Transporthistorie ifra Østlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 15, 2018 18:36

Bilde
På dette bildet ser vi et stilig motivlakkert (ørn og fjell) vogntog som jeg vil tro var ganske kjent i Oslo-området på 1980-tallet.. Husker hvertfall at det var en artikkel om settet i svenske "Trailer Magazine" rundt 1985.. Vogntoget tilhørte Åge's Transport, men kan ikke huske hvor på Østlandet han holdt til eller etternavnet hans, men det er det sikkert noen som vet.. Bilen var en Volvo F1025-43 6x2 1981 mod med skappåbygg av ukjent fabrikat, og den ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DD 31600 den 08.05 samme år.. Fra den 12.10.1992 ble Midt-Norsk Transport A/S i Stjørdal eier av bilen, og der ble den avregistrert for godt den 01.06.1995.. Hengeren var av ukjent fabrikat både når det gjelder chassis og skappåbygg. Regnr på den er også ukjent, men lurer på om den var litt nyere enn bilen, og at det kan ha vært en Närko TP 200.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Søn Sep 16, 2018 08:14

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi et stilig motivlakkert (ørn og fjell) vogntog som jeg vil tro var ganske kjent i Oslo-området på 1980-tallet.. Husker hvertfall at det var en artikkel om settet i svenske "Trailer Magazine" rundt 1985.. Vogntoget tilhørte Åge's Transport, men kan ikke huske hvor på Østlandet han holdt til eller etternavnet hans, men det er det sikkert noen som vet.. Bilen var en Volvo F1025-43 6x2 1981 mod med skappåbygg av ukjent fabrikat, og den ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DD 31600 den 08.05 samme år.. Fra den 12.10.1992 ble Midt-Norsk Transport A/S i Stjørdal eier av bilen, og der ble den avregistrert for godt den 01.06.1995.. Hengeren var av ukjent fabrikat både når det gjelder chassis og skappåbygg. Regnr på den er også ukjent, men lurer på om den var litt nyere enn bilen, og at det kan ha vært en Närko TP 200.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.

Første eier var Bjørn Lund, som kjørte for TS Oslo som hadde den, da var den blå og grå som hovedfarge, satt først kapell flak på den før han satte skap på den.
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 16, 2018 12:45

Ok Erik-dette var veldig fint å få vite, mange takk til deg nok engang.. :) Hos veivesenet står bilen oppført som blå så det har kanskje hengt med fra den var ny.. Har dessuten fått tips om at det står litt om bilen på DeLutte's tråd også, så om man søker på DD 31600 så burde man finne den der..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg waaler`n » Søn Sep 16, 2018 20:36

Torkil Ø skrev:Ok Erik-dette var veldig fint å få vite, mange takk til deg nok engang.. :) Hos veivesenet står bilen oppført som blå så det har kanskje hengt med fra den var ny.. Har dessuten fått tips om at det står litt om bilen på DeLutte's tråd også, så om man søker på DD 31600 så burde man finne den der..

Bare hyggelig og bidra. Ok, har han også skrevet om den ja, var noe på face om den også
Brukerens avatar
waaler`n
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 21, 2018 21:25

Bilde
Her ser vi et stilig bilde som trolig ble tatt i Fredrikstad rundt 1980, og helt til venstre ser vi litt av en Volvo-buss med M42-karosseri fra VBK tilhørende Lunds Bussruter i Råde.. Vet ikke hvilken buss dette var, men i midten ser vi en Volvo B57-60 1977 mod med Repstad-karosseri som var levert ny til Gunnvald Erikesen & Sønners Bilruter A/S på Onsøy Da dette bildet ble tatt var bussen blitt endel av Onsøy Bilruters vognpark og omlakkert til dette selskapets farger -Onsøy Bilruter ble etablert etter endel sammenslåinger i området i 1978.. Bussen ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 31663 den 08.07.1977, og den ble utrangert og avregistrert for godt den 29.10.1990 etter å ha vært eid av Fredrikstadsdistriktets Rutebiler A/S siden 1987..
Til høyre ser vi en Volvo B57-60 1972 mod som også ble levert ny til Gunnvald Eriksen & Sønners Bilruter, og som var overtatt av Onsøy Bilruter da bildet ble tatt.. Bussen hadde et noe sjeldent karosseri fra O.C Axelsen Karosserifabrikk i Flekkefjord, og den ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 15934 den 06.07.1972.. Etter noen år hos Onsøy Bilruter ble bussen utrangert og avregistrert for godt den 04.04.1984.. :) Foto: Jan Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Ons Sep 26, 2018 19:38

Hei igjen Torkil!
Fint bildet over her fra Gamle Gode Busstasjonen i Fredrikstad :D :D
Her kommer et par andre bilder fra samme sted :D

BildeBF 111 by Tore Johansen, on Flickr
Vår BF Scania BF 111.

BildeJuelbuss2 72 by Tore Johansen, on Flickr
Her er vel Vår Scania B 75 med Wattenberg karosseri, med Glombussen i Bakgrunden. Fra Første halvdel av 70 tallet tenker jeg.
Jeg husker ikke hvem jeg har fått disse bildene av men har ikke tatt dem selv.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Sep 27, 2018 08:05

Hei Tore -takk det samme, dette var to flotte bilder fra det som nå kan betraktes som en annen tid selv om det ikke føles så lenge siden for oss 50-åringer.. Glombussen i bakgrunnen på det nederste bildet fra deg tror jeg forøvrig hadde karosseri fra T. Knudsen Karosserifabrikk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg baneavd » Fre Okt 12, 2018 16:18

Jeg er ny hos dere, men er intresert i busser og de som var i gamle dager

SB Busslinjer fikk en Bedford SB 1952 mod de stå¨bygget i Larvik ,men kan dette stemme. Bussen ble solgt til O Rese i Gol 1959
Huske bussen på Gol, Den ble brukt bare 2-3 ganger på den tiden jeg gikk på skole i Gol mellom Høsten 1966 og 1970

Men jeg glemme ikke bussen den var andeledes, den hadde et tak som gikk i en bue noe også vinduene gjorde de finnes bilde av den i siste nr av bladet Rutebil nr 151

De Var SH busslinjer, DRamnmen som kjøpte den ny senere da solgt til O rese i Gol

Men jeg kan fortelle mer om de jeg huske fra den tiden jeg gikk på skolen på Gol

Jeg huske bussene som gikk på Gol
Men skrev aldri opp reg, nr på bussene

Vi starte med Haralseth, nesbyen bussene hans var Grønne lys og mørkegrønn
Den eldste jeg huske var mørke grønn med lys tak og vindustopler
Bussen var altid skiltet NES-GOL-Torpo og ble sjelden brukt

Torporuta ble fast brukt en Repstadbuss 1966-67
elles fantes den Repstadbuss 1960-61 denne ble utlånt til Gol bilselskap etter en Ulykke på Rotneim med en MB buss Mars 1968 denne var OH321 med hekkmotor og orginal MB front , vet ikke hvem som bygde bussen har hørt de var Wattenberg i Skien

Så hadde Haraldseth en MB buss Repstad med overlys vinduer brukt som skulebuss for Skolen jeg gikk på
så fikk han en ny buss med brønn fra O C Axselsen i Flekkefjord og en fra Larvik 1968 mod, mens jeg gikk på Skolen der

Gol Bilselskap hadde foruten denne MB bussen som ble utsatt for denne ulykka 1968 en Commer /Iversen med overlysvinduer 1955mod byttet ut 1968 med en buss fra SH Busslinjer, Drammen samt en buss jeg aldri så brukt som stor i bakgården der Fargene var grå og lys gul vindusstolper

O Rese hadde skolerute mellom Gol og Grønlidalen i Hemsedal samt en sommerute innover Golsfjellet til Auenhauglien ovenfor Robru og innover fjellet der
Foruten denne bedforden F 1636 fra SH busslinjer hadde han en annen buss kjøpt brukt fra SH busslinjer Lier karosseri og i samme farge brukt fast som skolebuss på skoleruta til Grønlidalen, samt en Kombibil med åpent lasteplass i fargene Grå rødt magebelte og blå tak og vinduer, vet ikke hvem som bygde denne bussen

Stølsruta hadde en Skolerute forbi Åsgardane og opp til Kvamshøgd, Bussen de brukte mellom 1966 og 70 var en buss i fargene til P Engerseth Hønefoss. vet ikke hvem som bygde bussen, men jeg tro de var Iversen eller Lier den hadde overlysvinduer senere fikk de en ny buss fra VBK i rødt og hvite farger, men de hadde også en kombinert buss med åpent Lasteplan og i fargene lyse grønn tro de var rødt magebelte og lys gul tak og vinduer, mene den lenge var til salgs på Finn,no, Men jeg så ogeå gammel snutebuss på en gård mellom Robru og Soleter(Valdresvegen) i samme fargene som kombibussen til Stølsruta

Hemsedalbilene hadde 4 busser og en liten MB buss i fargene Oransje og lys grønn tidligre var bussene til Hemsedalbilene Grønne ,med rødt magebelte og grå tak og vinduer. Godsbussen beholdt denne hele tiden kjørte med den i Gol på Vinteren en gang et kort stykke mellom 1968 og 1970
Elles så var det repstadbuss 1963-64 fast sjåfør på den Var Eggen kjørte daglig med denne nå jeg en kort tid bodde i Hemsedal Hjelmen kjørte den andre bussen Larvik 1961-62 tro jeg så denne 1978 hensatt på Gol ved stasjonen
så denne de fikk ny fra VBk bilde av den på Bergli tro den kom 1968-69 med dør helt foran, denne tro jeg de brukte som turbuss, så hadde den lille MB bussen

Senere fikk jo Hemsedalbilene en buss fra Vest med godsrom bak og bakløfte denne brukte de 1997-99
samt en annen mindre MB buss som de finnes bilder av, samt de fikk også en buss til som er bilde av på forumet

Men dette var de bussene jeg huske
Kan legge til de Guttorm Narum og Bjørn Narum som hadde Gol bilselskap som også fikk en buss Lier karosseri 1961-62 fra SH busslinjer 1968-69 fast sjåfør var Bjørn Narum, men kan hende jeg ikke huske navnet helt her

B Steinsrud tro jeg han het som hadde Stølsruta i Gol, i 1998 hadde han en liten Hvit buss som gikk i skoleruta opp til Åsgardane og Kvamshøgd

Men det var det jeg huske fra barndommen min på Gol

Gol bilselskap fikk en buss reg F-30316 finnes bilde av den under søk på Gol bilselskap
En buss jeg kjørte mye med fra den kom vinteren 1968 til jeg sluttet 1970 fast sjåfør var Gutom Narum

Elles huske jeg bussene til Drammen turistbiler og de 2 som ble brukt på Øren og Toppenhaugruta. den ene hadde overlysvinduer og den andre ikke, men de hadde delt bakrute og ikke grill foran første vindustolpe var på skrå slik at vindu var noe lavere ned
Denne bussen kjørte jeg noen ganger med nå jeg hadde lit tid i Drammen nå jeg skulle til og fra skolen på Gol
Reg nr var F169x ble hugget hos Teigen, Hokksund etter trikken overtok bussen tro de var 1977

Elles så var mye hos Paulsen i Horten og kjørte mye med bybussene der viste hvem som kjørte både hos Paulsen og Bybussen
samt også hvem som kjørte hos Horten standard den tiden de kjørte ruta Horten-Våle
Rønningen på¨Fossan og Karsten Tokerød på Våleruta

Bussene de hadde Larvik 1954-55 vaffelgrill hensatt i Horten 1967 MB buss VBK 1961 utsatt for en velt slik jeg har blitt fortalt
VBK Daf 1963 dør helt foran bilde av den på forumet overtatt av Paulsen hugget hos Eriksen på Løvøya utenfor Horten 1977-78

VBK 1957 har kjørt med denne en gang også overtatt av Paulsen
og en VBK til med flat dør foran 1966-67 vet ikke noe mer om denne
og tilslutt VBK 1969 bussene var elles Grå med rødt magebelte og blått tak og vinduer, men tidligre var de grønne med rødt magebelte og gult tak og vindu kan huske en av bussene, men da var jeg en liten guttunge på 4-5år

Baneavd
baneavd
Sykkelbud

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 12, 2018 17:30

Velkommen til forumet -veldig bra med nye medlemmer som skriver litt.. Vi har jo kommunisert litt via pm den siste uka, og etter som jeg har forstått så ønsker du litt kommentarer rundt noen av bussene du har nevnt i ditt innlegg.. Da gjenstår det å se om det kommer noen flere enn min.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg baneavd » Fre Okt 12, 2018 19:57

Takk for dette

Har jo vært innom forumet og fulgt med på tråden om Ottadalen komunale billag og hvor mye de er blitt tatt vare på derfra
elles lest lit om andre selskap

Kunne tenkt meg en tråd om bevarte busser eller som kan tenkes bevart

Ellles så er de mye utrolig hva man kan finner her om gamle busser og annnet
baneavd
Sykkelbud

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 29, 2018 20:15

Bilde
På dette bildet ser vi mesteparten av en flott Volvo B61505 1964 mod som tilhørte Nedre Eiker Kommunale Bilruter i Krokstadelva -legg merke til selskapets flotte logo på siden av bussen.. Karosseriet på bussen var bygd hos A.W. Iversen Karosserifabrikk i Lier, det var 42 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Drammen på regnr F-1692 den 29.02.1964, så det året var det tydeligvis skuddår.. Den 01.01.1981 var det slutt for NEKB da dette var et av selskapene i Drammensområdet som ble endel av det nyopprettede Drammen og Omegn Busslinjer A/S.. På dette tidspunkt var denne bussen 17 år og fortsatt i bruk hos NEKB, den ble også med over til DOB, men ble nokså umiddelbart utrangert og avregistrert for godt den 20.01.1981.. :) Foto: Jan Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg baneavd » Man Okt 29, 2018 22:10

Ble ikke denne eller en lik buss bygget hos Iversen for NEKB tatt vare på, men som senere ble hugget
mene de også var en fra Hyggenruten som skulle blir tatt vare på også et Iversen bygg 1963-64
baneavd
Sykkelbud

Innlegg baneavd » Man Okt 29, 2018 22:12

Arvid Karlsen, Lierskogen hadde mange busser, men hvor ble de av disse bussene etter han flyttet til Øst Modum
ble fortalt bare noen er igjen
baneavd
Sykkelbud

Innlegg Torkil Ø » Søn Nov 04, 2018 16:41

Bilde
På dette bildet ser vi en tidstypisk Opel Blitz 300 1965 med som ser ut til å være en bil som har fått bli ganske så gammel da den visstnok eksisterer fortsatt.. Da dette bildet ble tatt hadde den logo for Norim A/S Nye Amerikanske Biler i Drammen, og regnr KZ 32812 som den hadde fått i Horten i desember 1984.. Bilen ble førstegangsregistrert den 01.06.1965 og trolig på regnr Z-5677, for de siste årene har bilen hatt dette regnr.. Den 03.09.2007 fikk bilen ny og ukjent eier fra Hønefoss-området, og den 08.07.2014 ble den solgt til Idar Snekkerhaugen fra Nedre Eiker som fortsatt ser ut til å ha skilter på bilen.. Litt morsomt bilde da det er tatt med blitz av en Opel Blitz.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Nov 08, 2018 20:16

Bilde

Avslutter denne siden med dette bildet som viser en amerikansk International skolebuss med ukjent årsmod som på et eller annet tidspunkt har kommet hit til Norge.. Vet ikke mer om bussen foreløpig.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest