Trekkrok

Her kan du starte og/eller delta i diskusjoner knyttet til lastebiler og transport generelt. Diskusjonene skal ha et relativt saklig innhold, og ikke inneholde støtende kommentarer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Trekkrok

Innlegg Bill » Fre Aug 12, 2016 16:10

Heisann,

Jeg har gått i sikkert et par år og forsøkt og huske hva de gamle trekkrokene på lastebiler ble kaldt. I dag er de jo mange ganger kjent som NATO krok, og de satt jo på mer eller mindre alt av militære kjøretøyer i det minste før i tiden. Men sivile lastebiler som ikke ble brukt til å trekke tilhenger hele tiden hadde også disse krokene.

Husker min far hadde dem på alle sine 3 Mercedes-Benz, både LAK 322, LA 1113B, og 1719 AK. Han hadde et eget navn på dem, og jeg mener Bråthen brødrene på Storsteinnes monterte dem på når de bygget lastekassene på bilene, og de brukte samme navnet på dem. Jeg var jo bare guttungen den gangen men fulgte med på sånt.
Det er så nærme, vel, jeg har det ikke helt på tunga, men i blant er det nesten på tunga...

Er det noen som vet hva de ble kaldt ?

Hilsen Bill
Bill
Sykkelbud

Re: Trekkrok

Innlegg Bill » Tor Aug 18, 2016 19:57

Det var da besynderlig stille om dette emnet. Er det feil sted på forumet jeg postet dette, eller kaller absolutt alle lastebilsjåfører kroken for NATO krok, og ingen husker fra gamle dager. :)

Bill
Bill
Sykkelbud

Gå til Diskuter lastebiler og transport

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest