Volvo F12 4x2

Her er tråden for restaureringsprosjekter av gamle lastebiler og transportutstyr. Opprett én tråd for hvert kjøretøy/prosjekt, og fyll gjerne på med bilder og beskrivelser av prosjektene det jobbes med.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Volvo F12 4x2

Innlegg espen » Søn Mar 20, 2011 18:57

Etter å ha drømt om å kjøpe en F12er i mange år, så tok jeg endelig steget :) Måtte til Tyskland for å finne meg et objekt, F trekkvogner i Norge er ikke så lett å få tak i. Jeg har hverken tid, plass eller kunnskap nok til å begynne helt på bar bakke heller! Så da jeg fant en med sandblåst og lakkert ramme, og i forholdsvis god stand, så slo jeg til:

Bilde
Bilde

Hytta er ikke like fin i lakken som det ser ut på bildet, det lyver litt. Er akkurat ankommet Sørlandet og nyvasket her! Kunne selvfølgelig tenkt meg en boggie bil, men det går det jo ann å rette på! Bare en har penger (og er gal nok!) Får se med tiden, er ikke første prioritet.

Bilen fant jeg hos en Volvo forhandler i syd Tyskland. De hadde restaurert og skrudd på bilen i rolige perioder, for å ha noe å gjøre. I tillegg hadde noen lærlinger brukt den i forbindelse med fagprøve/svennebrev, for å lære å skru på en bil uten for mye elektronikk! Har fått med en liste over hva som er gjort med bilen, og summen overstiger 13000 euro. Så motormessig skal den også være grei, er byttet mye deler.
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg espen » Søn Mar 20, 2011 19:44

Den er ganske hel og fin innvendig også, alder og km stand tatt i betraktning.
Bilde
Bilde
Bilde

Bilen er registrert i 1986, men er tydeligvis en overligger. Har blitt fortalt at det må være en 1985 modell, siden det ikke er lufttørke på den. Chassinummeret bekreftet også at det er en 85 modell :) Den har rullet en drøy million....
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg Rubber Duck » Søn Mar 20, 2011 20:46

:jippi:

Du har gjort det jeg hele tiden tenker på, men ikke har råd til nå iallefall, det må være fantastisk moro å ha en slik egen bil! Ser jo veldig bra ut, orginal og fin innvendig også og et veldig godt utgangspunkt når den er så påpasset og mekket på.

Har du noen planer for den, eller skal du ha den slik den er? Og er akselavstanden såpass kort som det ser ut til?
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11371
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg un.1830 » Søn Mar 20, 2011 21:32

Skulle ikke tro den bilen der var rullet 1 million kilometre! =)

Ser ny ut den 12eren, akselavstand på 3,6 eller 3,7 metre?
H2SO4
un.1830
Veteran
 
Innlegg: 1407
Registrert: Man Jan 04, 2010 11:37

Innlegg Visdal » Søn Mar 20, 2011 21:44

Liker.......!!!! :tommel:
Bilde
CB6227

Katter ville svelge Vissvass........
Brukerens avatar
Visdal
- Bleieskiftarbeider -
 
Innlegg: 7340
Registrert: Søn Jan 14, 2007 16:11
Bosted: Geithus, Modum


Innlegg espen » Søn Mar 20, 2011 21:48

Har jo alltid mange planer Rubber Duck, er vel som du sier pengene som stopper det til slutt. Første prosjekt må være å få tatt det som er av rust på hytta, hadde et håp om å lakkere hytta også da! Akselavstanden er nok så kort som den ser ut til ja :flire: Merker at vi har både telehiv og mye dårlig asfalt i Norge! Hopper og spretter litt kan du si, så kort og bladfjører! Men, skal merke på kroppen at en har kjørt gammel bil! Er jo noe av sjarmen.

Nøyaktig akselavstand vet jeg faktisk ikke un.1830! Men meget kort er den. Jeg trenger ikke så stor garasje til vinteren da, det er jo en fordel!
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg espen » Søn Mar 20, 2011 22:18

Garantert ikke det lureste kjøpet jeg har gjort Visdal, men definitivt det gøyeste :D
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg Dagis » Søn Mar 20, 2011 22:44

Kanon....!!! Vi liker sånne gærninger som deg vi.... (vi andre gærningene) Bilen ser jo kjempefin ut...!!!
Bilde
Brukerens avatar
Dagis
- Rødstrømpe -
 
Innlegg: 5384
Registrert: Søn Mar 04, 2007 12:05
Bosted: Trondheim

Innlegg espen » Man Mar 21, 2011 18:24

Jeg føler bilen er et greit objekt ja Dagis! Ingen uoverkommelig jobb. Den er jo dessverre ikke veteran før om 5 år. Litt dyrt med skilter før den tid, teller på knappene... Men skulle jeg ventet 5 år til med å handle, så er jeg redd det ville vært lite å finne. Utvalget blir jo ikke større!
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg espen » Man Mar 21, 2011 18:33

Støvsugde litt nedi her på søndag! Lå mye tobakk, sneiper og støv.... Greit å få det vekk, vil helst ikke ha noen brann.
Bilde

Noen som kan fortelle meg hva det lyset i midten betyr?
Bilde
Tannhjul med en dråpe som det står "oil" på. Har skjønt at det har noe med girkasse å gjør. Det lyser nemlig når jeg holder inne klutsjen, og skal sette den i gir. Slokker med en gang jeg slipper klutsjen igjen...
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54


Innlegg Lars Erik F » Man Mar 21, 2011 18:44

Brukerens avatar
Lars Erik F
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 967
Registrert: Tor Jan 29, 2009 21:13
Bosted: Bilitt, på toten

Innlegg espen » Man Mar 21, 2011 18:57

Den så veldig kjent ut ja Lars Erik F ;)
Bilde

CB 6221
Brukerens avatar
espen
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 880
Registrert: Ons Jun 06, 2007 20:54

Innlegg Asfalttaxi » Man Mar 21, 2011 19:03

espen, ;Mener å huske at det er oljetemperaturen på girkassen :) Hvorfor den lyser tør jeg ikke svare på :)
Strøken kjerre :!: :!: LIKER :!: :!:
When god gave out brains I thought he said trains so i asked for a slow one.
Brukerens avatar
Asfalttaxi
Bileier
 
Innlegg: 2003
Registrert: Tir Sep 02, 2008 17:30
Bosted: Sandnes

Innlegg royalblue » Tor Mar 24, 2011 22:31

Det er oljetrykklampa på girkassa. At lampa lyser når du trykker inn clutchen, er fordi da stopper drifta til oljepumpa inne i kassa, og oljetrykket blir borte.Noen hadde dette, men mener Volvo gikk bort fra dette. Har opplevd lekkasje i giveren slik at girkassen gikk nesten tørr, så følg med giveren.
royalblue
Hjelpemann
 
Innlegg: 35
Registrert: Søn Feb 03, 2008 15:11
Bosted: Fauske

Innlegg solberget transport » Søn Mar 27, 2011 17:14

Flott, flott, flott!! Kanskje kjem vi på samme utstilling ein gong? Lyser den lampa kvar gong du held inne clutchen? Uansett - her har du bil! men det er lurer på er at min bil skal være 84-mod. men den har tørke. kom ikkje det før 86? eller har eg berre missoppfatta det? :)
Lykke til! (ja, skilter er dyrt :P )
!Volvo F10 4x2!
Brukerens avatar
solberget transport
Lærling
 
Innlegg: 79
Registrert: Fre Apr 03, 2009 00:28
Bosted: Løkken Verk

Neste

Gå til Restaureringsprosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest