Torkil Ø skrev:På disse to leveransebildene ser vi en flott Volvo B58-60 1978 mod turbuss som ble levert som byggnr 45441 til Norborgs Bilruter A/S som hadde tilhold på Jønnevald nord for Skien.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Skien på regnr ND 57468 den 03.11.1978, det skal ha vært 44 sitte og 22 ståplasser i den, men ståplassene kom muligens til i bussens eldre dager da den kanskje ble brukt til skolebarn-transport.. Bussen ble overtført til Grenland Nord Trafikkselskap A/S på et senere tidspunkt, og til slutt hos Telemark Bilruter A/S fra den 22.12.1999. Der ble bussen avregistrert den 18.08.2000, og samme dag ble den solgt til Rutebilhistorisk Forening avd Telemark med tanke på bevaring.. Dette er jo 18 år siden nå, og er ikke sikker på hva som er bussens status nå, RHF avd telemark har jo tatt over Norborg Bilruters gamle anlegg på Jønnevald, så kanskje står bussen i sitt "første hjem" fortsatt..

Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt.
Copyright.
Siden jeg kjenner litt til bussen skal jeg legge til et par poenger:
1) Bussen eksisterer og står på anlegget på Jønnevald i påvente av restaurering. Det er visst en del rustskader på understellet som krever litt. Men bussen er nå rød og gul, dvs. den har fargesettingen fra Grenland Nord Trafikkselskap, og altså ikke omlakkert av Telemark Bilruter.
2) Legg nøye merke til høyden. Den er lavere enn normalhøyde, se f.eks. på frontrutene. Garasjeanlegget på Jønnevald er gammelt portene ikke høye nok til denne bussen i normalhøyde. Høyden ble derfor senket og tilpasset høyden på porten, slik at den hadde garasjeplass! Slike tilpasninger vet jeg er gjort av flere selskaper. Mange spesielle hensyn som er tatt for busser i Norge. Så det har ikke bare vært veiene, men også garasjene, som kjøper har tatt hensyn til ved spesifikasjonen! VBKs standardmodeller passet ikke inn overalt.