Uten fast plan, mange timer..?

Det er stadige endringer og oppdateringer i lovverket som omhandler og regulerer arbeidshverdagen til yrkessjåførene. I denne tråden vil vi prøve å holde hverandre oppdaterte på nye regler.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Tom

Innlegg christianm » Lør Mar 09, 2013 22:47

Helt fantastiske innlegg, Hanzye! :applaus:

Hanzye skrev:Mistenker at ett av problemene faktisk er at mange yrkesjåfører har så god lønn (månedlig/årlig) at man ikke ser poenget med organisering. Selvfølgelig fortjent godt betalt, misforstå meg rett. Dette går dessverre utover de i den andre enden av lønns- og seriøsitetsskalaen. Virker på meg at de ikke er noe mellomting på bedriftene, enten er de skikkelige firmaer med alt på stell, eller så skal folk pines til siste krampetrekning.

Kan ikke annet enn å si meg enig i det.
How do you make a million out of transport? Start with two million.
christianm
Lærling

Innlegg R-620 » Lør Mar 09, 2013 23:21

christianm skrev:Det er ikke lov å bli oppsagt pga. du er syk. Blir dette tilfellet får du følgende muligheter: jobben tilbake, erstatning for tap pga. oppsigelse eller oppreisningserstatning.

Å kjenne sine rettigheter er veldig viktig. Problemet er at de fleste i denne bransjen ikke gjør det, og det leder da til slike "cowboy"-forhold vi har per i dag.

Skal jeg være helt ærlig kjenner jeg ikke til noen av rettighetene eller hva jeg har krav på og ikke krav på, der jeg jobbet tidligere var det aldri noe problem annet enn det var tømrer og ikke sjåfør yrket. Der jeg jobbet tidligere var det bare å åpne munnen når det var et problem og før man rakk å si hva problemet var så var det allerede funnet en løsning.

Jeg må også si det at etter å bare ha hvert et år i transport bransjen er jeg også litt usikker på hva jeg kan og ikke kan si fra om med fare for å bli byttet ut, da sjåfører ikke er det vanskeligste å få tak i til tross for at jeg stortsett KUN får positive tilbake meldinger fra kunder og kollegaer
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg R-620 » Lør Mar 09, 2013 23:30

Men hvordan blir forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver etter å eventuelt måtte blande inn fagforeningen?
Blir det som i tenårene når man for første gang kom hjem dritings og stinket røyk og ikke taklet øyekontakt med mor under frokosten dagen etter?
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Shithappend » Søn Mar 10, 2013 11:05

Takk for råd, skal prøve først å ta det opp med sjefen skikkelig.

Blir bekymra når det høres ut som jeg er på veg til å få en smell, og da må jeg ta det på alvor. Ønsker å drive dette yrket til jeg blir gjerne pensjonist. Iallefall føles det slik nå.
Shithappend
Hjelpemann

Innlegg Hanzye » Søn Mar 10, 2013 20:12

R-620 skrev:Men hvordan blir forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver etter å eventuelt måtte blande inn fagforeningen?

Hørt mye forskjellig, men da fra byggebransjen, så kan ikke uttale meg angående transporten.
Men på generelt basis så kan jeg si at hvis ledelsen liker det dårlig, så kan du be de slutte å grine. Det er en hardt prøvet hverdag i transportindustrien og etterhvert flere andre bransjer, for både arbeidstaker og arbeidsgiver. Bedriftsledere er ofte organisert i bransjeforeninger og går mye sammen med andre firmaer for å stå sterkere i markedet. Så da har de ikke akkurat mye de skulle sagt hvis gutta og jentene på gølvet gjør det samme.
Ja, det kan bli litt kaldt på jobb en periode, men dette varierer kraftig fra sjef til sjef. Og etter stund så skjønner sjefen at du er jo den samme personen med de samme egenskapene, samme innstillinga og samme kunnskapen som før. Kanskje litt vanskeligere å tråkke på bare ;)
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Hanzye » Søn Mar 10, 2013 20:32

R-620 skrev:Der jeg jobbet tidligere var det bare å åpne munnen når det var et problem og før man rakk å si hva problemet var så var det allerede funnet en løsning.

Er jo sånn man vil ha det selvfølgelig, men dette blir også en grunn for å ikke organisere seg ofte.

"Nei, vi får det som vi vil, sjefen er alle tiders og lønna er over gjennomsnittet. Så fagforening? Har ikke bruk for det!"

Så bytter man jobb av en grunn og ting blir plutselig mye verre. Og her kommer ordet "solidaritet" inn. Høres for mange ut som noe kvasi-kommunistisk AP vrøvl, men det ligger faktisk noe i det. For hvis kun de som ikke har det greit skal organisere seg, er det faktisk ikke no vits i det, for da er det for få til å stå noe særlig sterkere. Men hvis alle står sammen kan man hjelpe de "svakeste" i bransjen. Og dermed få opp seriøsitetsnivået generelt. Og i transportbransjen virker det som om det er stor mangel på akkurat seriøsitet for tiden.
Jeg jobbet et par år i en stor bedrift hvor vi ikke hadde mye å klage på. Alt var på stell, de fleste funksjonærer var inkluderende og lyttende, sikkerheten ble godt ivaretatt og totalt sett var det helt upåklagelig. Men vi ble nærmest jagd inn i fagforeninga uansett. For mens vi hadde 230-240 kroner timen, gjorde de innleide polakkene samme jobb for 160-170 kroner timen. Det blir litt galt egentlig...

www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Hanzye » Søn Mar 10, 2013 20:40

Men hvis man vil ha negative erfaringer har jeg bare én: Pengestøtta til Rød-Grønne regjeringer.
Jeg vil at LO skal leve opp til det de sier selv, nemlig at de er parti-politisk uavhengig.
Gjør meg ingenting at de oppfordrer medlemmene til å støtte ditt og datt, men bruk ikke kontigentpengene våres uten å spørre først!
Vil tro at YSF og TAF støtter de borgerlige pga veiutbygging og mindre bompenger da. Skal ikke si noe sikkert.

www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg R-620 » Søn Mar 10, 2013 21:53

Hanzye skrev:
Er jo sånn man vil ha det selvfølgelig, men dette blir også en grunn for å ikke organisere seg ofte.

"Nei, vi får det som vi vil, sjefen er alle tiders og lønna er over gjennomsnittet. Så fagforening? Har ikke bruk for det!"

Så bytter man jobb av en grunn og ting blir plutselig mye verre...

Hanzye Jeg må bare få si tusen takk for alle svarene og ikke minst noen skikkelige svar!
Der jeg jobbet tidligere, der var faktisk alt helt perfekt! Det seneste lønningen kom var på lønningsdagen ellers kom den alltid før, også begynte jeg der når jeg var 15år den gang viste jeg absolutt ingen verdens ting ang. krav og rettigheter osv. Men etter som jeg aldri hadde noen problemer der tenkte jeg aldri noe mer over det.
Eneste grunnen til at jeg byttet jobb var for det at den gamle jobben der jobbet jeg som tømrer, også har jeg alltid drømt om å kjøre lastebil riktig nok stod det Linjegods og Nor-cargo på bilene i drømmen. Men det får jeg vell neppe oppleve med mindre NASA finner ut hvordan en tidsmaskin skal bygges. Men til tross for det stortrives jeg i transport bransjen så lenge jeg får gjøre det jeg ble ansatt for og det jeg trives med.
Men å ta i et tak når det er sykdom eller jeg av andre grunner må overta en kjøring jeg ikke liker pga den aktuelle sjåføren har andre ting han må gjøre, så gjøre det eg ingenting å steppe inn i blant. Men når det begynner å bli mer permanent fremfor midlertidig og jeg prøver å ta opp problemet og de som styrer bilene bare ler av meg og sender meg ut igjen da blir det litt for mye av det gode! Ikke har jeg noen arbeidskontrakt å vise til heller, alt som er blitt gjort og sagt har sjedd muntlig. Det eneste jeg har fra nåverende jobb som er skriftelig er lønnsslipp.

Men må si jeg føler litt nå jeg har blitt lovet gull og grønne skoger og at han nå utnytter det at jeg fikk henger sertfikat spandert (fremdeles ingenting skriftlig) Selv om jeg egentlig skal binde meg for 3 år da (Noe jeg ble informert om etter oppkjøring, da det selvfølgelig er for sent å gjøre noe med det da)
Brukerens avatar
R-620
Bileier

Innlegg Hanzye » Søn Mar 10, 2013 23:43

R-620 Bare hyggelig og hjelpe :)

At man må trø til litt ekstra når det kniper, må man tåle uansett bransje, yrke og bedrift. Det er klart.

Kan føye til at du har krav på skriftlig arbeidskontrakt uansett faen, og den skal helst være underskrevet den dagen man begynner. Så det kan du kreve uansett hvordan det utarter seg ellers. Du kan si ifra til sjefen din imorra tidlig og kreve at den skal være på bordet før du er ferdig for dagen.

Shithappend Nå uttaler jeg meg kun utifra det du skriver, det er deg selv som vet best din fysiske og psykiske form. Men jeg ville passet litt på hadde jeg vært du. Når man trives så godt med jobben ellers som det virker som du gjør, er det fryktelig synd å risikere å måtte gjennom papirmølla på Nav fordi man har jobbet seg i hjel :roll:

www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg tideerc » Fre Mar 15, 2013 23:16

Som flere nevner her, det og være organisert er lurt, ikke de dagene det går bra, men den ene dagen ting går til helvette.

Kontrakt SKAL du ha uansett, fra første dag.

Og om noe overtid ikke passer den dagen, så er det bare å si nei omtrent samme faen hva sjefen truer med. Vektige sosiale årsaker er grunn nok til å nekte overtidsjobbing. Og du plikter ikke å oppgi hva de sosiale forpliktelsene er. Merker når jeg hører slike tilstander at jeg er glad jeg byttet yrke.
ex: Daf Xf containerbil. Distribusjon For tollpost Søgne/Songdalen/Kristiansand Vest

nå: lokfører
tideerc
Hjelpemann

Innlegg Hanzye » Man Mar 18, 2013 19:38

Greit det koster noen kroner, men kommer du i en kjip situasjon får man fort valuta for pengene. I tillegg til noen ålreite forsikringsordninger, streikepenger, stipend til videreutdannelse osv.
Og fagforeninga hjelper ikke bare til med jobb og slikt. Folk har fått hjelp til å heve bilkjøp, rydde opp i håndverkerkontrakter, ordne opp i garantisaker på alskens ting fjernt fra arbeidsdagen. You name it!

Høres ut som jeg har fått betalt for å drive propaganda her ;)

Men organisert eller ei, ALLE arbeidsgivere er pliktig til å følge de norske lover. Uansett om det gjelder kontrakt, overtidsbetaling, arbeidstidsbestemmelser, diett, pauseforhold eller hva det nå måtte være.

www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Innlegg Bjelle » Man Mar 18, 2013 20:34

Jeg har alltid trodd det ikke gikk ann å miste jobben når man hadde sykemelding

Etter et år sykemeldt og gjevnlige samtaler med NAV med både arbeidstaker og arbeidsgiver uten at man kommer seg i jobb igjen er det i utgangspunktet enkelt å avslutte arbeidsforholdet for en arbeidsgiver.
Bjelle
Hjelpemann

Innlegg Lysmester`n » Man Mar 18, 2013 22:03

Jeg har heldigvis aldri vært utsatt for "useriøse" arbeidsgivere på denne måten, men kjenner til en del tilfeller. Det som egentlig (kanskje?) er det største problemet i vår bransje er en, to og tre-bils eiere, hvis noe skal gå galt. Du føler et stort ansvar for å være med å få butikken til å gå, du har et halvveis kompisforhold til sjefen og finner deg som regel i veldig mye den første tiden, samtidig som det å organisere seg er fjernere enn at du vinner NM i fingerhekling. I de mindre bedriftene er det oftere vanligere at lønna er flat og dagene er lange.
Når man da nærmer seg å møte veggen blir det vanskelig å si ifra, og gjør du det risikerer du å bli bytta ut fortere enn du klarer å tenke deg en polakk på glatta i Måbødalen..
Så lenge vi godtar å bli ansatt uten arbeidskontrakt og på faktisk ulovlige vilkår vil dette problemet dessverre dukke opp så alt for ofte.
Klart det er fristende å begynne som fersk sjåfør når du blir tilbudt Scania R730 med danskepåbygg, lys, chrome og massevis av dilldall. Men høres noe nesten for godt ut til å være sant er det som oftest det dessverre.
Dette er ikke ment som et eksempel til alle som sliter, men kanskje satt noe på spissen for å få fram at noe må gjøres i bransjen for å endre holdninger og bli kvitt cowboymentaliteten og døgnfluene.

Skulle man først ryke uklar med sjefen i et mindre transportfirma vil vel aldri arbeidsmiljøet bli såpass at man noen gang vil trives igjen har jeg en lei følelse av....
Brukerens avatar
Lysmester`n
- MODERATOR -

Forrige

Gå til Regelverk, arbeidsmiljø og helse

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest