Dagis' "Prosjekt 88"

Her er tråden for restaureringsprosjekter av gamle lastebiler og transportutstyr. Opprett én tråd for hvert kjøretøy/prosjekt, og fyll gjerne på med bilder og beskrivelser av prosjektene det jobbes med.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Cat 966 » Man Jun 17, 2013 12:52

Nei !!! Se her ja !!! :D :D :D Flott,Dagis :D :D :D
Har venta litt på ny "oppdatering",å så "plutselig" skjer det ting,her !!!
Her skal jeg være med,utover sommeren.
Lykke til,videre..........
Mvh Geir
Cat 966
Lærling

Innlegg CHOPPER » Man Jul 15, 2013 14:40

ja her skjer det ting ! blir bra resultat etter sandblåsing av felger +++++
:) :) :) .
vi må ta nånn daga med sliping av hyttan snart DAG.
kaffe å skravling må te d å .= trivsel.
Brukerens avatar
CHOPPER
Hjelpemann

Re: Dagis' "Prosjekt 88"

Innlegg Alltid Blid » Tor Feb 06, 2014 22:01

DAGIS, søv du?????????? :hey:
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Innlegg Dagis » Tir Aug 19, 2014 08:00

Jøss...! Jeg huska faktisk brukernavn og passord...!! Etter facebook sin noe enklere måte å dele bilder på innrømmer jeg at Bergli mest blir brukt til å følge jobben TorkilØ og flere gjør på transporthistoriesidene... Egne oppdateringer blir det mindre med... Men det har jo også litt med at bilen min har vært satt "on hold" mens andre prosjekter har fått mer oppmerksomhet... Når man har et par hus, et par hytter, et par biler, fem unger, 150% jobb og oppussingsprosjekter på både i hus og hytter sliter jeg med å være enig i med han som bestemte antall timer i døgnet, antall dager i uka osv... Men nå er det litt håp fremover sensommeren... Jeg har også blitt campingvogneier...!!!

Bilde

Ja du leste riktig... Den største campingmobberen av alle er nå caravaneier... ;-) Jeg har en alt for snill svigermor som vanligvis overnatter hos når jeg har noen "mekkehelger" til over uti "Vågen".... Og da er det minst 2 timer frokost og 3 timer middagspause hver dag...for det er ikke måte på servering og oppdekking fra svigermor... Så uten å prøve å virke uhøflig eller utakknemlig har jeg kjøpt meg vogn og plassert 1 meter utafor porten på garasjen... Så nå er frokostpausen nede i 5 min og middagspausen på ca 15 min... ;-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Vogna skal etter hvert plasseres på platten på 88'n så jeg har min egen "bobil".... Den er kjøpt etter mål på platt og kapell... ;-)

Min tidligere makker på Flaggbilen, Asgeir Johannessen er aldri tung å be om hjelp når det kommer ei "88-helg"... Han er en kløpper med sveiseapparat, lakksprøyte og alt verktøy som man kan tenke seg.. Her er det noe smårep på takgrind og stolsokkel som blir fikset..

Bilde

Bilde

Mens undertegnede prøver å få tilpasse litt karroserideler før sparkling og pussing....

Bilde

Etter å ha innhentet info både fra han som lakkerte bilene på HOB "før i tia" og fra Wist Last & Buss fikk jeg vite at ramme og felgfarge på 88'n skulle være fargekode 1717 - ThunderGrey...

Bilde

Selv er jeg rimelig i tvil... Syns den ble mye mørkere enn hva jeg kunne huske den var... men hvis man tar med mange års solbleking i beregningene er det kanskje riktig... Okke som, den fargeb blir det uansett på ramme og felger...

Vi startet med støvmaske... Og for å si det enkelt... Det ble med forsøket... Sto vel bortimot og ventet på jernvaren skulle åpne daget etter for å kjøpe lakkmaske...!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Så nå er det snart bare å pakke ut ny gummi fra Trelleborg og begynne å blåse...

Bilde

Og legge på nye såler rundt om...

Bilde

Og en pust i bakken må vi også tillate oss innimellom.... ;-)

Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg Dagis » Tir Aug 19, 2014 08:15

Når vi syns at kaffeselskapet blir for kjedelig uti vågen stikker vi en tur innom Nils... Men det som gjerne kunne være en tur for å inspirasjon blir gjerne en gedigen nedtur... For når jeg ser jobben han gjør kan jeg knapt kalle min jobb for noe annet enn en vaskejobb av et objekt... Han bygger ny bil...! Du verden så glad jeg er for at jeg ikke brukte denne som donorbil... Dette vil bli et smykke av en bil...!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Og på Vinjeøra tar de ikke sjansen på at saga skal stoppe... Så der har de sikra seg...! (ex Hølonda Auto)

Bilde

Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg Dagis » Tir Aug 19, 2014 08:28

I helga fikk jeg henta hjem hengeren min... Platten skal sandblåses nå i høst og da tenkte jeg det passa godt å ta hengeren med det samme... 1970 mod Fors Parator.. "Steinknuser'n" ble den kallt... fjærpakkene er nesten like høy som lang... ;-) Den hadde stått i 18 år og var godt på vei ned i silosuppa og myra... men vi fikk den frem og kobla den bak i 89'n og dro den hjem... Kåre (storebror) stillte velvillig sin F89 til disp hele helga og bare den kjøreturen var jo verdt prakket....

Bilde

Bilde

Her lirkes den ut fra 18 års dvale... vel...måtte bytte ut lirkinga med litt bannskap og bryting... og rå makt...!!

Bilde

Bilde

Her er den i mere vante omgivelser.... ;-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Etter at hengeren var parkert uti vågen dro jeg tilbake for å hente bilen.. Jeg skal også hente min Scania 110 LBS Super 1971 mod... Den skal spyles/vaskes og det skal skiftes batteri og dieselfilter før jeg legger den ut på finn.no... Ex Skaug Termo transport... Gikk for MK (Meråker Kjøtt)...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg Rubber Duck » Ons Aug 20, 2014 17:39

Facebook har nok innhentet de fleste som var aktive her, så du er ikke alene om å bruke den fremfor forumet- det er en plan om å integrere forumet med facebook, men det står tydeligvis på vent enda.

Uansett, det var verd ventetiden, du rir jaggu hesten den dagen du saler! Kan ikke være mange sekundene igjen av døgnet når du legger hodet på puta, veldig moro å se oppdateringene på bilen. Den 110 din så brukbar ut innvendig i hytta, hvordan er resten av bilen?
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg A327 » Ons Aug 20, 2014 20:25

Den motoren der oppe ser da virkelig mer ut som en TD 100 enn en TD 96, ser jeg feil ,? Eller er det byttet motor i den der også ?
For det var en 495 ,var det ikke ?
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

Innlegg Dagis » Tor Aug 28, 2014 10:58

Rubber Duck skrev:Facebook har nok innhentet de fleste som var aktive her, så du er ikke alene om å bruke den fremfor forumet- det er en plan om å integrere forumet med facebook, men det står tydeligvis på vent enda.

Uansett, det var verd ventetiden, du rir jaggu hesten den dagen du saler! Kan ikke være mange sekundene igjen av døgnet når du legger hodet på puta, veldig moro å se oppdateringene på bilen. Den 110 din så brukbar ut innvendig i hytta, hvordan er resten av bilen?

Bilen er ikke i "fatal" forfatning.... Noe rust i dobbelramme men langt fra prekært.... Hytta er i normal Scaniarusta stand... Det som er unikt her er jo at bilen står som den gjorde da den var ny...altså samme påbygg... Det er ikke hverdagskost....!

Her er et bilde fra tiden den gikk i transport for MK (Meråker Kjøtt) 70-tallet....

Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg Dagis » Tor Aug 28, 2014 11:00

A327 skrev:Den motoren der oppe ser da virkelig mer ut som en TD 100 enn en TD 96, ser jeg feil ,? Eller er det byttet motor i den der også ?
For det var en 495 ,var det ikke ?

Dette er den blå 88'n som jeg tenkte og bruke som donorbil det Jo.... Tror det er bilder på side tre her i tråden...
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg Dagis » Tor Aug 28, 2014 11:08

Da skal stolene mine straks settes sammen igjen... Busland (Estland) har trekt de opp og sendt med mange meter med trekk så jeg får senger og dørtrekk likedan også... Ble en bra forbedring syns jeg.... ;-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg A327 » Lør Aug 30, 2014 19:05

Kunne Busland levere stoffet også Dagis ?
Og jeg ser du har valgt å hoppe over de "sømmene" midt i putene,var det med vilje,eller kan de ikke reprodusere dem ? Grunnen til at jeg spør ,er at jeg skal på sikt få gjort samme jobben,men jeg vil ha ensfarget med ribber i....
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

Innlegg Dagis » Fre Feb 27, 2015 18:43

Har startet året med litt småpusling på prosjektet mitt... Målet er jo som jeg alltid har sagt og bli ferdig til 17. mai.... Forhåpentligvis før jeg fyller 67.... Håper på å få lakkert ramma nå på "senvinteren" og pusse ferdig hytta... Det er fantastisk å se hva som bor i mine venner hva hjelp og velvillighet angår.... De stiller opp og noen ganger er det de som maser på meg om "mekkehelger"...

Nils Magne Bjerknes, Terje Sletta, Tor Fredrik Melvold, Robert Lervik, Asgeir Johannessen og Per Kristian Tevik er bare noen av de som er makalause til å hjelpe... Har fått på dekka på de sandblåste og lakkerte felgene. Jeg hadde ikke erfaring med å legge på slangedekk så det ble en ny opplevelse. Men med Nils Magne som mentor og Asgeir og Per Kristian som makkere ble det fikset fort...

Bilde

Jeg har fått "feil" gråfarge til ramme og felger... (Bare felgene som er lakkert ennå så jeg kan enda bytte) HOB hadde en litt lysere gråfarge på bilene med "HOB-farge" og en mørkere til de bilene som gikk i Linjegodsfarger.... Jeg har fått den mørkeste (Thunder grey) Men jo mer jeg går å ser på felgene og vurderer, tror jeg jaggu jeg kjøper mer og tar ramma i denne fargen... Skal ha det ytterste på navene gule... (samme som felgringen)

Bilde

Bilde

Skjermer og lyktekasser er snart ferdig pusset og sparklet og klar for grunning i nærmeste fremtid... Terje, Robert, Tor Fredrik og Asgeir har hjulpet til der også.... Og skjermene mine var så sterkt angrepet av rust og med store bulker så Ketil Stav (Brutus) ordnet nye til meg.... Med sånne venner i veteranbransjen blir alt så mye enklere....!!!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Solskjermen har Nils Magne tatt seg av... En større tusenkunstner finnes knapt i bilmiljøet her på berget...!!! Mangler han verktøy lager han bare det først....

Bilde

Bilde

Bilde

Og kaffekroken må vi også passe på bruke... trivselen er på topp i denne garasjen....!

Bilde

Når Asgeir ikke bygger store V8'ere på over 1000 hester er han velvilligheten selv til å støtte opp om prosjektet....

Bilde

Noe av hytta har jeg pusset ferdig så et nærmer seg etter hvert....

Bilde

Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

Innlegg Rubber Duck » Lør Feb 28, 2015 18:46

Meget oppløftende oppdatering dette Dagis, det går fremover og god hjelp gjør seg alltid :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Dagis » Ons Mar 04, 2015 10:02

Har fått grunnet ferdig alt av deler som skal henge under hytta....(og noe av dt som skal henge rundt/oppå hytta) Skjermer, lyktekasser, solskjerm, takgrind, stigtrinn, bakre hjørner og støtfanger... Støtfangeren er levert til en kompis som skal skjære ut enda to hull til ekstralys (vil ha fire stk) Han har akkurat kjøpt enda større og bedre plasmakutter.... Nå er neste dugnad klar for å gå på med sparkel og sandpapir på hytta...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -

ForrigeNeste