18 åringer skal begynne å kjøre buss ....????

Ganske enkelt, her kan vi snakke om akkurat det vi ønsker!

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Roadfeeder » Tor Jul 21, 2011 12:55

OlavEmil skrev:
Roadfeeder skrev:hvis man skal tro på statisikk så er det mannlige sjåfører mellom 18 og 25 som er innvolvert i mest trafikkulykker.

Den statistikken gjeld personbil. Statistikken for tyngre køyrety er ein heilt annan. Her er yngre underrepresentert i ulukkesstatistikken, og det er helst sjåførar med nokre års erfaring som står for dei alvorlege ulukkene.

Det er riktig, men jeg tok utgangspunkt i at dette er 18 åringer som i utgangspunktet ikke ville ha kjørt tungt. Samtidig var det siste jeg hørte at en statistikk for tung bekrefter noe av de samme scenarioet. Men igjen så kan man lese statistikk akkurat som man selv vil..... Det er 3 løgner vet du og det er hvit løgn, fordømt løgn og statistikk ;)

Som sagt tidligere: Jeg ønsker lykke til i dette prosjektet.....
Brukerens avatar
Roadfeeder
Lærling

Innlegg Præstn » Tor Jul 21, 2011 17:11

Før desse tenåringane får ut og kjøre på eiga hand, må dei gjennomgå opplæring. Eg vil tru at sjåførlærarane kan vurdere om ein person er moden og dyktig nok til å kjøre stor bil. Det neste nålauget er busselskapa. Dei har ansvar for at sjåføren steller pent med materiellet (sparte kostnader) og med passasjerane. Kanskje aldersgrensa skulle vere 19 år, og krav til ei viss minstetid på lastebil hadde vore vegen å gå for å få kjøreerfaring på stor bil ? Kanskje restriksjonar på kva busstrafikk lærlingane kan kjøre i starten (bytrafikk, kortruter )?

Og ei anna sak som dei som steller med førarkortregelverket, kan tenkje i gjennom for å få større tilgang på bussjåførar. Ein buss kan ha større lengde og overheng enn ein lastebil, og lasta går på og av sjølv. Ellers er det akkurat som ein lastebil. I tidlegare tider fekk ein automatisk klasse DE når ein kjørte opp på klasse CE. Forklaringa var (etter minnet) at den som klarte å kjøre eit vogntog, klarte også å kjøre ein buss. Etter mi vurdering bør det vere nok med å levere ein attest frå kjøreskule om at denne personen har tatt X kjøretimar på buss for å få påført klasse DE. For dei som kjører opp på klasse CE før fylte 21 år, kan gyldighetsdatoen settast frå dagen denne personen er 21 år.

Kva seier så dei som er eller har nettopp vore lærlingar? Er dykk modne nok til å kjøre buss med passasjerar?
Præstn
Distribusjonssjåfør

Innlegg OlavEmil » Fre Jul 22, 2011 09:17

No snakkar vi altså om at dei som skal få lov til dette, må gå transportfag og lærlingekurs (slik det har vore med C/CE), og i tillegg til dette må dei ha med seg leidsager i eit heilt år før dei får lov til å køyre åleine (slik er det ikkje, og har det aldri vore, med C/CE). Innan den tid er dei alt 19, og bør ha fått eit visst inntrykk av kva som skal til, etter to års relevant utdanning (transportfag, lærlingekurs og køyring med leidsager). Det blir òg restriksjonar på kor lange ruter dei får lov til å køyre. Om vi skal følgje Sverige og Finland sitt døme, blir grensa sett til 50km.

No er det 3 år sidan eg var ferdig som lærling, men eg vil påstå at eg ikkje ville hatt noko særleg problemar med å køyre rutebuss alt frå første dag som lærling, vel å merke på lokalruter, og iallefall ikkje med ein erfaren leidsager i framste passasjersete.
OlavEmil
Bileier

Innlegg Roadfeeder » Fre Jul 22, 2011 11:23

Grensa på 50 km rute buss finnes allerede den for de som skal kjøre buss fra de er 21-23 år før de får lov til å kjøre lengre.... Så det blir de samme reglene bare at de er 18 da de begynner. Jeg har tidligere nevnt hva jeg mener om sammenligning av buss og gods, så det lar jeg ligge... Hvis man absolutt skal bruke 18 åringer så kunne de vell starte med en mindre buss da, som minibuss og gå gradene oppover på større kjøretøy som lærling og la de som kjøre minibuss i dag kjøre større busser... Da fikk de vell erfaring om ikke annet med litt større enn en privatbil... Ledsager i 1 år og gå transportfag gir ikke automatisk noe, det må være den enkelte som har det som skal til og at silinga er bedre enn det å bare få førerrett. Det høres enkelt ut å kjøre buss, men det er ikke det av mange årsaker.... Det er ikke for ingenting at dette er delt i opplæring og førerrett... Det er litt mer en at det mangler venstre dør på doningen som er forskjellen på en buss og en lastebil....
Brukerens avatar
Roadfeeder
Lærling

Innlegg OlavEmil » Fre Jul 22, 2011 13:28

Roadfeeder skrev:Det høres enkelt ut å kjøre buss, men det er ikke det av mange årsaker.... Det er ikke for ingenting at dette er delt i opplæring og førerrett... Det er litt mer en at det mangler venstre dør på doningen som er forskjellen på en buss og en lastebil....

Det er eg sikker på at det er, og eg vil heller ikkje kome her og påstå at det å køyre buss er enkelt / like enkelt som lastebil. Det veit eg rett og slett ikkje :). Men med rette opplæringa, er eg heilt sikker på at det kan lærast.
OlavEmil
Bileier

Innlegg Roadfeeder » Fre Jul 22, 2011 16:33

Ja det meste kan læres men ting tar tid.... ;)
Brukerens avatar
Roadfeeder
Lærling

Innlegg Kjella » Fre Jul 22, 2011 19:33

Var sjølv faktisk berre vel 19 år når eg kjørte militær buss med vanlig førerkort. Men hadde opplæring på M6.... Kjørte langt og.
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stoffi » Lør Jul 23, 2011 15:30

Det finnes 18 åringer som er veldig flinke tell å kjøre og tar ansvaret på alvor og det finnes noen som ikke gjør det. Men tru det eller ei, det er minst like mange av dem som har passert 30 og vel så det som ikke tar ansvar og kjører som griser...
Men da er det plutselig ikke så interessant lenger for dem er jo ikke 18.

Gratulerer :applaus:
For every complex problem, there is an answer that is short, simple and wrong...

Flensburg Express
Brukerens avatar
Stoffi
Langtransportsjåfør

Innlegg NorwegianDAFDriver » Ons Feb 20, 2013 22:46

La oss nå si det sånn, jeg setter meg faenmæ ikke på en buss som er kjørt av en 18'åring.
Bilde
Brukerens avatar
NorwegianDAFDriver
Lærling

Innlegg T-E » Tor Feb 21, 2013 16:34

NorwegianDAFDriver, Så når du skal gå på en buss, så skal du spørre sjåføren om alderen, og om han er 18-19 år, så snur du i døra og tar en annen buss, selv om det er 2 timer til neste buss?? :S

SNAKK om å la folk få en sjangse til å vise hva de duger til da! Har ingenting å si til deg! Ble faktisk irritert!

Samme hvilken alder den bussjåføren har, så har han vel såpass med vett mellom ørene, at du kommer deg trygt fram! :roll:
Life's good!

Lærling Transferd Ålesund!
~Loud Pipes Saves Lives~
Brukerens avatar
T-E
Distribusjonssjåfør

Innlegg NorwegianDAFDriver » Tor Feb 21, 2013 16:53

T-E skrev:NorwegianDAFDriver, Så når du skal gå på en buss, så skal du spørre sjåføren om alderen, og om han er 18-19 år, så snur du i døra og tar en annen buss, selv om det er 2 timer til neste buss?? :S

SNAKK om å la folk få en sjangse til å vise hva de duger til da! Har ingenting å si til deg! Ble faktisk irritert!

Samme hvilken alder den bussjåføren har, så har han vel såpass med vett mellom ørene, at du kommer deg trygt fram! :roll:
Kjeft på deg, når jeg skal kjøre fra Kristiansand - Oslo på vinterføre, vil jeg at sjoføren skal være erfaren, noe som er veldig usannsynelig for en som er 18. Jeg snakker ikke om lokal buss kjøring.
Bilde
Brukerens avatar
NorwegianDAFDriver
Lærling

Innlegg gasolina » Tor Feb 21, 2013 17:20

Lærlingene blir jo selfølgelig såtte på lokal rute i starten, det sier jo seg selv, er ivertfall en viss KM grense man kan kjøre som lærling etter det jeg har hørt
Mvh Gasolina :)
Brukerens avatar
gasolina
Bileier

Innlegg knut-erik » Tor Feb 21, 2013 18:32

gasolina, lokal grensen e 5 Mil 50 Km ;)
knut-erik
Lærling

Innlegg un.1830 » Tir Feb 26, 2013 23:23

NorwegianDAFDriver skrev:
T-E skrev:NorwegianDAFDriver, Så når du skal gå på en buss, så skal du spørre sjåføren om alderen, og om han er 18-19 år, så snur du i døra og tar en annen buss, selv om det er 2 timer til neste buss?? :S

Kjeft på deg, når jeg skal kjøre fra Kristiansand - Oslo på vinterføre, vil jeg at sjoføren skal være erfaren, noe som er veldig usannsynelig for en som er 18. Jeg snakker ikke om lokal buss kjøring.

For E18 er bare sååååå krevende å kjøre. Spesielt fra Krsand til Oslo.
Hjelpe å trøste. Det er ikke rakettforskning å kjøre den veien, og jeg antar at veien er akkurat den samme om det er med buss eller personbil man kjører.... :roll:

Forøvrig har jeg subjektivt sett funnet ut at bussjåfører egentlig ikke tilhører eliten av befolkningen hva mental kapasitet angår, så på bakgrunn av den slutningen antar jeg at utførelsen av yrket ikke er særlig krevende eller utfordrende på noen måte som krever noe spesielt av sjåføren, så dermed kan man trygt utgå ifra at den vanlige vanskeliggjøringen av utførelsen kun blir å lage en bekreftelse og en overbevisning på det personlige planet som en mestringsfølelse ikke alle klarer å få til, slik at man ikke har en følelse av at resten av samfunnet ser ned på en eller på andre måter føler seg underlegen.
H2SO4
un.1830
Veteran

Re: 18 åringer skal begynne å kjøre buss ....????

Innlegg alfs80 » Man Apr 21, 2014 12:36

Når det gjelder buss lønn så ligger den høyere en det som dem som kjører lastebil og ikke minst så ligger en buss sjåfør hjemme i senga si hver natt hehe.Hvor mange lastebil sjåfører er skilt etter at dem beggynte kjøre?Etter min mening så har ikke en 18 åring noe bak rattet på hverken buss el lastebil og heller ikke alle utlendinger som kommer til norge og blir buss sjåfør.Jeg kjører buss og er snart den eneste norske sjåføren i selskapet hehe
alfs80
Hjelpemann

ForrigeNeste

Gå til Skitprat!

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester