VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 07, 2018 13:36

Bilde
Bilde
Side 523 her på tråden starter vi med disse to leveransebildene som viser en stilig Volvo BB57-60 1972 mod som ble levert som byggnr 4216 fra VBK til A/S Lofoten Trafikklag med adresse Leknes i Lofoten.. En av svært mange slike busser til LT dette, for LT som i stor grad var et "Volvo-selskap" var nok BB57-modellen fra Volvo velegnet for veinettet i Lofoten på 1970-tallet.. Bussen på bildene hadde M41-karosseri fra VBK, 42 sittplasser, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 15783 den 31.10.1972 samtidig med flere andre leveranser til LT fra VBK på samme tid. Deretter var bussen i LT's eie og bruk i nesten 15 år inntil bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 16.07.1987.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 08, 2018 08:43

Bilde
Bilde
I dag tar vi med leveransebildene av denne bussen som var en flott Scania BF111S-63 1980 mod som ble levert som byggnr 45762 fra VBK til Karsten Karlsens Bilruter på Flateby i Akershus på våren samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, 51 sitte og 12 ståplasser og den ble førstegangsregistrert i Lillestrøm på regnr CC 82374 den 13.05.1980.. Deretter var bussen i KKB's eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 14.08.1997. I ettertid -nærmere bestemt den 13.05.2000 ble bussen solgt til Frode Hagejordet fra Hole kommune i Buskerud, men der ser det ikke ut til at det kom skilter på den igjen.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 09, 2018 10:32

Torkil Ø skrev:Dagens leveransebilder her på tråden viser en stilig Mercedes O303 14/R 1976 mod som ble levert som byggnr 4797 fra VBK til Kragerø Fjordbåtselskap A/S i Kragerø på sommeren samme år.. Bussen hadde original front fra MB, og siden resten av karosseriet var av typen M42 fra VBK, så ble dette kalt M42-303.. Det var 45 sitteplasser i bussen som ble førstegangsregistrert i Skien på regnr ND 37329 den 25.06.1976, og bussen var i Kragerø Fjordbåtselskaps eie og bruk fram til den ble solgt til Helge Thorjussen fra Skien den 29.04.1994.. Der ble bussen avregistrert for godt den 13.01.1995, og kan jo også nevne at det finnes ganske mange bilder som ble tatt av bussen da den var ny, så den kommer vi nok tilbake til her på tråden senere også.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 6 fra side 493 her på tråden, og tar med et bilde til av denne Mercedes O303 14/R 1976 mod med regnr ND 37329 som ble levert til Kragerø Fjordbåtselskap på sommeren samme år.. Det meste om bussen ble vel nevnt i det siterte innlegget, og der er det også nevnt at det finnes ganske mange bilder av bussen, så vi kommer nok tilbake til den flere ganger også.. I dag tar vi med kun dette bildet siden det er det eneste av bussen med folk foran den.. Hvem disse to var vet jeg ikke, men tenker det kan ha vært en fra Kragerø Fjordbåtselskap og en fra MB-forhandleren eller fra VBK.. Kanskje noen vet hvem disse to var, og da er det bare å skrive.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 11, 2018 08:17

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Volvo B58-60 1978 mod turbuss som ble levert som byggnr 45441 til Norborgs Bilruter A/S som hadde tilhold på Jønnevald nord for Skien.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Skien på regnr ND 57468 den 03.11.1978, det skal ha vært 44 sitte og 22 ståplasser i den, men ståplassene kom muligens til i bussens eldre dager da den kanskje ble brukt til skolebarn-transport.. Bussen ble overtført til Grenland Nord Trafikkselskap A/S på et senere tidspunkt, og til slutt hos Telemark Bilruter A/S fra den 22.12.1999. Der ble bussen avregistrert den 18.08.2000, og samme dag ble den solgt til Rutebilhistorisk Forening avd Telemark med tanke på bevaring.. Dette er jo 18 år siden nå, og er ikke sikker på hva som er bussens status nå, RHF avd telemark har jo tatt over Norborg Bilruters gamle anlegg på Jønnevald, så kanskje står bussen i sitt "første hjem" fortsatt.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Sep 12, 2018 14:07

Bilde
Bilde
Byggnr 4318 fra VBK var denne flotte DAF TB 160 DT-605 1973 mod som ble levert til A/S Hamar og Omland Bilruter i Hamar på høsten samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, det var 47 sitte og 4 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Hamar på regnr FS 24472 den 02.10.1973.. Om man ser litt ekstra på bildene, så ser man at bussen trolig var ferdig en tid før den ble førstegangsregistrert.. Historikken på bussen forøvrig er enkel og grei da bussen var i HOB's eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 28.06.1991.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Ons Sep 12, 2018 14:57

Torkil Ø skrev:På disse to leveransebildene ser vi en flott Volvo B58-60 1978 mod turbuss som ble levert som byggnr 45441 til Norborgs Bilruter A/S som hadde tilhold på Jønnevald nord for Skien.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Skien på regnr ND 57468 den 03.11.1978, det skal ha vært 44 sitte og 22 ståplasser i den, men ståplassene kom muligens til i bussens eldre dager da den kanskje ble brukt til skolebarn-transport.. Bussen ble overtført til Grenland Nord Trafikkselskap A/S på et senere tidspunkt, og til slutt hos Telemark Bilruter A/S fra den 22.12.1999. Der ble bussen avregistrert den 18.08.2000, og samme dag ble den solgt til Rutebilhistorisk Forening avd Telemark med tanke på bevaring.. Dette er jo 18 år siden nå, og er ikke sikker på hva som er bussens status nå, RHF avd telemark har jo tatt over Norborg Bilruters gamle anlegg på Jønnevald, så kanskje står bussen i sitt "første hjem" fortsatt.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Siden jeg kjenner litt til bussen skal jeg legge til et par poenger:
1) Bussen eksisterer og står på anlegget på Jønnevald i påvente av restaurering. Det er visst en del rustskader på understellet som krever litt. Men bussen er nå rød og gul, dvs. den har fargesettingen fra Grenland Nord Trafikkselskap, og altså ikke omlakkert av Telemark Bilruter.
2) Legg nøye merke til høyden. Den er lavere enn normalhøyde, se f.eks. på frontrutene. Garasjeanlegget på Jønnevald er gammelt portene ikke høye nok til denne bussen i normalhøyde. Høyden ble derfor senket og tilpasset høyden på porten, slik at den hadde garasjeplass! Slike tilpasninger vet jeg er gjort av flere selskaper. Mange spesielle hensyn som er tatt for busser i Norge. Så det har ikke bare vært veiene, men også garasjene, som kjøper har tatt hensyn til ved spesifikasjonen! VBKs standardmodeller passet ikke inn overalt.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 964
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Sep 12, 2018 16:47

Veldig fint å få vite litt mer om ND 57468 -får håpe den blir å se snart igjen, og mange takk nok engang for god info..

Dette med høyden visste jeg ikke, og dette var jo interessant.. Det var jo ofte vært godsbiler med skappåbygg o.l som man var nødt til å bygge lavere pga garasjer når man var kommet til 1970-tallet og deromkring, men altså busser også som vi leser om over her.. Ser ikke dette så godt på bussen på leveransebildene, men det er vel kanskje på frontrutene man ser det best.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Sep 13, 2018 21:17

Bilde
Bilde
I dag tar vi med disse to leveransebildene som viser en flott Volvo B58-60 1976 mod som ble levert som byggnr 45041 fra VBK til Gausdal Bilselskap A/S som fortsatt hadde adresse Fåberg i 1976, noe senere ble det Lillehammer.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, det var 47 sitte og 16 ståplasser i den og bussen ble førstegangsregistrert i Lillehammer på regnr HS 33354 den 30.06.1976.. Deretter var den i GB's eie og bruk fram til LITRA ble en realitet i slutten av 1986, og bussen fulgte med over dit.. Hos LITRA var bussen i bruk i åtte år til fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 29.09.1994.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 14, 2018 13:59

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott Scania BR116-625 (6,25 meter akselavstand) 1979 mod som ble levert som byggnr 45624 til Bærums Forenede Bilruter A/S på Bekkestua.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK, 47 sitte og 20 ståplasser og var den siste av en serie på fire slike busser levert til BFB høsten 1979.. BFB kostet ikke på seg turbomotor på noen av disse bussene, så både denne og de andre måtte greie seg med 205 hk. Bussen på bildet ble førstegangsregistrert ved Bærum Trafikkstasjon på regnr BL 65781 den 21.09.1979, og den 04.05.1994 ble bussen solgt til Liinid Harjumaa med adresse Asker for så å ble avregistrert for godt den 20.05 samme år.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 15, 2018 09:25

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott DAF TB 160 DT-605 1974 mod som ble levert som byggnr 4570 fra VBK til A/S De Blå Østfoldbusser i Hobøl i slutten av oktober samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, det var 49 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Moss på regnr AX 21663 den 07.11.1974.. En omregistrering av bussen innad i selskapet fant sted den 09.07.1980, og den skal visstnok ha blitt overført til A/S Østfoldrutene noe senere på 1980-tallet.. Veldig gammel ble den likevel ikke, for bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 04.09.1985 etter knapt 11 års bruk.. Noen av bildene fra 1974 inkludert disse to er ganske mørke, de blir redigert noe lysere, men gjøres de enda lysere har kvaliteten en tendens til å bli ganske "kornete".. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 16, 2018 15:32

Bilde
Bilde
Dagens "fargeglade" leveransebilder her på tråden viser en flott Volvo B10R-59 1980 mod som ble levert som byggnr 45650 til Oslo Sporveier der den fikk internnr 712 i slutten av februar samme år.. Bussen som var en typisk bybuss hadde M50-karosseri fra VBK, 40 sitte og 37 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 27561 den 27.02.1980.. Deretter var bussen i bruk hos Oslo Sporveier i drøyt 15 og et halvt år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 22.09.1995.. 15-16 år ser ut til å ha vært en ganske vanlig alder for mange busser hos Oslo Sporveier -da hadde de fleste gjort sitt i langeskift og vekslende bytrafikk, og det er vel relativt få som har blitt videresolgt her til lands.. Noen har derimot blitt eksportert, men det ble altså ikke bussen på disse bildene.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Sep 17, 2018 13:58

Torkil Ø skrev:Her har vi to leveransebilder av en fin Volvo B57-60 1977 mod som ble levert som byggnr 45145 fra VBK til Skien-Telemark Bilruter A/S i Skien i februar samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK og ble førstegangsregistrert i Skien på regnr ND 50446 den 15.02.1977. Hvor lenge bussen var i STB's eie og om den også var i bruk som rute/skolebuss hos etterfølgende rutebilselskaper er ukjent, men bussen er hvertfall fortsatt registrert.. Siden den 11.06.2014 har bussen vært eid av Tom Jacobsen Engh fra Østre Toten, og når man går gjennom slik kjøretøyhistorikk så ser man jo blant mye annet at det fortsatt er ganske mange VBK-karosserte busser som er registrert -slik som denne.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde
Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 7 fra side 399 her på tråden.. I det innegget ble det lagt ut to mer typiske leveransebilder tatt ved Borre Kirke av denne Volvo B57-60 1977 mod med regnr ND 50446 som ble levert som byggnr 45145 fra VBK til Skien-Telemark Bilruter A/S.. De to bildene vi ser i dette innlegget ble trolig tatt samme dag, kanskje før man dro ut på prøvetur med bussen -eller rett etter.. Så mye mer enn det som ble skrevet i det siterte innlegget er det ikke å tilføye nå da det foreløpig ikke er noen endringer i eierhistorikken på bussen som fortsatt har skiltene på selv om det trolig er en stund siden den har vært i bruk.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 18, 2018 18:07

Bilde
På dette bildet ser vi egentlig litt av hvert, men vi nevner den ferdige bussen som vi ser fronten av til venstre først.. Dette var en av flere Volvo BB57-60 1977 mod med M42-karosseri fra VBK som ble levert til NORAD samme år.. VBK leverte også en serie med slike busser til NORAD i 1976, men forskjellen på dem var at bussene fra 1977 hadde fått ekstra "luftehull" over grillen i fronten, noe denne bussen også hadde.. Dette hadde ikke bussene fra 1976, men i løpet av året som gikk mellom disse leveransene, så fant man vel ut at det i sydlige strøk kunne være greit med ekstra kjøling til disse frontmotorbussene.. Til høyre ses også to busschassiser, og det ser ut til at dette også var Volvo-busser av typen BB57, så kanskje var disse to av de siste som ble bygd og levert til NORAD i 1977.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Sep 19, 2018 15:29

Bilde
På dette bidlet ser vi deler av fronten på en ny buss som hadde fått montert nedfellbar lastegrind foran.. Vet ikke hvilken buss dette var, men trolig var det en Scania BF75 med årsmod rundt 1960, og M1958-karosseri fra VBK.. Disse lastegrindene som kunne monteres både foran og bak på bussene var tydeligvis endel av ekstrautstyret man kunne få til bussene fra VBK gjennom mange år.. På nyere leveransebilder fra 1980-tallet finnes det også busser med slike lastegrinder, og de ser ut til å ha vært relativt uforandret gjennom alle disse årene.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Sep 19, 2018 16:18

Bilde
Nå skal vi snart begynne på en ny side her på tråden, men først tar vi med dette bildet.. Det viser interiøret i en ukjent buss med karosseri fra VBK, og ser man på seter m.m, så ser det jo ut til at dette var en buss ment for langruter og kanskje også endel turvirksomhet.. Det ser jo også ut til at stoffet på setene var holdt ensfarget i en farge som virker mørk på svart/hvitt-bilder som f.eks rød, mørk grønn eller mørk blå.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21631
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest