- Vegloven må endres

Dette er tråden til våre Sjåførombud, og vil inneholde egne tråder og informasjon knyttet til sjåførenes liv og virke på veien. Mer info kommer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

- Vegloven må endres

Innlegg Scorpio » Fre Aug 27, 2010 23:32

Dette er vel noe som yrkessjåfører har snakket om i flere år? Sånn som stua er nå, blir ALT ansvar overlatt oss i bilen, veien har ikke feil....
I Arbeidsmiljøloven, står det at man skal ha en trygg arbeidsplass, men det gjelder ikke de av oss som lever på norske veier.
Har ikke Statens Vegvesen (SVV) ansvar? - Tenker på ras i tunneller og på vei, fjerning av issvuller fra veibane og slike ting. Hvem er det som har ansvaret for at vi får en trygg og god dag på jobben?
Finnes disse menneskene? Hvor? Kan vi som "jobber på vegen" få vite noe om dette. Har spurt SVV - fikk til svar at det er mitt ansvar å tilpasse fart etter forholdene, og ellers kjøre på en slik måte at man til enhver tid har kontroll over kjøretøyet. Svaret var helt som forventet fra den kanten. De fraskriver seg stort sett alt ansvar uansett.
Håper derfor at de nå kan finne igjen de som har ansvaret for vedlikehold av veiene etter uttalelsene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Brukerens avatar
Scorpio
Hjelpemann

Innlegg royalflush » Lør Aug 28, 2010 00:02

§3 i vegtrafikk loven fraskriver myndigheter ansvar. Dette er noe vi alle vet fra den dagen vi setter oss bak et motorisert kjøretøy. Heldigvis har vi nå fått havarikommisjon som til stadighet påpeker at diverse uhell og ikke minst ulykker skyldes veg vedlikehold.
http://www.nettavisen.no/motor/article2968996.ece
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg eirik_h » Lør Aug 28, 2010 00:03

Det kan hende det blir litt forandring på ansvarsforholdet, det er iallefall lov å håpe:

http://www.ntbinfo.no/pressrelease/deta ... ageIndex=1

http://www.ofv.no/Presse/Artikler_2010/ ... FRrMXv.ips
Brukerens avatar
eirik_h
Distribusjonssjåfør

Innlegg MB 4154 » Lør Aug 28, 2010 00:58

Sitat:Dette er noe vi alle vet fra den dagen vi setter oss bak et motorisert kjøretøy...

Stemmer det,siden dette er noe av det mest grunnleggende for bilkjøring.Vi har to valg,enten kjøre med marginene på vår side,og følge skilting,se an veg og føreforhold osv osv...Eller man kan kan lukke øynene for virkeligheten,og kjøre som om forholdene er sånn man skulle ønske de var.... Er det da rett at en tredje part skal stå til ansvar for handlingene til den som satser på andrevalget???

Jeg forstår poenget til trådstarter,men jeg setter det litt på spissen her....
Da jeg tok lappen på storbil husker jeg det sto i læreboka at f.eks. å skylde på glatta om du var uheldig,var en fallitterklæring mot deg som sjåfør....

Da man ferdes her til lands vinterstid kan man jo ikke forvente at saltbilen eller vegskrapa skal ligge 10min. foran seg til enhver tid heller likssom :roll:

Men ja,enkelte ganger slurves det fra de som har ansvaret for vegen.Det er jeg fullstendig klar over....
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg Desperado » Lør Aug 28, 2010 08:07

MB 4154: Vi flytter problemet litt bort fra spissen du satte det på ;) .

Nå hadde jo faktisk veimyndighetene innsett problemet og skiltet ned hastigheten fra 80 til 50. Føreren av bilen som fikk skrens synest fremdeles fartsgrensen var for høy, og reduserte farten ytterligere. Men det var ikke nok. Og selvsagt; hadde farten vært enda lavere, eller om bilene stod stille hadde ikke ulykken skjedd. Jeg har selv vært med å stenge veier når jeg synest det blir for glatt. Eller stenge og stenge..., jeg stoppet, og det gjorde til slutt alle andre andre og, med det resultat at veien ble stengt. Dermed fulgte vi § 3 i vegtrafikkloven til punkt og prikke. Så kom strøbilen. Men er det sånn det skal være? Jeg har faktisk også ringt 175 og gitt beskjed om at nå er det uforsvarlig glatt, og fått til svar at det ikke stemmer, da de nettopp har vært og tatt friksjonsmåling i området :shock: ... Javel. Da så.....
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg MB 4154 » Lør Aug 28, 2010 14:11

Desperado, Nå tenkte ikke jeg spes. på ulykken i Alta,der var jo vegen helt elendig i utgangspunktet med dype spor og elendighet.Så at vegvesenenet der må ta støyten er helt på sin plass....

Og jeg skal være førstemann til å si meg enig i at forfatningen på vegenettet vårt er i fritt fall....Og når vi da kommer til de som skal stå for vintervedlikeholdet,så har de en bortimot håpløs oppgave med å "få til veg" av dette vinterstid.... Ved sk ekstremvær som væromslag til mildvær,underkjølt regn osv kan det være lurt å faktisk stoppe og vente,strøbilen er som regel på veg....

Og når det gjelder det med og ringe 175....De og entrepenørenes vakttelefon får så utrolig mange klager av folk som klager på vegens beskaffenhet fra folk som helst skal kjøre like fort sommer som vinter.Derfor måtte de begynne med dette med friksjonsmåling for å likssom ha en grense for hvor glatt det er. Men jeg vet at for 4-5 år siden så var disse tallene for friksjon litt for lave,sånn at det faktisk kunne være jævlig glatt før folk trengte å ut for å strø. De tallene er endret nå,tror jeg....

Nå er det vel sikkert mange som lurer på hvorfor jeg snakker så varmt for de som jobber med vedlikehold? Jeg har faktisk jobbet litt med det sjøl,derfor vet jeg at de er på etterskudd med det samme dritværet melder seg....

Og jeg har faktisk opplevd å ha en dødsulykke på "min" veg.Det var meldt regn på frosset veg,og jeg hadde lastet opp sand og gjort klart.Men måtte jo se om dette regnet ble noe av,liten vits i å strø tørr asfalt.Da var det jo nok med en bil så var sanden borte.
Etter hvert kom det litt yr,og jeg ble enig med vakta om og starte strøing.Og det med en gang,jeg satt jo klar med "bilen i gear". Roda "mi" var på drøye 3 mil,og da jeg hadde vært ute en stund ringte vakta.Politiet hadde ringt,dødsulykke i .....,en halvtime lenger fram for meg.
Jeg kom til stedet som var fullt av redningsfolk og blålys,og jeg lover,det var mange ting som surret.skulle jeg startet i andre enden? skulle jeg startet litt før?Kunne jeg i det hele tatt gjort så mye annerledes? osv...

Også kom nyhetene på radio og tv:.. åring omkom i ...... på SPEILGLATTE veger :shock:

Joda vegen var såpass "speilglatt" at jeg strødde hele roden,og fortsatte videre oppover bygda etter ulykkesstedet uten kjetting,uten piggdekk,uten å i det hele tatt koble inn langsperra og til slutt uten et eneste "glipptak".Og det var mange seige motbakker....

Derfor vet jeg at mange folk blir urettferdig uthengt i denne sammenhengen her...

Kan jo nevne et eksempel til: Den klassiske om rv.3 i Østerdalen.175'n blir nedringt av illsinte sjåfører som forteller om "speilglatt" veg. Når entrpenørens folk kommer på vegen er det nesten så de blir rent i senk,trafikken går helt som normalt.Og nærmest presser strøbilen av vegen fordi de ikke har tid til å ligge bak han sinka der....

HVORDAN I ALL VERDEN KAN VI DA FORVENTE Å BLI TATT PÅ ALVOR???

Men joda Desperado,jeg er overbevist om at du har sett og opplevd mange frustrerende episoder på din veg.Jeg også har mange ganger lurt på hva i helvete er det de driver med nå....Men i forhold til kjørte km. er det egentlig ikke så ofte? ;)
MB 4154
Bileier

Innlegg Desperado » Lør Aug 28, 2010 15:33

Det største problemet i Norge er at veiene ofte er for smale. Man blir usikker på hvor asfaltkanten er når det snør, og legger seg litt inn mot midten. Det gjør også de som kommer i mot. Da får man kun 3 hjulspor og da kan det bli vrient å møte bil. Andre steder blir det kanskje 4 spor, men de er stort sett tilpasset personbiler. Dvs. at man kun får ett hjulpar nedi det ene sporet med stor bil. Jeg pleier å legge høyre hjulpar nedi høyre spor, men da kommer venstre hjulet for langt inn mot midten dersom det kommer en stor bil i mot. Så er det å prøve å komme opp av sporet for å legge seg lenger mot høyre, med stor fare for å dra til skogs . For akkurat i det du er på vei opp på kanten detter venstre hjula ned i venstre sporet. På svingete vei er det enda verre. For i høyresvinger kommer det høyre sporet helt utpå kanten. I venstresvinger kommer det venstre sporet langt inn i motgående kjørefelt. Så da må man hele tiden veksle mellom sporene. Alt sammen kunne vært unngått dersom veibredden hadde vært bredere. Da hadde ikke alle trengt å kjøre nøyaktig i sporet til forrige man. Dermed hadde man ikke fått så markante spor i snø og is. Også på bar vei ville man tjent på dette, da asfalten ikke hadde fått spordannelse så fort. Så det er ikke alltid de som skal brøyte og strø jeg er ute etter, men de som konstruerer veien. Og de som ikke utbedrer spordannelse i asfalten og tverrfall(når veien synker på ene siden). Faktisk så lurer jeg veldig ofte på om de som jobber, og har ansvar for vei, i det hele tatt er ute i trafikken. I så fall har de ikke mye forståelse for jobben sin... :evil:
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg oøde » Lør Aug 28, 2010 18:18

Er enig i at det er grunnarbeidet som skulle ha vært gjord bedre på norske veier, hjelper ikke hvor mye man prøver å pynte på veien. Jeg har en teori på at problemet vi har med vei standarden i dag er et problem som egentlig startet for mange mange år siden. Norge har ikke vært et rikt land så veldig lenge. Med en dårligere økonomi ble gamle "krøtter stier" brukt som grunnlaget for nye veier. Resultatet ble at disse veiene ble hovedfarts årene gjenom landet, men ikke oppgradert med den økende trafikk mengden som økt velstand førte med seg. Dette problemet baller da på seg fordi bebyggelsen har tilpasset seg de gamle veiene. Oppgradering og bredding av vei er i mange tilfeller ikke mulig uten store kostnader i flytting av bygg. Er et sammensatt problem det her.

Men jeg ville gjerne at dem fiksa svake vei skuldre, ikke bare fylte opp med kald asfalt der skuldra har gitt etter. Det er jo omtrent likså bra som blåse på en brukken arm og sette på et donald plaster.
Stål og Spesialtransport

Drømmer om en DAF
oøde
Lærling

Innlegg MB 4154 » Lør Aug 28, 2010 18:20

Desperado, Enig der,de som har eller skal ha ansvar er stort sett folk som ikke har innblikk i det her med bilkjøring i det hele tatt. Ser ut for at det viktigste er at de har litt skolegang og kanskje kjenner noen som kjenner noen.....

Og de få vegene vi har hatt,som føles behagelig og lite stressende og kjøre på blir nå ødelagte av midtdelere eller doble rumlestriper.....Alle må kjøre nøyaktig i de samme sporene,som bare vokser og vokser...Ikke blir det invistert i vegbelysning på strekningene de velger å ødelegge,så folk ser stort sett ikke en dritt.Får bare holde tunga rett i munnen og håpe de treffer rett.....

I det store og hele er de norske myndigheter noen store amatører når det kommer til samferdsel/infrastruktur :evil:

Det er ett ord som provoserer meg mer enn andre i vegnorge,og det er det flotte ordet 0-visjon :kissass:
MB 4154
Bileier

Innlegg oøde » Lør Aug 28, 2010 18:44

0 visjonen er i seg sjøl en helt grei visjon og ha, hadde dem nå ennå bare brukt penger på de riktige tinga for å komme seg dit. Ikke bare en masse store ord og bortforklaring of avskrivlese av ansvaret for å komme seg til målet.
Stål og Spesialtransport

Drømmer om en DAF
oøde
Lærling

Innlegg MB 4154 » Søn Aug 29, 2010 02:19

0-visjonen deres er og blir bare en vits,så lenge de sitter og gnir på pengebunken sin.... De kommer ALDRI dit på den måten de holder på nå.Det har vi sett i sommer,har jo vært sinnsykt mye ulykker...Men når stortinget skal gjøre opp status fortsetter de sikkert bare å messe om midtdelere på et vegnett som i utgangspunktet er altfor smalt,og så nedkjørt at det skulle vært kassert for 20 år siden....

Se bare i vår egen bransje,så mange meningsløse ulykker/uhell... Jeg for min del skylder mye på at vi skal innrette oss etter et regelverk som er tilpasset EU,og kjøre etter ei stoppeklokke som uanfektet tikker av gårde mens vi humper av gårde på kjærreveiene våre. Hvem som skal ta ansvaret for ulykkene spiller egentlig jævlig liten rolle,ulykken rammer like jævlig de som er involvert uansett...

Min visjon er at et samlet transportnorge snart kan stå samlet mot denne dumskapen,og ta ansvar for vår egen sikkerhet og kjøre etter forholdene,og ikke etter en skriver som er justert etter helt andre forhold enn de vi har her til lands....Jeg strekker det så langt som og si at de som står langs vegen og teller minuttene i arbeidsdagen vår er blandt de som har mest blod på fingrene,blod fra en bransje som gir så det holder....
MB 4154
Bileier

Innlegg Ludvig » Ons Sep 07, 2011 09:13

Jeg drar frem denne igjen, selv om den er over ett år gammel, men er fortsatt like aktuell.

Vi er vel alle enige om at veiene, altså vår arbeidsplass, er i en alt for dårlig forfatning til å brukes som effektiv transportåre. Men jeg mener det blir feil å dra kjøre/hviletid inn som en faktor når ulykker/uhell skjer. Siden denne forskrift er ett EU-direktiv er den lik for alle EU/EØS-stater. Så kan vi si at: jammen de andre statene har jo så mye bedre veier enn det vi har. Ja de har det, men likefullt må vi overholde reglene selv om vi ikke klarer å produsere like mange kilometer på ni timer. Det finnes tusenvis av eksempler på at bestemmelsene ikke passer til hver enkelt tur, uavhengig av vegstandard og land, man vil stadig oppleve at man mangler en halv time for å komme frem.

For å klare å legge press på myndighetene slik at de skjønner at det må utbedres infrastruktur i landet vårt må vi samles som yrkesgruppe. Vi må bla. få trafikkulykker registrert som arbeidsulykke hos arbeidstilsynet, for da må noen ta tak for å redusere disse, både vi, arbeidsgivere, oppdragsgivere og ikke minst myndighetene, om det viser seg at veien var medvirkende til at ulykken inntraff, slik som i Altasaken.
Ps: Arbeidsgiver har plikt til å melde skader på arbeidstakere til Arbeidstilsynet.

En annen ting vi må jobbe for, er at trafikkmengde ikke skal være avgjørende for hvordan en riks- eller europavei bygges eller vedlikeholdes. Disse veiene er definert som stamveier som skal knytte sammen landsdeler og regioner, og bidra til effektiv vare- og persontransport. Vi må forlange at disse veiene som minimum oppfyller statens egne krav til en slik vei. Forutsigbarhet kalles det, at vi som bidrar til vareflyten mellom regioner faktisk kan vite hva vi har i vente ved å se i veglista eller på kartet, ikke måtte ringe en lokalkjent for å finne ut av vegstandard på stedet.

Når det gjelder friksjonsmåling, har dere lagt merke til hvor hjulet som måler friksjonen er plassert på bilen som trekker den? Jo, den står som regel for langt inn mot midten av bilen, altså måler den friksjonen der den er best, nemlig utenom hjulsporene. På isete vei der strøbilen har vært ute med sand sier det seg selv at målingen gir en bedre friksjon på den måten, siden sanden er kjørt bort i hjulsporene. Hadde det blitt målt der trafikken faktisk kjører, ville det blitt behov for betraktelig mere sand eller salt på en vei som pr. i dag har tilstrekkelig friksjon.
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Gå til Yrkessjåførombudet, medmennesker på vegen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester