kimmelim, joda, bare hyggelig! Har ikke tenkt å bli lærer eller lage fotokurs, har lest det meste eg vet bla i et fotokompendie, som det ligger en link til her på Bergli, som forklarer ganske greit, og så kan eg anbefale
Fototips, der står også mye grunnleggende
Men tilbake til deg... Lukkertid er rett og slett hvor lenge bildebrikken, den digitale filmen, blir utsatt for lys! For bildebrikken er jo følsom for lys, det er det som gjør at du kan ta bilde! Den består av masse sensorer som registrer informasjon ang lyset når du tar bildet og sender dette til kameraet som gjør det om til piksler og et bilde som du kan beskue
Blenderåpning er en slags dør som kan justere hvor mye lys som skal slippes fram til objektivet. f/8 tilsvarer en viss lysmengde. Så jo høyere tall du velger, jo mindre lys slippes igjennom! Det blir som å stå i et bekmørkt rom og åpne døren forsiktig opp, så ser du hvordan det påvirker hvor mye lys som slippes inn i rommet

Eller rett og slett pupillen din! Der har du et fullgodt eksempel på blenderåpning, for vår måte å se på er egentlig akkurat den samme måten som kameraet ser på
Og når det gjelder objektiv: Dette er vel uten VR og første versjonen? Uansett, så er det ikke den største forskjellen, men hvis du har zoomet til 55 bør du ligger på f/8-f/11, på 35 kan du faktisk ligge på f/5.6 og få gode resultater, men f/8 er den som gir et jevnt godt resultat.
Det å ta bilder er fullt mulig med å trykke på en knapp, det kan fungere i mange situasjoner det, men du kan ende opp med dårlige bilder i enkelte og da er det greit å vite hva du må eller kan gjøre får å få gode bilder igjen
Og bare hyggelig
adri! Greit å dele litt kunnskap og
jvsandem, ser at eg skrev litt feil til deg i natt.. Skylder på trøtthet...
Men meningen var å skrive at du kan jo prøve å bruke A program og så blender du et steg ned fra full åpning. Da vil du få høye lukkertider når det er mye lys, men lengre ved lite lys.. Riktignok blir ikke bildene for mørke, og du vil nok ha en god optisk kvalitet... Men det kan tenkes det du trenger er veldig korte lukkertider siden du beveger deg du også, og du har jo ikke anledning til å følge bilen hvis eg husker riktig? Kanskje lyssterk optikk er svaret ditt?