Drivaksler på vinterføre
Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164
dem man snakker med som har prøvd tandem vil sjeldent ha noe annet igjen. jeg er en av de. var ikke no positv til første bilen med tandem, men neste måtte jeg mase til meg tandem..
hadde bytta til tandem på dagen hadde det vært mulighet for det..
hadde bytta til tandem på dagen hadde det vært mulighet for det..
-- Turnin wheels and shiftin gears --
-
kentsor - - Shrek -
sisusasu, Ja... Lurte litt eg og da... Han hadde vel kjøyrt opp nokre timar før meg da.... Men 11-12 tonn so har ein jo løfta litt da.... Men ska vera glatt vist eg må løfte over 13-14 tonn på driven i bakkane med rundt 50 tonn og da veg hengeren 22-24 tonn... Men om det har med dekkene og bilen elle sjåføren og gjera det veit eg ikje.... Men det største problemet med tandem e når ein får stopp i bakke og ska ta igong at... Klare ikje få nok trykk på ein aksel... Men kunne nok godt prøvd tandem eg og... Men containerbil og tandem va ikje da besta fekk eg beskjed om av sjefen...
-
Vossingen - Veteran
Ble overasket over at 11-12 tonn e nok for deg på glatten med 50 tonn, Vossingen.
Med fult lass har eg fort 11 tonn på driven med boggien i bakken (bakmontert kran). Eg skjønner jo at eg har ikke så lang erfaring med andre biler da, så sånne forhold kan være påvirket av ting en ikke tenker på.
Kjører Volvo for tiden så har ikke den muligheten til å justere avlastingen. Med fult lass blir det rundt 14,5 tonn med avlasting og rundt 21 tonn med full løft.
Hiver normalt sett på kjettinger hvis det e grunn til å tro at fullt løft e nødvendig over lange strekk, det jo en litt harry belastning for både aksling og dekk med 21 tonn oppå der
Jevnlastbil med tandem har den ulempen i forhold til semi at du ikke kan overføre vekt fra henger til bil. Dermed blir du lett på rævva når du er tom. Det er jo folk som kjører med dét, men eneste bil som ikke kom opp til oss i hele forrige vinter var en tom flisbil med tandem og 4-akslet henger. med lass gikk den som et slips i følge sjåfør.
Med fult lass har eg fort 11 tonn på driven med boggien i bakken (bakmontert kran). Eg skjønner jo at eg har ikke så lang erfaring med andre biler da, så sånne forhold kan være påvirket av ting en ikke tenker på.
Kjører Volvo for tiden så har ikke den muligheten til å justere avlastingen. Med fult lass blir det rundt 14,5 tonn med avlasting og rundt 21 tonn med full løft.
Hiver normalt sett på kjettinger hvis det e grunn til å tro at fullt løft e nødvendig over lange strekk, det jo en litt harry belastning for både aksling og dekk med 21 tonn oppå der

Jevnlastbil med tandem har den ulempen i forhold til semi at du ikke kan overføre vekt fra henger til bil. Dermed blir du lett på rævva når du er tom. Det er jo folk som kjører med dét, men eneste bil som ikke kom opp til oss i hele forrige vinter var en tom flisbil med tandem og 4-akslet henger. med lass gikk den som et slips i følge sjåfør.
- sisusasu
- Hjelpemann
sisusasu, E vist det... Har vel berre løfta eit par gonger over 13 tonn te no i vinter og da har det vore is i vegen utan snø da.... Har hatt mangen turar over hemsedal og vidda i vinter utan og rørt boggi knappen over fjellet utanom når eg ska ned da... Men det e for og spara dekka litt og få den te og henge på retarderen sikkelig... Kjøyrte vestover over vidda på tirsdag med 50 tonn og rørte kun boggiknappen ned fra fjellet... Med da kjøyre eg regummiert Nokia da på driven...
Nokian Noktop 41 Stud
Spesielt vinterdrivhjulsmønster
- høstmontering
- overlegent grep under alle vinterforhold
- cap/base-konstruksjon
- V-formet mønster med gode renseegenskaper
- effektiv lamellering, grepsforsterkere
- DSI slitasjevarsler
- 150 spesialformete pigghull
Denne typen har eg... E veldig fornøyd med den te no på bilen min vertfall...

Nokian Noktop 41 Stud
Spesielt vinterdrivhjulsmønster
- høstmontering
- overlegent grep under alle vinterforhold
- cap/base-konstruksjon
- V-formet mønster med gode renseegenskaper
- effektiv lamellering, grepsforsterkere
- DSI slitasjevarsler
- 150 spesialformete pigghull
Denne typen har eg... E veldig fornøyd med den te no på bilen min vertfall...
-
Vossingen - Veteran
Tirsdag var det vel kaldt godt vinterføre hvis eg ikke tar feil? Då har eg boggien mest i bakken selv. Kjører mye haukeli og det er ofte nedover telemark avlasting og løft blir mest brukt. Men men, ikke lett å sammenligne akslinger og dekk via små fortellinger på nett
Har Nokian hakka Truck E som ligner på de du har. Virker å være bra saker.

Har Nokian hakka Truck E som ligner på de du har. Virker å være bra saker.
- sisusasu
- Hjelpemann
sisusasu skrev:
Jevnlastbil med tandem har den ulempen i forhold til semi at du ikke kan overføre vekt fra henger til bil. l
Må ha akseltrykkfordeler på tandem,da blir det nesten som en løfteboggi.
Kjører vianors regummiering med det mønsteret som er over her og det fungerer greit.
Hegland&Hansen Transport a/s
CB 6124
Tlf 91342585
morten.hegland@online.no
http://www.hht-as.no
https://www.facebook.com/pages/Hegland- ... 9409521151
CB 6124
Tlf 91342585
morten.hegland@online.no
http://www.hht-as.no
https://www.facebook.com/pages/Hegland- ... 9409521151
-
r1morten - Bileier
Vossingen skrev:sisusasu, E vist det... Har vel berre løfta eit par gonger over 13 tonn te no i vinter og da har det vore is i vegen utan snø da.... Har hatt mangen turar over hemsedal og vidda i vinter utan og rørt boggi knappen over fjellet utanom når eg ska ned da... Men det e for og spara dekka litt og få den te og henge på retarderen sikkelig... Kjøyrte vestover over vidda på tirsdag med 50 tonn og rørte kun boggiknappen ned fra fjellet... Med da kjøyre eg regummiert Nokia da på driven...
Sjelden jeg også løfter boggien. Men jeg reduserer trykket, både opp og ned, selv på sommerføre. Sparer litt dekk da, ja

Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
-
Desperado - Bileier
Eu reglerna är ju sån, skitkul när man har ett 60t ekipage du ska dra igång på is/snö å du kan pressa till 11,5t :/
NF Transport - Gör som Gustaf Wasa, anlita dalmasar när du vill ha jobbet ordentligt gjort!
CE sedan 200105
Godkännd Eget på väg/löyvekurs 201003
CE sedan 200105
-
NiklasF - Bileier
NiklasF skrev:Eu reglerna är ju sån, skitkul när man har ett 60t ekipage du ska dra igång på is/snö å du kan pressa till 11,5t :/
Dersom man innfører slike regler i Norge, blir jo boggi-/pusher-bilene de første som setter seg fast. Til og med 4x2-bilene kommer seg lengre da...

Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
-
Desperado - Bileier
¨NiklasF skrev:Eu reglerna är ju sån, skitkul när man har ett 60t ekipage du ska dra igång på is/snö å du kan pressa till 11,5t :/
Klarer du ikke å presse til 13,9 tonn i 90 sekunder?
Var sånn på en MAN som jeg ble lurt til å kjøpe :-p
Har opprettet profil på Facebook.
Salberg kjøreskole, Harstad
Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Salberg kjøreskole, Harstad
Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
-
Tom - Veteran
Nope tom, på dom nyare bilarna med luftfjädring äre stopp på 11,5t sen börjar det lysa "överbelastning" lr vare står, man blir lite frustrerad!
NF Transport - Gör som Gustaf Wasa, anlita dalmasar när du vill ha jobbet ordentligt gjort!
CE sedan 200105
CE sedan 200105
-
NiklasF - Bileier
Tom skrev:¨NiklasF skrev:Eu reglerna är ju sån, skitkul när man har ett 60t ekipage du ska dra igång på is/snö å du kan pressa till 11,5t :/
Klarer du ikke å presse til 13,9 tonn i 90 sekunder?
Var sånn på en MAN som jeg ble lurt til å kjøpe :-p
På manen jeg kjører, løfter den til det er 14,4 på driven. Syns egentlig det fungerer helt greit, jeg....
mvh
Håkon Aasen
-Zahl Transport-
Volvo Fm480 med Pk100002 og noe blått fra Broshuis hengende etter...
Scania R620 med Pk85002
Man TGS 35-400 med Pk44002
Scania R560 med Pk20002
Håkon Aasen
-Zahl Transport-
Volvo Fm480 med Pk100002 og noe blått fra Broshuis hengende etter...
Scania R620 med Pk85002
Man TGS 35-400 med Pk44002
Scania R560 med Pk20002
- Aasen
- Lærling
Gå til Diskuter lastebiler og transport
Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest