VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 13, 2018 14:01

Bilde
Bilde
Da starter vi ny side med to leveransebilder av en stilig Scania B110-63 1972 mod fra Hemne Orkladal Billag på Orkanger som hadde fått nytt M42-karosseri med byggnr 45185 fra VBK på våren i 1977.. Bussen var opprinnelig levert ny til Trondheim Orkladal Billag som ble sammenslått med Hemne & Vinje Billag til HOB i 1973, og bussens første karosseri kom fra Br. Viggaklev Karosserifabrikk.. TOB fikk levert flere slike busser på begynnelsen av 1970-tallet, og etter hva jeg har forstått var Viggaklev-karosseriene av glassfiber, og de var nok ikke helt holdbare slik at de fleste av disse bussen fikk nye karosserier -noen fra VBK som denne og noen fra Vest i Stryn.. Bussen på disse to bildene ble førstegangsregistrert i Trondheim på regnr VD 42766 den 13.10.1972, og det ser ut til at den var i HOB's ei fram til 1994.. Den 05.12.1994 ble den solgt til Scan Hunting A/S fra Vikna, og der ble bussen avregistrert for godt den 26.06.1996.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde
Bilde
Vi tar med litt mer rundt VD 42766, siden Kåre Karlsen for en tid tilbake sendte meg disse to bildene.. Det øverste viser bussen etter at den hadde fått M42-karosseriet fra VBK som vi også ser på leveransebildene over her.. Tror dette bildet er tatt på Løkken Verk som var innenfor ruteområdet til Hemne Orkladal Billag etter at selskapet overtok ruter og materiell fra rutebileier Petter Hegle -Løkken Bussrute som drev der tidligere.. Det nederste bildet viser en av HOB's semitrailere -en stilig Scania LBS110S-34 med S-34-tralle fra Ole R. Aasen (JU 7927) begge 1974 mod som er på vei til VBK i Horten med Kåre selv som sjåfør og med et av Scania B110-chassisene som skulle få nytt M42-karosseri der.. :) Foto: Kåre Karlsen. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Hobby » Ons Jun 13, 2018 14:38

Er vel to chassiser på det lasset, i hvert fall ratt i begge ender.
Hobby
Hobby
Hjelpemann
 
Innlegg: 30
Registrert: Ons Okt 06, 2010 08:53
Bosted: Sandefjord

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 13, 2018 16:48

Ja det klarte jeg å overse.. Regner forøvrig med å få mail fra Kåre hvis det er noe mer som ikke stemmer i innlegget øverst på denne siden. Husker ikke om han skrev hvilke to buss-chassier som var lastet opp på semitraileren, men det er mulig den ene var VD 42766 som vi ser på bildene øverst på siden mens den andre var VD 45429 som var en Scania B110-63 1973 mod.. Disse to bussene skal ha fått nytt karosseri fra VBK samtidig.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 13, 2018 21:28

Da har Kåre sendt meg ny og utfyllende mail angående bussen øverst på denne siden og de andre som fikk byttet ut sine Viggaklev-karosserier på 1970-tallet.. Dette hadde han skrevet i samme mail som han sendte med de to bildene vi ser over her, men denne mailen finner jeg ikke igjen, og da var det vanskelig å huske alt -nå skal imdidlertid alt komme med i dette innlegget..

Bussene hadde ikke glassfiberkarosseri fra Viggaklev, det var det noen eldre busser som hadde.. Derfor var det ikke noe i veien med Viggaklev-karosseriene på Scania B110-bussene fra begynnelsen av 1970-tallet bortsett fra at de etter noen år ikke var egnet mer da alle var bygd for langruter med stor baggasjerom for gods og post.. Da disse bussene var 5-6 år gamle hadde HOB fått nye Volvo B58-busser til disse langrutene, men det var mangel på 50 seters-busser egnet for lokal og skoleruter. Det ble derfor besluttet å bygge nye karosserier på disse solide Scania B110-chasisene, og alle bussene skal ha endt opp med mange års tjeneste for HOB.. Jeg husker dem faktisk selv fra turer forbi Orkanger både på 1980 og 1990-tallet.. Tre av bussene fikk VBK M42-karosserier, to fikk Vest-karosserier, og en 1972 mod med regnr VD 42366 ser ut til å ha blitt beholdt som den var..

Bildet av semitraileren med de to chassisene på vei sørover viser som antatt VD 42766 og VD 45429.. Kåre forteller at hos VBK hadde de ikke mulighet til å losse chassisene da de ankom, så løsningen ble å kjøre ned til Horten Jernbanestasjon der det fantes en kran for lossing av jernbanevogner. Den fikk losset B110-cassisene, og derfra ble de trolig kjørt for egen maskin opp til VBK.. Dette syns jeg er fantastisk interessant å få med, og vil bare si mange takk til Kåre for god info.. :D
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 14, 2018 19:39

Bilde
Bilde
Disse to leveransebildene er skannet fra en lysbildeserie, og de er uten årtsall, men bussen var en Volvo B58-60 levert til Tromsbuss A/S i Tromsø og mest sannsynlig var bussen 1978 mod.. Deretter er det mest sannsynlig at den hadde byggnr 45364 fra VBK, og at den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 25381 den 08.03.1978.. Det som er helt sikkert er at bussen hadde M50-karosseri fra VBK, og om dette var KZ 25381 så hadde den 35 sitteplasser og 21 ståplasser og var i Tromsbuss' eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 29.12.1999.. Deretter ble den nesten 22 år gamle bussen solgt til eksport den 24.01.2000.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Jun 15, 2018 12:33

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden er av denne bussen som var en flott DAF TB 160 DT-605 1974 mod som ble levert som byggnr 4543 fra VBK til Enköpings Busstrafik AB fra Enköping i Sverige på høsten samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, var 12.20 meter lang og 2,50 meter bred, og den ble førstegangsregistrert på regnr HDZ 845 den 22.10.1974.. Hvor lenge bussen var i bruk hos EB er ukjent, men den har i de senere år vært eid av en privatperson på ukjent sted i Sverige, og der ble bussen "avställd" så sent som den 14.07.2009 da den var nærmere 35 år gammel.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jun 16, 2018 16:14

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en stilig Volvo B10M-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45764 fra VBK til A/S Lofoten Trafikklag med adresse Leknes i Lofoten.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og var muligens den siste bussen med dette karosseriet fra VBK som ble levert til LT samtidig som det var en av selskapets første Volvo B10M-busser.. Det var 43 sitte og 19 ståplasser i bussen som ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 28712 den 20.08.1980.. Deretter ble det litt over 16 års tjeneste for bussen hos Lofoten Trafikklag fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 03.10.1996.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Jun 17, 2018 14:15

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Scania BF110-63 som var sen 1973 mod og levert som byggnr 4407 fra VBK til Trøgstad Busselskap A/S den 20.12 samme år.. Bussen var levert i Winge Reisebureau's farger, men fikk senere Trøgstad Busselskaps farger, den hadde M41-karosseri fra VBK og de siste årene hadde den 46 sitte og 10 ståplasser.. Førstegangsregistrering fant sted i Sarpsborg på regnr AD 26148 den 03.01.1974, senere ble bussen endel av A/S Østfold Bilruters vognpark -trolig den 20.01.1992.. Bussen ble avregistrert for godt den 24.11.1994, og deretter solgt til eksport et drøyt år senere -den 30.11.1995.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 18, 2018 16:09

Bilde
I dag tar vi en tur til Island og ser på et av mange flotte bilder som ble tatt av 19 busser med byggnr mellom 2664 og 2682 fra VBK som ble levert til Strætisvagnar i Reykjavik på andre halvdel av 1967.. Vi har jo sett noen bilder og omtale av disse bussene tidligere her på tråden, men gjentar litt av dette nå.. Alle bussene var av typen Volvo B58-55 1967 mod og hadde M1965-karosseri fra VBK.. De ble ikke bygd ferdige i Horten og sendt i sin helhet til Reykjavik, men som "byggesett" som ble satt sammen av Nya Bilasmidjan på Island.. Noe av resultatet ser vi på dette bildet der vi ser tre av disse bussene klare for avgang i forskjellige bybussruter i Reykjavik.. Bildene tror jeg ble tatt på våren i 1968, og vi ser det er en annen tid da dette nå er 50 år siden.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jun 19, 2018 08:29

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Volvo B10R-59 1980 mod hekkmotorbuss som ble levert som byggnr 45646 fra VBK til Oslo Sporveier tidlig samme år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 27511 den 23.01.1980.. Det var 45 sitte og 28 ståplasser i denne typiske bybussen som også har en enkel og kort historikk.. Oslo Sporveier var eier av den hele tiden, og bussen bel utrangert og avregistrert for godt den 31.01.1996 etter 16 års tjeneste i hovedstaden.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 20, 2018 14:18

Bilde
Bilde
På dagens leveransebilder her på tråden ser vi en flott Volvo B58-60 1972 mod som ble levert som byggnr 4079 fra VBK til NSB Stavangerrutene i Stavanger.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, og var en av mange slike busser levert til de ulike bilavdelingene til NSB.. Førstegangsregistrering av bussen fant sted i Horten den 25.08.1972, og da fikk den regnr KZ 14785.. En omregistrering fant sted av bussen den 18.11.1983, men det var trolig pga at bussen da fikk ståplasser -sikkert ifht at den skulle brukes som skolebuss -fra da ble det 45 sitte og 25 ståplasser i bussen.. Deretter gikk bussen for NSB Stavangerrutene i nesten fire år til fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 16.10.1987.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Jun 21, 2018 13:25

Torkil Ø skrev:Her ser vi to bilder som ble tatt av den siste av i alt seks leddbusser levert til Trondheim Trafikkselskap i Trondhiem i løpet av sommeren og høsten 1981.. Alle bussene inkludert denne var av typen Scania BR112A 1981 mod, og alle inkludert denne hadde M50-karosseri fra VBK.. Bussen på bildene hadde byggnr 45906 fra VBK, det var 54 sitte og 57 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 29847 den 27.11.1981.. Deretter ser det ut til at bussen var i TT's eie og bruk fram til den ble utrangert og byttet inn eller solgt til Autosenteret i Trondheim den 20.03.2000, og der ble bussen avregistrert for godt den 05.04.2001.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 7 fra side 493 her på VBK-tråden, og tar med et bilde til som ble tatt av denne flotte Scania BR112A-leddbussen fra 1981 til Trondheim Trafikkselskap.. Når det gjelder historikken på bussen, så er det ikke så mye mer å tilføye rundt den, men må nevne at jeg syns dette bildet er litt morsomt da vinkelen på bussen gjør at man ikke ser bakenden bak leddet.. Derfor ser jo bussen unektelig litt spesiell ut på dette bildet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Jun 22, 2018 16:44

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt under Norges Rutebileieres Forbunds landsmøte på Geilo i 1978.. På disse landsmøtene var det alltid utstillinger, og her ser vi litt av den der vi ser to Arna-karosserte busser, og Arna hadde jo i sin tid mye med VBK å gjøre da noen av VBK's karosserimodeller ble produsert på lisens hos Arna gjennom en årrekke.. Til venstre ser vi en Scania BR86S-65 1978 mod demobuss som vi også har sett på Scania-tråden.. Den ble førstegangsregistrert i Bergen på regnr SP 19602 den 24.05.1978 og solgt til Grimstad og Omegn Bilruter A/S den 20.07.1979 og utrangert og avregistrert for godt den 02.11.1998.. Til høyre ser vi en Mercedes O303 1978 mod med original front fra MB som ble levert ny til Troms Innland Bilruter A/S på Finnsnes.. Bussen ble førstegangsregistrert i Bergen på regnr SP 20085 den 09.06.1978, og fra den 27.04.2012 har denne bussen vært eid av Stig Andreassen fra Meldal i Trøndelag.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jun 23, 2018 13:17

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt under byggeprosessen av en kombinertbuss hos VBK.. Er ikke så lett å finne ut hva slags buss dette var, det kan både ha vært en helt ny buss ogombygging av en personbuss til kombinert med godsrom bakerst.. Legger blant annet merke til at det var integrert stige opp til taket på høyre side av bussen.. Karosserimessig ser den ut til å ha hatt M1968, M40, M41 eller M42-karosseri fra VBK, og årsmod var trolig før 1976 i og med at det var runde baklykter på den.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Jun 23, 2018 18:57

Bilde
Da er det på tide å avslutte denne siden også og begynne på en ny, men før vi gjør det tar vi med dette bildet.. Det er tatt inne i og bakover i en buss som ser ut til å ha hatt M1965-karosseri fra VBK produsert mellom 1965 og 1968.. Ser ut til at setene var trukket i skai og ellers ingen overflod av luksus her, så vil tippe dette var en buss ment for lokal og/eller forstadsruter.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20864
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: sven johansson og 1 gjest