Transporthistorie ifra Østlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 15, 2019 09:41

Bilde
Her ser vi et bilde som trolig ble brukt i rekalmer og annonser, og vi ser en etter min mening meget stilig Bedford KM med årsmod rundt 1970.. Som man ser så var bilen oppbygd som betongbil med "balje"-påbygg av ukjent fabrikat, og denne KM-modellen var vel den største fra Bedford med slik hytte og hadde blant annet et annet frontlykt og frontfanger-arrangement enn de lettere modellene med samme hytte.. Bilen var førstegangsregistrert i Oslo på regnr 29-17-78 på ukjent dato, og som man ser kjørte den for Norcem.. Likevel hadde vel denne bilen andre farger enn Norcem brukte på den tiden, der gikk det vel i fargene gul, hvit og svart.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 15, 2019 09:48

L475 skrev:Tror bildet er tatt på Follum. Tømmeret er nok på vei ut i vannet. Jernbanevognene er nok også kommet med tømmer. Bodde på Hønefoss i en periode midt på 1970 tallet. Var flere slike biler som gikk med tømmer, og noen av disse hadde et rundt hvitt merke på døra med store L V bokstaver i blått. Bilene kjørte for eller var eid av Løvenskjold Vekerø.

Ja lurte litt på Follum jeg også, og syntes det var rart at tømmeret skulle lastes over på jernbanevogner akkurat der.. Men da har du gitt en forklaring på det -tømmerkrana heiste vel tømmeret over jernbanevognene og ut i vannet før det skulle videreforedles.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Man Apr 15, 2019 17:38

29-17-78 var en Bedford KGMC60 fra 1970 som senere fikk kjennemerke DB 53768. Jeg er enig at dette ser ut som en KM. kanskje kjennemerke er 29-17-76. Den har jeg dessverre ikke info på.
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Apr 15, 2019 18:46

Ja regnr er nok faktisk 29-17-76 -nå tok jeg fram lupe for å studere detaljene ved skiltet og da ser jeg at siste siffer var 6 ikke 8.. Av og til vanskelig å se slikt, må nok lære meg å bruke lesebrillene oftere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Apr 18, 2019 11:36

Bilde
Her ser vi et flyfoto som viser anlegget og størstedelen av vognparken til A/S Trysil Bilruter i 1975 eller 1976.. Scania og Volvo dominerte vognparken, flest Scania blant lastebilene og flest Volvo blant bussene.. Blant bussene var det nok dessuten et flertall som var VBK-karosserte.. Blant lastebilene finner vi på dette tidspunkt både Scania-Vabis L/LS76, Scania LS og LBS110 og LBS140, Volvo N og F88 samt en Volvo F89 og her fant man både flispåbygde og planpåbygde biler -flest biler med henger og en semitrailer.. Helt til høyre ser vi dessuten et plan og kapellpåbygd vogntog som gikk i godsrute mellom Trysil, Hamar og Oslo, og dette var en Volvo N88-52 som trolig hadde Maur-henger og påbygg fra Maur på begge deler.. Bilde hentet fra jubileumshefte om Trysil Bilruter utgitt i 1976.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 01, 2019 19:55

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig og ganske spesiell buss av typen Volvo C10M-70 som hadde akselavstand på hele 7 meter.. Bussen var 1987 mod og første eier var Øyvind Nummestad fra Vestby som kjørte for Turbilsentralen for Oslo og Akershus A/L med den, og bussen med 51 sitteplasser ble førstegangsregistrert i Drøbak på regnr BC 69020 den 18.03.1987. Den 14.06.1991 ble Fossbakk Busselskap A/S i Stjørdal eier av bussen som deretter ble værende der i 15 år fram til den ble avregistrert for godt den 30.06.2006.. Etter som jeg har forstått var disse relativt sjeldne Volvo C10M-bussene noe man kunne få levert ferdig fra fabrikk fra Volvo, men karosseriet ser det til til at det var Ramseier & Jenzer som stod bak.. :) Foto: Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Ons Mai 01, 2019 22:24

Torkil Ø skrev:
Etter som jeg har forstått var disse relativt sjeldne Volvo C10M-bussene noe man kunne få levert ferdig fra fabrikk fra Volvo, men karosseriet ser det til til at det var Ramseier & Jenzer som stod bak.. :) Foto: Vidar Såtvedts samling.

C10M var vel Volvo sitt første forsøk på å tilby en ekspress-/turbuss av høy standard til sine kunder. Volvo var seint ute med å tilby ferdigbygde busser. I 1981, tror jeg det var, ble Säffle-fabrikken overtatt for å tilby ferdigbygde rutebusser. Men Säffle-bussene hadde ikke standard for tur-/ekspressmarkedet. Vi kan sammenligne Volvo med Scania som i mange år hadde et bredt tilbud på ferdigbygde busser. Fra 1985 fikk Scania kjempesuksess med Scania Classic-modellene, som Scania spesifiserte for det norske markedet, mens finske Ajokki bygde karosseriene. Classic og seinere Cruiser var jo Ajokki-modeller med små tilpasninger. Så Volvo kunne jo ikke stille se på at Scania kunne "stjele" kunder fra dem.

Volvo fant sin samarbeidspartner i finske DeltaPlan. Mot slutten av 90-tallet gikk det også mot at Volvo overtok Carrus-fabrikkene. Det banet veien for at Carrus-modellene snart kunne markedsføres som Volvo 8700, 9700 osv. Scania ble tvungen til "skillsmisse" med Ajokki-fabrikken og søkte samarbeid med spanske Irizar om ekspress-/turbuss. Det ble som kjent en nedtur for Scania, men derimot et stort oppsving for Volvo på det norske markedet.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 02, 2019 07:36

Ja jeg mente det var dette som var bakgrunnen for at Volvo C10M-modellen kom på markedet, men har likevel ikke inntrykk av at det ble produsert store mengder av dem og heller ikke solgt store mengder av disse bussene her til lands.. Men da har vi hvertfall fått vite en god del mer om denne bussmodellen, og det er jo veldig fint -SvB, mange takk til deg for god info nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Tor Mai 02, 2019 17:57

Torkil Ø skrev:Ja jeg mente det var dette som var bakgrunnen for at Volvo C10M-modellen kom på markedet, men har likevel ikke inntrykk av at det ble produsert store mengder av dem og heller ikke solgt store mengder av disse bussene her til lands.. Men da har vi hvertfall fått vite en god del mer om denne bussmodellen, og det er jo veldig fint -SvB, mange takk til deg for god info nok engang.. :)

Dette ble ingen volummodell på noe vis. Jeg sakser en setning fra Wikipedia: "By the time the C10M coach was discontinued only around 80 had been built, including ten for the United Kingdom, ten for Sweden, seven for Norway and two for Denmark". Det hører også med til historien at finske Wiima bygde noen busser på C10M. Det finnes igjen en veteranbuss av disse. Dermed ble det bygd total 95 busser på C10M-chassiset.

En ulempe med disse bussene i Norge var høy vekt. Husker en uttalelse en gang fra en turbussoperatør, at i disse bussene kunne ikke passasjerene ta med mer enn en tannbørste. Men samme problem var det med flere andre busser med utenlandske påbygg. C10M-ene fikk jo en blandet skjebne i Norge. To av dem ble kjøpt av Snertingdal Auto til bruk i skoleruter, mye på bygdeveier i Snertingdal og Biri! De gikk der fra 2000 og 6-7 år, iallfall den ene. Så de passerte nok 20 års alder mens de gikk der.

C10M var ingen suksess, men mer et trinn i utviklingen av ferdigbygde tur-/ekspressbusser for Volvo. Et annet eksempel på dette er samarbeidet med tyske Drögmöller. Den ble til modellen 9900, men som gradvis ble mer lik Carrus-modellene.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg isak » Tor Mai 02, 2019 18:34

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi en stilig og ganske spesiell buss av typen Volvo C10M-70 som hadde akselavstand på hele 7 meter.. Bussen var 1987 mod og første eier var Øyvind Nummestad fra Vestby som kjørte for Turbilsentralen for Oslo og Akershus A/L med den, og bussen med 51 sitteplasser ble førstegangsregistrert i Drøbak på regnr CE 69020 den 18.03.1987. Den 14.06.1991 ble Fossbakk Busselskap A/S i Stjørdal eier av bussen som deretter ble værende der i 15 år fram til den ble avregistrert for godt den 30.06.2006.. Etter som jeg har forstått var disse relativt sjeldne Volvo C10M-bussene noe man kunne få levert ferdig fra fabrikk fra Volvo, men karosseriet ser det til til at det var Ramseier & Jenzer som stod bak.. :) Foto: Vidar Såtvedts samling. Copyright.

Tre av disse syv C10M bussene som ble solgt i Norge, havnet "nordpå". En hos Ofotens Bilruter AS i Narvik (YN32350, internnummer 250 ), En hos Vesterålens Trafikklag AL på Sortland (YU 23145, internnummer 70), og visstnok en hos Saltens Bilruter AS i Bodø.
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg SvB » Tor Mai 02, 2019 19:14

Kan legge inn data om de øvrige C10M-ene i Norge:

BC68600 J. Treiders Bilsentral, solgt til NSB alt i 1990
BC68900 Schau's Busstrafikk
BC69020 Øyvind Nummestad, første eier, før Fossbakk
DE45404 dem.buss, solgt til Åsane Billag
XD54469 dem.buss, solgt til Helge Glasø, Bussen Trafikkselskap og mange eiere videre til Snertingdal Auto, som avskiltet den

I tillegg til de to isak nevner, har vi alle sju. Men Saltens Bilruter? Kjenner ikke den, og den ligger ikke i bussdatabasen. Det har vært antakelser om flere, f.eks. som bruktimport. Det var mange eierskifter på flere av bussene. Det er vel bare Ofotens og Vesterålens som hadde sine hele "livsløpet". Men Ofotens C10M skal ha blitt eksportert til Estland da den var ca. 20 år.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 08, 2019 19:14

Bilde
Her ser vi et bilde fra Rådhusplassen i Oslo tatt rundt 1975 som viser trafikken på E18 østgående som gikk der den gangen.. Her ser vi jo flere lastebiler, blant annet en Scania-Vabis LBS76S-42 og en Ford D-serie av de større utgavene helt til høyre.. Disse to lastebilene ser ut til å ha vært fra samme firma som ser ut til å ha het noe med Jahren ifølge takskiltene på dem.. Lenger bak ser vi både en Ford Transit kassevogn, en MAN snutebil og et vogntog fra Stie's Termo Transport som var på vei vestover.. :) Foto: ukjent.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 24, 2019 18:34

Bilde
Her ser vi et stilig bilde fra tidligere E18 "Korketrekkeren" ved Langangen rett før Porsgrunn en gang på slutten av 1970-tallet.. Ikke lenge etter ble denne veistrekningen trolig til manges lettelse erstattet av to høye bruer eller viadukter om man vil, og jeg tenker det fram til da skal ha vært mye kø og mange situasjoner langs den gamle veien.. Den var jo likevel imponerende og ligger der og kan fortsatt kjøres, jeg gjorde det i fjor sommer.. På bildet ser vi tre lastebiler/vogntog.. En Volvo FB88 som muligens hadde Maur-henger, en semitrailer med en Scania LS110S eller LS111S som trekkvogn og tralle av ukjent fabrikat og bak den en Ford D-serie med skappåbygg.. Vet ikke mer om noen av disse kjøretøyene, men det er det kanskje noen som gjør.. :) Foto: ukjent.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Tor Mai 30, 2019 11:19

Torkil Ø skrev:Her ser vi et stilig bilde fra tidligere E18 "Korketrekkeren" ved Langangen rett før Porsgrunn en gang på slutten av 1970-tallet.. Ikke lenge etter ble denne veistrekningen trolig til manges lettelse erstattet av to høye bruer eller viadukter om man vil, og jeg tenker det fram til da skal ha vært mye kø og mange situasjoner langs den gamle veien.. Den var jo likevel imponerende og ligger der og kan fortsatt kjøres, jeg gjorde det i fjor sommer.. På bildet ser vi tre lastebiler/vogntog.. En Volvo FB88 som muligens hadde Maur-henger, en semitrailer med en Scania LS110S eller LS111S som trekkvogn og tralle av ukjent fabrikat og bak den en Ford D-serie med skappåbygg.. Vet ikke mer om noen av disse kjøretøyene, men det er det kanskje noen som gjør.. :) Foto: ukjent.

Den oransje Scania LS 110`n var det Leif Sølvberg i fra Moss som eide, Han kjørte fro B. Brynildsen i Moss
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg tore-buss » Tor Mai 30, 2019 12:13

Den Volvoen Først, er det en som kjører Isolasjon for Glava tro?

Politien på Motorsykkelen ser ut som har stoppet trafikken :D :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest