VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 25, 2014 15:51

Bilde
Bilde
Som nevnt tidligere, så er det ikke alle vogner i VBK's store produksjon det finnes leveransebilder av, da er det jo fint at det finnes andre bilder av noen av disse. Her har vi to slike bilder der vi blant annet ser en bil med skap fra VBK, forøvrig en lastebilmodell det ikke har vært mange representanter av her på tråden fra før -kun en hvis jeg husker riktig..
Bilen var en DAF FA2200-475 4x2 1976 mod som ble levert til A/S Hamar og Omland Bilruter i Hamar der den fikk internnr 303. Byggnr fra VBK på denne bilen er ukjent, men bilen ble førstegangsregistrert i Hamar på regnr FS 34449 den 08.06.1976, og det ser ut til at Hamar og Omland Bilruter hadde den fram til sommeren 1989. Fra den 05.06.1989 og fram til bilen ble avregistrert for godt den 23.07.1991, ser det ut til at det var Rolf Herman Thoreid fra Ringsaker kommune som var eier og også ble siste eier av denne bilen..
På det nederste bildet er det jo dessuten tydelig at A/S HOB brukte to-akslet henger til bilen -kanskje ikke så vanlig bak en DAF 2200, men litt uvanlige ting er jo alltid av interesse. Hengeren var jo åpen og hadde nok ikke noe med VBK å gjøre, fabrikat, årsmod og regnr på den er ukjent, men det kan tenkes det var en Damm 2 D 20-henger fra midten av 1970-tallet dette.. Alternativt en HMF eller Ohna Maur 200 FE.. :) Foto: Linjegods-arkiv. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 25, 2014 16:22

Bilde
Her har vi et leveransefoto av en flott Volvo B715-18 1964 mod til Hemne & Vinje Billag A/S på Kyrksæterøra. Bussen hadde den siste utgaven av VBK's M1958-karosseri der nederste del av fronten var ny fra 1963 og ble videreført på de neste to karosserimodellene fra VBK. Bussen hadde byggnr 1574 fra VBK og ble førstegangsregistrert på regnr U-4717 den 25.06.1964, altså for nøyaktig 50 år siden i dag. Som ny skal bussen ha kostet 176936 kr og den ble den satt inn i HVB's hovedrute mellom Kyrksæterøra og Trondheim. I 1973 ble HVB sammenslått med Trondheim-Orkladal Billag på Orkanger til Hemne Orkladal Billag, noe som førte til at bussen ble omregistrert og fikk regnr VD 57032 og samtidig fikk den internnr 2. Hos HOB var bussen i bruk fram til den ble utrangert i 1977 etter å ha tilbakelagt ca 712000 kilometer. Bussens farger ved leveransen var HVB's tradisjonelle -grønn nederst, brunlig stripe midt på og lys gul overdel fra vinduene og opp. Hemne Orkladal Billag tok i bruk noenlunde samme farger etter sammenslåingen mellom HVB og TOB i 1973, men både grønn og gulfargen var litt annerledes mens stripen midt på ble rød.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 26, 2014 13:39

Bilde
Her har det dukket opp et stilig bilde til av denne noe spesielle bilen som vi har sett bilder og omtale av lenger bak på tråden. Bildet er tatt på Storkaia (Lyhsalmenningen) i Kristiansund og det er faktisk to av bilene som er med som har skappåbygg fra VBK, eller rettere sagt VBK's avd Kristiansund Lettmetall..
Bilen i fokus på bildet er jo bilen vi har sett bilder av tidligere, sist på side 208, og dette var en Mercedes L1418-50 1969 mod med ettermontert boggi levert til Køff i Kristiansund og førstegangsregistrert på regnr T-87746 den 23.02.1969. Bilen fikk nytt regnr UX 26044 den 28.06.1979, muligens ved eierskifte, og den ble avregistrert for godt den 19.08.1987 med Olav Kåre Thorseth i Rana kommune som siste eier av bilen, noe han hadde vært siden den 17.08.1982..
I tillegg er det to biler til fra Køff i Kr.sund med på dette bildet, og den nærmeste som man kan se halvparten av -en frambygd Mercedes LP322 4x2 1962 mod hadde også skap fra VBK's avd Kristiansund Lettmetall. Denne bilens regnr og videre historikk er ukjent, det er også VBK's byggnr på begge disse bilene..
Den siste bilen som er med på bildet var en Mercedes L322 fra ca 1960 og den hadde ikke VBK-skap, har heller ingen flere data på denne bilen selv om jeg såvidt kan huske denne bilen fra jeg selv var svært liten.. Forøvrig er opphavet til dette bildet ukjent, men det har av alle ting dukket opp hos Bussbygg.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re:

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 26, 2014 18:34

Torkil Ø skrev:Bilde
Til sist i kveld en heller sjelden bil.. En Volvo L4751 Raske Tip Top som benevnelsen var fra Volvo, her i landet Bamse i og med at den var basert på den normalbygde Volvo L475.. Denne modellen var Volvo's første frambygde bil med tippbar hytte og ble produsert i 3498 eksemplarer mellom 1963 og 1965, da den nye Volvo F85 med samme utseende tok over. L4751 hadde Volvo's TD47 motor på ca 120hk og var en 12-tonner..
Bilen på bildet tilhørte Larsnes Auto på Larsnes, Sunnmøre, et selskap som i 1982 gikk inn i A/S Sørøy Buss. Den gikk i godsrute Årvik-Larsnes-Ålesund over Hareid. Bilen må være fra mellom 1963 og 1965 med regnr T-1390, og er her avbildet etter å ha fått nytt skap hos VBK/Kr.sund Lettmetall engang mellom 1970 og 1972.. Om den var kjøpt ny av Larsnes Auto eller om det var et bruktkjøp er ukjent for meg.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Da går vi helt tilbake til side 30 her på tråden der dette innlegget og bildet ble lagt ut.. Det viser seg at det var en Volvo L4751 Raske Tip Top 1965 mod med chassisnr 2241 dette, og den fikk påbygd nytt skap hos VBK's avd. Kristiansund Lettmetall sommeren 1970.. Dato for førstegangsregistrering på bilen finnes ikke, men Larsnes Auto var eier av bilen fra den var ny. Siden bilen fikk påbygd nytt skap så ble den registrert på selskapet på nytt den 30.06.1970 trolig pga endret totalvekt e.l. Deretter fortsatte bilen med regnr T-1390 for Larsnes Auto fram til den ble avregistrert for godt den 24.07.1981.. Kan jo også nevne at bilen fra sommeren 1970 var 8,75 meter lang og 2,35 meter bred, totalvekt var 11500 kg.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Jun 27, 2014 19:58

Bilde
Bussen vi ser på dette bildet ser det ikke ut til å finnes leveransebilder av, men jeg har vært heldig å få låne dette bildet av Thor Bjerke som han tok da bussen var ganske ny.. Bussen var en Volvo BB57-55 1970 mod, levert som byggnr 3694 den 20.11.1970 fra VBK til Ringebu Bilruter A/S på Ringebu i Gudbrandsdalen. Bilruteselskapet fikk førstegangsregistrert bussen på regnr E-6317 den 26.11.1970, den hadde M41-karosseri fra VBK og ble registrert for 42 sittende passasjerer. Ringebu Bilruter fikk levert en god del busser med karosseri fra VBK, endel av disse var relativt korte slik som denne -dette på grunn av ruteområdet som var relativt bratt, smalt og svingete i dalsidene rundt Ringebu og mot Venabygd. Da dette bildet ble tatt ved Ringebu stasjon, var bussen ganske full før den skulle gå mot Sollia.. :) Foto: Thor Bjerke.

Bilde
Bilde
Nå har det seg slik at bussen er bevart som veteranbuss, og den deltok på Rutebilhistorisk Forenings landstreff på Hamer i pinsa i år. Der tok jeg disse to bildene av bussen som skulle være et forsøk på å etterligne hvordan leveransebildene fra VBK kunne vært (bortsett fra at det var feil årstid siden bussen var levert i november..) Bussen er imidlertid så velholdt at sånn sett kunne dette like gjerne være leveransebilder av den. Her ser vi også de flotte fargene bussen alltid har hatt, og på alle bildene legger man jo merke til Ringebu Bilruters spesielle måte å lakkere bussene sine på med "falske" hjulbuer. Bussen har siden den 06.05.2010 vært eid av Ole Martin Nybakken på Ringebu og var sist eu-kontollert den 08.05.2014.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jun 28, 2014 17:25

Bilde
Bilde
Det øverste av disse to leveransebildene er lagt ut før, og til å begynne med mener jeg å huske at jeg antok at dette kunne ha vært en demobil fra Norsk Scania. Etter å ha bladd gjennom albumene, fant jeg ut at det var den ikke og jeg mener at det ble skrevet et nytt innlegg med bl.a det øverste bildet i dette innlegget, men det klarer jeg ikke å finne igjen. Derfor tar vi det med på nytt her og nå sammen med et relativt nyskannet bilde av den flotte bilen sett bakfra, og litt mer infor om den. Bilen var en Scania R142H6x2LS-46 1982 mod anskaffet gjennom Møre Diesel A/S av Spjelkavikruten A/S i Spjelkavik ved Ålesund for deretter å bli levert fra VBK med byggnr 59192. Bilen ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr UE 57182 den 02.07.1982 og var muligens i Spjelkavikrutens eie fram til 1991. I 1991 ble den kjøpt av Leif Arne Refvik i Vågsøy kommune (Måløy) som hadde bilen registrert på seg fra den 21.08.1991 og fram til den ble avregistrert for godt den 10.01.1997.. :)

Bilde
Bilde
Nå var det jo slik at Spjelkavikruten på 1970 og 1980-tallet fikk levert endel biler og hengere med skap fra VBK, og de fleste av disse ble også lakkert på VBK's gode lakkverksted. Det var trolig ikke tilfelle med bilen på bildene over siden den på leveransebildene fra VBK hadde typisk "Scania-lakk"/profilering for den tiden. De to nederste bildene her fra høsten 1982 viser imidlertid bilen etter at bilen var blitt lakkert i Spjelkavikrutens farger, og i tillegg hadde den tydeligvis fått montert takspoiler. Bildene som ble tatt med polaroidkamera utenfor Scania-forhandler Møre Diesel's anlegg i Ålesund, ble nok sendt herfra til VBK siden de ligger i en av VBK's albumer.. :) Alle fotos: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jun 28, 2014 22:02

Bilde
Bilde
Tar med et par leveransebilder av en buss igjen, og disse to var jo etter min mening svært flotte, både skarpe og klare.. Bussen var en Scania BR86S 1979/80 mod levert til Torridalens Bilruter i Kristiansand der den fikk internnr 15. Bussen med M50-karosseri og byggnr 45629 fra VBK var faktisk registrert da leveransebildene ble tatt, det hadde skjedd i Horten den 19.12.1979, og da fikk bussen regnr KZ 27468.. En ganske stilig buss dette da den var ny, det var 45 sitteplasser og 27 ståplasser i den slik at det i alt var plass til hele 72 passasjerer om den var fullstappet, og den var den andre av to ganske like busser levert til TBR på samme tid. Torridalens Bilruter hadde dessuten ikke falt for fristelsen å lakkere på bussene sine ulike striper enda i 1979, noe som hadde begynt å bli vanlig rundtomkring, men dette kom også hos TBR noe senere.. Rutebilselskapene i området i og rundt Kristiansand ble etterhvert sammenslått i Bussen Trafikkselskap A/S, dette skjedde også med Torridalens Bilruter, og fra den 18.05.1990 ble bussen omregistrert til Bussen Trafikkselskap. Her ble den værende fram til den ble avregistrert for godt og det ble bussen den 12.12.1991.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Jun 29, 2014 17:48

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Dette flotte vogntoget har det vært lagt ut noen helt andre leveransebilder av for lenge siden her på tråden.. De bildene var skannet fra negativer, i tillegg fantes de fire bildene vi ser over her i papirutgave -og de må jo også tas med, pluss litt mer info om bil og henger..
Leveransebildene er av en Volvo F12-46 6x2 Intercooler Globetrotter og en Ohna Maur 200ALB-3V-henger, begge 1984 mod og levert som byggnr 59457 (bilen) og 59458 fra VBK til Atlantic Auto A/S i Elnesvågen nord for Molde. Et noe sjeldent sett hos Atlantic dette da de fleste vognene til selskapet fra den tiden fikk påbygd skap hos Bussbygg.. Bilen ble førstegangsregistrert i Molde på regnr UR 39515 den 15.06.1984, og Atlantic Auto byttet den inn i 1989 etter at den hadde gått i langtransport for selskapet i drøyt 5 år. Fra den 27.12.1989 og fram til bilen ble avregistrert for godt den 11.03.1991 var bilen registrert på Karl Arnes Transport A/S med tilhold i Vågan kommune i Lofoten..
Hengeren var trolig blitt registrert som chassis, og det skjedde i Drammen der den fikk regnr KH 4895 den 13.04.1984, altså ca 2 mnd før bilen ble registrert. Etter at bilen ble byttet inn i 1989, fikk hengeren nytt skap hos Bussbygg og den fikk fortsette en tid til hos Atlantic Auto bak en nyere Volvo F12.. Den 18.07.1997 fikk imdlertid hengeren ny eier som var Ole Gregar Strand fra Sigdal, og noen dato for avregistrering av hengeren finnes ikke så den er det kanskje skilter på enda.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 30, 2014 14:13

Bilde
Bilde
Her har vi to leveransebilder av en henger som jeg antar var en sjeldenhet blant den store vognparken til Stie's Termo-Transport A/S, derfor er det jo litt moro at det fantes leveransebilder av denne.. Hengeren var en Dapa E10-langboggikjerre 1983 mod, levert som byggnr 59302 fra VBK til Stie's på våren samme år. Har klart å finne regnr på boggikjerra også, og det viser seg at den ble førstegangsregistrert i Bærum på regnr BN 5055 den 18.04.1983, og det ser ut til at den var i Stie's eie i 5-6 år før den ble solgt. Deretter var den på nytt innom VBK og fikk påbygd skap, men da med annen eier og det skal vi komme tilbake til senere. Vet ikke om Stie's hadde flere slike boggikjerrer, men regner med at denne og evt andre ble brukt innenlands på veier med totallengde-restriksjoner til fiskemottak o.l.. Bilen som var "hentebil" da disse bildene ble tatt, var tydeligvis en noe eldre Scania R142H6x2LS-42 også den med VBK-skap, og jeg regner med at Stie's selv hadde fire dekk på lager som ble montert på hengeren senere..
Boggikjerras siste eier var/er Veiservice A/S i Narvik som har eid den siden den 30.04.2003, men dato for evt avregistrering av den er ikke mulig å finne.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg isak » Man Jun 30, 2014 22:19

Vi ser at denne boggikjerra ble levert med noen færre hjul enn hva den egentlig skal ha, og vi har også sett biler med boggi som har manglet hjul på boggien ved levering. Hva var årsaken til dette? Er det noen som har kjennskap til dette?

Forøvrig morsomt å se en blå MB Rescueline "ambulanse" i bakgrunnen på det nederste bildet av boggikjerra. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 911
Registrert: Lør Jan 23, 2010 18:05
Bosted: narvik


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 30, 2014 22:32

Husker at dette med færre hjul påmontert vogner ved leveransen enn det den egentlig skulle ha har vært diskutert før. Nå er det såpass lenge siden at jeg husker ikke eksakt alle årsakene til det, men en skal ha vært noe med avgifter (tror jeg) -en annen årsak var vel rett og slett at eier/mottaker av vogna hadde brukbare dekk liggende som kunne settes på den aktuelle vogna og dermed sparte seg noen kroner.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 01, 2014 13:46

Bilde
Tar med et av de mange bildene som ble tatt av VBK's represententer da de var på tur til Lofoten en gan på 1970-tallet.. Syns egentlig disse bildene er interessante -dette bildet viser f.eks bakenden av en buss, men samtidig viser det jo ganske godt den heller dårlige veistandarden som de mange VBK-bussene måtte skrangle seg gjennom på den tiden. Det viser jo også at bussen(e) ble temmelig nedsølte, men det lot seg likevel gjøre å tyde regnr på bussen på dette bildet..
Bussen var en Volvo BB57-60 1972 mod levert som byggnr 4027 og med M41-karosseri fra VBK til A/S Lofoten Trafikklag og det var 47 sitteplasser i den. Har jo tidligere nevnt at denne bussmodellen fra Volvo ble svært populær hos LT fra den kom på markedet i 1970 -dette hadde nok mye med veistandarden å gjøre, og hvis jeg har telt riktig så fikk Lofoten Trafikklag levert hele 17 slike busser med VBK-karosseri mellom 1970 og 1976..
Bussen på bildet ble førstegangsregistrert i Svolvær på regnr YT 13476 den 01.03.1972, mange av bussene til LT ble avregistrert da de var rundt 13-14 år gamle og ikke solgt videre. Denne bussen ble heller ikke solgt videre etter sin tid hos trafikklaget, men den var i drift i nesten 18 år før den ble avrgistrert for godt den 31.01.1990.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Kjella » Tir Jul 01, 2014 20:05

Torkil. På det bildet av Køffekspressen er det vist baugen av en båt. Har du anelse kva båt det er??
Kjella
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 593
Registrert: Fre Okt 23, 2009 22:12

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 02, 2014 06:04

Kjella -nei den båten vi ser baugen på på bildet med Køff-bilen vet jeg dessverre ingenting om.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 02, 2014 11:16

Bilde
Her har vi et leveransebilde av det ene av i alt 4 slike skap som trolig hadde innfelte containerfester. Alle fire skapene ble levert med byggnr fra og med 59229 til og med 59232 fra VBK til Troms Innland Rutebil, TIRB på Finnsnes i 1982. Hos TIRB ble nok skapen brukt til en av de mange vognene med containerramme som rutebilselskapet hadde.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 25074
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest