Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Hengsrød Smie A/S -arkivbilder og materiale.

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 07, 2019 13:46

Bilde
Bilde
Bilde
Nå har vi kommet til side 60 her på tråden, og til denne siden har jeg spart disse tre leveransebildene som jeg ble svært glad for å finne i samlingen fra Hengsrød.. Dette fordi de viser en bil og delvis en henger jeg kan huske å ha sett flere ganger på vei til og fra kornsiloen på Vippetangen de første årene jeg bodde i Oslo-området fra 1998.. Og også fordi dette var en ganske sjelden og egentlig ganske stilig vogntog-kombinasjon.. Bilen var en flott Mercedes 1831L-542 1996 mod som var oppbygd med tipp og plan med bulkfunskjon og bakmontert blåseutstyr fra Hengsrød.. Den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 44374 den 03.04.1996 og var hos samme eier helt fram til den ble avregistrert for godt og eksportert ut av landet den 20.04.2007.. Nå vet jeg ikke hvem som var eier av denne bilen, men det håper og tror jeg noen her på forumet vet og kan fortelle mer om.. Vet imdilertid at den kjørte for Norgesfor og fikk en fargerik liten logo fra dette selskapet på hyttedørene.. Vi må nevne hengeren som ses bak bilen på to av bildene også.. Dette var en enakslet henger (ryggsekk) som jeg er ganske sikker på at var noen år eldre enn bilen, tror den var et helbygd Hengsrød-produkt både ifht chassis og plan/tippåbygg.. Vet ikke regnr på hengeren, men sammen med bilen mener jeg altså dette var et stilig og ganske sjeldent vogntog for sin tid.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Coca-kongen » Tir Jan 08, 2019 13:37

Torkil Ø skrev:Nå har vi kommet til side 60 her på tråden, og til denne siden har jeg spart disse tre leveransebildene som jeg ble svært glad for å finne i samlingen fra Hengsrød.. Dette fordi de viser en bil og delvis en henger jeg kan huske å ha sett flere ganger på vei til og fra kornsiloen på Vippetangen de første årene jeg bodde i Oslo-området fra 1998.. Og også fordi dette var en ganske sjelden og egentlig ganske stilig vogntog-kombinasjon.. Bilen var en flott Mercedes 1831L-542 1996 mod som var oppbygd med tipp og plan med bulkfunskjon og bakmontert blåseutstyr fra Hengsrød.. Den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 44374 den 03.04.1996 og var hos samme eier helt fram til den ble avregistrert for godt og eksportert ut av landet den 20.04.2007.. Nå vet jeg ikke hvem som var eier av denne bilen, men det håper og tror jeg noen her på forumet vet og kan fortelle mer om.. Vet imdilertid at den kjørte for Norgesfor og fikk en fargerik liten logo fra dette selskapet på hyttedørene.. Vi må nevne hengeren som ses bak bilen på to av bildene også.. Dette var en enakslet henger (ryggsekk) som jeg er ganske sikker på at var noen år eldre enn bilen, tror den var et helbygd Hengsrød-produkt både ifht chassis og plan/tippåbygg.. Vet ikke regnr på hengeren, men sammen med bilen mener jeg altså dette var et stilig og ganske sjeldent vogntog for sin tid.. :)

Lurer på om ikke denne tilhørte Sande Mølle her på Skoppum. Eller Vestre Sande for å være nøyaktig.
Coca-kongen
Brukerens avatar
Coca-kongen
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 08, 2019 15:18

Coca-kongen -der tror jeg du er inne på noe.. Det finnes nemlig et bilde eller to av noe annet fra Hengsrød som jeg ikke har lagt ut enda.. Der kan vi se Mercedes 1831-bilen i bakgrunnen, og der ser jeg at den hadde fått en liten logo med rød skrift helt nederst framme på påbygget.. Har forsøkt å tyde hva som står der og ser at de første bokstavene var Sa og n eller m, så da ser det jo ut som Sande Mølle burde være riktig.. :)

Selv om bilen hadde samme eier så lenge den var registrert så får man ikke opp eier hos veivesenet lenger når bilen som i dette tilfellet har blitt eksportert.. Ellers ville man jo fått vite dette med denne bilen ved hjelp av deres sms-tjeneste..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 09, 2019 17:14

Bilde
I dag tar vi med dette bildet som ble tatt ved leveransen av et nytt vogntog til Tømmerholt Transport i Sarpsborg i begynnelsen av 1998.. Bilen var AD 80822 -en Volvo FH16 62R 520 som har vi har sett bilder og omtale av noen ganger før her på tråden.. Hengeren var en Hengsrød Smie AS 3X10 BL 1998 mod som var et helbygd produkt fra Hengsrød både når det gjelder chassis og påbygg, og den ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LK 9820 den 27.02 samme år.. Tilhengeren er fortsatt registrert, men fikk i begynnelsen av november 2004 nytt regnr NW 4000 -trolig i Notodden, og fra den 21.05.2014 har Metallco A/S i Oslo vært eier av den.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 10, 2019 09:11

Bilde
Lastebilen vi ser på dette bildet ble det tatt svært mange bilder av rett før leveransen, og de fleste av disse har vi sett her på tråden tidligere.. Har imdidlertid ikke kommet noe nærmere ifht å identifisere bilen, og det er vel kanskje ikke så rart da det fantes ganske mange tippbiler rundt om i landet med ganske likt utseende.. Uansett så var bilen en flott Scania LS111S-42 som trolig var 1977 eller 1978 mod og som hadde fått montert Dapa tippåbygg samt plan hos Hengsrød på samme tid.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 11, 2019 14:28

Bilde
I dag tar vi et gjensyn med denne bilen som det har blitt lagt ut to bilder av for en god stund siden her på tråden -nærmere bestemt øverst på side 11.. Det finnes flere bilder av denne bilen også, det vi ser her er nokså likt det ene som ble lagt ut tidligere, men ikke det samme.. Årsaken til at det blir lagt ut nå var at jeg ble noe usikker på om bilen var identifisert i og med at man på dette bildet kan se bilens chassisnr på lappen i frontruta tydelig.. Fant fort ut at bilen ble identifisert, men hvem som var første eier er vel imidlertid fortsatt noe uklart og det hadde vært interessant å få vite.. Bilen var uansett en stilig Scania P94GB4x2NZ260-36 2001 mod som ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 83941 den 16.11 samme år.. Den er fortsatt registrert og har siden den 19.07.2016 vært eid av Nordea Finans Norge A/S i Oslo, hvilket kanske også er litt pussig.. Kanskje noe uvanlig som ganske kort tippbil med høye lemmer denne, og vi tar med litt ekstra fakta om den nå.. Bilen har motor som yter 260 hk, totalvekt på 19900 kg, akselavstand på 3,55 meter, total lengde på 6,77 meter og bredde på 2,54 meter, og dette tyder vel muligens på at bilen fortsatt ser noenlunde lik ut etter noe over 17 år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 13, 2019 16:09

Bilde
Bilde
Tar med disse to bildene i dag som trolig ble tatt i forbindelse med en reparasjon e.l av en tipp/dumperbil.. På det øverste bildet ser vi dessuten også KZ 44374 i bakgrunnen, og dette er jo den samme Mercedes 1831-bilen som vi ser på de tre bildene øverst på denne siden.. Helt til venstre på samme bilde ser vi også litt av en treakslet Volvo F10, F12 eller F16, og den tror jeg hadde regnr som begynte på LY 43xxx.. På begge bilder ser vi også et par trekkvogner -den som skimtes bak KZ 44374 på det øverste bildet ser ut til å ha vært en treakslet Iveco.. Er usikker på hva slags bil tippbilen var, men det ser ut til å ha vært en 8x4-bil dette, og på det nederste bildet ser vi jo bakveggen på bilens hvitlakkerte hytte.. Kanskje noen klarer å se hva slags type bil dette var..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Søn Jan 13, 2019 16:17

Setter en knapp på Volvo FH, hvis man ser på navreduksjon å luftinntak.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 13, 2019 16:39

Bilde
Vi kan jo ta med dette bildet i samme slengen også.. Det viser vel egentlig mer av tippbilen som også jeg har lurt på at kan ha vært en Volvo FH.. Også på dette bildet ser vi KZ 44374 i bakgrunnen, og det er på dette bildet man kan skimte at den hadde fått logo fra Sande Mølle med rød skrift lengst framme på påbygget.. Den er kanskje vanskelig å se her, men den ses tydelig når man har bildet i høyere oppløsning, man kan også skimte en liten logo fra Norgesfor på bilens hyttedør både på dette bildet og det i innlegget ovenfor her.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 14, 2019 17:04

Bilde
På dette leveransebildet ser vi en av mange treakslede tilhengere som har blitt levert Tømmerholt Transport i Sarpsborg fra Hengsrød opp gjennom årene, og denne hengeren var kanskje ikke helt ferdig da bildet ble tatt om man ser på mannen oppe i "stillaset" framom den.. Vet ikke så mye mer om hengeren, men det er ikke den samme som vi ser i innlegg nr 4 lenger oppe på denne siden og det er heller ikke samme bil foran hengeren.. Kan likevel tenkes denne hengeren hadde samme modellbenevnelse som den vi ser på bildet i innlegg nr 4, men tror denne hengeren kan ha vært litt nyere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 15, 2019 18:42

Bilde
Her ser vi et av flere bilder som ble tatt på en messe/utstilling i Danmark -et arrangement vi har sett andre bilder fra tidligere her på tråden.. Dette bildet ser ut til å vise en lastebil som hadde et slags krokløftpåbygg der man også kunne heve det man til enhver tid hadde som "påbygg" ved behov -i dette tilfellet en avfallscontainer.. Bilen med dette påbygget ser ut til å ha vært en treakslet Scania R94, R114, R124 eller R144 med kort hytte, og ved siden av ser det ut som det stod en MAN med kort hytte og samme type farger som bilen nærmest kamera.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 17, 2019 18:40

Bilde
Her ser vi et bilde av et nybygd hengerchassis, og dette er vel et bilde tatt underveis i byggeprosessen av denne hengeren for det er vel heller sjeldent at hengerchassis har blitt videresendt fra Hengsrød til eksterne påbyggere.. Som regel har hengere vært helbygde hos Hengsrød med både chassis og ulike former for påbygg, og trolig var det tilfelle for denen tilhengeren også.. Så mye mer er ikke kjent rundt den, men hengeren hadde muligens årsmod rundt 1995 eller litt nyere, og den var treakslet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 19, 2019 15:36

Bilde
Bilde
Her ser vi to bilder som ble tatt ved leveransen av en fireakslet masjintransport-henger som trolig hadde årsmod litt nyere enn 1996.. Vet ikke typebenevnelse og regnr på denne, på det nederste bildet ser vi den ble hentet av en trealset tipp/dumperbil, men noe mer av denne bilen er ikke mulig å se.. I bakgrunnen på det øverste bildet står det jo flere kjøretøyer, en Volvo FH med Globetrortter-hytte og en tipp/dumper-tralle.. I tillegg et lastebilchassi med Scania P-hytte der hytta hadde Tine-profilering.. Kanksje en tidligere melketankbil dette som var solgt brukt til ny eier og skulle få nytt påbygg av noe slag hos Hengsrød.. Hva slags bil dette var er umulig å se men her er det vel 5 alternativer, Scania P82, P92, P112, P93 eller P113.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Søn Jan 20, 2019 13:08

Det Røde Henger Chassiet over her er vel ikke helt utenkelig et av dem som Tømmerholt fikk levert ettersom det er et Tipp Chassis. :)
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 20, 2019 14:24

Det er jeg enig i Tore -jeg tror også det der kan ha vært en av tilhengerne som har blitt levert til Tømmerholt fra Hengsrød opp gjennom årene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest