Funn av bortgjemte skatter

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Funn av bortgjemte skatter

Innlegg StianH » Man Mar 04, 2019 22:51

Fant ingen passende tråd for å poste bilder osv av gamle lastebiler og busser som man kanskje ikke vet allverden om eller som kommer stammer fra selskaper eller deler av landet som ikke har noen spesiell tråd på forumet, starter derfor denne tråden til dette formålet til bruk for de som måtte ønske det :)

Starter tråden med en buss jeg fant i utkanten av Alta for snart to år siden, karosseriet kan vel minne om Viggaklev? Jeg syns det er noe kjent med fargene også, men klarer ikke helt å plassere det.. Nederste bilde viser noen lapper som var klistret på foran i bussen med leveringsdato og fargekoder, noe byggenummer eller understellnummer fant jeg desverre ikke.. Har prøvd å komme fram til hvilken buss det kan være, men har ikke klart å finne ut noe eksakt. Har likevel kommet fram til en kandidat, XD 10695 med registreringsdato 11.06.1971, tre dager etter leveringsdatoen ifølge lappen i bussen. XD 10695 står med både ukjent eier og karosseri i RHF-lista, men siste registrerte eier er "Tangstad egil og nyborg helge, Alta". Den sto ganske bortgjemt bak noen trær så det var ikke så lett å få greie bilder av den, men om noen kjenner igjen denne, kanskje, kanskje ikke.. :)
Bilde

Bilde

Bilde
Stian B Hansen
StianH
Lærling

Re: Funn av bortgjemte skatter

Innlegg Torkil Ø » Tir Mar 05, 2019 00:15

StianH -et bra initiativ dette.. :) Regner dessuten med at du selv kan være en stor bidragsyter til en slik tråd da det virker som du har fått tatt masse bilder av ulike "skogsvrak" o.l.. Når det gjelder bussen over her så har jeg ikke mye å bidra med, men tenkte å nevne at XD 10695 som du foreslår er en Mercedes O302 10R 1971 mod som har vært avregistrert siden den 28.10.1993.. Som man ser på det øverste bildet, så er jo dette en ganske kort buss, og XD 10695 står oppført som 9,60 meter lang så sånn sett passer det jo bra..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tir Mar 05, 2019 07:13

Hei!

De 2 nedre lappene er lakk Nummer på bussen, da sikkert som ny fra fabrikken.
Standar RAL 1015 Elfenben. Det skulle tilsi noe i Hvit eller lignende.
Standar RAL 8007 Dunkelocke veit jeg rett og slett ikke hva kan bety av farge. Er mulig Tysk dette??

Fargene på Bussen på bildet er vel rett og slett Scania sine Demofarger fra 80 tallet en gang ?
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg isak » Tir Mar 05, 2019 08:35

tore-buss skrev:Hei!

Standar RAL 8007 Dunkelocke veit jeg rett og slett ikke hva kan bety av farge. Er mulig Tysk dette??

Fargene på Bussen på bildet er vel rett og slett Scania sine Demofarger fra 80 tallet en gang ?

RAL er et tysk fargekodesystem som ble utviklet på 1920 tallet, og som fortsatt i dag fremstår som en standard for fargetoner. https://www.ralcolor.com/ 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Midnatt » Tir Mar 05, 2019 08:43

tore-buss skrev:RAL 1015 Elfenben

Elfenbein er en hvitfarge like en elefanttann.
Standox er produsent av lakken.

tore-buss skrev:RAL 8007 Dunkelocke

Dunkelocker er en brunfarge calles også Rehbraun ( like som ett rådyr )

https://www.ralfarbpalette.de/ral-classic/brauntone

9,60 m var det korteste understell som blitt levert som O302 av MB. Men Arktic7 i Finland har inkortet noen modeller en meter til 3,80 m hjulavstand og 8,60 m totallaengde.
Lyktepotte på bildet er typisk til O302.
Midnatt
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Tir Mar 05, 2019 15:31

tore-buss skrev:Hei!

Enig i at fargene er de samme som ble brukt på mange av 2-serie-bilene og også på demobusser fra Scania fra 1980/81 når 2-serien kom på markedet -så denne lakkeringen har nok kommet på endel år etter at bussen var ny.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg StianH » Tir Mar 05, 2019 23:17

Torkil Ø skrev:StianH -et bra initiativ dette.. :) Regner dessuten med at du selv kan være en stor bidragsyter til en slik tråd da det virker som du har fått tatt masse bilder av ulike "skogsvrak" o.l..

Joda, jeg har nok en del å komme med her etterhvert, både av identifiserte og uidentifiserte busser/lastebiler. Blir spennende å se om noen her på forumet klarer å bidra til å få identifisert noen av de jeg selv har slitt med :)
Stian B Hansen
StianH
Lærling

Innlegg NeooplanN138Frank » Tir Mar 05, 2019 23:56

Holder en "knapp" på at bussen "i fråga" er en ex John Norum buss ;)
Torkil Ø skrev:Bilde
Bilde
Siden vi var inne på Norsk Scania A/S i innlegget over med bildene av Stie's-bilene, så kan det jo passe å ta med leveransebildene av denne knallfargede bussen her..
Dette var en Scania F112S-60 1982 mod, levert med M500-karosseri og byggnr 45928 fra VBK som demobuss til Norsk Scania A/S i Oslo. Bussen med frontmotor var jo levert med 2-seriens typiske demofarger, og det syns iallefall jeg gjorde denne bussen meget stilig i tillegg til at den hadde det ganske pene M500-karosseriet fra VBK som det ikke ble levert så mange av før man sluttet å bygge busser i Horten senere i 1982 og i Danmark i 1983.. Legg forøvrig merke til at da disse bildene ble tatt hadde bussen feil dekaler siden det stod Scania 86 Super på disse -regner med at dette ble rettet opp senere..
Bussen ble forøvrig førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 29986 den 04.02.1982 og gikk som demobuss fram til høsten samme år. Den 17.11.1982 ble den registrert på rutebileier J. Norum og fra den 07.11.1990 og fram til bussen ble avregistrert for godt den 02.01.2001 var den registrert i Alta Trafikkstasjons distrikt. Frank Ole Olsen fra Sortland står imidlertid oppført som siste eier av bussen som var registrert med 44 sitte og 27 ståplasser.. Det bør vel også nevnes at Scania F112S på denne tiden ble ansett som en kraftig buss. Den hadde samme motor som i lastebilene i 112-serien med turbo og 305 hk.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde fra "VBK" tråden v/Torkil
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Mar 06, 2019 13:28

StianH skrev:
Torkil Ø skrev:StianH -et bra initiativ dette.. :) Regner dessuten med at du selv kan være en stor bidragsyter til en slik tråd da det virker som du har fått tatt masse bilder av ulike "skogsvrak" o.l..

Joda, jeg har nok en del å komme med her etterhvert, både av identifiserte og uidentifiserte busser/lastebiler. Blir spennende å se om noen her på forumet klarer å bidra til å få identifisert noen av de jeg selv har slitt med :)

Fint at du har bilder av noen lastebiler også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Mar 06, 2019 19:55

Jeg har dessuten fått en mail med et forslag rundt bussen øverst på siden her.. Der får jeg vite at Autokori i Finland bygde om en serie Mercedes O302 Nordic-chassis og ga dem modellnavnet Airisto. I RHF's bussdatabase finnes det kun en slik buss registrert her til lands og den ble levert til Furuly Turbuss v/Alf Furuly fra Bardu.. Bussen står oppført som en Mercedes O302 11/R 1973 mod med regnr YZ 14725.. Tenkte det var greit å ta med dette forslaget og se hva andre kunne mene om det.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Ons Mar 06, 2019 21:46

Da spørs det hvem farge Furuly Turbuss hadde på sine busser da, ettersom den blå fargen må ha kommet på senere en da bussen var ny.
Den Mercedes typen du nevner her Torkil, er det Hekkmotor Chassis? Jeg tror det er Hekkmotor på den.
Jeg for min del syntes den ser ut som et Norsk karosseri men?
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg NeooplanN138Frank » Ons Mar 06, 2019 23:44

Bussen YZ14725 var et Mercedes Benz O-302 chassis som Mikal Furuly kjøpte fra Bertel O. Steen på Lørenskog. Chassiet kjørte Mikal selv fra Oslo til Finland og han satt i et lite bur som var bygget provisorisk over førerplass. Tilbake fra Finland og Autokori fabrikken kom den ferdigbygget med Airisto modellen til Autokori. Så YZ14725 var IKKE en "Nordic" modell - men en O-302 med Airisto karosseri. OG Mikal Furuly sin O-302 er det nok ikke som har havnet i Alta.
Bilde
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 07, 2019 07:03

Nei da var nok ikke det riktig buss nei.. YZ 14725 var jo riktig flott den Frank, og den må jo ha vært lengre enn bussen på bildene øverst på denne siden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 07, 2019 07:08

tore-buss skrev:Da spørs det hvem farge Furuly Turbuss hadde på sine busser da, ettersom den blå fargen må ha kommet på senere en da bussen var ny.
Den Mercedes typen du nevner her Torkil, er det Hekkmotor Chassis? Jeg tror det er Hekkmotor på den.
Jeg for min del syntes den ser ut som et Norsk karosseri men?

Ja blåfargen med de gule, oransje og røde stripene kom nok på bussen senere, den er helt typisk Scania -og det viser bildene av Scania F112-bussen fra VBK/Norsk Scania som Frank har tatt med i innlegget over her også. Scania F112-bussen hadde jo disse fargene fordi den gikk som demobuss den første tiden og så ble den solgt til John Norum senere. Om den beholdt disse fargene der vet jeg ikke, men hvis den gjorde det så kan det jo godt tenkes John Norum lakkerte Mercedes-bussen i slike farger også -vel og merke om denne bussen tilhørte han.. Jo det er hekkmotor på bussen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Mar 19, 2019 17:31

Hei Stian H -du er sikkert en travel mann som de fleste, men nå begynner det å nærme seg et par uker siden du startet denne tråden og det ble jo litt aktivitet her med det samme.. Derfor venter og håper jeg at det kommer mer fra deg her snart, for som jeg nevnte lenger oppe på siden her så har jeg inntrykk av at du sitter på mange bilder du kan legge ut på en slik tråd.. Kom igjen nå.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Neste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest