Volvo F1225 1979modell Bygges opp som bergningsbil

Her er tråden for restaureringsprosjekter av gamle lastebiler og transportutstyr. Opprett én tråd for hvert kjøretøy/prosjekt, og fyll gjerne på med bilder og beskrivelser av prosjektene det jobbes med.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Re: Volvo F1225 1979modell Bygges opp som bergningsbil

Innlegg OleMorten » Søn Okt 25, 2015 21:02

Takk for det Alltid Blid. Går i hvertfall framover. :)

Steinar32 Får vel se tiden bringer :)
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

Innlegg OleMorten » Fre Jan 08, 2016 22:55

Godt nyttår til alle her inn på berglitruckstop! :)

Liten oppdatering, ble gjort litt de siste måndene av 2015.
Bytte begge fjærpakkene bak da det ble feil på PKK på slakk i foring, tok de jeg hadde fra den hvite da de ikke var så oppgnag i fjærbladene.
Ble nye foringer og bolter. Måtte bytte plass på ene fjærbladet som var stablet feil en gang i tiden, får se om
fjærbladet holder eller kommer til å knekke pga annen belastning. Det vil tiden vise. Viktig å ordne opp i de detaljene også :)

Har også få bytte om hjula til de jeg hadde fra den hvite F12'ern da det var nesten som nye og med MS merking..

Holder også på demontere alt ut fra den andre hytta jeg fikk tak i. Skal sandblåses, sveise det lille av rust som er og rett div bulker på den .

Ble også bytte fremre plate mellom ramma da den gamle var bøyd og skadet etter brøyting. Hadde en hel plate fra den andre F12'ern med fester osv til støtfangeren. Da var det jo bare å få bytte da jeg vil han den så bra som jeg kan få den. Mye jobb, men er verdt hver time når resultatet blir bedre enn hva som var der! :D

Har også skifte dieseltank da den gamle var rusten både utsia og innvendig, da var det kjekt med mere deler fra den andre F12'ern.
Den hadde en ganske så bra alu tank som jeg syns passer veldig bra på en F12 :) Boret opp nye hull til braketten i ramma også. Måtte til å sveise litt aluminium for første gang. Ene opphengsbraketten hadde begynt og sprekke,hadde vært sveiset en gang før.. Tror den skal kunne holde noen år til igjen nå.

Ble også en liten overhaling av boggiløftsylinderen, brukte deler fra de 2 sylinderene jeg hadde og fikk satt de sammen til en bra.

Legger med en god del bilder. Alltid viktig og ta bilder av hva som blir gjort, så enn kan se tilbake på all jobben som er blitt gjort :)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Tiget fast foring så den ikke skal gå løs i fjær.

Bilde

Fjærpakka som var blitt stablet feil en gang i tiden.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bytte av frontplata.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bytting av dieseltank :)

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

overhaling av boggiløftsylinder, ble nye pakninger/o-ringer og foring.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Begynt med demontering av alt på hytta:

Bilde
Bilde

Ble mye bilder, men det får vi vel tåle? :) Har blitt noen timer på F12'ern til nå og mange fler kommer det til å bli. Og er verdt hver eneste time når slutt resultatet skal bli bra! :D
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

Innlegg Rubber Duck » Lør Jan 09, 2016 12:08

Fantastisk fin og god oppdatering, ikke minst dokumentasjon av hva du gjør med bilen!
Slikt gleder i allefall meg utrolig mye som drømmer om å gjøre det sammen men ikke har mulighet til å gjøre det! :jippi:

Håper du fortsetter å ta masse bilder og deler de her slik du har gjort, det er nok mange andre også som setter pris på den erfaringen du gjør deg i dette arbeidet, ikke minst slik du skriver selv; å kunne se alt en faktisk har gjort med bilen :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Brutus » Søn Jan 10, 2016 22:09

Dette blir kjempe bra.Må si at jeg gleder meg til å se det ferdig.
Mvh Brutus
Brutus
Lærling

Innlegg OleMorten » Ons Feb 03, 2016 21:45

Rubber Duck skrev:Fantastisk fin og god oppdatering, ikke minst dokumentasjon av hva du gjør med bilen!
Slikt gleder i allefall meg utrolig mye som drømmer om å gjøre det sammen men ikke har mulighet til å gjøre det! :jippi:

Håper du fortsetter å ta masse bilder og deler de her slik du har gjort, det er nok mange andre også som setter pris på den erfaringen du gjør deg i dette arbeidet, ikke minst slik du skriver selv; å kunne se alt en faktisk har gjort med bilen :tommel:

Takk for det :D Veldig hyggelig og høre, og at noen følger med å legger igjen en liten kommentar. :D
Er nok bare heldig som har mulighet til å kunne få pusset opp bilen og bygge den om. :)

Skal nok fortsett å ta masse bilder, skal prøve å få oppdatert av og til også ;)
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

Innlegg OleMorten » Ons Feb 03, 2016 21:47

Brutus skrev:Dette blir kjempe bra.Må si at jeg gleder meg til å se det ferdig.
Mvh Brutus

Takk så mye for det. Gleder meg til å kunne vise fram en ferdig oppusset F12'er :D (er nok noen år til, men må bare bruke den tiden det tar, for å få et bra slutt resultat! :) )
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

Innlegg OleMorten » Ons Feb 03, 2016 22:15

Enda en liten oppdatering :)

Fikk skifta ut noen dårlige bremseklokker på boggien :P

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Ble også utskifting av dårlige skjermer, var noe dårlige opphengsbrakettene også, så om noen har eller veit om neon så si ifra :)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Var også knekt ene opphengsfeste til gearkassa også, fikk sveisa det sammen igjen.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Var LITT slakk i nedre støtdemperfeste, noe som viste seg å være litt utslitte foringer :P
Bilde

Etter bytte av giver til turteller, begynte den endelig å fungere igjen :D
Bilde

Til slutt fikk jeg tak i enda en flattaka F12 hytte :D en som det er enda mindre jobb på før den kan lakkeres :D
Er noen små reparasjoner som er gjort jeg vil gjøre på nytt. Skal også sveise igjen vinduet på høyre side bak.
Da er det ikke mange timene som skal til før den kan lakkeres :D
Bilde
Bilde
Bilde
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

Innlegg Rubber Duck » Tor Feb 04, 2016 15:13

Det går fremover her ja ser jeg, og den nye hytta du har fått tak i ser jo nesten fabrikkny ut :shock: :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg rolfjohnsen » Man Mai 02, 2016 17:06

For et arbeid du legger ned i den! :) Glede meg til å følge med her fremover mot det ferdige resultatet,for det vil bli bra!
Brukerens avatar
rolfjohnsen
Veteran

Innlegg OleMorten » Tor Mai 05, 2016 16:48

Rubber Duck skrev:Det går fremover her ja ser jeg, og den nye hytta du har fått tak i ser jo nesten fabrikkny ut :shock: :tommel:

Takk for det, ja er veldig bra den nyte hytta :D Bare noen få steder som det er gjort litt dårlig reperasjon som jeg vil ordne opp i :)
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

Innlegg OleMorten » Tor Mai 05, 2016 16:50

rolfjohnsen skrev:For et arbeid du legger ned i den! :) Glede meg til å følge med her fremover mot det ferdige resultatet,for det vil bli bra!

Takk for det, hyggelig med litt tilbakemeldinger :) Satser på det til slutt, tar litt tid men heller bruke lang tid på få ett bra slutt resultat :D
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

Innlegg Alltid Blid » Man Mai 16, 2016 19:18

Har fulgt tett med her på denne flotte tråden din, ser du gjør ting skikkelig når du holder på og det setter vi alle pris på. Blir jo helt som en guttunge når jeg sitter her å stirrer.....
Holder selv på med en Briab henger til min Scania 141 og når jeg etter en laaaang pause kikker innom denne tråden så kommer arbeidslysta fykende igjen. ;-)
Stå på. Gleder oss til fortsettelsen :D
Brukerens avatar
Alltid Blid
Langtransportsjåfør

Innlegg OleMorten » Tor Mai 19, 2016 19:47

Alltid Blid skrev:Har fulgt tett med her på denne flotte tråden din, ser du gjør ting skikkelig når du holder på og det setter vi alle pris på. Blir jo helt som en guttunge når jeg sitter her å stirrer.....
Holder selv på med en Briab henger til min Scania 141 og når jeg etter en laaaang pause kikker innom denne tråden så kommer arbeidslysta fykende igjen. ;-)
Stå på. Gleder oss til fortsettelsen :D

Takk for veldig hyggeligge ord :D Gjør det så bra som jeg kan få gjort det og sånn jeg vil ha det ;) Veldig moro at folk følger med og ikke mins at det som jeg gjør kan bidra til at andre får mere arbeidslyst med sine prosjekter :D

Skulle hatt en egen prosjekttråd for ditt prosjekt, hadde vært moro å sett :)
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

Innlegg OleMorten » Tor Mai 19, 2016 20:22

får bli en liten bildetung oppdatering detta :)

Hadde gjort sitt det fettet i lagra på boggien :P
Ble demontert, vasket grundig og lagra ble kontrollert før alt ble satt sammen igjen med nytt fett.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Bytte også hele boggiløft mekanikken da den gamle var foringen presset i stykker og ut fra sin plass og var løs i innfestningen.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Den ''nye'' ble vasket grundig med steamer, like greit å få vekk gammal fett og møkk.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Tror nok dette her kan bli bra til slutt :D

Bilde

Neste ble å få gjort noe med oljelekkasjen på motoren, var litt lei at det hele tiden ble en liten dam med olje under bilen så da var det bare å finne årsaken og ordne nye deler :D

Skal sies at det var mye verre enn det som vises på bildene, hadde vasket 2 ganger før bildene ble tatt :P

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Var jo like greit og gjøre det sikkelig reint bak kompressoer og der det ikke er så lett og komme til, glemte helt å ta bilde av kompressor
etter reingjøringen :P

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Årsaken til lekkasjen var at de pakningene som skulle vært gummi hadde omgjort seg til plastikk i åra som har gått :P
var noen som hadde prøvd å ordne lekkasjen på det midtre deksel da det var en ''lisse'l pakning der.
Manglet ca 1cm på den pakningen på deksle bak kompressoren og den bakre hadde delt seg 2 steder som utgjorde noen mm med manglende pakning.
blir også nye o-ringer til bolter og kompressor, samt. utåndingsrøret :D

Bilde

Skal prøve å få oppdatert så fort jeg får gjort noe mere med lastebilen ;)
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

Innlegg OleMorten » Ons Sep 07, 2016 20:54

God kveld, blir en liten oppdatering.

Har ikke skjedd så altfor mye enda.

Den hvite hytta er nå solgt da jeg heller ville gå for å sveise opp den grønne hytta som sitter på bilen i stede.

Var også på lang tur og fikk tak i en orginal ny frontrute til flattaka hytte :D

Bilde

Fikk også tak i tidsrektig nedre grill, må si at den kler bilen best enn det den hvite gjør.

Bilde
Bilde

Ble også en liten handel av nye deler til hytta. Foringer til hytteinnfestningen i front da foringen der er utslitte, og nye støtdempere til hytta + noen andre små ting. Var også like greit med nye gulvmatter til begge sidene.

Bilde
Bilde

Kommer vel en oppdatering til sånn etterhvert :)
Volvo F1225 79modell
OleMorten
Hjelpemann

ForrigeNeste

Gå til Restaureringsprosjekter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester