Bussbygg AS

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Bussbygg AS

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 02, 2018 09:17

Bilde
Bilde
Bilde
I likhet med forrige side så starter vi også denne siden med biler som har vært lagt ut i mindre format og dårligere kvalitet tidligere her på tråden.. Med bildene noe større og bedre får vi også med mesteparten av historikken rundt disse kjøretøyene, som f.eks det stilige vogntoget vi ser her som ble levert som byggnr 475 og 476 til Hagens Transport i Hamar.. Bilen var en flott Volvo FB88-42 1973 mod som ble førstegangsregistrert i Hamar på regnr FS 21943 den 02.05 samme år.. Hvor lenge Hagens Transport hadde bilen er ukjent, men fra den 02.04.1984 og fram til bilen ble avregistrert for godt den 12.03.1990 var det Ola Georg Fallbakken fra Stange som var eier av den.. Hengeren var en Forss-Parator S2-FE-80 1973 mod som var 9,60 meter lang og ble førstegangsregistrert på samme sted og dato som bilen, og da fikk den regnr FS 7943.. Fra den 02.10.1992 ble R. Kjelsaas Trading A/S i Stjørdal eier av hengeren, og der ble den fram til den ble avregistrert for godt den 13.09.1995.. :) Foto: Bussbygg.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21909
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Bussbygg AS

Innlegg Torkil Ø » Tor Jul 05, 2018 15:27

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en ganske "anonymt" hvitlakkert bil, men som likevel hadde et litt gjenkjennelig utseende i og med at den var relativt kort.. Bilen var en flott Scania P113HL6x2L320-42 1990 mod som hadde fått skappåbygg med byggnr 2098 fra Bussbygg i 1993.. Er ikke sikker på hvem som var eier av bilen på dette tidspunkt, men mener å huske en slik bil med profilering for Nordfjord Kjøtt på skapsidene.. Bilen ble hvertfall førstegangsregistrert i Stryn som var området til Nordfjord Kjøtt, og der fikk bilen regnr UA 15944 den 24.09.1990.. Fra den 07.07.2006 har Thomas Tivoli med adresse Elverum vært eier av bilen, og da har vel skiltene muligens vært av og på mellom sesongene, nå er de iallefall på, og bilen kjører kanskje rundt i landet for å spre glede på tivoliets vegne, og nå er den vel antakelig lakkert rosa.. :) Foto: Bussbygg.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21909
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Bussbygg AS

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 09, 2018 16:35

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi et flott og Stie's-prfilert vogntog som hadde fått skappåbygg fra Bussbygg som var ganske volumiøse da det var nytt.. Vet ikke alt om dette vogntoget, og håper noen kan fylle inn det som mangler.. Bilens regnr er kjent, og da viser det seg at dette var en MAN 26.422 F 6x2 1992 mod som ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr UE 77850 den 19.08 samme år. Bilen ble solgt til Leas Finans A/S fra Gjerdrum i Akershus den 26.04.1996, og ble deretter værende der og kanskje leaset ut fram til den ble avregistrert for godt den 28.09.2000.. Trippelboggikjerra var nok også 1992 mod, men av ukjent fabrikat og med ukjent regnr.. Vet heller ikke hvem som var første eier av vogntoget som selv om det var Stie's-profilert trolig var eid av en av dette transportfirmaets eksterne transportører.. :) Foto: Bussbygg.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21909
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Bussbygg AS

Innlegg Snuten » Man Jul 09, 2018 20:05

Var vel eid av Sties avd. Ålesund, da dette firmaet overtok Uhlens Transport. Første sjåfør på dette settet var Øyvind Uhlen.
Det var store problem med draget på denne kjerra, det skulle jo til en viss grad justere seg etter kjøringen, men kulde og andre grunner gjorde at det ikke funka helt. Ble noe " klinke " skader på hjørnene etter hvert.
Om jeg ikke husker feil så ble kjerra erstattet av en " vanlig " henger etter ei stund.
For øvrig var vel ikke merket MAN særlig populært blant Uhlens / Stiesjåfører på Sunnmøre, de var jo vant til Volvo og Scania.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling
 
Innlegg: 101
Registrert: Søn Sep 28, 2008 14:30
Bosted: Møre og romsdal

Re: Bussbygg AS

Innlegg NeooplanN138Frank » Man Jul 09, 2018 20:10

Hengeren til MAN'en over er UH 4148, Contar A24LZK registrert samme dag som trekkbilen (19/8-1992) Avregistrert 9/3-1994 med samme eier hele tiden. Så kort levetid er nok forklart over her.....
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 531
Registrert: Fre Feb 08, 2008 04:24


Re: Bussbygg AS

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 09, 2018 20:59

Mange takk til dere begge to for mye og god tillegssinfo rundt Stie's-vogntoget.. Veldig bra å få med alt dette, og om man ikke ut fra bildene ser at det var problemer med draget til trippelboggikjerra, så ser man hvertfall at avstanden mellom skapet på den og bilens skappåbygg var svært liten.. Derfor kan jeg gjerne tenke meg at det ble skader på hjørnene når disse problemene oppstod. Er derimot litt mer overrasket over at hengeren ble avregistrert for godt da den bare var knapt 2 år, det kunne vel sikkert latt seg gjøre å bytte påbygg på den.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21909
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Bussbygg AS

Innlegg Snuten » Man Jul 09, 2018 21:18

Skapet (påbygg) var nok helt oki, og jeg tror det fikk ett liv videre på en annen henger(?), men chassiet (kjerra) som reg, nummer følger kom aldri på veien igjen, da problemet med dette " enorme " hyd. just. draget ikke var løsbart.
Det var trafikkfarlig å kjøre med.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling
 
Innlegg: 101
Registrert: Søn Sep 28, 2008 14:30
Bosted: Møre og romsdal

Re: Bussbygg AS

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 09, 2018 21:45

Nei da kan jeg skjønne at det ikke var noen vits i å bytte påbygg på kjerra heller.. Og selv om den var et "problem-kjøretøy" så er det jo fint det finnes noen bilder av den siden den bare var på veien i knappe 2 år.. Da fikk vi hvertfall med litt bra transporthistorie her i dag.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21909
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Bussbygg AS

Innlegg cosmic cowboy » Man Jul 09, 2018 22:57

Skapet på trippelboggikjerra ble, som nevnt over, flyttet over på en vanlig henger - UT 3341, treakslet Trailer bygg.

UA 15944 i innlegg nr 2 på denne siden hørte hjemme i Måløy, men husker ikke (eller har kanskje aldri visst) hvem bileier var. :)
cosmic cowboy
Lærling
 
Innlegg: 333
Registrert: Fre Mar 30, 2007 23:43
Bosted: nær oslo

Re: Bussbygg AS

Innlegg NeooplanN138Frank » Man Jul 09, 2018 23:32

Sånn, da ble det løst en aldri så liten "nøtt" ikveld.... Jeg visste jeg hadde byggenumrene på MAN/Sties settet, men fikk ikke det til å stemme i og med at Trailer-Bygg hengeren var fra1994. OK, her er faciten; MAN UE77850 hadde Bussbygg Thermomax skap med byggenummer 1928-06-92, hengeren UH 4148, Contar A24LZK hadde samme skaptype med byggenummer 1929-06-92. UT 3341 er Trailer-Bygg KT-30/3 med Trailer-Bygg ch# 881, registrert 3/3-1994. Uhlens Transport/Nor-Cargo Bil AS har jeg som eier på settet DA i 1994, siste eier var i Drammen regdistrikt fra 9/4-2008 og solgt 10/8-2016 og så videresolgt igjen derfra til ny eier i Drøbak regdistrikt den 29/9-2016 og der gikk frist forEU-kontrollen ut 31/1-2018 så da spørs det om ikke historien til skapet fra UH 4148 som sist var på UT 3341 har fått sitt siste kapittel skrevet nå 26 år etter at det var nytt......
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 531
Registrert: Fre Feb 08, 2008 04:24


Re: Bussbygg AS

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 10, 2018 05:54

Veldig mye bra som har kommet på plass over her i løpet av gårsdagen syns jeg.. Alltid morsomt når man finner ut av sånne saker, mange takk til alle sammen for gode innspill.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21909
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Bussbygg AS

Innlegg Torkil Ø » Fre Jul 13, 2018 19:30

Bilde
På dette leveransebildet ser vi en Trailer-Bygg KT 26 1982 mod som ble levert med ukjent byggnr til Møre og Romsdal Transport A/S i Molde.. Kan kanskje se ut som selve hengerchassiset var eldre enn skappåbygget, men kanskje Frank vet mer om alt dette siden hengeren kom fra Trailer-Bygg.. Det som videre er kjent rundt den er at hengeren ble førstegangsregistrert i Hønefoss på regnr JX 3445 den 07.06.1982, og den ble værende hos Møre og Romsdal Transport A/S helt fram til den ble avregistrert for godt netsen 13 år senere -den 19.04.1995.. :) Foto: Bussbygg.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21909
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Bussbygg AS

Innlegg NeooplanN138Frank » Fre Jul 13, 2018 21:03

Av en eller annen grunn har jeg notert Uhlens Transport A/S i Molde som eier av JX 3445. Er sikker noen her inne som kan forklare grunnen til det, eller om jeg evnt har sett den hengandes etter en Uhlen's bil i sin tid.....
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 531
Registrert: Fre Feb 08, 2008 04:24

Re: Bussbygg AS

Innlegg Torkil Ø » Fre Jul 13, 2018 21:50

Ja nå var det jo slik at Uhlens Transport fortsatt var eget selskap i 1982 da hengeren over her var ny om jeg ikke husker helt feil.. Men er usikker på om de hadde avdeling i Molde den gangen.. Møre og Romsdal Transport A/S stod imidlertid for mye av Norsk Godslinjer-trafikken ut og inn av Molde både på den tiden og endel år framover.. Mer vet ikke jeg foreløpig, men det er det sikkert noen som gjør.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21909
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Bussbygg AS

Innlegg SvB » Lør Jul 14, 2018 11:35

Torkil Ø skrev:Ja nå var det jo slik at Uhlens Transport fortsatt var eget selskap i 1982 da hengeren over her var ny om jeg ikke husker helt feil.. Men er usikker på om de hadde avdeling i Molde den gangen.. Møre og Romsdal Transport A/S stod imidlertid for mye av Norsk Godslinjer-trafikken ut og inn av Molde både på den tiden og endel år framover.. Mer vet ikke jeg foreløpig, men det er det sikkert noen som gjør.. :)

Uhlens Transport var lokalisert i Ålesund. Samarbeidspartneren i Norske Godslinjer i Molde var Øverland Transport. Uhlens Transport ble heleid av Sties, men fortsatte til langt utpå 1990-tallet med Uhlen-navnet på Ålesund-avdelingen, og ikke minst på bilene. Øverland Transport gikk konkurs tidlig på 80-tallet, men virksomheten fortsatte jo. Kan Norske Godslinjer-virksomheten ha fortsatt i regi av Uhlen/Stie? Ellers overtok Atlantico/Atlantic Transport mye av oppdragene til Øverlands Transport. "Nye" Øverland Transport gjenoppstod snart som Bjarne Øverland A/S. Et firma på Rjukan hadde "stjålet" navnet Øverland Transport. Men Øverland i Molde fortsatte med biler merket "Øverland" med store bokstaver og med de gamle fargene, rødt og hvitt. Første mann, Hans Øverland, startet egen lastebiltransport alt på 1920-tallet. Så dette er et firma med lang historie.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 972
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron