Annet arbeid..

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Annet arbeid..

Innlegg Shithappend » Lør Jan 26, 2013 22:03

Er det lov å jobbe i døgnhvil? Dersom man ikke flytter bil? F.eks etter 15 timer hvor man har satt bil på seng?

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Yrkestr ... d/Dognhvil

Det er ikke nevnt noe om at annet arbeid må ikke forekomme i døgnhvilen.

Har man forbud mot å jobbe eller har man forbud mot å kjøre under døgnhvilen?

Tenker ikke på arbeidsmiljølova, den er vel temmelig irrelevant for mange yrkessjåfører.
Shithappend
Hjelpemann

Innlegg christianm » Søn Jan 27, 2013 02:52

Det kommer helt an på hvem du spør og ikke minst hva du skal gjøre.

Hva er det du hadde tenkt å gjøre?

Nedenfor har jeg lagt ved noe som kan være til hjelp, så får du velge selv og/eller evt. spør noen andre som f.eks. Politi eller flere hos Vegvesen.

EU
kjøre- og hviletidsforordningen (561/2006) skrev:(e) "other work" means all activities which are defined as working time in Article 3(a) of Directive 2002/15/EC except "driving", including any work for the same or another employer, within or outside of the transport sector;

kjøre- og hviletidsforordningen (561/2006) skrev: "rest" means any uninterrupted period during which a driver may freely dispose of his time;

Directive 2002/15/EC - Article 3 skrev:1. in the case of mobile workers: the time from the beginning to the end of work, during which the mobile
worker is at his workstation, at the disposal of the
employer and exercising his functions or activities, that
is to say:
— the time devoted to all road transport activities.
These activities are, in particular, the following:
(i) driving;
(ii) loading and unloading;
(iii) assisting passengers boarding and disembarking
from the vehicle;
(iv) cleaning and technical maintenance;
(v) all other work intended to ensure the safety of
the vehicle, its cargo and passengers or to fulfil
the legal or regulatory obligations directly
linked to the specific transport operation under
way, including monitoring of loading and
unloading, administrative formalities with
police, customs, immigration officers etc.,

— the times during which he cannot dispose freely of
his time and is required to be at his workstation,
ready to take up normal work, with certain tasks
associated with being on duty, in particular during
periods awaiting loading or unloading where their
foreseeable duration is not known in advance, that is
to say either before departure or just before the
actual start of the period in question, or under the
general conditions negotiated between the social
partners and/or under the terms of the legislation of
the Member States;
2. in the case of self-employed drivers, the same definition
shall apply to the time from the beginning to the end of
work, during which the self employed driver is at his
workstation, at the disposal of the client and exercising
his functions or activities other than general administrative work that is not directly linked to the specific
transport operation under way.

Noen hos Vegvesen
Tja - du kan jo sikkert vaske i helgehvilen da, går nå bra det så.
How do you make a million out of transport? Start with two million.
christianm
Lærling

Innlegg Shithappend » Søn Jan 27, 2013 10:03

Takk for svar. Er det som er problemet, føler ikke jeg ser det svart på hvitt at det er et lovbrudd.

Tenker da på lasting og lossing av kjøretøy som står i rampe. Om dette er ok. Magefølelsen sier at dette ikke er lurt, arbeidsgiver sier noe helt annet. Skulle ønske jeg kunne bare vifte med svaret foran nesen på vedkommende.

Vil jo ikke være vanskelig men ønsker heller ikke å få bøter og risikere levebrødet mitt fordi jeg gjør noe ulovlig. Tenkte jeg skulle fått det avklart før det blir problem av det.

Ser jo på daglig kjøretid at det står "annet arbeid skal ikke forekomme i pausene". Men det står ingenting om _hvilen_

:?:

Hadde bare vegvesenet vært litt mer tydelig på slike ting, det hadde gjort livet mitt ti ganger enklere.
Shithappend
Hjelpemann

Innlegg domain » Søn Jan 27, 2013 10:45

Først må du forholde deg til kjøre-/hviletid. Så må du forholde deg til arbeidsmiljøloven. Det er bare og henvise til arbeidsmiljøloven. Det er arbeidsgivers ansvar og overholde disse.
Det er ofte dette ikke overholdes. Ta buss bransjen hvor mange kjører buss på deltid. Disse jobber ofte 8-16 i en annen bedrfit og så kjører de buss fra 17-01. De overstiger time anntallet så det griner men grunnet mangel på sjåfører så "driter" busselskapene idette så lenge bussen går.
domain
Distribusjonssjåfør

Innlegg christianm » Lør Feb 02, 2013 21:59

Shithappend, send en mail til Vegvesenet. Da får du forhåpentligvis svaret du søker etter.

Det er ikke Vegvesenet som lager kjøre- og hviletidene, men de veileder deg rundt det. Derfor har de ikke detaljer rundt alt på nettsidene sine. Uansett så er "kjøre- og hviletidsforordningen (561/2006)" ganske klar på at du skal kunne bruke tiden din fritt, noe du ikke gjør ved annet arbeid.
christianm
Lærling

Innlegg R-620 » Man Mar 04, 2013 01:00

Du har egentlig ikke lov å sette skriveren på pause under lasting/lossing. Men hvis ikke politi eller vegvesenet ser det mens du holder på er det jo veldig vanskelig for de å bevise at du ikke hadde pause :-) Men jeg har hørt rykter om at biltilsynet har hvert innom enkelte av de større terminaler i Bergen for å kontrollere skrivere under lasting/lossing (men om det stemmer kan jeg ikke svare på) De aller fleste setter skriveren på pause under lasting/lossing
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Shithappend » Man Mar 04, 2013 19:39

Ok! For jeg ser for meg at jeg f.eks laster biler som jeg selv ikke fører men som står parkert i rampe. At jeg da fyller opp bilene etter 15 timer.

Logikken min tilsier at man skulle ha pause når man har døgnhvil, men vet om mange som jobber både 3-4 og 5 timer i døgnhvilen uten å flytte bilen.
Shithappend
Hjelpemann

Innlegg christianm » Man Mar 04, 2013 20:02

Det er mange som praktiserer det slik.

Det er ikke lov og fører til et skittent spill. Men det er vel bare realiteten i bransjen slik som det er i dag, dessverre.
christianm
Lærling

Innlegg anleggsgiganten » Man Mar 04, 2013 23:18

Husk at ved en bedriftskontroll blir data fra sjåførkortet sammenlignet med timelistene...
anleggsgiganten
Hjelpemann

Innlegg Shithappend » Tor Mar 07, 2013 18:57

Ok.
Shithappend
Hjelpemann

Re: Annet arbeid..

Innlegg Konsulent K/H Tid » Tir Mar 22, 2016 12:36

Har man forbud mot å jobbe eller har man forbud mot å kjøre under døgnhvilen?

Du kan gjøre andre ting under døgnhvilen , men ikke det som faller inn under begrepet annet arbeid. Annet arbeid skal etter registreres i fartsskriveren jf Forordning 3821/85 Artikkel 15 nr 3 bokstav B

Ditt Kjøretøy underlagt hviletidsbestemmelsene må stå i ro under døgn og ukehviler jf 560/2006 artikkel 8 nr 8

Hvis du skifter noen lyspærer etc på kjøretøyet under døgnhvilen bryter du døgnhvilen. Du har da utført teknisk vedlikehold som er definert som annet arbeid.

Hvis du derimot driver som selvstendig næringsdrivende Taxisjåfør og kjører den tiden du fritt kan benytte er dette ok. Du står ikke til rådighet for noen arbeidsgiver. Og kommer pr definisjon ikke under begrepet annet arbeid.

Konklusjon : Ikke arbeid på «saker og ting» som er underlagt kjøre – og hviletidsbestemmelsen vedr kjøretøyet/ kjøringen under hvile.

Definisjon på hvile og døgnhvile
f) «hviletid»: enhver uavbrutt periode som føreren fritt kan benytte,
g) «døgnhvil»: daglig periode som føreren fritt kan benytte og som kan være «normal
døgnhvil» eller «redusert døgnhvil jf : Kjøre og hviletidsbestemmelsene 56072006 artikkel 4

Hva er annet arbeid
jf Forordning 3821/85 Artikkel 15 nr 3 bokstav b)
«annet arbeid»: alle virksomheter unntatt «kjøring»,
som definert i artikkel 3 bokstav a) i europaparlaments- og rådsdirektiv 2002/15/EF av 11.mars 2002 artikkel 3 a)"arbejdstid":1)

«- Fra arbeidets begynnelse og til avslutning, hvor vedkommende er på sin arbeidsplass, til rådighet for sin arbeidsgiver og utfører funksjoner ellers sine aktiviteter dvs: den tid som medgår til alle veitransportaktiviteter
-kjøring
-på og av lessing
-hjelpe passasjerene inn og ut av kjøretøyet
-rengjøring og teknisk vedlikehold
- Etter hvert annet arbeid som har til formål å sikre kjøretøyet, lasten og passasjerene sikkerhet, oppfylle lov- eller forskriftmessige forpliktelser som spesifikk knytter seg til den pågjeldende transport ,slik som tilsyn med på og avlessing, administrative formaliteter med politi, tollvesen, innreisemyndigheter osv. «
Og tilgjenglighetstid
-de perioder, hvor den pågjeldende /sjåfør ikke fritt kan disponere over sin tid og skal forblive på sin
Arbeidsplass . Denne tiden skal være kjent på forhånd. (utdrag)

MvH hviletid.blogspot.no
En blogg om kjøre-og hviletidsbestemmelsen
& arbeidstidsbestemmelsene

Sist flyttet til topp av Konsulent K/H Tid den Tir Mar 22, 2016 12:36
Konsulent K/H Tid
Sykkelbud

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest