Holde avstand

I tillegg til skrevne regler, finnes også en del uskrevne lover og regler for oss som ferdes på landeveien, vi deler på dem her. Tråden er forøvrig bare åpen for registrerte medlemmer.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg royalflush » Fre Jan 29, 2010 17:46

Ferjene tror jeg vi kan si er en årsak til dårlig tid og dette har ingenting med å planlegge en tur. Husker bare fra den gangen før trekant sambandet ble bygd og at man hadde to ferjer på hver sin side av Stord øya. Og kjørte man ikke over 80 igjennom den øya der hvis man kjørte Bergen/Stavanger, så kunne man drite i å rekke den andre ferja på den andre siden. Dette så også ut til gjelde strekningen Leirvik-Sunde mot Sandvikvåk-Haljem, at hvis man ikke hold jevn tempo igjennom Stord, så rakk man heller ikke en av de andre ferjene. Så det så rett og slett ut som at ferjeselskapene lagde tidspresset her. Hvordan det er idag på sist nevnte strekning vet jeg ikke.
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg un.1830 » Fre Jan 29, 2010 17:56

Akkurat Stavanger - Bergen er ikke så forferdelig ille. Er værre når du kommer over sognefjorden med 11 fergen og rekker alle fergene oppover. Det kan bli litt knapt med Folkestad - Volda kl 0305, og neste går 530....

Så hvor i - beklager - helvete kommer planlegging inn når godset ikke kommer før, og det er akkurat tid og vei? Noen som kan gi meg 1 - ett - eneste holdbart argument for at man skal stå på en fergekai og virkelig sutle til alt som heter utstrekk og kjøretid fordi det er 2,5 time venting på en ferge som ikke går før?

Det er ikke riktig å "presse noen av veien", men samarbeid og respekt bør da gå begge veier, og om det er så problematisk og ikke ta ansvar, og være voksen nok til å slippe noen forbi, da står det værre til i transportbransjen enn først antatt.

Jeg regner med at ingen av oss kommer løpende med filtluen og påtar oss all skyld for alt som gikk til helvete?

Det må være lov og sige frem og gi beskjed om at "øy, det går litt tregt med deg, og 40 i 80 sone ligger litt i underkant", uten at man automatisk skal ta på seg skyld, finne roen og tusle bak hanefar og "vise hensyn"....

Tenk over selv hvor mange farlige forbikjøringer dette egentlig skaper... Tålmodighet er en dyd, men selv en dyd har en ende....
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg royalflush » Fre Jan 29, 2010 18:10

Husker flere episoder hvor jeg faktisk har tatt meg tid til å ligge betryggende bak en som kjører 20-30 km/t. under gjeldene fartsgrense og da helst på fint sommer føre. Den som har fått skylda og som har fått den berømte fingeren av de som har kjørt forbi, var faktisk meg. Så ja, tålmodighet er en dyd, men ikke for enhver pris :D

En annen episode som da resulterte til slutt med en farlig episode, var faktisk meg og en schenker bil lå bak en personbil nedover gamle E-18 igjennom Vestfold sent kveldstid. Hver eneste gang Schenker bilen prøvde seg på en forbikjøring fordi forankjørende gjerne ville ligge i 40-50 km/t. i 70 sona, så akselererte personbilen foran opp i samme hastighet som Schenker bilen og Schenker måtte gi opp og legge seg bak igjen. Slik ble gjentatt en rekke ganger og siste gangen, så måtte faktisk personbilisten bråstoppe for ikke bli truffet av bakerste delen av hengeren til Schenker. Heldigvis følgte jeg ikke på med Schenker, for da hadde vel den personbilen ligget forlengst under forakslingen min. ;) Synd at verken jeg eller han i Schenker ringte Politiet. :-?
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Ludvig » Fre Jan 29, 2010 20:09

Det er ingen unnskyldning for idiotkjøring at man skal nå en ferge, selv om jeg godt kan forstå frustrasjonen når det eneste som føles å gå fremover er klokka. Når noen kjører 30-40 km/t under fartsgrensen er også rimelig irriterende, jeg innrømmer det, men det er ikke så ofte man opplever det og da er det som regel kjapt å komme forbi siden farten da er veldig lav, maks 40-50 km/t..

Men å skylde på at man skal nå en ferge når man ligger å presser en annen bil langs E6 midt nedi Gudbransdalen eller langs Rv3 for den del, det blir litt feil mener jeg..

Om alle overholdt fatsgrensen ville vi ikke nådd igjen så mange biler og problemet hadde vært borte..
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg Alltid-offroad » Fre Jan 29, 2010 21:39

hva hvis personbilen eller lastebilen må bråbremse for et eller anna? da sitter man der med 26eller50tonn som skulle ha begynt å bremse for maaaange meter siden. ingen som har vært på sikkerhetskurs?
http://www.agderkran.no
40037334

BECEDEMST-142
G8
ADK-1
Brukerens avatar
Alltid-offroad
Langtransportsjåfør

Innlegg john920 » Ons Aug 24, 2011 21:07

farts sperra på postbilen blir å stillt ned til 83km/t i alle fall i troms og finnmark.
regner med man får mye av d samme stresset som tank bil sjåfører har da.
mye russere her oppe som ikke har sperre på 90 i alle fall. for ble passert av en russer å vill nok tru han hadde 110-120km/t. men vet ikke om posten stiller ned sperra i hele norge.
å som alle sir. posten skal frem. men det blir å gå tregere
john920
Sykkelbud

Innlegg Starcraft » Lør Sep 24, 2011 21:29

Får jeg en lastebil etter meg så slipper jeg den forbi så fort jeg får mulighet, bare så enkelt som å ta en ekstra runde i rundkjøringa eller slakke litt på gassen på en rettstrekke og gi et lite blink.....
Er jo en grunn for at du blir tatt igjen, så da gidder ikke jeg væra idiot og ikke ska slippe han forbi fordi han kjører fortere enn meg.....

Vet jo selv hva irriterendes det er vist du kjører opp hallingdal en kveld/ natt og er lett lasta og tar igjen en full lasta tankbil eller tømmerbil som absolutt ikke ska slippe forbi....

Slipper hvertfall forbi - så blir jeg slippt forbi den dagen jeg trenger det :D
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Forrige

Gå til Uskrevne regler på veien

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester