Hvor og hvordan skaffer man kjøring?
Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164
21 innlegg
• Side 1 av 2 • 1, 2
Hvor og hvordan skaffer man kjøring?
Jeg har et ønske om å starte egen transport butikk.
Jeg har løyvekurs og noe erfaring fra kjøring for noen år tilbake. Jeg har erfaring fra drift av endre typer bedrifter og er kjent med rekkevidden av "ekstraarbeid" i så måte.
Nå ønsker jeg å kjøpe bil (og henger eller semi) og kjøre for meg selv. Med tid og stunder ønsker jeg da å ansette noen til å kjøre bilen og så kjøpe en bil til, til meg selv...
MEN... Hvor begynner jeg for å se etter ledig kjøring?
Finnes det websider som annonserer ledige kontrakter, eller er det kun telefoner til diverse transportsentraler som gjelder?
Noen som vet hvor det finnes ledige kontrakter pr. dags dato?
Håper på konstruktive svar på minse spørsmål.
Jeg har løyvekurs og noe erfaring fra kjøring for noen år tilbake. Jeg har erfaring fra drift av endre typer bedrifter og er kjent med rekkevidden av "ekstraarbeid" i så måte.
Nå ønsker jeg å kjøpe bil (og henger eller semi) og kjøre for meg selv. Med tid og stunder ønsker jeg da å ansette noen til å kjøre bilen og så kjøpe en bil til, til meg selv...
MEN... Hvor begynner jeg for å se etter ledig kjøring?
Finnes det websider som annonserer ledige kontrakter, eller er det kun telefoner til diverse transportsentraler som gjelder?
Noen som vet hvor det finnes ledige kontrakter pr. dags dato?
Håper på konstruktive svar på minse spørsmål.
- twalsen
- Sykkelbud
- Innlegg: 10
- Registrert: Lør Apr 03, 2010 20:39
Skal du få en fot innenfor i denne bransjen, så må du overta kjøringen fra noen andre.
For å klare det, så må du dumpe prisene såpass at kunden finner det interessant å gå over til deg, fremfor den transportøren som han bruker pr i dag og sikkert er godt fornøyd med.
Men det er bare det at også denne transportøren har kjørt prisene helt i bunn for å skaffe seg/beholde denne kjøringen.
Og her burde varselklokkene allerede begynne å ringe.
Om du lar kundene være i fred, og heller prøver deg hos de store samlasterne, så har du virkelig kommet fra asken til ilden.
De gutta der leker ikke butikk og har presset prisene tvers igjennom gulvet, hva sine bileiere angår.
Også her må du gå under de andre bileierne i pris for å komme i betraktning.
Samlasterne (Schenker - DHL - Bring) er sannsynligvis fornøyde med dem de har, så hvorfor skulle de ta inn en ukjent ??
Det gjør de kun om de kan tjene mere penger.
Pr i dag er det ikke marked for flere biler i Norge. Vi har for mange allerede og konkurransen fra øst Europa hardner til for hver dag.
Ta konsekvensen av det, og prøv heller å finn deg en sjåførjobb der du slipper all ansvar og bekymring som en bileier har daglig.
Man tjener ikke noe særlig mer på å eie bilen selv, kontra det å være ansatt sjåfør på den.
De Lutte
For å klare det, så må du dumpe prisene såpass at kunden finner det interessant å gå over til deg, fremfor den transportøren som han bruker pr i dag og sikkert er godt fornøyd med.
Men det er bare det at også denne transportøren har kjørt prisene helt i bunn for å skaffe seg/beholde denne kjøringen.
Og her burde varselklokkene allerede begynne å ringe.
Om du lar kundene være i fred, og heller prøver deg hos de store samlasterne, så har du virkelig kommet fra asken til ilden.
De gutta der leker ikke butikk og har presset prisene tvers igjennom gulvet, hva sine bileiere angår.
Også her må du gå under de andre bileierne i pris for å komme i betraktning.
Samlasterne (Schenker - DHL - Bring) er sannsynligvis fornøyde med dem de har, så hvorfor skulle de ta inn en ukjent ??
Det gjør de kun om de kan tjene mere penger.
Pr i dag er det ikke marked for flere biler i Norge. Vi har for mange allerede og konkurransen fra øst Europa hardner til for hver dag.
Ta konsekvensen av det, og prøv heller å finn deg en sjåførjobb der du slipper all ansvar og bekymring som en bileier har daglig.
Man tjener ikke noe særlig mer på å eie bilen selv, kontra det å være ansatt sjåfør på den.
De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Nå med kun 3 alternativer til rett svar
http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
-
DeLutte - - MODERATOR -
- Innlegg: 4415
- Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
- Bosted: Bryne
Må si meg enig med Pekka, men om du på død og liv vil prøve kan du ta kontakt me partifrakt.
Ser de søker etter bileiere
Ser de søker etter bileiere

When god gave out brains I thought he said trains so i asked for a slow one.
-
Asfalttaxi - Bileier
- Innlegg: 2003
- Registrert: Tir Sep 02, 2008 17:30
- Bosted: Sandnes
Man trenger ikke dumpe pris for å få kjøring. Ofte søker de store samlasterne etter flere biler pga. økt oppdragsmengde, og da er det bare å sette seg ned ved forhandlingsbordet og finne en løsning man kan leve med - hvis ikke man rett og slett får samme betingelser som de som allerede er der.
-
Skripis - Langtransportsjåfør
- Innlegg: 1080
- Registrert: Søn Feb 18, 2007 22:44
- Bosted: Arendal
Skripis skrev:Man trenger ikke dumpe pris for å få kjøring. Ofte søker de store samlasterne etter flere biler pga. økt oppdragsmengde, og da er det bare å sette seg ned ved forhandlingsbordet og finne en løsning man kan leve med - hvis ikke man rett og slett får samme betingelser som de som allerede er der.
Trenger dere flere biler?
Hegland&Hansen Transport a/s
CB 6124
Tlf 91342585
morten.hegland@online.no
http://www.hht-as.no
https://www.facebook.com/pages/Hegland- ... 9409521151
CB 6124
Tlf 91342585
morten.hegland@online.no
http://www.hht-as.no
https://www.facebook.com/pages/Hegland- ... 9409521151
-
r1morten - Bileier
- Innlegg: 3229
- Registrert: Man Feb 13, 2006 16:27
- Bosted: Froland(Arendal)
r1morten skrev:Skripis skrev:Man trenger ikke dumpe pris for å få kjøring. Ofte søker de store samlasterne etter flere biler pga. økt oppdragsmengde, og da er det bare å sette seg ned ved forhandlingsbordet og finne en løsning man kan leve med - hvis ikke man rett og slett får samme betingelser som de som allerede er der.
Trenger dere flere biler?
Er litt usikker på ståa akkurat nå. Mener at Veråsdal akkurat gikk inn med en fast bil til ...?
Tenker du isåfall kun trekker?
-
Skripis - Langtransportsjåfør
- Innlegg: 1080
- Registrert: Søn Feb 18, 2007 22:44
- Bosted: Arendal
Tusen takk for saklige og grundige svar.
Jeg tar selvfølgelig alt til etteretning, men har jo nylig tatt løyvekurs og vil jo ikke kaste bort de 14.000,- kronene pluss timer med litt lesing og en superenkel eksamen... (Litt ironi der).
MEN, om jeg da HAR fått meg bil og ser etter "enkelt lass" for tomkjøring tilbake fra en levering. Finnes det en "transportbørs" hvor enkelt oppdrag blir lagt ut?
Jeg vet at internasjonalt finnes et slikt system, men jeg finner det ikke, og vet ikke hvordan jeg får tilgang.
Jeg kjører pr. dags dato brukt sykehusutstyr til Østlige deler av Europa, og desverre alt for ofte tom hjem igjen. Og det er det jo ikke mye butikk i.
Og ja, jeg skulle gjerne hatt en bil eller tre til, for jeg ser at man ikke overlever med bare en, så om det er sånn at mange biler selges med kjøring (Noe som i seg selv får en varselklokke til å ringe, sdien om kjøringa var god ville de vel beholdt den?) så kunne jeg vært interessert om biler seges med kjøring og MED sjåfør som kjenner ruter, rutiner o.l.
Kunne noen sendt en melding til tedwh(A)broadpark(dot)no om de har noen gode råd eller forlsag
Noe av grunnen til at jeg bør ha flere biler er at om en bil med sjåfør gir litt sånn nesten passe profitt, så vil to biler gi litt mer sånn passe profitt, og hvis jeg har fire, kan jeg kanskje slippe å kjøre selv, sette bort regnskapet til et regsnkapsbyrå, service og dekk avtaler til eksterne firma og så t ajobb i nordsjøen ved siden av.
Men mest av alt håper jeg på svar om nasjonal og internasjonal transportbørs for enkeltoppdrag.
Er det mer attraktivt med turbusser? Har noe erfaring innen det, men føler det blir litt for ustadig og sesongbetont?
Takk for oppmerksomheten.
Ted
Jeg tar selvfølgelig alt til etteretning, men har jo nylig tatt løyvekurs og vil jo ikke kaste bort de 14.000,- kronene pluss timer med litt lesing og en superenkel eksamen... (Litt ironi der).
MEN, om jeg da HAR fått meg bil og ser etter "enkelt lass" for tomkjøring tilbake fra en levering. Finnes det en "transportbørs" hvor enkelt oppdrag blir lagt ut?
Jeg vet at internasjonalt finnes et slikt system, men jeg finner det ikke, og vet ikke hvordan jeg får tilgang.
Jeg kjører pr. dags dato brukt sykehusutstyr til Østlige deler av Europa, og desverre alt for ofte tom hjem igjen. Og det er det jo ikke mye butikk i.
Og ja, jeg skulle gjerne hatt en bil eller tre til, for jeg ser at man ikke overlever med bare en, så om det er sånn at mange biler selges med kjøring (Noe som i seg selv får en varselklokke til å ringe, sdien om kjøringa var god ville de vel beholdt den?) så kunne jeg vært interessert om biler seges med kjøring og MED sjåfør som kjenner ruter, rutiner o.l.
Kunne noen sendt en melding til tedwh(A)broadpark(dot)no om de har noen gode råd eller forlsag
Noe av grunnen til at jeg bør ha flere biler er at om en bil med sjåfør gir litt sånn nesten passe profitt, så vil to biler gi litt mer sånn passe profitt, og hvis jeg har fire, kan jeg kanskje slippe å kjøre selv, sette bort regnskapet til et regsnkapsbyrå, service og dekk avtaler til eksterne firma og så t ajobb i nordsjøen ved siden av.
Men mest av alt håper jeg på svar om nasjonal og internasjonal transportbørs for enkeltoppdrag.
Er det mer attraktivt med turbusser? Har noe erfaring innen det, men føler det blir litt for ustadig og sesongbetont?
Takk for oppmerksomheten.
Ted
- twalsen
- Sykkelbud
- Innlegg: 10
- Registrert: Lør Apr 03, 2010 20:39
Lykke til i transportbransjen. Tror muligens du kan trenge det.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
-
Desperado - Bileier
- Innlegg: 7823
- Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
- Bosted: BERGEN !
twalsen skrev:Og ja, jeg skulle gjerne hatt en bil eller tre til, for jeg ser at man ikke overlever med bare en, så om det er sånn at mange biler selges med kjøring (Noe som i seg selv får en varselklokke til å ringe, sdien om kjøringa var god ville de vel beholdt den?) så kunne jeg vært interessert om biler seges med kjøring og MED sjåfør som kjenner ruter, rutiner o.l.
Overlever du ikke med en bil så overlever du i hvert fall ikke med tre! Du må tenke på at arbeidsgiveravgiften tar den bittelille margin du bruker til å leve på idag i mange fall.
I løpet av årene har jeg lært mange bileiere å kjenne, og det de fleste er enige i er at du enten skal være veldig stor eller kjøre allene for å få ting til å gå rundt. Hvis du driver stort kan du risikere tap på en enkelt bil kortsiktig uten å gå konk umiddelbart, og hvis du driver selv kan du kutte levningsomkostninger. Med noen få ansatte kan du ikke det; der skal pengerne fram, og gutta driter i om du har råd eller ikke!
Yrke: Kriminell
-
Snusovic - Distribusjonssjåfør
- Innlegg: 444
- Registrert: Ons Feb 09, 2011 20:24
- Bosted: RV35-7-52/E16
Lykke til ja , som bileier selv så ser jeg du trenger det. Ser litt for optimistisk ut etter mine øyne.twalsen skrev:Tusen takk for saklige og grundige svar.
Jeg tar selvfølgelig alt til etteretning, men har jo nylig tatt løyvekurs og vil jo ikke kaste bort de 14.000,- kronene pluss timer med litt lesing og en superenkel eksamen... (Litt ironi der).
MEN, om jeg da HAR fått meg bil og ser etter "enkelt lass" for tomkjøring tilbake fra en levering. Finnes det en "transportbørs" hvor enkelt oppdrag blir lagt ut?
Jeg vet at internasjonalt finnes et slikt system, men jeg finner det ikke, og vet ikke hvordan jeg får tilgang.
Jeg kjører pr. dags dato brukt sykehusutstyr til Østlige deler av Europa, og desverre alt for ofte tom hjem igjen. Og det er det jo ikke mye butikk i.
Og ja, jeg skulle gjerne hatt en bil eller tre til, for jeg ser at man ikke overlever med bare en, så om det er sånn at mange biler selges med kjøring (Noe som i seg selv får en varselklokke til å ringe, sdien om kjøringa var god ville de vel beholdt den?) så kunne jeg vært interessert om biler seges med kjøring og MED sjåfør som kjenner ruter, rutiner o.l.
Kunne noen sendt en melding til tedwh(A)broadpark(dot)no om de har noen gode råd eller forlsag
Noe av grunnen til at jeg bør ha flere biler er at om en bil med sjåfør gir litt sånn nesten passe profitt, så vil to biler gi litt mer sånn passe profitt, og hvis jeg har fire, kan jeg kanskje slippe å kjøre selv, sette bort regnskapet til et regsnkapsbyrå, service og dekk avtaler til eksterne firma og så t ajobb i nordsjøen ved siden av.
Men mest av alt håper jeg på svar om nasjonal og internasjonal transportbørs for enkeltoppdrag.
Er det mer attraktivt med turbusser? Har noe erfaring innen det, men føler det blir litt for ustadig og sesongbetont?
Takk for oppmerksomheten.
Ted



- actrosdriver
- Sykkelbud
- Innlegg: 16
- Registrert: Lør Mar 22, 2008 14:10
21 innlegg
• Side 1 av 2 • 1, 2
Gå til Diskuter lastebiler og transport
Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest