Kristiansund Frei Billag A/S KFB

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Kristiansund Frei Billag A/S KFB

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 18, 2018 19:58

Bilde
Her har vi et flott bilde tatt av Fotograf Nils Williams i Kristiansund og brukt som og solgt som postkort.. Opprinnelig var nok dette et svart/hvitt-bilde som har blitt "håndkolorert", og alt unntatt bussene fra KFB ser relativt bra ut, men bussene er vel skarpe i fargene etter min mening.. Stedet er Rådhusplassen rundt 1960, og bussen som vises i sin helhet ser ut til å være en av KFB's Scania-Vabis B51-53-busser med VBK M1953-karosseri -litt vanskelig å tyde regnr på den, men muligens T-6109 som var 1955 mod.. Bussen bak ser ut til å ha Fjeldhus-karosseri, og er trolig en av flere Scania-Vabis B62 som KFB fikk levert mellom 1951 og 1955.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 18, 2018 20:07

SvB skrev:
Torkil Ø skrev:Ja vi får holde denne "saken" varm, syns det er interessant å prøve å finne ut av sånne mysterier som dette.. Hvis bussen var tiltenkt å gå på Innlandet så ble jo Sørsundbrua over dit åpnet i 1963. Ingen av de småbussene som jeg nevnte over her var så gamle, men det var vel først en tid etter åpningen av brua at det kom på tale å starte bussrute til Innlandet..

Jeg har ikke stort å tilføye, men det er noen få aktuelle småbusser som står på leveringslista fra Bussbygg fra tidlig 1960-tall som står oppført med Motortrade i Trondheim som mottaker. Dette betyr at bussen er bestilt hos Motortrade, som har plassert bestillingen hos en karosserifabrikk, som hos Bussbygg. I flere tilfelle var det ikke kontakt med det aktuelle busselskapet, men bilforhandleren stod for kontakten og spesifikasjonene til karosseribygger.

Ja vi får bare "forske" litt mer i den saken her -hadde som nevnt vært morsomt å finne ut mer om dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg getz » Søn Mar 18, 2018 21:25

De 2 bussene er nok T 6109 ,og T 6118,som på dette tidspunkt gikk henholdsvis Daleruta og heltimesbussen til Vikan.Begge ble tatt ut av rute tidlig i 60årene og solgt.T 6118 ble hugget.mens T 6109 ble solgt til sunnmøre.Getz.
getz
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 18, 2018 23:14

Da får jeg tilføye at T-6118 også var en Scania-Vabis B51-53 1955 mod som var den eneste med Fjeldhus-karosseri og den første av i alt seks slike busser levert til KFB mellom 1955 og 1957.. T-6118 ble førstegangsregistrert den 14.07.1955, mens den andre bussen som ses på bildet -T-6109 var den første av mange forskjellige busser til KFB med VBK-karosseri, og den ble førstegangsregistrert den 09.12.1955.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 22, 2018 06:31

Torkil Ø skrev:
SvB skrev:
Torkil Ø skrev:Ja vi får holde denne "saken" varm, syns det er interessant å prøve å finne ut av sånne mysterier som dette.. Hvis bussen var tiltenkt å gå på Innlandet så ble jo Sørsundbrua over dit åpnet i 1963. Ingen av de småbussene som jeg nevnte over her var så gamle, men det var vel først en tid etter åpningen av brua at det kom på tale å starte bussrute til Innlandet..

Jeg har ikke stort å tilføye, men det er noen få aktuelle småbusser som står på leveringslista fra Bussbygg fra tidlig 1960-tall som står oppført med Motortrade i Trondheim som mottaker. Dette betyr at bussen er bestilt hos Motortrade, som har plassert bestillingen hos en karosserifabrikk, som hos Bussbygg. I flere tilfelle var det ikke kontakt med det aktuelle busselskapet, men bilforhandleren stod for kontakten og spesifikasjonene til karosseribygger.

Ja vi får bare "forske" litt mer i den saken her -hadde som nevnt vært morsomt å finne ut mer om dette.. :)

Når det gjelder det som SvB skrev i det siterte innlegget, så finner jeg tre slike Mercedes minibusser fra tidlig 60-tall som på Bussbygg-listene står oppført med Motortrade i Trondheim som mottaker.. Det er byggnr 137 og 147 fra Bussbygg som begge var av typen MB L319D 1963 mod, og byggnr 165 fra Bussbygg som var en MB L405 1964 mod.. Med tanke på at KFB planla å bruke minibussen på Innlandet etter at Sørsundbrua var åpnet, så er det kanskje en av de to 1963 mod som er mest aktuelle siden brua ble åpnet nettopp dette året.. Men noe mer er foreløpig ikke kjent rundt noen av disse tre minibussene da det på leveringslistene kun er bilforhandler Motortrade som står oppført, og ikke hvem de ble levert videre til, regnr osv.. Hvis Hemne og Vinje Billag overtok denne minibussen fra KFB etter kort tid, så burde den være å finne i RHF's bussdatabase med et U-regnr, det er den ikke, men på den andre siden så har man ikke nødvendigvis alle busser på plass i bussdatabasen heller.. Derfor er det en mulighet for at det kan være en av de tre nevnte bussene..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 14, 2018 23:01

Bilde
På dette bildet ser vi internnr 87 fra KFB på slutten av sin karriere -i Nettbuss' eie og med de heller kjedelige fargene til HOB Møre som hadde vært forrige eier.. Før det var Nordmøre Trafikkselskap eier av bussen, og dette var den andre av Kristiansund Frei Billags busser som var levert ny med fargene og profileringen som Nordmøre Trafikkselskap fikk som sitt varemerke da dette selskpet ble etablert i 1987.. Bussen på bildet var en Mercedes O305 1985 mod med M4-karosseri fra Vest, 39 sitte og 28 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Kristiansund på regnr UX 33199 den 19.12.1985.. Som rute og skolebuss var den i drift i Kr.sund fram til 2007, og ble den 26.10 samme år solgt til Stein Jørn Simensen fra Nedre Eiker, og der ble bussen avregistrret for godt den 30.06.2008.. :) Foto: Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg getz » Lør Jun 23, 2018 18:41

Hei Torkil. Jeg klarte ikke å skaffe de bildene som vi snakket om vedrørende UX 13412,men nå er det for sent,da den ble hugget på tirsdag. Jeg leste at Stian H. hadde tatt noen bilder av den for en god stund siden, håper at han kan legge ut sine. Ellers har jeg intet nytt enda om Mercedes minibussen enda.Getz.
getz
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Lør Jun 23, 2018 19:14

Hei Trygve -ja sånn er det, trist å høre at UX 13412 ble hugget. Det er en buss jeg kan huske som svært stilig sammen med sine to "søsken" da de var nye i 1972 selv om jeg den gangen var ganske liten.. Da får vi håpe Stian leser dette og kanskje hoster opp noen bilder av bussen som den siste tiden hadde internnr 69 hos KFB og 169 hos Nordmøre Trafikkselskap.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg StianH » Man Jun 25, 2018 18:55

Dette hadde jeg helt glemt, men her kommer bildet jeg tok av UX 13412 utenfor Kolvereid for snart et år siden. :)
Bilde
Stian B Hansen
StianH
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 25, 2018 19:13

Supert Stian -mange takk til deg nok engang.. Bussen så jo ut til å være i ganske god stand da du tok bildet. Jeg så for meg at den var temmelig sliten siden den ble hugget i forrige uke, og når jeg ser bildet av den syns jeg det er trist at det gikk slik med en av barndommens busser som jeg faktisk så nesten hver eneste dag i 17 år.. Fargene til KFB var tydeligvis blitt malt over i årenes løp, og noen vinduer var blendet, men ellers var den ikke så langt fra originalen.. Det er dessuten på sin plass å nevne at dette var den siste bussen KFB fikk levert fra VBK's avd Kristiansund Lettmetall, og leveransen fant sted i midten av mai 1972 noen mnd før KLM ble nedlagt.. Jeg regner dessuten med at getz har kjørt denne bussen i sin tid.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg getz » Man Jun 25, 2018 19:34

Tidlig i Mai 1972 fikk jeg beskjed om at ux 13412 skulle til oss på ringruta .Det var Harald Bjerkeseth og jeg som var sjåfører ,og etter klargjøringen var det klart for jomfrutur 17.Mai.Den gang gikk det busser hele dagen på slike dager .Det var en meget god bil ,så den gikk endel år i ruta.Getz.
getz
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 25, 2018 22:18

Ja bussen ble jo førstegangsregistrert den 16 mai i 1972, og det var visstnok likedan for de to andre levert samtidig også -UX 13410 og UX 13411.. Sistnevnte UX 13411 var den av de tre bussene som holdt ut lengst hos KFB og NTS, den holdt det gående i nesten 22 år og ble utrangert og avregistrert for godt den 18.04.1994.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 03, 2018 21:34

Bilde
For noen dager siden var det jo litt aktivitet her på tråden i forbindelse med at UX 13412 fra KFB nettopp ble hugget, og vi ser jo denne bussen fra senere år lenger oppe på siden.. Samtidig har også "søsknene" UX 13410 og UX 13411 blitt nevnt.. Så dukker dette flotte bildet opp som viser rutebilstasjonen i Kr.sund, og årstallet var trolig 1973.. Der ser vi en av disse trilling-bussene til høyre -ser ikke hvilken, og i tillegg ser vi et av KFB's container-vogntog på Åndalsnes-ruta inntil lasterampen.. Dette var en av fem Volvo FB88-42 der fire hadde årsmod 1969 og en 1971, og en Maur 160F-60-henger som det var tre av, to fra 1969 og en fra 1971.. Bak tre av gods-melkerutene til Averøy Billag, Volvo L485 Viking, Volvo F86-49 1971 mod og Volvo L485 Viking 4x4 trekkvogn med Maur 160C enakslet tralle fra 1965/66 med regnr T-6750 og T-6757.. Bak semien til venstre ses enda en buss fra KFB.. Et herlig bilde fra en tid jeg savner svært mye.. :) Foto: Kristian Sylthe/Nordmøre Museum.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg getz » Ons Jul 04, 2018 12:51

UX 13412 hadde sin oppstillingsplass akkurat der denne bussen står, så da er det nok den som er innom på en av sine rundturer enten til Innlandet eller Melkvikan.Getz.
getz
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 04, 2018 15:33

Ja det var jo litt av et sammentreff at det skulle være nettopp UX 13412 på bildet nå som den har blitt såpass omtalt på denne siden.. Det kunne jo vært en av de andre to bussene også, så det var jo bra.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest