Å fyttigrisen dette ble et langt innlegg!!!!!

Men du bør likevel lese det
Nå skal eg stille et spørsmål som gjerne mange overser, hvilket objektiv har du???? Det har faktisk en stor rolle i denne situasjonen, tro det eller ei

Egentlig har objektivet mye å si i alle situasjoner! Men det er en annen diskusjon.........
Eg vil også begynne med å si at manuelle innstillinger er gjerne å foretrekke, for da kan du styre tingene litt bedre! Ikke nødvendigvis "M" programmet, men helst ikke Sportfunksjonen

Selv om alt eg nevner her gjør den automatisk. Men er ikke sagt at den justerer i den retningen du vil. Men er jo litt avhengig av hva du kan klare å stille inn selv på kameraet da, for er lite vits i å bruke de andre programmene hvis du ikke kan velge riktige innstillinger ellers! Men du burde klare å finne disse tingene eg nevner i menyene.......
Så skal eg komme med min kunnskap og forklaringer om hvorfor du får uskarpe bilder

Trikset er jo som nevnt ovenfor å få korte nok lukkertider, og ikke få bilen så mye på siden slik som på bilde nr 2. For det har seg slik at dersom lastebilen kommer i 80 km/t så er det ca 20 m/s. Du har en lukkertid på 1/250 sekund på det andre bildet, dvs at bilen beveger seg 0,08 m, eller
8 cm mens du tar bildet!

Da kan du skjønne hvorfor det er så viktig å klare å følge bilen med kamera, for jo bedre du klarer å følge bilen med kamera, jo mindre vil lastebilen bevege seg relativt til bildebrikken, altså lastebilen vil bli skarp, mens bakgrunnen uskarp (under enkelte andre betingelser selvsagt, se eksempel
her hvor bilen fremstår som skarp, mens bakgrunnen uskarp)
Så var det dette med å ikke ta bilder så mye fra siden, for du trenger hverken fysikk eller matematikk for å vite at jo nærmere bilen kommer, jo mer av farten går over i sidebevegelse, framfor bevegelse rett mot deg. Det er bare til å følge med en bil som kommer mot deg, og se når du synes den beveger seg raskest. Dette vil si at jo lengre du får bilen på siden, jo mer beveger den seg sideveis, i stedet for rett mot deg. Rett mot deg bevegelsen skaper relativ liten uskarphet, spesielt når lastebilen "bare" bevger seg 8 cm mens du tar bildet. Det er sideveis bevegelse som gjør bilder uskarpe i denne sammenheng.
Sånn, det var det fysiske bak dette med å ta bilder i fart. Så nå har du kanskje innsett at det som trengs er kortest mulig lukkertid! For jo kortere lukkertid, jo mindre bevgere lastebilen seg mens du tar bildet. Det finnes to måter å gjøre dette på.
Den ene er å få en mindre blender. Hvis du har mulighet å gå fra f/5.6 som du har brukt til f/4 , så har du tjent deg inn et helt steg, altså kan du halvere lukkertiden til 1/500 sekund i stedet for 1/250 sekund som du har brukt. Da beveger lastebilen seg bare 4 cm

MEN, og dette er et stort men; objektivet får gjerne en dårligere optisk kvalitet jo større blender (mindre blender tall, f/1.2 er den største blenderen), jo mer uskarpe bilder får du pga diverse egenskaper til linser som eg ikkje skal gå inn på i detalj her.... Og det var derfor eg spurte hvilket objektiv du har, for det varierer veldig fra objektiv til objektiv når det presterer best! Kan forøvrig nevne her at et helt blendersteg tilsvarer å gange/dele med kvadratroten av to, altså rekken går normalt fra 1.4-2.0-2.8-4-5.6-8 osv
Den andre måten er å gjøre "filmen" mer følsom for lys. Hvis du går fra ISO100 til ISO200, så har du gjort det samme som å gå fra f/5.6 til f/4: Du har doblet lysmengden, og kan dermed halvere lukkertiden igjen. Altså for hver dobling av ISO får du dobling av lysmengden (100-200-400-800 osv) MEN, desverre er det et men her og, du får mer kornete bilder og mer støy. Dette varierer sterkt fra kamera til kamera, men så lenge du lar hver å ta utsnitt av bildet, eller store utsnitt, så kan du klare deg med relativ høy ISO. Her må du nesten se hvor mye kameraet tåler. Jo mer lys det er ute, jo mer kan det tåle. Altså ISO400 kan blir ubrukelig i dårlig lys, mens i sollys så ser du kanskje nesten ikkje forskjell fra ISO100 (dette er forøvrig rene eksempler med utgangspunkt i teorien, så det kan godt tenkes du vil se stor forksjell på ISO100 og ISO400 bare så det er nevnt)
Sånn, da har eg nevnt mye angående grunnleggende lysegenskaper ved fotografering og skal komme tilbake i slutten med litt mer hva eg anbefaler av innstillinger. Men du bør nå ha skjønt at lavest mulig blender og høyest mulig ISO gir skarpest bilder FORDI lukkertiden blir kort, gitt at objektivet leverer gode bilder for den gitte blender og at ISO ikke er alt for høy! Hvis ikke, så enten spør om noe ovenfor er uklart eller les det en gang til før du går videre, må ikke få alt for mye inn på en gang, for dette innlegget er grådig langt

Men nå vet eg ikkje hvor mye av det som står her du kan da, men eg skriver heller for mye slik du skjønner, enn at eg utelater noe og du ikkje skjønner!
Så får eg gå over til neste trinn som ikke har noe med lys å gjøre, men derimot fokusering. For her er det viktig at du har riktige innstillinger. For hvis du ikke har det som kalles for kontinuerlig autofokus eller følgefokus, så vil ikke kamera klare å følge bilen mens du tar bildet, for bilen beveger seg garantert etter du har fokusert. En kontinuerlig fokus gjør nettopp det navnet sier, den endrer fokus hele tiden slik at du ikke fokuserer med feil avstand. For hvis du har vanlig singel fokus, altså at kameraet fokuserer en gang og så låser den fokus, så endres ikke fokusavstanden etter du har trykket utløseren halveis ned, mens motivet endrer avstand....
Og det hjelper ikke med bare kontinuerlig fokus, du trenger også dynamisk autofokus! For, i det du trykker ned utløseren, så vil fokus stoppe opp, og på grunn av diverse forinkelser i kameraet, vil fokusavstand nok engang endre seg. Med dynamisk fokus, så vil kameraet beregne hvor langt motivet vil bevege seg mens det tar bildet, og justerer fokus etter det. Da vil kamera fokusere litt lengre fram enn hva det har gjort når du trykker ned utløseren! Framfokusering er i dette tilfellet, i andre tilfeller så kan det fokusere litt lengre bak, altså du bør ende opp med den beste mulige valg av fokuspunkt avhengig av om motivet beveger seg mot eller fra deg!
Her bør det også nevnes at jo laver blender (høyere tall), jo større dybdeskarphet har du, altså mer i dybden er skarpt. Eks så kan f/1.2 bare gi skarp grill, mens f/8 kan gjøre hele lastebilen skarp. Så sant lastebilen beveger seg "innover/utover" i bildet, ergo
dybdeskarphet!
Puh! Da tror eg at eg har nevnt det meste av innstillinger du bør bruke! Nå gjenstår det gjerne å fortelle litt om hvordan du kan bruke disse! Kontinuerlig fokus og dynamisk autofokus får du nok i den sportfunksjonen, du kan teste kontinuerlig fokus ved å fokusere på en vegg foran deg, og holde utløserknappen halveis nede mens du beveger deg mot veggen. Da skal fokus endre seg! Men i sportsfunksjonen er det ikke sagt at du får tingene helt slik som du ellers vil ha de! Så, eg vil anbefale deg å finne ut om du kan sette på disse fokus funskjonene i menyene dine.
Når det gjelder "Tv" programmet som ble nevnt ovenfor her, så tilsvarer det "S" programmet på Nikon. Her har du fordelen med at du kan sitte en høy lukkertid, og så stiller kameraet inn en blender slik at bildet blir riktig eksponert! Fordelen er at du kan sitte det på en veldig kort lukkertid slik at du fryser motivet og hindrer for mye bevegelse når du tar det, men du må selv sørge for at du har satt ISO verdien høy nok til at du ikke undereksponerer bildet. Da vil det blinke Lo der hvor blendertallet ellers ville stått! Så har vi ulempen med dette programmet: Det kan velge en blenderåpning hvor du får dårlige bilder pga objektivet ikke leverer gode resultater.
Da har man en annen mulighet, og det er "A" programmet. Her kan du sitte kameraet til en blender som gir skarpe bilder, og så finner kamera en lukkertid for deg. Hvis du får for lange lukkertider, så kan du bare justere opp ISO, evt hvis du har gått så høyt at du begynner å få korn, så kan du justere blenderen slik at du får litt mer lys inn, uten å miste altfor mye optisk kvalitet.
Auto må du overhodet ikke bruke, og "P" vil justere bildene på en dårlig måte, så den vil eg ikkje anbefale.
Det eg heller vil anbefale, er at du bruker "S" til du får øvd deg litt med å følge etter bilen, og så setter du høye lukkertider og ISO som gir deg en blender som ikke undereksponerer bildet. Når du føler du klarer å følge bilen godt, kan du bevege deg over til "A" og sette på den blenderen som gir deg beste optiske resultater, og variere ISO til du får lukkertider som du klarer å gjøre skarpe!
Når det gjelder tallverdier så vil eg si 1/500-1/600 dels sekund bør du klare å få til! Gjerne mer, men pass på ISO! ISO kan eg ikkje gi deg tallsvar på, for det varierer fra kamera til kamera, og eg kjenner ikkje til D50s ytelser.
Blender varierer fra objektiv til objektiv, så her må eg vite hva du har før eg kan si noe, men f/8 kan være et godt forslag! Du bør heller ikke presse objektivet ut på slutten av brennvidden, altså full zoom, der kan du miste mye optisk kvalitet.
Kan også nevne at eg har tatt skarpe bilder i alt fra 1/50 - 1/600 og uskarpe i samme område

Det som gjelder her egentlig, er å være mester i å følge bilen med kamera, og hvordan blir du det? Jo, øvelse

Kan også nevne at uansett hvor flink du blir, så får du nok bedre resultater med stillestående biler. Spesielt hvis du bruker stativ! Men selvfølgelig litt avhengig av innstillinger her også!