VOLVO N 86 -70 mod

Her er tråden for restaureringsprosjekter av gamle lastebiler og transportutstyr. Opprett én tråd for hvert kjøretøy/prosjekt, og fyll gjerne på med bilder og beskrivelser av prosjektene det jobbes med.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

VOLVO N86

Innlegg Vågsfjell » Fre Des 04, 2009 21:24

Måtte bare reparere grillen så bilen ikke ser helt tannløs ut.

Den må nok stelles litt bedre etterhvert , men inntil videre føles det litt mer ordentlig ut oppi all elendigheten. ;)

Vurderte å lakke bilen sort blank med en sølvstripe og rødt understell, men tror nok ikke det er så lurt med sølvfarget grill da det fordrer alt for mye å få den så bra at jeg kan bruke sølvfarge.

Nei, tilbake til den første fargeteorien: koboltblå, nesten med lillaanelse, rødt understell og sort grill. :kaffe:

Bilde
Volvo N 86 lastebil veteran 1970
Volvo Arna B58 buss/camping 1977
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Innlegg A327 » Fre Des 04, 2009 21:43

Åh-gu,,så godt å se at ikke bare meg må gjøre "unyttige,og ulogiske " ting innimellom.For moralens skyld. :-P
Keep the spirits up :D :D
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

Innlegg Vågsfjell » Fre Des 04, 2009 22:22

Det er jo det som er litt av greia her, best som det er, så får jeg lyst til å gjøre en helt annen ting en det som man har bestemt seg for på forhånd.

Og det er som regel da man har det morsomst. Det er jo et hobbyprosjekt, så man bør helst ikke legge faste rammer og planer og følge de slavisk, da er det fort gjort at gnisten slukner og man plutselig befinner seg der med et flere tonns avfallsproblem. :mrgreen:
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Innlegg A327 » Fre Des 04, 2009 22:38

NETT :D OPP !!!
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

Re: N 86

Innlegg roars » Fre Des 04, 2009 23:35

Vågsfjell skrev:Ja, jøss, i tråden er det dørgende stille, men i lastebilen er det full aktivitet. Heldigvis. Jeg har vært litt sløv med å ta bilder, men skal se å få på plass noen.

Det er rustsveising som har stått på programmet de siste dagene.
Jeg holder på med dørken i hytta, og har fått sveist inn plater der jeg har fjernet rust.
Har plagdes litt med sveiseapparatet, det er litt gammelt og har stått lenge ubrukt, men etter endel forargelse er det blitt såpass med trådmating at det funker med nød og neppe.

Ny dobbel trådmater er bestilt, men har ikke tålmodighet til å vente på den. Det har sikkert lønnet seg å vente på deler, slik at sveisene hadde blitt bedre men, men.

Platene har nå slått seg unødvendig mye på grunn av mye plunder, men det får bare våge seg, jeg føler at jeg ligger litt bak skjema så det er bare å henge i. ;)

Er det ikke tråden som har blit rustete da ??
Om det har stått lenge mener jeg...
roars
Lærling

Innlegg A327 » Fre Des 04, 2009 23:48

Vondt å få god tenning med flekkete tråd ja.
Nesten som dårlig jording..Apropos .....fikk TIG apparat på jobben nettopp..Det er ikke for nybegynnere gitt,,,prøvde litt på aluminium,,,sitter ikke etter en dag det nei...
Men det sies,mestrer en det,,ingenting er visst vanskelig i forhold, etterpå,ang,sveising,,,,, øver meg på TIG så fort jeg har en sjans..har lyst å lære meg det.. :)
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

Innlegg Dieseldyr » Lør Des 05, 2009 00:10

Tig er ikke så vanskelig som folk skal ha det til.
Dieseldyr
Lærling

Innlegg roars » Lør Des 05, 2009 11:17

Dieseldyr skrev:Tig er ikke så vanskelig som folk skal ha det til.

Neida...er vel mere som god gammeldags gassveising egentlig.
roars
Lærling

Innlegg Vågsfjell » Lør Des 05, 2009 12:54

Tråden er speilblank den, men strømpen og håndtaket er helt gåent.
Det er vel ikke noe særlig med disse hjulene til matinga heller, men nå er det der historie heldigvis.
Tig sveis eller gass på aluminium går bare godt det, men da skal man nok ha øvd en liten stund, og være f...n så stø på labben. Man ser ikke når det smelter, det bare faller sammen. Har ikke prøvd det selv på mange år. :-? :mrgreen:
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Innlegg roars » Lør Des 05, 2009 20:25

Vågsfjell skrev:Tråden er speilblank den, men strømpen og håndtaket er helt gåent.
Det er vel ikke noe særlig med disse hjulene til matinga heller, men nå er det der historie heldigvis.
Tig sveis eller gass på aluminium går bare godt det, men da skal man nok ha øvd en liten stund, og være f...n så stø på labben. Man ser ikke når det smelter, det bare faller sammen. Har ikke prøvd det selv på mange år. :-? :mrgreen:

Tig'er kun rustfritt...har ikke høyfrekvent trafo...men det er nok det beste.
Ser jo div. byggere på discovery TIG'er tynnplate...vel vel...har ikke forsøkt meg på det ;)
roars
Lærling

VOLVO N86

Innlegg Vågsfjell » Søn Des 06, 2009 11:54

Har en liten jobb å gjøre med bladfjærpakkene bak, den ene siden er mindre spenst i enn den andre.

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

VOLVO N86

Innlegg Vågsfjell » Søn Des 06, 2009 12:01

Endelig fikk jeg på plass pedalene. Her var dørken helt råtten, men nå er det gamle erstattet med nytt, og jeg har lagt inn en stiver på baksiden av platen, så nå sitter bremsepedalen som den skal. Fikk sveist fast muttrene på baksiden så jeg slipper å krabbe under bilen for å skru fast pedalene.
Bilde
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

VOLVO N 86

Innlegg Vågsfjell » Søn Des 06, 2009 16:04

Den ene hovedlykta foran var glasset knust på, så den har jeg skiftet både glass og reflektor i som jeg fikk med på kjøpet av bilen.

Men den andre lykta viste seg å være gåen, den også, så den må jeg skifte reflektor i.

Løsningen her blir vel å sende den gamle reflektoren til Sørligatens Fornikling i Mjøndalen, har snakket med dem, og de kunne ta reflektoren i forniklingsbadet allerede over nyttår.

De hadde akkurat flyttet fra Oslo og til Mjøndalen, så de holdt på å fylle karene sine.

Bilde
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

VOLVO N 86

Innlegg Vågsfjell » Søn Des 06, 2009 17:51

Morsom patent på kaldstarten, en streng er satt på knappen på dieselpumpa og ført frem på skjermen bak lykta, slik at det er bare å nappe i strengen før man setter seg inn for å starte. :flire:

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

VOLVO N 86

Innlegg Vågsfjell » Søn Des 06, 2009 18:08

Kassa som passasjersetet sitter på var 3-4 cm lavere enn normalt pga. rust, så den har jeg montert en ny stålkant på i nerkant.

Seteryggen og puta hadde bakvegg av huntonit som selvfølgelig var gått i stykker akkurat i innfestingen.

Da er det bra å ha en 14-årig pode som har sløyd på skolen.

Han hev seg over saken og jeg lente meg godt tilbake i forvissning om at her ordner ting seg helt av seg selv :zz:

Men om jeg setter denne inn i første omgang er jeg litt usikker på, jeg vurderer å sette inn et midlertidig sete slik at jeg får til setebelter.

Det er helt avgjørende med setebelter, da det ikke er tillatt å ha med barn i veterankjøretøyer uten setebelter.

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

ForrigeNeste

Gå til Restaureringsprosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest