Ce og lastberegning

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Ce og lastberegning

Innlegg rango » Tir Jan 06, 2015 23:55

Jeg driver å leser til CE nå og sliter voldsomt med utregningene på henger og særlg semi. Blr dette virkelg brukt i det daglige? Det virker på meg altfor omfattende og for mange variabler til at noen gidder å regne ut dette. Eller?
rango
Sykkelbud

Re: Ce og lastberegning

Innlegg The Cowboy » Ons Jan 07, 2015 11:04

I noen tilfeller brukes det sikkert.. Men jeg har ikke hvert borti det enn så lenge..
Men det er greit å ha litt insikt i sakene når man skal laste full tonnasje.. Slik at man ikke ender opp med et polakk last (masse vekt bak, ikke noe foran! hehe..)

Men det er faktisk ikke så vanskelig å forstå dette som man skal tro.. Var et geni på det på skolen.. Problemet kom på teoriprøva.. hehe!! I dag kunne jeg ikke ha regna ut LTP på en kongle en gang.. haha!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Re: Ce og lastberegning

Innlegg rango » Tor Jan 08, 2015 20:53

Nå har jeg tatt tre teoriprøver, C, CE og D, og bestått på alle. Men flesteparten av lastberegningene ble feil. Det er egentlig ikke noen god følelse. Bestått, men kan det ikke. Jeg er verken geni eller idiot, men antagelig mitt i mellom som de fleste. Jeg har jo fått med meg intensjonen og prinsipper, men meg så virker utregningene alt for omstendelige. Burde vært enklere. Men etter hvert så kjenner man vel sin bil og lettere lærer seg og regne ut for den. Håper jeg. Staten mener i alle fall at jeg kan nok til å kjøre opp :-)
rango
Sykkelbud

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest