hvis man skal ha det. :flire:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Innlegg Speedbird » Man Okt 19, 2009 19:26

Gratulerer med prosjekt! Ser du har en slik Ibix sandblåser, har en slik selv som jeg ikke har fått prøvd ut enda. Hvor mye luft (trykk\mengde) kjører du innpå den?
Brukerens avatar
Speedbird
Hjelpemann

Innlegg Vågsfjell » Man Okt 19, 2009 19:48

Speedbird skrev:Gratulerer med prosjekt! Ser du har en slik Ibix sandblåser, har en slik selv som jeg ikke har fått prøvd ut enda. Hvor mye luft (trykk\mengde) kjører du innpå den?

Jo takk for det, du, jeg pleier å si til folk at de må ikke gratulere, men kondolere :flire:

Når det gjelder sandblåser`n, så må jeg sjekke det opp og komme tilbake til det, da det hele gikk veldig fort for seg før i dag slik at detaljene omkring det hele ikke rakk å feste seg på teflonbelegget på innsiden av skallen. :roll:

Videre ser det ut for at det ordner seg med enkeltakslet tippkjerre, så da kan det jo hende at den gamle 170 hesters TD70A motoren får brynt seg på bortimot 12 tonn nyttelast, klarer sikkert å få produsert skikkelig mye blårøyk med det, ha, ha
Har også en gammel Brøyt X2b slik at gamle entreprenører får seg et skikkelig uhyggelig flashback. :knegg:
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Innlegg Onnaien » Man Okt 19, 2009 22:18

Kjempeartig å følge prosjektet,å gleder meg til mere...Håper og på flere tråder av denne type...:D

Har og en slik sandblåser hjemme faktisk,å har brukt den mye...Trykket regulerte jeg litt etter behov,da det var regulator montert på den...Men tror den tåler det meste ihvertfall...
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel

N 86

Innlegg Vågsfjell » Søn Okt 25, 2009 22:02

Visst går det fremover, men ikke så fort som man kunne ønske.
Selvfølgelig blir man innhentet av arbeidsperioden når man virkelig har det skikkelig gøy. :-?

Jobber 3 uker på og 3 uker av på taubåt, så nå blir moroa byttet ut med tur til Finnmark for å taue på gravemaskinlektere/mudringslektere.

Nok om det, nå har jeg fått sandblåst bort all rusten i hytta og på hengerfestet. Det er deretter behandlet med 2-komponent epoxyprimer og så lagt på Jotun Top Coat 2-komp. signalrød skipsmaling.
Meget slitesterke greier, som også kan overlakkeres med "finere" saker siden.

Hovedpoenget nå er å få stoppet allt rustangrep, og beskyttet stålet før vinteren.

Når jeg kommer hjem igjen blir det å få sveiset inn platene som mangler i dørken, få på plass førersete og så fortsette med å få unna det som trengs for å kunne godkjenne bilen.

Nye skilter er allerede bestilt og ankommet biltilsynet, alt gjort i et alldeles overmot og stor tro på at det lar seg gjøre å få skranglekassa på veien igjen.

Byttet i dag piggdekkene på forhjulene til lastebilen med helårsdekk fra bussen.
I forbindelse med det arbeidet tok jeg av en bremsetrommel på et forhjul på lastebilen for å få se på bremsene, og det så meget bra ut; masse belegg igjen og knapt slitekant på trommelen. :)

Så alt i alt er jeg kjempeoptimist og håper å få registrert doningen på neste fritur, hvis det blir tid til alt da.

Det er ikke så avskrekkende mye å gjøre, selv om det ser sarvete ut, en slik lastebil er da ikke så stor.
Hytta er ikke større enn at man når tak i et eller annet uansett i hvilken retning man strekker seg.

Men en ting er meget viktig i mine øyne, nemlig det at bilen må være av en slik art at den kan brukes til noe.

Ellers er det ikke noe vits i å bygge opp et "smykke" som bare blir stående å forfalle hvis man ikke har noe å bruke det til, eller har skikkelig lagringsmulighet.
En lastebil kan fort bli for stor å lagre hvis den ikke er til noe slags nytte. ;)

Med "nytte" mener jeg hobbybasert nytte. Det er ikke akkurat noe å drive næring med, disse dinosaurene. :roll:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Innlegg dibben » Man Okt 26, 2009 19:30

Dette er bra!Så er det godt å lese at den ikke skal stå på en låve resten av tiden,eller gjemmes bort andre plasser,men tas litt i bruk!!!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling

Innlegg Dagis » Fre Okt 30, 2009 16:12

Kjempetråd....!! Her må jeg nok prøve å bidra etterhvert... Helt supert at du tar bilder underveis og viser oss andre hva vi har i vente... ;-) Bare fyll på med mere...

Og sånne Volvomerker selges på www.fsb-shop.nl
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg A327 » Tir Nov 03, 2009 09:00

Speedbird skrev:Gratulerer med prosjekt! Ser du har en slik Ibix sandblåser, har en slik selv som jeg ikke har fått prøvd ut enda. Hvor mye luft (trykk\mengde) kjører du innpå den?

Hei :) Min erfaring med Ibix sandblåseapparater er at de er ganske fintfølende for større korn i sanden,,den har en aluminiumsblokk under ,der hvor sanden blander seg med luften,som har litt lett for å gå seg tett,om sanden ikke er helt bra.Men,med f.eks grit som blåsemiddel fungerte den ganske fint..for fin kvartssand var heller ikke særlig bra,den liksom"kokset"seg i blåsepistolen,,mulig dette kan unngåes med en god vannutskiller. Akkurat det er en stor fordel uansett,særlig om kompressoren ikke er så stor at den stopper av og til.Blir mye olje og kondens etterhvert,om den må gå kontinuerlig..
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

Innlegg A327 » Søn Nov 29, 2009 18:17

Stille hos deg om dagen..?
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

N 86

Innlegg Vågsfjell » Søn Nov 29, 2009 18:57

Ja, jøss, i tråden er det dørgende stille, men i lastebilen er det full aktivitet. Heldigvis. Jeg har vært litt sløv med å ta bilder, men skal se å få på plass noen.

Det er rustsveising som har stått på programmet de siste dagene.
Jeg holder på med dørken i hytta, og har fått sveist inn plater der jeg har fjernet rust.
Har plagdes litt med sveiseapparatet, det er litt gammelt og har stått lenge ubrukt, men etter endel forargelse er det blitt såpass med trådmating at det funker med nød og neppe.

Ny dobbel trådmater er bestilt, men har ikke tålmodighet til å vente på den. Det har sikkert lønnet seg å vente på deler, slik at sveisene hadde blitt bedre men, men.

Platene har nå slått seg unødvendig mye på grunn av mye plunder, men det får bare våge seg, jeg føler at jeg ligger litt bak skjema så det er bare å henge i. ;)
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Innlegg A327 » Søn Nov 29, 2009 19:13

USJ -ja når matinga kødder seg ,er det en evig plage å sveise.. :-? Få noen bilder da,?
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

N 86

Innlegg Vågsfjell » Fre Des 04, 2009 17:28

Endelig fikk jeg sjangsen til å få på plass pedalene. Jeg føler jeg ligger bak det tenkte skjema nå på grunn av sveisemaskinproblemene.

Men nå skjer det ting, det er en kar som holder på med å bygge om sveiseapparatet til dobbel trådmater.

Jeg har selv et lite sveiseapparat, men jeg fikk det liksom ikke helt til med det, tenkte å bruke det imens det store ble reparert.

Det viste seg at jeg brukte feil munnstykke, så nå får jeg til å sveise såpass at jeg er hjelpen,hurra.

Det er ikke helt ferdigkokt på dette bildet, men nå går det lettere etter hvert. ;)

Bilde

Underramma til setet er på plass, ferdig sveist og klart til montering. :D

Bilde

Sveiseapparatet under ombygging, håper dette blir bra så kan jeg jo kjøpe flere gamle beist å sveise på :speditør:

Bilde
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Neste

Gå til Restaureringsprosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest