Scania LBS81

Her er tråden for restaureringsprosjekter av gamle lastebiler og transportutstyr. Opprett én tråd for hvert kjøretøy/prosjekt, og fyll gjerne på med bilder og beskrivelser av prosjektene det jobbes med.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg roars » Fre Des 04, 2009 21:14

A327 skrev:Eller blokker som deler seg,topper som ryker..Hver har sitt.
MEN....Da liker du nok min tohjuling....1965 Tempolett 300.
Siden dettte er en tråd for lastebiler,skal ikke jeg poste den her ,men-


Veeeel, foretrekker vel noe større greier fra junaiten...men det er en annen sak ;)
roars
Lærling
 
Innlegg: 76
Registrert: Søn Nov 08, 2009 15:42
Bosted: Salsbruket

Innlegg roars » Fre Des 04, 2009 21:18

Dieseldyr skrev:Er jo mye problemer med driverket på nye scania. Gearkasser som ryker så dreva spruter og stikkakslinger som ryker bare du ser på dem.
Hadde volvo hatt v8 og ikke vert så stygge hadde sikkert de vert like populære som scania ;)


Tja skal kanskje ikke hive meg på diskusjonen ;) hehe.
Snakker OM laaaaang/høy km. stand da ja.

Tok vel lappen på en 111 som hadde rusla borti 1,5 mill. km.
Synkroniseringa var vel ikke helt 100 på alle trinna, men rusla ellers.

Må vel klone en...volvo-v8, scanvo eller noe sånt, hehehe!!!

Er vel bare ett av de konsernene der som lagde fly...;) ;)
roars
Lærling
 
Innlegg: 76
Registrert: Søn Nov 08, 2009 15:42
Bosted: Salsbruket

Innlegg A327 » Fre Des 04, 2009 21:39

Negativ....begge gjorde..flymotorer. Og lisensproduksjon.
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 660
Registrert: Tor Jul 10, 2008 04:16
Bosted: 3864

Innlegg Fiborg » Fre Des 04, 2009 22:32

Et firmae i Karlstad, Solstatrafik, fikk ned en Scania V8 i en F12:er. Kun et par motorfesta som fikk justeres, og overgangen til girkassa. Sto på Brålandarasta når den passerte. Merkelig fölelse, lyden å bilen ville liksom ikke höre ihop. Skal se om jeg finner Trailerbladet der den var med.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier
 
Innlegg: 3063
Registrert: Søn Sep 07, 2008 09:23
Bosted: Älvros

Innlegg roars » Fre Des 04, 2009 23:26

Fiborg skrev:Et firmae i Karlstad, Solstatrafik, fikk ned en Scania V8 i en F12:er. Kun et par motorfesta som fikk justeres, og overgangen til girkassa. Sto på Brålandarasta når den passerte. Merkelig fölelse, lyden å bilen ville liksom ikke höre ihop. Skal se om jeg finner Trailerbladet der den var med.


Ja...har en kjenning som har observert en volvo med 8'er lyd på en bensinstasjon i sveariket, stussa vel noe på lyden, men ble fortalt at det beste fra begge leirer var klonet ;)

Ikke mye som slår lyden av en scania 8'er...
MÅ være noe av de gamle GM diesel lok'ene, KUN det :)
roars
Lærling
 
Innlegg: 76
Registrert: Søn Nov 08, 2009 15:42
Bosted: Salsbruket


Innlegg roars » Fre Des 04, 2009 23:28

A327 skrev:Negativ....begge gjorde..flymotorer. Og lisensproduksjon.


Ok...trodde vel nesten min gamle volvo 142 fløy når den nærma seg 130, men da var man 18 år..hmmm

Har ikke hørt at volvo lagde fly...men ok :)
roars
Lærling
 
Innlegg: 76
Registrert: Søn Nov 08, 2009 15:42
Bosted: Salsbruket

Innlegg A327 » Fre Des 04, 2009 23:43

Har nettopp bestilt K-kam til min, :D = 20 hk ..Første steg på veien :D
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 660
Registrert: Tor Jul 10, 2008 04:16
Bosted: 3864

Innlegg Dieseldyr » Lør Des 05, 2009 00:09

20 hk av k kam må vel være optimistisk. 10 hvis du er heldig. Selføgelig har volvo brukt flymotorer men de er levert fra vw da. (Volvo 2,4 diesel) :cowboy:
Jeg og driver med trimming av b20 i min gamle skamsenka 145 fra 69. Har plana en topp til den og doble su er på plass, mangler bare kammen igjen.
Dieseldyr
Lærling
 
Innlegg: 121
Registrert: Man Nov 02, 2009 16:56

Innlegg Fiborg » Lør Des 05, 2009 00:22

Uff,dobble SU.. Hadde sånne i en Amason 123 GT. Bensinmetarn gikk raskere enn speedometern. Bussningan i spjellakslan var ikke helt i orden.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier
 
Innlegg: 3063
Registrert: Søn Sep 07, 2008 09:23
Bosted: Älvros

Innlegg Dieseldyr » Lør Des 05, 2009 00:58

Er ikke rart den bruka bensin da :rødme: De skal vist være et bra alternativ hvis de er nyoverhalte og syncroserade.
Dieseldyr
Lærling
 
Innlegg: 121
Registrert: Man Nov 02, 2009 16:56


Innlegg Fiborg » Lør Des 05, 2009 11:10

Nei,sikkert de. Noen periode var dem riktig justert, å da rakk bensin lennger.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier
 
Innlegg: 3063
Registrert: Søn Sep 07, 2008 09:23
Bosted: Älvros

Innlegg roars » Lør Des 05, 2009 11:20

A327 skrev:Har nettopp bestilt K-kam til min, :D = 20 hk ..Første steg på veien :D


Hmmm, da har jeg nok en 72'¨gl som er tatt steget litt lenger med ;)
H3 kam, doble 48 weber, preppa topp, større ventiler (rustfrie), balansert veiv, borra til det vanlige 2,2, osv osv...vel...konvensjonelt trimma.
MEEEEN det er ikke lastebil...bare for å dra inn tråden igjen. ;)
roars
Lærling
 
Innlegg: 76
Registrert: Søn Nov 08, 2009 15:42
Bosted: Salsbruket

Innlegg roars » Ons Des 09, 2009 18:35

Reservehytta fant jeg en del papirer i, dvs. "service kortet" fra da bilen ble bestilt, div. data og bestykning.
Det er litt utydelig ;), men den ble bestilt med 2 varmeapprater osv..
Type HB21, grå, 130 liters diesel tank, servo, 7 felger, 135ah batteri(er).
Dubbel värme osv osv, div. serienr.
Utskrevet av Norsk Scania Vabis A/S Skøyen, Oslo.

Bilde

Kjøreboka indikerer eierskifte...

Bilde
roars
Lærling
 
Innlegg: 76
Registrert: Søn Nov 08, 2009 15:42
Bosted: Salsbruket

Innlegg A327 » Ons Des 09, 2009 23:02

Ser de fortsatt brukte Scania-Vabis lapper i '1971,flere år etter navneskiftet :) Mange på lager kanskje ?
Eller hette salgsorganisasjonen det lenger enn bilene ?
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 660
Registrert: Tor Jul 10, 2008 04:16
Bosted: 3864

Innlegg roars » Tor Des 10, 2009 08:11

A327 skrev:Ser de fortsatt brukte Scania-Vabis lapper i '1971,flere år etter navneskiftet :) Mange på lager kanskje ?
Eller hette salgsorganisasjonen det lenger enn bilene ?


Tja...heter enda Scania Vabis Norge her ser jeg..
roars
Lærling
 
Innlegg: 76
Registrert: Søn Nov 08, 2009 15:42
Bosted: Salsbruket

ForrigeNeste

Gå til Restaureringsprosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest