VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 14, 2019 09:57

Bilde
Da starter vi ny side med et leveransefoto av en stilig Scania-Vabis B76-63 1967 mod som ble levert som byggnr 2410 fra VBK til A/S Klæburuten fra Klæbu sør for Trondheim den 25.02 samme år.. Bussen hadde M1965-karosseri fra VBK og ble førstegangsregistrert i Trondheim på regnr U-75040 den 08.03.1967.. I 1974 ble bussen overtatt av Trondheim Trafikkselskap og omregistrert til regnr VD 69269 den 16.12 samme år. Trolig ble ikke bussen værende så lenge hos TT, og den fikk senere flere år på baken som campingbuss inntil den skal ha tatt fyr så den brant opp så sent som i 2006.. Siste eier fra den 26.09.2002 var Astri Jorun Stall fra Lindås kommune ved Bergen, og der ble bussen avregistrert for godt den 22.08.2006.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22509
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 15, 2019 03:06

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott DAF MB 200 DKDL-600 1972 mod som ble levert som byggnr 4002 fra VBK til Enköpings Busstrafik AB fra Enköping vest for Stockholm i Sverige.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK og ble levert fra karosserifabrikken i Horten den 13.01.1972, men det tok enda litt over en mnd før bussen ble førstegangsregistrert i Sverige, og der fikk den regnr CA111 den 15.02 samme år.. Senere ble bussen omregistrert og fikk nytt regnr EPN 002, og så mye mer er ikke kjent rundt historikken på den bortsett fra at den har status som "avställd".. Kan jo i tillegg nevne at bussen hadde motor som ytte 180 hk, den var 12.65 meter lang, 2,50 meter bred, akselavstand på 6,0 meter, 49 sitteplasser og den hadde totalvekt på 13740 kg.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22509
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 17, 2019 10:58

Bilde
Her ser vi en buss det ser ut til å være dårlig med leveransebilder av, så da tar vi med dette flotte bildet istedet.. Dette var en stilig Volvo BB57-55 1975 mod som ble levert som byggnr 4629 fra VBK til Drangedal Bilruter A/S i Drangedal den 10.03 samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med 37 sitteplasser, og det ser også ut til at den hadde et rom bakerst som var rommelig for både baggasje, postsekker og smågods.. Legger også merke til at bussen var godt utstyrt med pyntelister på sidene.. Førstegangsregistrering av bussen fant sted i Skien der den fikk regnr ND 31106 den 24.03.1975.. Deretter er bussens historikk ganske kortfattet og grei da den var i Drangedal Bilruters eie og bruk i noe over 20 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 30.06.1995.. :) Foto: Ulf Berntsen.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22509
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 18, 2019 12:06

Bilde
Den stilige bussen på dette flotte bidlet ser det heller ikke ut til å være leveransebilder av fra VBK, så da tar man hva man har.. Bildet har vært vist i en annen variant på en av de andre trådene for lenge siden, men syns det hører hjemme her også.. Bussen vi ser var en Scania-Vabis BF76-59 1967 mod som ble levert som byggnr 2558 fra VBK til Kristiansund-Oppdal Auto A/S på Sunndalsøra der den fikk internnr 37.. Må ta med at bussen var bygd hos VBK's avd Kristiansund Lettmetall, den ble levert den 21.04.1967 og hadde M1965-karosseri fra VBK.. Førstegangsregistrering av bussen fant imidlertid ikke sted før den 14.07.1967, da fikk bussen regnr T-6037, og ble satt inn i KOA's hovedrute mellom Kr.sund-Sunndalsøra og Oppdal. Bildet av bussen ble tatt i 1970 da den var 3 år og fortsatt gikk i denne ruta, men den 22.08.1975 ble bussen omregistrert og fikk regnr UX 19703. Dette ble gjort etter at bussen hadde blitt tatt ut av hovedrutene for mer lokale og skoleruter, og da ble setene byttet ut med mindre komfortable røsrstoler med skaitrekk samtidig som det ble noen flere sitteplasser i bussen. Slik fortsatte den i 11 og et halvt år til fram til bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 05.03.1987.. :) Foto: Engvig.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 22509
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Forrige

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Fiborg og 1 gjest