Volvo - teknisk

Her er tråden hvor du kan stille tekniske spørsmål knyttet til lastebiler, alt fra motor og elektronikk, til ekstrautstyr og andre relevante problemstillinger. Tråden organiseres ut fra bilmerker og hovedområder, og vi utvidermed nye emner etterhvert som behovet melder seg.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Volvo - teknisk

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 19, 2009 22:46

Her stilles og svares det på alle spørsmål knyttet til alle typer Volvo
Sist endret av Rubber Duck den Ons Sep 23, 2009 22:32, endret 1 gang
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Fence » Ons Sep 23, 2009 20:00

Noen som vet noe om de kablene som ligger opplagt orginalt på taket på f.eks en Globe xl?

Hva er de til?

Mye jobb å koble de opp så de funker?
Brukerens avatar
Fence
Veteran

Innlegg Camelont » Ons Sep 23, 2009 20:25

Med meg så var det til arbeidslys det var lagt opp til, men det er sikkert valgfritt hva du kan bruke det til. Jeg la opp en 7 leder til lys og bjelke og så har jeg flere strømpunkt senere, nå slipper jeg å dra flere ledninger opp senere og jaggu godt er det. Å koble de opp burde ikke være noe problem, enten på bryter eller i påbyggerboksen på passasjersiden nede ved gulvet.
Mil etter mil med et smil. En er ikke full før politiet tegner omriss av deg på asfalten.... CB 6253
Brukerens avatar
Camelont
Lærling

Innlegg The Cowboy » Ons Sep 23, 2009 21:28

Har et spørsmål som gjelder retarderen på volvo..
Den har slik vippe bryter på enden av spaken, som sikkert har noe med selve bremsen å gjøre..

Men hvordan virker den? og hva direkte gjør den??

Har rota med den flere ganger, men merker ikke at noe skjer så..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Fence » Ons Sep 23, 2009 22:45

The Cowboy skrev:Har et spørsmål som gjelder retarderen på volvo..
Den har slik vippe bryter på enden av spaken, som sikkert har noe med selve bremsen å gjøre..

Der justerer du hvor mange km/h i timen over innstillt CC fart du vil at retardø'n skal slå inn..:-) Men da må den stå i "A" ;)
Brukerens avatar
Fence
Veteran

Innlegg XF 105 » Ons Sep 23, 2009 22:48

The Cowboy skrev:Har et spørsmål som gjelder retarderen på volvo..

Det er automatikk fungsjonen til retarderen ,d.v.s. den som hjelper deg å holde jevn fart i nedoverbakke. Retarderen må stå i automatikk å då skal det berre være å trykk e på knappen på enden når du har den hasigheten du ønsker å holde .
XF'en er no i FH'en
Brukerens avatar
XF 105
Distribusjonssjåfør

Innlegg The Cowboy » Tor Sep 24, 2009 16:31

Aha.. ble litt klokere nå.. hehe!
Må prøve dette ut i morgen, om det blir noe kjøring da!! hehe..

funker dette konsekvent etter det er gjort en gang, slik som med actros (og daf, så framt man ikke går, med vilje, over den gitte bremse hastigheten!), eller må man stille denne inn hver gang man har røsrt gassen eller bremsen??
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg aetrans » Tir Sep 29, 2009 17:53

noen som vet fargekoden på ramma til volvo?(A)
Bmw 325i cupe
Bilde
aetrans
Distribusjonssjåfør

Innlegg adri » Tir Sep 29, 2009 18:09

Spørs vel helt hva slags farge det er det? Original grå?
(Ikke det at jeg vet, men er alltids greit å vite hvilken farge det skal være)
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator

Innlegg JvhScania » Tir Sep 29, 2009 18:39

Hvis noen er drita leit å ha luft i setet (som meg) kan man sette på en ventil på slangen inn i setet på baksiden. Så kan man senke stolen helt ned.

Hvis noen lurer på¨om det er mulig å programmere om kjørelys til spredere slik som på MAN og Scania for å spare DYRE xenonpærer, er det bare å glemme. Desverre.

Skal man justere vebasto gjøres dette i tilleggsmenyen som dukker opp hvis man går nedover på hovedmenyen i kjørecomputeren når bilen står stille, med tenning på eller motor i gang.

Noe mer ? :D
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg aetrans » Tir Sep 29, 2009 22:24

adri skrev:Spørs vel helt hva slags farge det er det? Original grå?
(Ikke det at jeg vet, men er alltids greit å vite hvilken farge det skal være)

ja, orginal grå:)
Bmw 325i cupe
Bilde
aetrans
Distribusjonssjåfør

Innlegg timbertrucker » Søn Okt 04, 2009 22:11

Noen som har et tips om hvordan få rattet lengre bak og ned i fanget på FH ?
Har hørt om å file lengere spor i de små skinnene inni rattstamma men er vel en del jobb.
Bilde
Brukerens avatar
timbertrucker
Langtransportsjåfør

Innlegg Ludvig » Man Okt 05, 2009 19:08

timbertrucker skrev:Noen som har et tips om hvordan få rattet lengre bak og ned i fanget på FH ?
Har hørt om å file lengere spor i de små skinnene inni rattstamma men er vel en del jobb.

Du flytter støtdemperen et par cm lengre opp så skal det være ordnet, om ikke jeg husker helt feil. Jeg kan sjekke det ut i morgen når jeg kommer på jobb. Dette er noe du ikke får et Volvoverksted til å gjøre, de er ikke særlig tilhenger av den løsningen. Mener det kan være fare for at styringen kan låse seg pga. feil vikel på leddene i rattstammen...
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg timbertrucker » Man Okt 05, 2009 20:32

Ludvig skrev:
timbertrucker skrev:Noen som har et tips om hvordan få rattet lengre bak og ned i fanget på FH ?

Du flytter støtdemperen et par cm lengre opp så skal det være ordnet, om ikke jeg husker helt feil. Jeg kan sjekke det ut i morgen når jeg kommer på jobb. Dette er noe du ikke får et Volvoverksted til å gjøre, de er ikke særlig tilhenger av den løsningen. Mener det kan være fare for at styringen kan låse seg pga. feil vikel på leddene i rattstammen...

Det er fint, ble litt slapp i fisken rattstamma når jeg hektet av støtdemperen så den satte jeg kjapt på igjen. Må borre et nytt hull litt lengre opp da, eller er det muligheter for å flytte dempern opp i forkant kansje.
Bilde
Brukerens avatar
timbertrucker
Langtransportsjåfør

Innlegg someone » Søn Okt 18, 2009 10:54

Har en Globe 2000 utenfor her. (Den utgaven som kom med lys via ledninger og lyspærer, ikke veke og lampeolje) :blomster:
I panna står det 2 tusenmetere og i fangeren står det 2 stk.
Selvfølgelig virker jo ikke disse samtidig da vendebryteren inni bilen kun lar meg velge oppe ELLER nede..
Er dette noe jeg kan koble om selv eller må bilen på verksted og innom pc for å få alt til å fungere samtidig?
Jeg vil på en måte ha valget mellom oppe og nede, men samtidig vil jeg også kunne ha en mulighet for å få alt til å fungere samtidig.
someone

Neste

Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester