Scania LB 141 og Scania LBS 141

Her er tråden for restaureringsprosjekter av gamle lastebiler og transportutstyr. Opprett én tråd for hvert kjøretøy/prosjekt, og fyll gjerne på med bilder og beskrivelser av prosjektene det jobbes med.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Scania LB 141 og Scania LBS 141

Innlegg Alltid Blid » Tir Feb 23, 2010 14:15

Her kommer en tråd om min "Drømmebil".
Vokste opp i LBS 76, 110, 140 og 141 og har mange gode minner fra turer på kontinentet med disse gamle traver'ne.

Etter mange års leting fant jeg omsider en bil som jeg hadde råd til å kjøpe, den sto annonsert på Autodb.no i lang tid. Selgeren forlangte en drøy pris så jeg la inn et bud, la meg bakpå og tok livet som det kom.
Fem måneder gikk og plutselig ringte selgeren, "vil du ha bilen så må du bare komme og hente den".
Jeg tok med meg noen batterier, 25 liter motorolje, 10 liter hypoid og friskt mot, da vi kom fram viste det seg at han hadde "glemt" å opplyse om at hytta var "pill råtten" selv om det i annonsen sto at rusta var tatt. Hadde med en kompis som har et vannvittig temprament, så jeg hadde mitt fulle hyre med å stoppe han fra å gjøre seg til fengselsfugl. Satte i batterier, krysset fingrer og trykket inn startknappen. Motor og drivverk funket som nytt når vi fikk ordnet ledningen til høy og lav knappen. Da viste det seg at servoen virket kun til venstre, med litt fart på bilen funket den sånn passe. Nå hadde jeg fått prutet bilen ned så mye at det ble handel, selv om jeg syntest han var en uærlig figur.

Kjørte hjem til Trondheim uten problemer.

Har fått tak i historien på bilen:

Vest- Transport, Haugesund: 20.09.77- 24.05.84
Inntek Finans Leasing, Oslo: 24.05.84- 16.12.86
Ole Finstuen, Nord-Torpa: 16.12.86- avskiltet i 1996

Slik var den på bildet som jeg fikk av selger.
Bilde

Sliten, men............................
Bilde

Legg merke til T-skjorta som speiler seg i vinduet.
Bilde
Sist endret av Alltid Blid den Ons Apr 07, 2010 17:45, endret 5 ganger.
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Scania 141

Innlegg Vågsfjell » Tir Feb 23, 2010 16:28

Velkommen inn på tråden og gratulerer med "ny" bil.
Dette blir nok bra saker når du får holdt på litt.
Har selv sansen for disse bilene, men jeg må nok klare meg med Volvoen min en stund til.
Får bare ønske deg lykke til videre med bilen. ;)
Volvo N 86 lastebil veteran 1970
Volvo Arna B58 buss/camping 1977
Brukerens avatar
Vågsfjell
Hjelpemann

Innlegg Alltid Blid » Tir Feb 23, 2010 20:40

Takker for det, skal prøve å få lagt inn bilder og fortelle om framdriften etter som ting skjer.

Først noen flere bilder av bilen som den var da jeg kjøpte den.

Innvendig så hadde noen limt på et gammelt vegg-til-vegg teppe på bak og sidevegg, det støva noe forferdelig når jeg skulle fjerne det.
Har en kamerat som skal trekke opp interiøret, så det blir på ingen som helst måte orginalt.

Bilde

Bilde

Noe muggent dette innsteget...

Bilde
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Innlegg Alltid Blid » Tir Feb 23, 2010 20:47

Rusten har fått godt tak overalt.

Bilde

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Innlegg Alltid Blid » Tir Feb 23, 2010 20:57

MEN, jeg har fått tak i ei hytte som er i langt bedre forfatning, den står nå i hagen min med et presenningstelt over seg, har kjøpt noen nye sveisedeler fra Holland (vil samtidig takke Mooy), så nå venter vi på at denne vinteren skal slippe taket litt. Kunne tenkt meg RØDE tall på gradestokken nå. (-18 ute her nå)

Fra hentingen av hytta. (Takker kranfører Brutus)

Bilde

Endelig på plass på planet.

Bilde

Dette ser bedre ut..................

Bilde

Mellomlagring på jobben, sammen med ei hytte fra en LB81 som jeg fikk.

Bilde
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Innlegg Alltid Blid » Tir Feb 23, 2010 21:12

Her et bilde av bilen da den var ny. Bildet er tatt på Haukeli, hvor bilen har passert noen turer. Bilen gikk i rute Haugesund-Oslo-Haugesund i sine yngre dager.
Har kommet i kontakt med et Barnebarn av en av eierne av AS Vest-Transport, har fått mange fine bilder og info av Rolf Saltvedt. (TAKKER så mye Rolf)
Vest-Transport kjøpte toakslede biler og monterte Granning-boggi, dette for å kunne løfte fri boggien når Haukeli ville stoppe skyssen.

Bilde
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Innlegg Marcus » Tir Feb 23, 2010 21:43

Bra att noen orker og gjøre denne jobben slik att ikke alle blir spiker. Blir morro og følge med på dette. Fortsett og post mange bilder 8-)
Bedre med en røvare i polen,enn en polare i røven
Marcus
Lærling

Innlegg Onnaien » Ons Feb 24, 2010 00:09

Ser frem til å følge dette prosjektet ja...:D...Enig med Marcus,takk å lov at noen orker og vil...:tommel:
Bilde
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel

Innlegg A327 » Ons Feb 24, 2010 10:34

Kjempe,,! Godt folk ikke gir opp ,selv om emnene er noe rusta,:D
Jeg sliter også med værgudene ennå,, :-?
Fungerer Gränningboggien din fortsatt eller ?
Og er planene Vest Transport farge utenpå ?
Jeg har heller ikke tenkt å være for striks på originale trekk innvendig,så lenge en ikke begynner med modernere ting,som cd spillere,speil og"stjernehimmel"og slikt nymotens"jalla"..Særlig sånt som ikke lar seg noenlunde enkelt bygge tilbake til original..
( f.eks å sveise igjen bakruteåpningene,osv ),ellers synes jeg personlig ikke det er noen stor forbrytelse mot forbildet å trekke dem opp annerledes innvendig..
DET ,,er jo fordelen med å eie den sjøl,,ikke sant ;)
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stoffi » Ons Feb 24, 2010 18:54

Detta blir morro å følge med på :D
For every complex problem, there is an answer that is short, simple and wrong...

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg Alltid Blid » Ons Feb 24, 2010 22:41

Hehe. Joda A327, dette med orginal er et vanskelig tema. Etter min mening er en lastebil orginal den dagen den går ut av fabrikkporten, så skal den bygges på et påbygg og da er den "uorginal". Bilen blir gjerne bygd om flere ganger i sin levetid, da blir det vanskelig å få den orginal igjen. Målet med min bil blir å lage en slags kopi av den 141'n som jeg har minner fra. Vokste opp sammen med Tømmermo Transport i Namsos, Joar har vært tro mot merket og har kun sporet av en gang. Det var en Volvo, men han hentet seg inn og kvittet seg med den ganske fort. Hehe, (kanskje du ikke er enig nå A327?).

Granningboggien funker, men jeg må ta av hjulene på den til våren for å slå løs bremsebånda fra trommlene. Knokkakselforinger har stått usmurt i mange år så dette må også demonteres og smøres opp. Selve Scania'n funker som bare det.
Tidligere eier hadde byttet motor og gearkasse like før den ble parkert.

Kanskje jeg allerede har avslørt fargevalget, den blir lakkert i de gamle Tømmermo fargene.
Skulle vel ha lakkert den i Vest-Transportfargene, men jeg har alltid hatt lyst på en "Tømmermobil" så valget var gjordt for mange mange år siden.

Oppdateringer kommer så fort jeg finner tid til det.

Bildet er fra rundt 1977, vi var ofte i Wasa å hentet sukker som ble levert på Køff i Namsos.

Bilde
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Innlegg roars » Tor Feb 25, 2010 00:02

Litt rust på den ja...men den andre hyta var vel ikke så ille.
Ellers...er på utkikk etter takgrinda jeg da...eller greie bilder av den, så det går an å lage ei ny ;)

Står et par biler ikke langt her fra hvor jeg bor, 110, 141, men IKKE noe av det skal selges..hmmm.
Vet forresten ikke tilstanden lenger heller.
roars
Lærling

Innlegg Desperado » Tor Feb 25, 2010 09:24

Hmmmmm..... Dette virker lovende. :D
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg A327 » Tor Feb 25, 2010 09:31

Samme problem med boggihjul har jeg også på 88'en,på en veteran er egentlig hele boggien en slags ulempe,mer bremser og hjullager og dekk å koste på.Som oftest blir det for lite brukt ,den henger jo mest der oppe,men det tar seg jo godt ut da..
Jo.
Brukerens avatar
A327
Distribusjonssjåfør

Innlegg Alltid Blid » Tor Feb 25, 2010 21:20

roars skrev:Litt rust på den ja...men den andre hyta var vel ikke så ille.
Ellers...er på utkikk etter takgrinda jeg da...eller greie bilder av den, så det går an å lage ei ny ;)

Når snøen har forlatt taket på 141'n skal jeg klatre opp og ta noen bilder av grinda. Sender deg mål og bilder. 8-)

Vabis
Sist endret av Alltid Blid den Fre Mai 13, 2011 21:36, endret 1 gang
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Neste

Gå til Restaureringsprosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest