Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, heilertsen, Trailer Raymond, Torkil Ø

Innlegg JohanW » Tir Mai 21, 2013 23:16

Kan Autotransit Scanian vara Möllers?
JohanW
JohanW
Hjelpemann
 
Innlegg: 52
Registrert: Man Nov 16, 2009 23:58
Bosted: Österbotten Finland

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 22, 2013 16:44

Bilde
Bilde
Da tar vi med et par bilder av en ganske stilig flyplass-tankbil.. Trekkvogna var en Scania P112H-38 4x2, trolig 1982 mod, mens tralla er av ukjnet merke og årsmodell. Hvilket fabrikat den litt "barmfagre" tanken på tralla var av, er også ukjent.. Egentlig er det meste utenom typebetegnelsen på trekkvogna ukjent på dette settet her da det ikke er noe regnr å forholde seg til.. Den gikk jo tydeligvis for BP, og på begynnelsen av 1980-tallet var jo BP i Norge overtatt av Norol for noen år siden, men jeg vet ikke om dette gjaldt for flydriftstoff.. Derfor er det litt vanskelig å slå fast hvilken nasjonalitet denne flyplass-tankbilen hadde, Sverige kan vel også være en mulighet her.. Samtidig legger jeg merke til en eldre tankbil med britisk-produsert trekkvogn i bakgrunnen på det enderste bildet, og den ligner på en AEC Mammoth som ble levert til Gardermoen i 1963.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 9762
Registrert: Tor Aug 26, 2010 05:02
Bosted: Drammen

Innlegg Autotransit » Ons Mai 22, 2013 20:59

JohanW skrev:Kan Autotransit Scanian vara Möllers?

Jag kan inte påminna mig attMöller i Höganäs hade något rött i sin lackering, och deras gröna var lite mörkare också har jag för mig. Men den här bilen såg man väldigt ofta på Autotransits terminal i Malmö, så det är lite pinsamt att man inte kommer ihåg namnet :rødme:

/Stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran
 
Innlegg: 1381
Registrert: Man Sep 28, 2009 15:13
Bosted: Göteborg

Innlegg Autotransit » Ons Mai 22, 2013 21:06

Tankekipaget har nog aldrig varit civilregisterat med den bredden, och jag undrar om inte tanken kan vara av brittisk tillverkning? Men det kanske dyker upp någon som har mer kunskap om ämnet, det är ju sånt här som retar fantasin och som man vill veta mer om :D

Hade Gardermoen flygplats redan 1963 förresten... jag trodde att Fornebu var den enda på den tiden ;)

/Stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran
 
Innlegg: 1381
Registrert: Man Sep 28, 2009 15:13
Bosted: Göteborg

Innlegg Kongsberg » Ons Mai 22, 2013 21:47

Autotransit skrev:Tankekipaget har nog aldrig varit civilregisterat med den bredden, och jag undrar om inte tanken kan vara av brittisk tillverkning? Men det kanske dyker upp någon som har mer kunskap om ämnet, det är ju sånt här som retar fantasin och som man vill veta mer om :D

Hade Gardermoen flygplats redan 1963 förresten... jag trodde att Fornebu var den enda på den tiden ;)

/Stellan


Det var militær flyplass på Gardermoen, jeg vet ikke når den åpnet 8-)
Kongsberg
Hjelpemann
 
Innlegg: 56
Registrert: Ons Mar 28, 2012 22:11
Bosted: Kongsberg

Innlegg BR 145 » Ons Mai 22, 2013 22:34

[quote="Torkil Ø"]
Da tar vi med et par bilder av en ganske stilig flyplass-tankbil.. Trekkvogna var en Scania P112H-38 4x2, trolig 1982 mod, mens tralla er av ukjnet merke og årsmodell. Hvilket fabrikat den litt "barmfagre" tanken på tralla var av, er også ukjent..
Tanken skal vere fra Fjeldhus Bruk
:)
BR 145
Brukerens avatar
BR 145
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 560
Registrert: Man Nov 30, 2009 22:55
Bosted: Skjåk

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 23, 2013 00:25

Hvis tanken er fra Fjeldhus Bruk, så var den hvertfall norsk og trolig stasjonert på Gardermoen. Når det gjelder når Gardermoen åpnet, så er det riktig at den opprinnelig var militær flyplass og den ble oppbygd av tyskerne under den andre verdenskrig.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 9762
Registrert: Tor Aug 26, 2010 05:02
Bosted: Drammen

Innlegg Tysnes`n » Tor Mai 23, 2013 02:26

Apropos Gardermoen, den gamle nedlagte flystripa som det blir arrangert dragrace og transportmesse på, den ble vel opprinnelig bygd av tyskerne.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Bileier
 
Innlegg: 2975
Registrert: Søn Jun 07, 2009 03:57
Bosted: Verdens Navle

Innlegg Cat 966 » Tor Mai 23, 2013 10:04

Denna "barmfagre" flyplasstankbilen er en Fjeldhus Bruk tanker.Mener det var Norges største,da den ble tatt i bruk på Gardermoen.Mener å huske att den tok 40-45 tusen liter.Den ble brukt til tanking av fly,sælig til 747èn som gjerne ville ha litt "suppe".Den andre tankeren kan nok være,som Torkil sier,en AEC Mammoth,med en nesten like stor tank.Begge disse gikk på Gardermoen.
Og Gardermoen var militær flyplass,men i mitten av 70 ble den også brukt av sivil luftfart,da sælig for charter-trafikk. Og Tysnes`n.Det stemmer det du sier.Det var en "ringbane",øst for rullebanen og den var bygd av tyskerne under krigen.Noe av denne blir idag brukt til dragrasce ot til utstillingen til transportmessa.
Jeg kan gjerne komme med fyldigere opplysninger,da jeg jobbet i brann/redning ved Gardermoen Lufthavn fra 78 og frem til nye Gardermoen.
Mvh Geir :D
Cat 966
Lærling
 
Innlegg: 157
Registrert: Ons Okt 07, 2009 14:52

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 23, 2013 17:48

Fint med disse opplysningene Geir, jeg har selv vært der oppe og sett på dragrace et par ganger..
At flyplasstankbilen var såpass stor var nesten litt overraskende, da tanken fra Fjeldhus ikke var særlig høy. Men det man ikke bygde i høyden på den ble vel sikkert tatt ut i bredden..
Når det gjelder AEC'n i bakgrunnen på bildet, så skal den ha vært Norges største da den ble levert i 1963. Den tok hvertfall 45000 liter drivstoff, men tanken på denne bilens tralle var bygd noe høyere, og tralla var også noe kortere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 9762
Registrert: Tor Aug 26, 2010 05:02
Bosted: Drammen

Innlegg Autotransit » Tor Mai 23, 2013 20:44

Kongsberg skrev:
Autotransit skrev:Hade Gardermoen flygplats redan 1963 förresten... jag trodde att Fornebu var den enda på den tiden ;)

/Stellan

Det var militær flyplass på Gardermoen, jeg vet ikke når den åpnet 8-)


Aha... det kanske är därför vi utlänningar inte vet så mycket om den Bilde Bilde

/Stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran
 
Innlegg: 1381
Registrert: Man Sep 28, 2009 15:13
Bosted: Göteborg

Innlegg Cat 966 » Tor Mai 23, 2013 22:59

Torkil !
Hvis du ser på det første bilde,hvor det blir tanket på Northwest`eren så forstår du hvorfor det ble bygd i bredda og ikke i høyda. Bilene kjørte under vingene,så det var lite med klaring. Derfor blei dem så brede.
Geir
Cat 966
Lærling
 
Innlegg: 157
Registrert: Ons Okt 07, 2009 14:52

Innlegg Cat 966 » Tor Mai 23, 2013 23:09

Å,ja ! Det Norske flyvåpen hadde base på Gardermoen allerede tidlig i 50`årene.
Husk ! Vi begynte med propeller og tidlig i 60 fikk vi jet. Når Luftforsvaret startet på Gardermoen tør jeg ikke si,men tidlig 50,tror jeg.
Mvh Geir
Cat 966
Lærling
 
Innlegg: 157
Registrert: Ons Okt 07, 2009 14:52

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 24, 2013 16:51

Cat 966 skrev:Torkil !
Hvis du ser på det første bilde,hvor det blir tanket på Northwest`eren så forstår du hvorfor det ble bygd i bredda og ikke i høyda. Bilene kjørte under vingene,så det var lite med klaring. Derfor blei dem så brede.
Geir

Ja det skjønner jeg, men de eldre tankbilene var jo bygd noe høyere -både semitrailere og single flyplasstankbiler.. Slike som f.eks AEC'n som er i bakgrunnen på det ene bildet.. Måtte vel sikkert kjøre disse inntil slike fly på en annen måte da..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 9762
Registrert: Tor Aug 26, 2010 05:02
Bosted: Drammen

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 24, 2013 16:53

Autotransit skrev:
Kongsberg skrev:
Autotransit skrev:Hade Gardermoen flygplats redan 1963 förresten... jag trodde att Fornebu var den enda på den tiden ;)

/Stellan

Det var militær flyplass på Gardermoen, jeg vet ikke når den åpnet 8-)


Aha... det kanske är därför vi utlänningar inte vet så mycket om den Bilde Bilde

/Stellan

Avslutningsvis går det jo også an å tilføye at før Gardermoen ble hovedflyplass i 1998, så hadde den i ca 20 år allerede tatt unna mye av chartertrafikken det ikke var plass til å ta ut fra Fornebu.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 9762
Registrert: Tor Aug 26, 2010 05:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester