Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 13, 2019 13:16

Bilde
Denne siden starter vi med et flott bilde av et etter min mening meget stilig svensk tømmervogntog med fine farger og alt "riktig" i mitt hode.. Nesten alt ved bilen tyder på at dette var en Scania LS110S-50 eller en Scania LT110S-50 bortsett fra en ting, og det er at den hadde hvitt ratt.. 0-serie-bilene og bussene fra Scania ble jo levert med grå ratt fra de kom på markedet i 1968 og fram til 1974 da de ble svarte.. Derfor kan enten denne bilen ha vært en dekaltrimmet Scania-Vabis LS eller LT76, eller så var dette en tidlig Scania 110 1968 mod der man hadde brukt litt av overskuddslageret av hvite ratt.. Vanskelig å vite, men kan huske enkelte tidlige L-biler i 0-serien som hadde Scania-Vabis-emblem i frontfangeren som de tidligere L-bilene hadde hatt.. Bilens påbygg og henger-chassiset samt hengerens chassis var av ukjent men trolig svensk fabrikat, og logoen på bilen tyder jeg til å ha forkortelsen W LBC, kanskje kan Fiborg eller noen andre fortelle hva slags lastebilcentral dette var.. Er vel kanskje mest sannsynlig at dette var en LT (6x4)-bil da det var ganske grovt dekkmønster på bakerste aksel på bilen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 13, 2019 15:10

Bilde
Tar med et bilde til her på tråden i dag,og her ser vi et bilde tatt langs E18 på Skøyen i Oslo tidlig på 1990-tallet.. Her ser vi også en svært stilig tanksemitrailer som hadde en kombinasjon jeg vil tro var ganske sjelden.. Trekkvogna var en Scania P112M4x2LS-34 PAL 1985 mod som ble førstegangsregistrert i Lillestrøm på regnr CE 19910 den 10.10.1985. Det grønne løyveskiltet indikerer at semitraileren var hjemmehørende i Oslo, og som man ser så kjørte den for Norol.. Om det var Norol selv i Oslo eller noen andre som hadde denne ekvipasjen er ukjent, men jeg ser for meg at den kan ha vært eid av en lastebileier som kjørte for oljeselskapet med den.. Trekkvogna fikk ny eier den 02.07.1999, og dette var Jan Bergstrøms Tivoli AB som er svensk men som likevel står oppført med adresse Rælingen, og der ble trekkvogna avregistrert for godt den 16.08.2012.. Den enakslede tralla var trolig eldre enn trekkvogna, kanskje såpass gammel som rundt 1970 mod og muligens hadde den hatt en eller to andre trekkvogner før Scania P112-bilen vi ser her.. Noe mer vet jeg ikke om tralla så langt, men tipper den var et norsk helbygd produkt, kanskje fra Fjeldhus eller Norsk Flyindustri.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 14, 2019 12:33

Bilde
I dag tar vi med dette stemningsfulle bildet som stammer fra en brosjyre fra 1956, og som viser en svensk "skvader" eller kombinertbuss som vi kaller dem her til lands.. Er litt vanskelig å identifisere bussen helt da man ikke ser hele regnr på den, men tallene 397 kan skimtes.. Siden bildet fantes i en brosjyre fra 1956, så er det jo nærliggende å tro at bussen kan ha vært en Scania-Vabis B71-59 med årsmod rundt 1954-1955, men det kan også ha vært en litt eldre Scania-Vabis B63 siden karosseriet utseendemessig virker ganske tidlig 1950-talls.. Nå var det jo bare "halvt" busskarosseri av ukjent fabrikat på denne kombinertbussen, og ganske stilig utført etter min mening, som man ser hadde bakre del planpåbygg som også var av ukjent fabrikat.. I stedsanviseren på bussen leser jeg Häggenäs-Hammerdal, men er ikke sikker på om dette er riktig. Et nostalgisk bilde fra en svunnen tid er det hvertfall, sykkel i fronten på bussen, grind på taket og melkespann som lastes eller losses fra en ganske høy melkerampe som etter min mening var litt ulik datidens norske ramper.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Ons Aug 14, 2019 12:42

Bussen tilhörte Gunnar Jönsson i Häggenås,se monogram på sia, å gikk i rute Häggenås-Hammerdal via Munkflohögen. Gunnar hadde ett par lastebiler i tilegg till melkruta, som ble overtatt av sönnen Sten-Allan. Mine trakter dette nemli :-)
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 14, 2019 12:51

Supert Thomas, mange takk til deg nok engang, jeg så det stod GJ på logoen på siden av bussen, men glemte å skrive dette.. Med all denne informasjonen er det ikke umulig det lar seg gjøre å finne ut hva slags type bussen var osv.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Ons Aug 14, 2019 12:54

Karosseri er sikkert byggd på Jonsson & söner i Brunflo. Dem byggde mange slike "Skvader". I tilegg laga dem förerhytter å all slags påbygg.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 14, 2019 16:02

Ja da er det jo ikke umulig at hele bussen inkludert planpåbygget bak ble bygd der.. Vi har jo fått på plass nokså mye om bussen nå, selv har jeg forsøkt å søke i den svenske bussdatabasen for å finne mer om den, men uten resultat. I tillegg er en av mine gode informanter i full gang med sitt "søkeapparat" -det har jeg fått vite via mail, så vi får se om vi finner ut mer.. Type og årsmod hadde jo vært fint å få med.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 15, 2019 15:09

Bilde
Her ser vi et bilde som er et av mange som ble tatt under Norsk Scania's demokaravane i 1997.. Stedet var Engene/Rosenkrantzgata i Drammen der E76 gikk gjennom byen tidligere, og demobilen nærmest kamera var en flott Scania P94DB4x2-51 260 1997 mod med skappåbygg fra SKAB.. Bilen ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DJ 10895 den 29.04.1997, og hadde trolig et par andre eiere etter endt demotid.. Siste eier her til lands er ukjent og tok over bilen den 16.11.2005, og den 12.04.2011 ble bilen avregistrert for godt og sendt på eksport.. Bak ser vi en annen av karavanens lastebiler, dette var en svenskregistrert tippbil av typen Scania T124C 6x4 400, og den var 1996 mod og hadde gått som demobil i Sverige året før.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 16, 2019 15:00

Bilde
Her ser vi et ganske "tøft" bilde av en Scania LB85S-34 1969 mod tippbil som gikk som demobil den første tiden, var en tidlig utgave av sin type, og som det finnes mange bilder av.. Bilen hadde demofargene gul og rød, tipp og planpåbygget var av svensk fabrikat, men husker ikke i farten hvem som stod for det.. Her ser vi hvertfall bilen med et bra lass pukk, og dette var jo forøvrig en bil som var oppbygd til det som en Scania LB85S ofte gikk som og var ment til. Det samme gjelder vel snutemodellen Scania L85.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 16, 2019 19:47

Vil gjerne poste et innlegg til her på tråden i dag for å nevne at jeg for et par uker siden var innom Norsk Scania i Østfold. Derfra var jeg heldig å få med mange "nye" bilder og annet materiale til bruk på denne tråden, og jeg skal innom der å hente mer senere. Noe av dette er ferdig skannet i og med at Vidar Såtvedt har hjulpet meg med dette, så derfor tar vi med et eksempel med et av disse bildene i dette bildet. Alle bilder og annet fra Østfold kommer i tillegg til masse bilder og materiale fra hovedkontoret til Norsk Scania på Skøyen som har vært brukt tidligere og fortsatt skal brukes her på tråden. Mange av bildene fra Østfold er tatt med polaroid-kamera, og kvaliteten på noen av dem er derfor deretter, andre er overraskende bra, men alt kommer til å bli postet her på tråden forhåpentligvis til glede for mange. Tidligere var det jo to Scania-forhandlere i Østfold -Bergsmark i Halden og Sarpsborg Diesel i Sarpsborg. De fleste av bildene ser ut til å komme fra Sarpsborg, og selv om mange er polaroid-bilder så er det på veldig mange oppgitt hvem første eier av kjøretøyene var samt regnr på dem.. Vi tar med et av bildene under her:

Bilde
På dette leveransebildet ser vi en flott Scania R143HL6x2L450-46 som hadde fått tømmerpåbygg av ukjent fabrikat da den var ny.. På akkurat dette bildet var det ikke skrevet så mye annet enn at bilen ble levert til Knut Erøy da den var ny.. Derfor er årsmod, regnr på bilen osv så langt ukjent, bildene er nokså nye og foreløpig uoversiktlige for meg også, og det kan tenkes det finnes et bilde til av denne bilen der det står oppført mer ifht regnr og årsmod.. Mistenker likevel at denne bilen kan ha vært 1988 eller 1989 mod.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Fre Aug 16, 2019 20:54

Hei igjen Torkil!

Her snakker vi ja :D

Bilen til Knut Erøy hadde jeg en god del av montering av Ekstrautstyr på når den var ny og vært mye borti bilene hans.
Biene til Knut Erøy har alltid Vært veldig fine og han behandler dem utrolig bra. Mener han byttet inn en Blå R142 mot denne og når han byttet inn denne så fikk han en Blå R143 med Kort hytte.
Han kjører Volvo nå

Bilen har Reg nr: AX 54472. Tror jeg. Mulig det 7 tallet kan være et 2 tall da jeg har bildet av den fra Momarkedet på Mysen og det er litt utydlig. Men jeg kommer ikke inn værken på Pocketen eller Flikr for og få lagt det ut.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 16, 2019 21:17

Hei Tore -ja jeg tenkte på deg og at dette var noe du kunne like, og her er det jo sikkert mye interessant du kan bidra med også -sånn som i innlegget ditt over her.. :)

Jo AX 54472 er riktig regnr på bilen, og full modellbenevnelse på den var Scania R143HL6x4L450-46 Z, så dette var en 6x4 og ikke 6x2-bil.. Som antatt var bilen 1988 mod og førstegangsregistrert i Moss den 09.09 samme år. Ellers er det hos veivesenet bare oppgitt at bilen ble eksportert ut av landet den 01.09.2006, og da er det vel bare å anta at den ble avregistrert litt før dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Lør Aug 17, 2019 07:33

Hei igjen Torkil!

Blir moro og se igjen en del av de bilene en har skrudd på tidligere :D
Veit de har et ganske omfattende arkiv av bilder inne i Råde.

Men slik som regnr osv kan jeg nok ikke bidra med tror jeg, men noe opplysninger skal jeg nok greie. :mrgreen:

Når det gjelder Bilen til Knut Erøy så byttet han den inn en gang kanskje rundt 1995 eller der om kring. Som nevnt til en Blå Metalic R 143 med Kort Hytte.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 17, 2019 07:50

Ja det var mye bra her, og en god del lastebiler jeg vil beskrive som heller sjeldne.. Når det gjelder regnr så er det jo opplyst om disse på mange av bildene i tillegg til hvem bilene ble levert til. Hvor første eier holdt til er derimot ikke alltid oppskrevet, så det er jo noe som kan være fint å få med hvis mulig.. Den blå 143-bilen til Erøy med kort hytte tror jeg vi skal få med et bilde av senere, ellers vil jo disse bildene komme med jevne og ujvene mellomrom blant alle de andre bildene og materialet som ikke er lagt ut enda.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 17, 2019 07:57

Kan i samme slengen nevne at det blant bildene er endel biler med påbygg fra Hengsrød Smie. Endel av disse har jo vært vanskelige å identifisere på Hengsrød-tråden da de på bildene derfra ikke var registrert og/eller oppgitt med første eier.. Det kan nok la seg gjøre med endel av disse bilene nå.. Nå starter vi på ny side her på tråden med et bilde nordfra.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest