baneavd » Fre Okt 12, 2018 16:18
Jeg er ny hos dere, men er intresert i busser og de som var i gamle dager
SB Busslinjer fikk en Bedford SB 1952 mod de stå¨bygget i Larvik ,men kan dette stemme. Bussen ble solgt til O Rese i Gol 1959
Huske bussen på Gol, Den ble brukt bare 2-3 ganger på den tiden jeg gikk på skole i Gol mellom Høsten 1966 og 1970
Men jeg glemme ikke bussen den var andeledes, den hadde et tak som gikk i en bue noe også vinduene gjorde de finnes bilde av den i siste nr av bladet Rutebil nr 151
De Var SH busslinjer, DRamnmen som kjøpte den ny senere da solgt til O rese i Gol
Men jeg kan fortelle mer om de jeg huske fra den tiden jeg gikk på skolen på Gol
Jeg huske bussene som gikk på Gol
Men skrev aldri opp reg, nr på bussene
Vi starte med Haralseth, nesbyen bussene hans var Grønne lys og mørkegrønn
Den eldste jeg huske var mørke grønn med lys tak og vindustopler
Bussen var altid skiltet NES-GOL-Torpo og ble sjelden brukt
Torporuta ble fast brukt en Repstadbuss 1966-67
elles fantes den Repstadbuss 1960-61 denne ble utlånt til Gol bilselskap etter en Ulykke på Rotneim med en MB buss Mars 1968 denne var OH321 med hekkmotor og orginal MB front , vet ikke hvem som bygde bussen har hørt de var Wattenberg i Skien
Så hadde Haraldseth en MB buss Repstad med overlys vinduer brukt som skulebuss for Skolen jeg gikk på
så fikk han en ny buss med brønn fra O C Axselsen i Flekkefjord og en fra Larvik 1968 mod, mens jeg gikk på Skolen der
Gol Bilselskap hadde foruten denne MB bussen som ble utsatt for denne ulykka 1968 en Commer /Iversen med overlysvinduer 1955mod byttet ut 1968 med en buss fra SH Busslinjer, Drammen samt en buss jeg aldri så brukt som stor i bakgården der Fargene var grå og lys gul vindusstolper
O Rese hadde skolerute mellom Gol og Grønlidalen i Hemsedal samt en sommerute innover Golsfjellet til Auenhauglien ovenfor Robru og innover fjellet der
Foruten denne bedforden F 1636 fra SH busslinjer hadde han en annen buss kjøpt brukt fra SH busslinjer Lier karosseri og i samme farge brukt fast som skolebuss på skoleruta til Grønlidalen, samt en Kombibil med åpent lasteplass i fargene Grå rødt magebelte og blå tak og vinduer, vet ikke hvem som bygde denne bussen
Stølsruta hadde en Skolerute forbi Åsgardane og opp til Kvamshøgd, Bussen de brukte mellom 1966 og 70 var en buss i fargene til P Engerseth Hønefoss. vet ikke hvem som bygde bussen, men jeg tro de var Iversen eller Lier den hadde overlysvinduer senere fikk de en ny buss fra VBK i rødt og hvite farger, men de hadde også en kombinert buss med åpent Lasteplan og i fargene lyse grønn tro de var rødt magebelte og lys gul tak og vinduer, mene den lenge var til salgs på Finn,no, Men jeg så ogeå gammel snutebuss på en gård mellom Robru og Soleter(Valdresvegen) i samme fargene som kombibussen til Stølsruta
Hemsedalbilene hadde 4 busser og en liten MB buss i fargene Oransje og lys grønn tidligre var bussene til Hemsedalbilene Grønne ,med rødt magebelte og grå tak og vinduer. Godsbussen beholdt denne hele tiden kjørte med den i Gol på Vinteren en gang et kort stykke mellom 1968 og 1970
Elles så var det repstadbuss 1963-64 fast sjåfør på den Var Eggen kjørte daglig med denne nå jeg en kort tid bodde i Hemsedal Hjelmen kjørte den andre bussen Larvik 1961-62 tro jeg så denne 1978 hensatt på Gol ved stasjonen
så denne de fikk ny fra VBk bilde av den på Bergli tro den kom 1968-69 med dør helt foran, denne tro jeg de brukte som turbuss, så hadde den lille MB bussen
Senere fikk jo Hemsedalbilene en buss fra Vest med godsrom bak og bakløfte denne brukte de 1997-99
samt en annen mindre MB buss som de finnes bilder av, samt de fikk også en buss til som er bilde av på forumet
Men dette var de bussene jeg huske
Kan legge til de Guttorm Narum og Bjørn Narum som hadde Gol bilselskap som også fikk en buss Lier karosseri 1961-62 fra SH busslinjer 1968-69 fast sjåfør var Bjørn Narum, men kan hende jeg ikke huske navnet helt her
B Steinsrud tro jeg han het som hadde Stølsruta i Gol, i 1998 hadde han en liten Hvit buss som gikk i skoleruta opp til Åsgardane og Kvamshøgd
Men det var det jeg huske fra barndommen min på Gol
Gol bilselskap fikk en buss reg F-30316 finnes bilde av den under søk på Gol bilselskap
En buss jeg kjørte mye med fra den kom vinteren 1968 til jeg sluttet 1970 fast sjåfør var Gutom Narum
Elles huske jeg bussene til Drammen turistbiler og de 2 som ble brukt på Øren og Toppenhaugruta. den ene hadde overlysvinduer og den andre ikke, men de hadde delt bakrute og ikke grill foran første vindustolpe var på skrå slik at vindu var noe lavere ned
Denne bussen kjørte jeg noen ganger med nå jeg hadde lit tid i Drammen nå jeg skulle til og fra skolen på Gol
Reg nr var F169x ble hugget hos Teigen, Hokksund etter trikken overtok bussen tro de var 1977
Elles så var mye hos Paulsen i Horten og kjørte mye med bybussene der viste hvem som kjørte både hos Paulsen og Bybussen
samt også hvem som kjørte hos Horten standard den tiden de kjørte ruta Horten-Våle
Rønningen på¨Fossan og Karsten Tokerød på Våleruta
Bussene de hadde Larvik 1954-55 vaffelgrill hensatt i Horten 1967 MB buss VBK 1961 utsatt for en velt slik jeg har blitt fortalt
VBK Daf 1963 dør helt foran bilde av den på forumet overtatt av Paulsen hugget hos Eriksen på Løvøya utenfor Horten 1977-78
VBK 1957 har kjørt med denne en gang også overtatt av Paulsen
og en VBK til med flat dør foran 1966-67 vet ikke noe mer om denne
og tilslutt VBK 1969 bussene var elles Grå med rødt magebelte og blått tak og vinduer, men tidligre var de grønne med rødt magebelte og gult tak og vindu kan huske en av bussene, men da var jeg en liten guttunge på 4-5år
Baneavd