Dagis' "Prosjekt 88"

Her er tråden for restaureringsprosjekter av gamle lastebiler og transportutstyr. Opprett én tråd for hvert kjøretøy/prosjekt, og fyll gjerne på med bilder og beskrivelser av prosjektene det jobbes med.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Dagis' "Prosjekt 88"

Innlegg Dagis » Fre Nov 20, 2009 01:31

Etter mange henvendelser og spørsmål om å hive meg på denne tråden må jeg vel bare begynne jeg også.... Tenkte i utgangspunktet og vente til jeg har litt mere struktur og plan i restaureringsarbeidet... Tenkte at det ville bli litt vel mange "her var det jaggu stille gitt" og "skjer det noe, Dagis?"....

Men bilen er innkjøpt... Garasje leid... og neste års almanakk er betydelig mindre fyllt med venner, familie, hytteprosjekt, båt og buss-prosjekt etc... Og desto mere tid til "prosjekt 88"... Så får tiden vise hvor lurt det var... ;-)

Her om dagen sto det forresten et stykke om prosjektet i lokalavisa "Søvesten" på Kyrksæterøra... Så nå får jeg ialefall late som om jeg er aktiv....! En annen ting med å starte en tråd her kan jo være det lille sparket man trenger for å gjøre litt fremskritt i arbeidet med å få bilen på veien... Her er forresten artikkelen i lokalavisa....:

Bilde
Bilde[/code]
Bilde
Bilde

Bilen er som nevnt en 1971 mod Volvo FB 88 som ble hentet på Follebu her ei septemberhelg.... Her står "garasjefunnet" sånn jeg fikk se den første gang...

Bilde

Så da var det bare å hente den som kunne by på noen utfordringer... Men her må vel Elias Breivik AS og Br. Bjerkli Transport AS takkes aller mest... Det er svært mange som skulle vært nevnt her men de får komme etterhvert... Her er jeg klar for avgang mot Follebu... (Eller jeg var vel passasjer... Karl Inge Solum som kjørte..)

Bilde

Opplasting av prosjektet.... Sevaldsen trakterer krana mens Harrystein ser over at alt går riktig for seg... ;-)

Bilde

Bilde

Nå har jeg leid meg garasjeplass på 8 x 15 meter hvor jeg skal begynne og se over størrelsen på prosjektet... ;-)

Bilde

Trenger nok noen stoler etterhvert... :flire:

Bilde

Av rust som man umiddelbart har funnet er det den "vanlige" under lufteluka på førersiden, i underkant av begge dørene og gulvet mellom førerstol og pedaler har et hull... Rundt vinduer, takrenne, bakvegg og sider ser det forbausende bra ut.. Ramma er også utrolig bra... (Jeg sammenligner her med noen av de andre prosjektene jeg har vurdert...) Og forholdsvis nye tromler og bremsebånd er jo også en fordel... Høyre lyktekasse er påkjørt engang...så der fikk jeg med to ekstra... ;-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg skal prøve å få tatt noen bilder i løpet av denne friuka.. Bilen står i dag på Kyrksæterøra... Og jeg bor i Trondheim.. (ca 12 mil unna) Dette for å spare kroner i garasjeleie.... (En garasje på denne størrelsen her i byen starter på rundt 5000,-...!) På Kyrksæterøra har jeg min svigermor så hus i nærheten er i boks... *flire* Så det blir nok flere besøk på henne i året som kommer enn året som har vært... ;-)

Men som sagt... plana er å ta en tur nå i denne friuka og da skal jeg ta noen flere bilder...
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg Dagis » Fre Nov 20, 2009 07:22

Bilen skal bygges opp som en "replica" av en av Hemne & Vinje Billag AS (Senere Hemne Orkladal Billag, HOB) sine langtransportbiler... VD 57009. Jeg har søkt i mange år for å finne en sånn bil, nettop for å bygge meg en HOB bil... Mye av grunnen stå forklart i det avisinnlegget lenger opp her.. Hvis det ikke kan leses kan jeg prøve å legge inn en PDF fil av stykket.. Jeg er delvis "vokst opp" i disse bilene da min far begynte i firmaet rundt juletider i 1973... Da byttet firmaet Hemne & Vinje Billag AS navn. Det slo seg sammen med Trondheim Orkladal Billag AS og det nye navnet ble Hemne Orkladal Billag AS Historiske bilder fra disse firmaene finner du her...:

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=1511

Her er kontorbygget og "stasjonen" hvor denne gutten nærmest vokste opp...

Bilde

Og her sitter min far i jobben som trafikksjef i HOB. Han fungerte også som langtransportsjef en periode..

Bilde

Her sitter undertegnede i en av bilene rundt 1976-77....? Er med som "lempis" der min bror kjører godsruta til Halsa. Her står vi på Otnes handel og leverer..

Bilde

Og her er fra en annen tur... Her er det pause på "Stokkjølen".... Og da var Dagis'n snar bak rattet... ;-)

Bilde

Der ser dere noe av grunnen til mitt ønske om å ha akkurat en sånn "HOB bil" på veien igjen.... Så skal jeg fokusere mere på bilen jeg har fått tak i og jobben fremover....
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg A327 » Fre Nov 20, 2009 09:05

Velkommen,Dagis,, :D Godt det kommer flere her, :D
Jeg hadde nettopp de samme betenkelighetene som du skriver om ,om å legge prosjektet mitt ut på åpent nett.Etter en del grubling,fant jeg ut at det å renovere en bil ,er like mye reisen som målet,og at tiden ikke er det viktigste lenger.
Stopper det opp innimellom,på grunn av penger,eller inspirasjon,,javel,så gjør det vel det, :roll: Vi har det nå moro mens vi driver på.
At det er flere der ute ,er en stor inspirasjonskilde,jeg får alltid nytt pågangsmot når jeg ser andre som holder på med det samme,bare på sitt vis.Derfor er det bedre,desto flere som kommer her,tror jeg :-P Lykke til.!
( ps. anbefaler deg sterkt å melde deg inn i Transporthistorisk forening,om du ikke er medlem.Det er en klubb med stor "takhøyde"uten mye snobberi,som i visse andre gammelbilmiljøer. )
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

Innlegg Niceguy » Fre Nov 20, 2009 09:17

Dette blir spennende å følge med på, ser vel for meg at de i slekta di sliter litt med å finne gavene du har satt opp på ønskelista, ser vel for meg ekspiditrisene på steen og strøm vil se litt spørrende ut når det blir spurt etter stoler til en F88 hehe... :D :D
Niceguy
Langtransportsjåfør

Innlegg mtx150 » Fre Nov 20, 2009 14:45

Je kommer til å følge med! :D
Volvo is the real king of the road! ;)
Brukerens avatar
mtx150
Distribusjonssjåfør

Innlegg nils2 » Fre Nov 20, 2009 15:04

Skal bli spennende å følge med på dette prosjektet Dagis, og siden jeg bor på Kyrksæterøra vet du hvor du skal ringe hvis du trenger hjelp.. Om det så bare var for å drikke kaffe......
Bilde
Brukerens avatar
nils2
Bileier

Innlegg Mits » Fre Nov 20, 2009 16:37

Gratulerer Dagis. Blir artig og se denne på veien. Satt og las i lokalavisen og der dukket du opp ja. Kjempetøft.
MITS
Brukerens avatar
Mits
Lærling

Innlegg Dagis » Fre Nov 20, 2009 16:47

Steike....! Ja nå har jeg fått betaling nok for "jobben" med å legge ut denne traden... At selveste Mits'n er innom er helt fantastisk...! Du er savnet her Mits...! Dette var virkelig trivelig...!

Ja nå sier jeg ikke at dere andre som besøker meg her ikke blir satt pris på men jeg ble skikkelig glad når jeg ser spor fra den tusenkunstneren der... ;-)
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg mauer`n » Fre Nov 20, 2009 16:57

var det bilen din jeg så på scania i oslo i dag dagis?
Brukerens avatar
mauer`n
Bileier

Innlegg Mits » Fre Nov 20, 2009 16:59

Følger jo med litt vettu. hi hi.
Du vet jo hvor du skal henvende deg når det nærmer seg maling. er jo ikke langt til "ØRA" vettu.
Brukerens avatar
Mits
Lærling

Innlegg Dagis » Fre Nov 20, 2009 18:35

mauer`n skrev:var det bilen din jeg så på scania i oslo i dag dagis?

Stemmer det.... Regenten skulle ha 80.000 service på Furuset i dag kl 07:00.... Og der fant de ut at støtdemperne på driv'n var ferdige...! skal de holde bare i 6 mnd...?!?!?! (flytter denne over i dagboka jeg, Mauer'n)

Mits skrev:Følger jo med litt vettu. hi hi.
Du vet jo hvor du skal henvende deg når det nærmer seg maling. er jo ikke langt til "ØRA" vettu.

Du får svinge innom ei helg jeg holder på, så skal jeg sørge for ei skikkelig Lund-kake til kaffen iallefall...!!!
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg willem » Fre Nov 20, 2009 18:48

dagis, here is a link to a company in holland what do lots of volvo's.
http://www.leobol.nl/
he have also lots of truckparts.

keep up the good work.
Brukerens avatar
willem
Lærling

Innlegg Rubber Duck » Fre Nov 20, 2009 22:33

Mits skrev:Følger jo med litt vettu. hi hi.

Dæven steiki.., jaggu bra du følger med og er på plass igjen Mits, og bare så du vet det, så har du meg å holde deg innenfor dørene her også! :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Dagis » Lør Nov 21, 2009 08:01

Henger må man ha.... Jeg har valgt en 1968 mod Fors-Parator henger til mitt prosjekt. Skal nøste litt i historikken til den hengeren... (har en vag mistanke om at det kanskje kan vøre en HOB henger....) Men som dere sikkert har sett på bilen og hengeren...; Jeg mangler platt, kapellstativ karmer og det som trengs for å rigge et kapellsett... Kapellene kjøper jeg nye...

Bilde

Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

F 88

Innlegg Vågsfjell » Lør Nov 21, 2009 13:23

Der fikk vi enda et prosjekt i "klubben", det er bra.
Synes i grunn utifra bildene dine at du har fått et så bra utgangspunkt som man bare kunne ønske seg.

Jeg har gått å grunnet på en F 88 fra -78 lenge, men jeg turte ikke begynne da den hytta var helt sønder av rust, og hele understellet måtte ha en grundig sandblåsing overalt. Det var en tippbil med bakmontert tømmerkran.

Hvis jeg skulle sammenligne den med din bil, så kunne jeg nesten si at din er strøken.
Man skulle vel ha noen slike rustbilder å se på innimellom, slik at man blir påmint at det tross alt ikke ser så verst ut, likevel.
Så det blir nok bra bil av dette, blir trivelig å følge med.
Volvo N 86 lastebil veteran 1970
Volvo Arna B58 buss/camping 1977
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Neste

Gå til Restaureringsprosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest