Volvo - teknisk
Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164
Volvo - teknisk
Her stilles og svares det på alle spørsmål knyttet til alle typer Volvo
Sist endret av Rubber Duck den Ons Sep 23, 2009 22:32, endret 1 gang
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.
http://www.facebook.com/bergli.truckstop
http://www.facebook.com/bergli.truckstop
-
Rubber Duck - Administrator
- Innlegg: 11333
- Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
- Bosted: Trondheim
Noen som vet noe om de kablene som ligger opplagt orginalt på taket på f.eks en Globe xl?
Hva er de til?
Mye jobb å koble de opp så de funker?
Hva er de til?
Mye jobb å koble de opp så de funker?
-
Fence - Veteran
- Innlegg: 1492
- Registrert: Man Feb 26, 2007 22:03
- Bosted: Molde
Med meg så var det til arbeidslys det var lagt opp til, men det er sikkert valgfritt hva du kan bruke det til. Jeg la opp en 7 leder til lys og bjelke og så har jeg flere strømpunkt senere, nå slipper jeg å dra flere ledninger opp senere og jaggu godt er det. Å koble de opp burde ikke være noe problem, enten på bryter eller i påbyggerboksen på passasjersiden nede ved gulvet.
Mil etter mil med et smil. En er ikke full før politiet tegner omriss av deg på asfalten.... CB 6253
-
Camelont - Lærling
- Innlegg: 86
- Registrert: Søn Mar 02, 2008 20:52
- Bosted: Østfold
Har et spørsmål som gjelder retarderen på volvo..
Den har slik vippe bryter på enden av spaken, som sikkert har noe med selve bremsen å gjøre..
Men hvordan virker den? og hva direkte gjør den??
Har rota med den flere ganger, men merker ikke at noe skjer så..
Den har slik vippe bryter på enden av spaken, som sikkert har noe med selve bremsen å gjøre..
Men hvordan virker den? og hva direkte gjør den??
Har rota med den flere ganger, men merker ikke at noe skjer så..
-
The Cowboy - *he-he*
- Innlegg: 6311
- Registrert: Man Des 03, 2007 14:20
- Bosted: Skien
The Cowboy skrev:Har et spørsmål som gjelder retarderen på volvo..
Den har slik vippe bryter på enden av spaken, som sikkert har noe med selve bremsen å gjøre..
Men hvordan virker den? og hva direkte gjør den??
Har rota med den flere ganger, men merker ikke at noe skjer så..
Der justerer du hvor mange km/h i timen over innstillt CC fart du vil at retardø'n skal slå inn..:-) Men da må den stå i "A"

-
Fence - Veteran
- Innlegg: 1492
- Registrert: Man Feb 26, 2007 22:03
- Bosted: Molde
The Cowboy skrev:Har et spørsmål som gjelder retarderen på volvo..
Den har slik vippe bryter på enden av spaken, som sikkert har noe med selve bremsen å gjøre..
Men hvordan virker den? og hva direkte gjør den??
Har rota med den flere ganger, men merker ikke at noe skjer så..
Det er automatikk fungsjonen til retarderen ,d.v.s. den som hjelper deg å holde jevn fart i nedoverbakke. Retarderen må stå i automatikk å då skal det berre være å trykk e på knappen på enden når du har den hasigheten du ønsker å holde .
XF'en er no i FH'en
-
XF 105 - Distribusjonssjåfør
- Innlegg: 682
- Registrert: Søn Aug 12, 2007 11:39
- Bosted: Askvoll
Aha.. ble litt klokere nå.. hehe!
Må prøve dette ut i morgen, om det blir noe kjøring da!! hehe..
funker dette konsekvent etter det er gjort en gang, slik som med actros (og daf, så framt man ikke går, med vilje, over den gitte bremse hastigheten!), eller må man stille denne inn hver gang man har røsrt gassen eller bremsen??
Må prøve dette ut i morgen, om det blir noe kjøring da!! hehe..
funker dette konsekvent etter det er gjort en gang, slik som med actros (og daf, så framt man ikke går, med vilje, over den gitte bremse hastigheten!), eller må man stille denne inn hver gang man har røsrt gassen eller bremsen??
-
The Cowboy - *he-he*
- Innlegg: 6311
- Registrert: Man Des 03, 2007 14:20
- Bosted: Skien
Spørs vel helt hva slags farge det er det? Original grå?
(Ikke det at jeg vet, men er alltids greit å vite hvilken farge det skal være)
(Ikke det at jeg vet, men er alltids greit å vite hvilken farge det skal være)
-
adri - Co-administrator
- Innlegg: 7362
- Registrert: Lør Okt 29, 2005 15:59
- Bosted: Molde/Raufoss
Hvis noen er drita leit å ha luft i setet (som meg) kan man sette på en ventil på slangen inn i setet på baksiden. Så kan man senke stolen helt ned.
Hvis noen lurer på¨om det er mulig å programmere om kjørelys til spredere slik som på MAN og Scania for å spare DYRE xenonpærer, er det bare å glemme. Desverre.
Skal man justere vebasto gjøres dette i tilleggsmenyen som dukker opp hvis man går nedover på hovedmenyen i kjørecomputeren når bilen står stille, med tenning på eller motor i gang.
Noe mer ?
Hvis noen lurer på¨om det er mulig å programmere om kjørelys til spredere slik som på MAN og Scania for å spare DYRE xenonpærer, er det bare å glemme. Desverre.
Skal man justere vebasto gjøres dette i tilleggsmenyen som dukker opp hvis man går nedover på hovedmenyen i kjørecomputeren når bilen står stille, med tenning på eller motor i gang.
Noe mer ?

Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt 

-
JvhScania - Bileier
- Innlegg: 3021
- Registrert: Tor Aug 30, 2007 20:07
- Bosted: Et lite stykke utafor folkeskikken
Noen som har et tips om hvordan få rattet lengre bak og ned i fanget på FH ?
Har hørt om å file lengere spor i de små skinnene inni rattstamma men er vel en del jobb.
Har hørt om å file lengere spor i de små skinnene inni rattstamma men er vel en del jobb.

-
timbertrucker - Langtransportsjåfør
- Innlegg: 750
- Registrert: Lør Sep 27, 2008 10:51
- Bosted: vinstra
timbertrucker skrev:Noen som har et tips om hvordan få rattet lengre bak og ned i fanget på FH ?
Har hørt om å file lengere spor i de små skinnene inni rattstamma men er vel en del jobb.
Du flytter støtdemperen et par cm lengre opp så skal det være ordnet, om ikke jeg husker helt feil. Jeg kan sjekke det ut i morgen når jeg kommer på jobb. Dette er noe du ikke får et Volvoverksted til å gjøre, de er ikke særlig tilhenger av den løsningen. Mener det kan være fare for at styringen kan låse seg pga. feil vikel på leddene i rattstammen...
-
Ludvig - Bileier
- Innlegg: 2088
- Registrert: Tor Jan 19, 2006 18:24
- Bosted: Harstad
Ludvig skrev:timbertrucker skrev:Noen som har et tips om hvordan få rattet lengre bak og ned i fanget på FH ?
Har hørt om å file lengere spor i de små skinnene inni rattstamma men er vel en del jobb.
Du flytter støtdemperen et par cm lengre opp så skal det være ordnet, om ikke jeg husker helt feil. Jeg kan sjekke det ut i morgen når jeg kommer på jobb. Dette er noe du ikke får et Volvoverksted til å gjøre, de er ikke særlig tilhenger av den løsningen. Mener det kan være fare for at styringen kan låse seg pga. feil vikel på leddene i rattstammen...
Det er fint, ble litt slapp i fisken rattstamma når jeg hektet av støtdemperen så den satte jeg kjapt på igjen. Må borre et nytt hull litt lengre opp da, eller er det muligheter for å flytte dempern opp i forkant kansje.

-
timbertrucker - Langtransportsjåfør
- Innlegg: 750
- Registrert: Lør Sep 27, 2008 10:51
- Bosted: vinstra
Har en Globe 2000 utenfor her. (Den utgaven som kom med lys via ledninger og lyspærer, ikke veke og lampeolje)
I panna står det 2 tusenmetere og i fangeren står det 2 stk.
Selvfølgelig virker jo ikke disse samtidig da vendebryteren inni bilen kun lar meg velge oppe ELLER nede..
Er dette noe jeg kan koble om selv eller må bilen på verksted og innom pc for å få alt til å fungere samtidig?
Jeg vil på en måte ha valget mellom oppe og nede, men samtidig vil jeg også kunne ha en mulighet for å få alt til å fungere samtidig.

I panna står det 2 tusenmetere og i fangeren står det 2 stk.
Selvfølgelig virker jo ikke disse samtidig da vendebryteren inni bilen kun lar meg velge oppe ELLER nede..
Er dette noe jeg kan koble om selv eller må bilen på verksted og innom pc for å få alt til å fungere samtidig?
Jeg vil på en måte ha valget mellom oppe og nede, men samtidig vil jeg også kunne ha en mulighet for å få alt til å fungere samtidig.
- someone
Gå til Tekniske spørsmål omkring lastebiler
Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest