Bussbygg AS

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Bussbygg AS

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 06, 2018 07:43

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder som har vært lagt ut i mindre format og langt dårligere kvalitet tidligere, men husker ikke om bildene ble lagt ut her på tråden eller på Sunnmørsk-tråden.. Uansett -her ser vi en meget stilig Scania LS110S-50 med med årsmod mellom 1968 og 1972 som hadde fått nytt skappåbygg hos Bussbygg, og dette fant trolig sted i 1974.. Bilen tilhørte Håkon Emdal -Emdal's Transport i Sykkylven, og det er mulig den hadde vært der fra den var ny og hadde hatt T-regnr.. Det er i det hele tatt fortsatt mye som er ukjent rundt denne bilen da jeg ikke kan huske den ble kommentert noe videre tidligere.. I bygglistene fra Bussbygg finner man en Scania 110 levert i 1974, den hadde byggnr 477, men står oppført som en Scania LB110, altså en toakslet frambygd bil.. En slik bil vet jeg ikke om Emdal's hadde, så mistenker at det kan ha vært en skrivefeil, og at det egentlig skulle stått LS110 -altså samme bil vi ser på disse bildene.. Regnr er ukjent -antakelig ble bilen omregistrert og fikk UE-regnr etter at den fikk nytt skappåbygg.. Hadde vært veldig fint om noen kunne fortelle mer om denne bilen så man får på plass det meste rundt den.. :) Foto: Bussbygg.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg dabj » Man Aug 06, 2018 22:22

Jeg har et bilde som kanskje er samme bil. Det er en Scania 110 med et tankpåbygg og reg nr T-24309. Mange detaljer som stemmer, bl.a reservehjulsopphenget bak dieseltanken og lampene både over og under støtfangeren. Bilen har også speil på siktestengene. Har dessverre ikke klart å få med meg hvordan jeg legger ut bilder her. Bildet jeg har er i svart/hvitt. Er muligens en annen hytte på den, men kan være byttet da mange detaljer stemmer
dabj
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 07, 2018 06:45

Ja det er slett ikke umulig at det kan være samme bil, og at Emdal valgte å skifte ut tanken i et skappåbygg etter noen år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 07, 2018 17:56

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en stilig Volvo FH12 62R 420 Globetrotter til Per A. Øren fra Høyanger.. Som man ser så var bilen lakkert i dette transportfirmaets flotte fargesetting, men så mye mer vet jeg foreløpig ikke om denne bilen.. Det var jo en førstegenerasjons Volvo FH 12 dette, men vet verken årsmod, regnr eller byggnr fra Bussbygg på den.. Per A. Øren hadde vel trolig flere slike biler, men jeg håper jo likevel den kan være gjenkjennelig for cosmic cowboy eller noen andre slik at vi kan få vite mer rundt bilen.. :) Foto: Bussbygg.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg NeooplanN138Frank » Tir Aug 07, 2018 18:28

Mistenker sterkt at dette er TV57576, og er det den, så ble skapet foran bakakslingen fjernet og erstattet med et meeeget kort underkjøringssikriing. Volvo FH12-420 6X2, registrert 25/8-1995.
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 07, 2018 20:24

Ja Frank -da får vi bare satse på at det er riktig bil inntil det motsatte blir bevist.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 12, 2018 19:56

Bilde
Kan ikke si jeg gleder meg til vær og føreforhold blir slik som da dette leveransebildet ble tatt.. Men nok om det, her ser vi en flott Mercedes 2553L-45 1996 mod med profilering for Waagan Transport -Molde, og det vil vel egentlig si at den var levert til Nils Heggem Transport på Åndalsnes.. Byggnr fra Bussbygg på bilen er ukjent, men den skal ha blitt førstegangsregistrert i Molde på regnr UR 54657 den 31.01.1996.. Hvor lenge den var i bruk hos første eier er ukjent, men fra den 15.10.2010 har den vært eid av Trøndelag Brann og Redningstjeneste IKS i Trondheim hvor den fortsatt er og muligens kommer til å være i endel år framover enda.. :) Foto: Bussbygg.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Bussbygg AS - Unhjems Transport og handel av Møbelbuss i 196

Innlegg Høydaling » Søn Aug 12, 2018 21:35

" Frikirka " Scania 56 møbelbuss med påbygg fra Bussbygg fra ca 1964 - 65. Var i drift hos Unhjems Transport i årevis og ettertid gjorde den tjeneste som lager for Murbil i Ørsta.
Det var mange som var sjåfør på bussen opp gjennom alle åra den var i drift. Dårlig varmeapparat til det store førarrommet, svært kald om vinteren. 2 køyer, ei på langs over førarplassen og ei på tvers på bakveggen.
Dårlig med handbremse til tider, dei hadde ei fjøl som dei sette i klem mellom bremsepedalen og rattet eller dasjbordet.

Bilde

Kåre Unhjem kontakta Møre Diesel om kjøp av ny Møbelbuss. Møre Diesel kontakta Arne Ahdell på Bussbygg som 15 juni 1964 sendte tilbud på Transportbuss karroseri bygd på " Scandia - Vabis sjassis " 6,25 meter hjulavstand.
Prisen er kr 32 000.- og Møre Diesel skal selge det vidare til Unhjem for kr 37 500.-
Ser i seinare notat at det vart gitt rabatter fra Møre Diesel på karroserikjøpet hos Bussbygg så fortjensten var ca kr 1 000.-.

12 januar bli chassiet transportert med jernbane til Åndalsnes. Chassiet ble vanntappet før avsendelse fra Oslo.

Det har vore sjåførmøte på Unhjem i Ørsta og 30 november har hr Bigton og Herr Undhjem eit møte og det blir bestilt meir utstyr.
4 desember sender Adhell brev og bekrefter endringane og at arbeidet med bussen er sett i gang.
Totalhøgda ubelasta skal vere 3,4 meter.
Overheng på 3,25 meter med plass for hengerfeste.
Plass til reservehjul.
Passasjerbenken blir bytta ut med 2 enkle stolar, skråttstillt mot kjøreretningen.
Dør også på høgre side.
Issolasjon med 45 mm skumplast i gulv, sider og tak.

Ekstra dør og Isolasjon gir eit pristilleg på kr 2 000

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Trond Ryslett

Tonge framme og seine bak
Høydaling
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 13, 2018 07:28

Dette var jo svært interessant og veldig utfyllende om gods/møbelbussen til Unhjems Transport.. Det er vel ikke så mye mer å tilføye rundt alt dette, for her er jo alle detaljer med virker det som.. Kan jo nevne at bussen fikk byggnr 175 hos Bussbygg, og eller vil jeg si mange takk til deg Trond for et veldig bra innlegg med både bile og mer rundt denne bussen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Man Aug 13, 2018 15:32

Torkil Ø skrev:Dette var jo svært interessant og veldig utfyllende om gods/møbelbussen til Unhjems Transport.. Det er vel ikke så mye mer å tilføye rundt alt dette, for her er jo alle detaljer med virker det som.. Kan jo nevne at bussen fikk byggnr 175 hos Bussbygg, og eller vil jeg si mange takk til deg Trond for et veldig bra innlegg med både bile og mer rundt denne bussen.. :)

Kan huske at Fana-Os-Milde plukket av servostyringen og solgte de for 3000kr til Askøy-Bergen... Dette blei gjort i 1964,65,66.. Så kom det noen som blei nekta og kjørt med.det var vel i 67, dei siste med kvitt ratt. Da måtte de skru på igjen og da var det slutt på det. Dei som kom som BF fekk beholde servoen...
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 16, 2018 17:20

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder som ble tatt helt eller delvis innendørs av byggnr 1840 fra Bussbygg.. Bilen var en Volvo F12 62R Intercooler 1991 mod som ble levert i oktober eller november samme år, så årstiden og ganske mørke forhold ute var vel årsaken til at bildene ble tatt slik som dette.. Vet ellers ikke mer om bilen foreløpig, som man ser var den Linjegods Termo-profilert, så sjansen for at den ble levert til et av landets rutebilselkaper på den tiden er vel absolutt til stede.. :) Foto: Bussbygg.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 18, 2018 19:53

Bilde
På dette leveransebildet ser vi en ganske flott treakslet Briab-tralle som var 1993 mod, hadde løftbar framre aksel og ble levert som byggnr 2082 fra Bussbygg.. Full modellbenevnelse på tralla er ukjent, det samme gjelder regnr på den, og også hvem den ble levert ny til.. Men det er ingen tvil om at den ble levert til en transportør for Lerum i Sogndal.. Skapet var jo rikt dekorert på sidene med reklame for California appelsinbrus fra Lerum -den tror jeg ikke de produserer lenger, men er ikke sikker.. Regner med reklamen var foliert på skapsidene -i 1993 da tralla var ny var vel dette begynt å bli vanlig.. :) Foto: Bussbygg.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg NeooplanN138Frank » Lør Aug 18, 2018 20:54

UC 4687, en Briab 3C2-355-135/3 med understellsnummer 951892, registrert 14/6-1993 er mitt forslag til data på denne Lerumsemien over. Solgt til Ottaområdet 10/2-2003 og avregistrert der 26/5-2005.
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 19, 2018 08:57

Da sier vi det Frank -det finnes et par bilder til av tralla, og et er lagt ut tidligere her på tråden.. På det bildet kan man hvertfall se at den ble levert på sommers tid, så da passer det godt med ditt forslag at den var førstegangsregistrert den 14.06.1993.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 19, 2018 09:09

Har kommet såpass langt ned på denne siden at jeg tror vi får starte på en ny.. Kommer likevel med en liten oppfordring på tampen angående den Linjegods-profilerte Volvo F12-bilen på bildene i innlegg nr 11 over her.. Skulle vært fint å få identifisert den, kanskje cosmic cowboy eller noen andre har mer peiling på den..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest