På tide å våkne?

Moderatorer: Knut Viggen, Frode Tellevik, Svein-Ove Arnesen, Njål Hagen

På tide å våkne?

Innlegg Frode Tellevik » Ons Jan 19, 2011 18:45

Sorry, men jeg sliter med å bearbeide alle inntrykkene etter hvert som jeg leser på nettavisene om stengte veier, manglende kjetting, uegnet utstyr og lastebilhets fra politi og vegvesen.

Vinteren så langt ligger an til å bli tidenes beste for en regjering som liker action på snøføre!
Omtrent samtlige av landets innbyggere lader kanonene når det står et vogntog på tvers. Da koker det i kommentarspaltene under avisartiklene.
Man kan liksom ikke unngå å legge merke til et fastkjørt vogntog som stenger veien.
Og alle som står i kø har en løsning på problemet.
De mest ekstreme vil forby lastebiler. De av oss som ser litt lengre enn nesetippen skjønner at det ikke fungerer i dagens Norge.
Så da står vi igjen med plan B, nemlig å få orden på problemet og fortsatt få levert varene med lastebil.
En norsk lastebileier må ta høyde for vinteren og kjøpe utstyr der etter. Om man ikke investerer i tandemdrift, så skal i hvert fall boggien bygges om så den løfter fritt med full tonnasje. Hvor ulovlig det enn er, så applauderer både politi og Statens vegvesen norske vogntog som klarer å forsere bakkene på egen hånd.
Når det kommer til en del av våre kolleger fra det store utland, så har de ofte ikke forutsetninger for å løfte noe som helst. Ikke har de tandem heller, naturlig nok. Trekkvognene har i hovedsak bare en aksel til å styre med og en til å sparke fra med. Tralla er stiv som en stokk og nekter å løfte noen av akslene, den også.
For å spare penger og slitasje på bilen, har sjåføren ofte plassert godset over trippelen på leietralla, så den skal ta støyten i stedet.
En komplett umulig kombinasjon på vinterføre i motbakke.

Bildet blir ikke bedre når de samme kjøretøyene skal utforbakke.
Om de har med seg kjetting, så vet vi at mange kvier seg for å bruke dem, om de i det hele tatt makter å legge dem på.
Så da blir det å ta sjansen og slippe seg utfor, kanskje for første gang på vinterføre.
Dette er hverdagen på norske veier. Politiet bruker enorme ressurser på å være vaktbikkjer og dirigere trafikk hver gang noen stenger en viktig vei. Lokalsamfunn blir isolert og alle andre med veien som arbeidsplass blir skadelidende.
Dette vet vi. Det flimrer eksempler over TV og dataskjermer flere ganger for dagen.
Politimestre over det ganske land blåser ut sin frustrasjon og lokalpolitikere går hardt ut mot sine kolleger i regjeringen og forventer handling.
Hittil har lite skjedd, bortsett fra kjettingpåbudet som kom for noen år siden.
Man trenger ikke løfte øyelokkene mye for å få med seg at det kanskje ikke har vært til så stor hjelp som vi håpte.

Det som kunne vært til hjelp, derimot, er en regjering og en samferdselsminister som maktet å ta inn over seg at de sitter med nøkkelen her.
Magnhild Meltveit Kleppa gikk etter den tragiske ulykken i Lavangsdalen i Troms ut og hevdet at hun fortsatt tror at ”Nullvisjonen” er realistisk.
Hun kan ikke ha kjørt mange kilometerne langs europaveiene våre i snøvær.
Politimester Truls Fyhn i Tromsø har sagt klart ifra om at han kun ser en løsning på dette: Vogntogene må sjekkes på grensen og det må stilles krav til vinterdekk og kjetting før de får slippe inn i vinterlandet Norge.
Tollsjefen som ble intervjuet i forbindelse med Fyhns uttalelser var helt enig.
Dette var en jobb de kunne påta seg. Vogntogene måtte jo uansett stanse på grensen for å fortolle. Mulighetene ligger der, det ser vi alle. Likevel skjer det ingenting.
Om dette er en del av regjeringens langtidsplan for å utradere norsk transportbransje, vet vi forholdsvis lite om. Men det kan ofte virke sånn.
Spesielt siden våre konkurrenter i tillegg får kjøre gratis gjennom bompengestasjonene våre og slipper vektårsavgift, er det nok en del av planen og ikke stille krav til vinterutrustning heller.

En norsk oppegående og ansvarlig bileier vil sørge for at vogntoget han sender av gårde er utstyrt med kjetting. Han vil sørge for vinterdekk. Kanskje er bilen utstyrt med strøkasser, on-spot eller piggdekk også.
Det handler om å ta ansvar. Vi utruster ikke bilene våre fordi vi syns det er moro, men for å berge livet til oss selv og andre veifarende på et utfordrende veinett, samt å sikre fremkommelighet.
Er det da for mye forlangt at regjeringen innfører tiltak som stiller et minimumskrav til andre som skal operere på det samme veinettet?
Er det for mye å be om et krav som innebærer en dekkutrustning som kan brukes på vinterføre, også av våre utenlandske konkurrenter, og ikke bare slipesteiner med knapt lovlig mønsterdybde?
Mange av de østeuropeiske vogntogene som ferdes i Norge har bevist gjennom mange år nå at de ikke tar trafikksikkerhet på alvor. Ord som sommerdekk går igjen i avisspaltene daglig. Hvordan kan en ansvarlig regjering sitte og se på det?
Er det bare jeg som mener å se at norske seriøse transportører dag etter dag blir ignorert og oversett av regjeringen?
I våre nordligste fylker har Statens vegvesen utekontroller med fokus på ulovlig mengde pigg i hjulene. Både tankbiler med bensin og ambulanser får beskjed om å fjerne piggene de har skodd seg med mens vannet renner over isen på Hamarøya.
Kommer det en latvier med steinharde dekk og minimalt med mønster, får han klapp på skulderen og god tur videre bare han har kjettinger med seg.
Han er innenfor våre lovlige rammer, og alle andre enn myndighetene ser at dette vogntoget utgjør en risiko langs veien.
I mine øyne kan verken myndigheter eller regjering være fornøyd med innsatsen.
Da er jeg mer stolt over transportørene som til tross for dårlig veivedlikehold, stengte veier og medias lastebilhets når det snør, faktisk holder Norge i gang og leverer varene.
Æres den som æres bør.
Brukerens avatar
Frode Tellevik
- Journalist, tungt.no -
 
Innlegg: 15
Registrert: Ons Nov 05, 2008 21:32
Bosted: Bergen

Innlegg un.1830 » Ons Jan 19, 2011 19:02

Fikk problemer med og lese denne bloggen videre etter at henvisninger til ulykken i Tromsø ble nevnt.
En medieskapt ulykke som begge parter i diskusjonen har sine motiver for og melke for alt det er værdt.
Enten det politisk eller tabloid eller som materiale for og underbyggende argument i en debatt som handler om veistandard.

Vi kan ihvertfall vente til rapporten er klar. Og så konkludere.

Det er litt tidlig og dra en dødsulykke som media (jada Mr. Tellevik, du er journalist og har alt og vinne på og dra denne parallelen)

Det som er spørsmålet hva myndighetene gjør den dagen alle transportører uansett opprinnelse kommer på M+S dekk med 7 kjettinger....
Og alikevel er med på kaoset langs veiene våre.

Hva skal de gjøre da? Forlange kjettinger 6 mnd i året?
Og hvordan ser diskusjonen ut på slutten av sesongen? Når det er dekkbytte sesong for røtt og røti, og man får ett snøfall hvor kjettingene er opptygget, tverrlenkene ligger igjen på Sandmoen og mønsteret er utsolgt på Shell....?

Dekkveggen er fremdeles merket M+S og kjettingantallet er det samme.... Samtidig som været kom for 4 gang og oppfyller kravene fra året før:
De 4 dagene i året hvor alt gikk galt...
H2SO4
un.1830
Veteran
 
Innlegg: 1407
Registrert: Man Jan 04, 2010 11:37

Innlegg MB 4154 » Fre Jan 21, 2011 01:23

un.1830, Tror mr.Tellevik faktisk etterlyser noe som er litt mer avansert enn bare kjettinger her.... Nå må noen snart våkne her,dette er ikke lenger bare snakk om "de 4 dagene i året hvor alt går galt",er vel heller snakk om de 4 dagene I UKA vi har væromslag,ergo så er dette på god tur til og bli et hverdagsproblem...

Og yrkesgruppen vår er i ferd med og bli idioterklært.Ei mor med barnevogn får lov og slakte oss i media,unger som leker på en gangvei får lov og fortelle det Norske folk at vi bør bruke kjetting,og det på Tv'n.... Er du uheldig og får ei bomgearing i en bakke du har kjørt hundrevis av ganger før,kan vi pådra oss ei bot på 10-12tusen.Og attpåtil kan folk knipse deg med mobilen og få lov og drite deg ut i lokalavisa....

Er det virkelig sånn at vi skal godta dette,bare fordi at grensene er åpne for transportører som ikke gidder og bruke noen kroner ekstra på dekk og kanskje litt opplæring av folka de sender hit???

Og til slutt....Nå var det vel den talentløse nullvisjonen som var poenget ved at ulykka i Lavangsdalen ble nevnt,ikke selve ulykken...
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier
 
Innlegg: 2632
Registrert: Søn Jul 08, 2007 18:50
Bosted: Gjøvik.

Innlegg nordtrucker » Tor Jan 27, 2011 07:35

kanskje kjøperne av transport tjenester kunne fått litt mer å forholde seg til? Ikke være så enkelt å kjøpe billigste transporttjeneste som er tilgjengelig?
Brukerens avatar
nordtrucker
Lærling
 
Innlegg: 248
Registrert: Søn Mai 24, 2009 09:58
Bosted: Stangnes, Harstad

Innlegg backseat driver » Lør Feb 19, 2011 02:32

-helt enig.samtidig som vi sitter og venter på at transportmagasinet skal ta opp det viktige faktum at dem tok fra oss hengerbremsen.
backseat driver
Sykkelbud
 
Innlegg: 1
Registrert: Lør Feb 19, 2011 02:27



Gå til Blogger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester