Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Innlegg Torkil Ø » Fre Des 21, 2018 13:57

Bilde
Bilde
Da starter vi ny side her på tråden igjen, og det gjør vi med to leveransebilder av en stilig Volvo FH12 62R 420 som ble levert til Hans Myrene Transport i Halden.. Mulig dette var en sjelden bil hos Myrene i og med at det var en Volvo -mener det gikk mest i Scania hos dette transportfirmaet.. Bilen hadde fått montert planpåbygg hos Hengsrød som jeg vil tro det også kom kapell på etterhvert, og det er mulig det kom lemmer på venstre side av påbygget etterhvert også.. Bilens årsmod og regnr er dessverre ukjent, men flere ting tyder på at bilen var eldre enn 1996, og det er vel heller ikke umulig at den kan ha blitt førstegangsregistrert på AA-skilter i Halden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 22, 2018 16:50

Bilde
Bilde
I dag tar vi med to leveransebilder til som ble tatt av denne nokså sjeldne og stilige Bedford TM 1700 tippbilen fra slutten av 1970-tallet.. Så langt har vi jo kommet fram til at bilen kan ha vært en 1978 mod som ble førstegangsregistrert i Bergen på regnr SN 99990 den 22.02 samme år.. Kunder fra Bergens-området hadde nok ikke Hengsrød mange av på den tiden, men det er slett ikke umulig. Årstiden bilen ble førstegangsregistrert på stemmer jo med bildene og også bilens lengde på 7,30 meter samt en akselavstand på 3,25 meter i tillegg til at bilen står oppført som treakslet hos veivesenet.. Nevner på nytt at bilen hadde fått Dapa tipp-påbygg hos Hengsrød mens selve planpåbygget muligens var Hengsrøds eget verk.. På det øverste av disse to bildene ser vi dessuten litt av en Volvo N86 eller N88 i bakgrunnen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Des 24, 2018 22:31

Torkil Ø skrev:Da starter vi ny side her på tråden igjen, og det gjør vi med to leveransebilder av en stilig Volvo FH12 62R 420 som ble levert til Hans Myrene Transport i Halden.. Mulig dette var en sjelden bil hos Myrene i og med at det var en Volvo -mener det gikk mest i Scania hos dette transportfirmaet.. Bilen hadde fått montert planpåbygg hos Hengsrød som jeg vil tro det også kom kapell på etterhvert, og det er mulig det kom lemmer på venstre side av påbygget etterhvert også.. Bilens årsmod og regnr er dessverre ukjent, men flere ting tyder på at bilen var eldre enn 1996, og det er vel heller ikke umulig at den kan ha blitt førstegangsregistrert på AA-skilter i Halden.. :)

Bilde
Bilde
Det ble levert henger til Volvo FH12-bilen fra Hans Myrene som vi ser øverst på denne siden også, og her ser vi to bilder der den er med.. Modellbenevnelse er ukjent, og årsmod var samme som bilen men likevel ukjent.. Var likevel et helbygd produkt fra Hengsrød dette, med noenlunde samme type planpåbygg med dører bak som bilen hadde, og som man ser så var tilhengeren utstyrt med løftbar andre aksel.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tir Des 25, 2018 10:02

Hei igjen Torkil!
Jeg har gått og grubla litt på Myrene Volvoen over her etter jeg så bildet først men jeg Kommer ikke nærmer noe svar. Lurer på om den kom omtrent samtidig med de siste 3 serie bilen fra Scania men kan ikke huske verken intern nr eller reg nr eller hvem som kjørte den. Kan heller ikke huske hvem bil den erstattet.
Det kan være at den ble leveret til en av leiebil eierne også, men jeg tror ikke det.
Uansett, Ønsker deg og alle andre ute på her en riktig God Jul :lys:
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Des 25, 2018 14:28

Hei Tore og fortsatt riktig god jul til deg også.. :)

Nei vi får se om noen andre har mer å fortelle rundt Volvo FH12-bilen.. For meg var den jo som nevnt uvant siden det var en Volvo og ikke Scania som jeg har inntrykk av at de fleste lastebilene til Hans Myrene var.. At den kan ha blitt levert på samme tid som de siste 3-serie Scania-bilene til firmaet er slett ikke umulig.. Teksten/logoen fra Hengsrød på tilhengerens skvettlapper skulle hvertfall tilsi at hele vogntoget var eldre enn 1996.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Des 26, 2018 08:10

Torkil Ø skrev:Da ble det ny side her på tråden igjen, og den starter vi med to leveransebilder av en stilig Scania P94GB4x2 260-39 1999 mod som det meste er kjent rundt da det også finnes noen andre bilder av den etter at den hadde fått skilter.. Bilen ble levert ny til Sandefjord Kommune, og førstegangsregistrert i samme by på regnr LY 50921 den 29.09.1999.. Bilen hadde i utgangspunktet fått tipp og planpåbygg hos Hengsrød, men i tillegg masse ekstrautstyr som gjorde den til en fullverdig og fleksibel kommunalbil.. Dette var slike ting som brøyreplogfeste, ekstra lemmer til planpåbygget, bøyle med ekstralys foran, HMF-kran, slepebolt bak og sikkert en god del mer.. Ser ut til at Sandefjord Kommune hadde bilen i 15 år, og den 15.12.2014 ble den solgt til JIIK Eiendom A/S i Volda, og der er bilen fortsatt ser det ut til.. :)

Bilde
Bilde
I dag siterer vi det øverste innlegget fra side 48 her på tråden, og tar med to bilder til som ble tatt ved leveransen av denne flotte Scania P94GB4x2 260-39-bilen som var 1999 mod med regnr LY 50921 og ble levert ny til Sandefjord Kommune.. De to bildene vi ser her ble nok tatt noe etter de to bildene som ble lagt ut tidligere, for på de forrige bildene var bilen verken registrert eller hadde fått logo for Sandefjord Kommune på dørsidene.. Historikken på bilen har ikke endret seg siden det forrige innlegget ble laget, men kan jo ta med litt om mål og vekt på bilen i dette innlegget.. Bilen var og er 7,10 meter lang, 2,53 meter bred, har akselavstand på 3,90 meter, totalvekt på 21,5 tonn og 9-liters motoren yter 260 hk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg BR 145 » Ons Des 26, 2018 12:57

Torkil Ø skrev:Bilde

I dag tar vi med tre bilder til tatt ved leveransen av denne lastebilen som jeg mener er samme bil det har vært lagt ut et par andre bidler av tidligere her på tråden.. Glemmer fort, så kan ikke huske om det kom fram noe mer rundt bilen forrige gang, men dette var hvertfall en flott Volvo FH16 62R med Globetrotter Royal-hytte av ukjent årsmod og med ukjent motoreffekt.. På det øverste av disse tre bildene kan man se en lapp i frontruta på bilen som viser chassisnr på den, men lappen er ikke mulig å lese.. Tror imidlertid bilen ble levert ny til Tømmerholt Transport i Sarspsborg siden deler av påbygget hadde grønn lakk.. Om noen hadde kommentert de forrige bilene og kommet med regnr o.l på bilen, så kommenter gjerne på nytt så jeg får notert det.. :)

Vet ikke om du har fått regnr på denne, men Tømmerholt fikk levert en Royal med påbygg og henger fra Hengsrød i begynnelsen av Juni 1997.
Den fikk regnr AD 78755,mulig dette er samme bilen.
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Des 26, 2018 16:53

Har litt trøbbel med å huske sånt, så nå har jeg for ordens skyld brukt forumets søkefunksjon for å se om jeg kunne finne noe på regnr AD 78755.. Der finner jeg bare et innlegg skrevet av BR 145 tidligere i dag, så det skulle jo bety at denne bilens regnr ikke har kommet fram før og at du trolig har identifisert den.. Det er jo veldig bra, og da kan vi også ta med at Volvo FH16-bilen ble førstegangsregistrert i Sarpsborg den 30.05.1997, og den ble solgt til Straumen Bil A/S på Vestnes den 13.02.2001 for så å bli avregistrert for godt der allerede den 12.09 samme år.. Mange takk skal du ha.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 27, 2018 12:24

Bilde
Bilde
I dag tar vi med to av flere leveransebilder som ble tatt av denne flotte tilhengeren fra Hengsrød.. Hengeren var et helbygd produkt fra "smia" som jeg har inntrykk av at Hengsrød bare blir kalt, men modellbenevnelse, årsmod og regnr på den er ukjent.. Lurer likevel på at denne hengeren hadde benevnelsen Hengsrød Smie 2 X 10, og den var nok ny på 1990-tallet vil jeg tro, men før 1995/1996 på grunn av logoens utseende på hengerens skvettlapper.. Det er dessuten ingen tvil om at hengeren ble levert til en av Gods & Bil A/S fra Tønsberg sine transportører.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Coca-kongen » Tor Des 27, 2018 13:05

Torkil Ø skrev:I dag tar vi med to av flere leveransebilder som ble tatt av denne flotte tilhengeren fra Hengsrød.. Hengeren var et helbygd produkt fra "smia" som jeg har inntrykk av at Hengsrød bare blir kalt, men modellbenevnelse, årsmod og regnr på den er ukjent.. Lurer likevel på at denne hengeren hadde benevnelsen Hengsrød Smie 2 X 10, og den var nok ny på 1990-tallet vil jeg tro, men før 1995/1996 på grunn av logoens utseende på hengerens skvettlapper.. Det er dessuten ingen tvil om at hengeren ble levert til en av Gods & Bil A/S fra Tønsberg sine transportører.. :)

Tipper det er hengeren som Arthur Bergan kjøpte, og som Finn Vermelid hadde. Se linken til Finns FB-bilde
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Coca-kongen
Brukerens avatar
Coca-kongen
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tor Des 27, 2018 16:12

Ja det ser absolutt ut til å være den samme hengeren det der.. Men Volvo FH12-bilen som også er med på bildet var nok noe nyere enn hengeren i og med at den var 1999 mod.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Coca-kongen » Fre Des 28, 2018 12:20

Torkil Ø skrev:Ja det ser absolutt ut til å være den samme hengeren det der.. Men Volvo FH12-bilen som også er med på bildet var nok noe nyere enn hengeren i og med at den var 1999 mod.. :)

Det stemmer nok. Mener Finn hadde en F12 sixpence, før han fikk FH'n
Coca-kongen
Brukerens avatar
Coca-kongen
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Fre Des 28, 2018 13:47

Ja da spørs det om ikke det var Volvo F12-bilen som man kan se foran hengeren på det ene bildet over her.. På et annet bilde lagt ut tidligere av samme henger sett bakfra ser man at dette var en F-bil av den sorten fra Volvo.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 29, 2018 05:50

Bilde
Her ser vi et bilde fra rundt 1995 som viser et foreløpig nokså uferdig treakslet hengerchassis fra Hengsrød med ukjent modellbenevnelse.. Så mye mer er det vel egentlig ikke å si om dette tilhengerchassiset, men bak det legger hvertfall jeg merke til tre lastebilchassis som fortjener en kommentar.. Nærmest hengeren ser man en ny Volvo FH12 eller FH16 62R, og ved siden av den stod trolig innbyttebilen som var en Volvo F10, F12 eller F16 6x2.. Her skulle man trolig bytte over påbygget fra innbyttebilen til den nye etter at dette var blitt pusset opp.. Fargene på hytta på bilene tyder etter min mening på at de tilhørte transportfirmaet O. Wexhal A/S i Horten.. Foran disse to bilene kan man også skimte en hvit lastebil som ser ut til å ha vært en Scania 3-serie med Streamline-hytte.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Des 29, 2018 06:10

Bilde
Da har vi kommet til nederste innlegg på denne siden også, og før vi begynner på en ny side tar vi med dette bildet.. Det ble tatt under byggingen av en treakselt "jumbotralle" rundt 1995, og vi har sett leveransebilder av det ferdige produktet her på tråden tidligere.. Ble jo planpåbygg med aluminiumslemmer på denen tralla som ble hentet av og avfotografert med en svartlakkert Scania R143 som trekkvogn.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: dabj og 1 gjest