Organisere eller ikke?

Det finnes mange ulike interesseorganisasjoner, foreninger og lag i vårt langstrakte land som har tilknytning til trafikk, trafikksikkerhet, sjåføryrket osv. I denne linken vil disse organisasjonene få egne hovedtråder hvor de kan presentere og gi informasjon om sitt arbeid, og skape et netteverk for alle som er opptatt av og har veien som sitt arbeidssted.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Organisere eller ikke?

Innlegg joika_ » Man Mai 03, 2010 21:08

Hei, har vært her inne å titta her en stund, og lest mye rart, og sett mye fint :D

Har kjørt lastebil i en 6 måneders tid. I selskapet der jeg jobber, har de tidligere prøvd å organisere seg, men da lagde sjefen et helvete... Hva gjør man da ?? Vet også om flere personer i firmaet som har "egne" lønnsbetingelser... Hvilke organisasjoner bør man sjekke opp? Kan vi regne med å stige i lønn? vi ligger i overkant 200 timer i måneden og har flat lønn. Noen erfaringer med postkom? yst?

Er ganske fersk på plassen å har ikke løst å gå i brejen får å få oss organisert
joika_
Sykkelbud

Innlegg royalflush » Man Mai 03, 2010 23:31

Har du vært ansatt i 6 måneder, så er vel du nå fast ansatt så lenge du ikke har skrevet under på en ny vikarierende arbeidsavtale for 6 nye måneder. Har du ikke skrevet noe avtale, så er du å beregne som fast ansatt og har ingenting å frykte. Min mening, er at du står langt sterkere med en organisasjon i ryggen enn at du er aleine. I et forbund, så har man en tariff avtale. Denne avtalen er basert på minimums lønn og IKKE maksimums lønn som det kanskje mange tror. At en sjef lager et helvete når man nevner ord som organisasjon, gjør at det er langt større grunn for å organisere seg. Du kan ta en tur på hjemmesidene til NTF og YTF for å sjekke hvilken organisasjon som passer deg best.

Og hva frykter du mest ved å gå bresjen for å bli organisert? Få sparken? Eller bli lurt trill rundt av en sjef uten å ha folk i ryggen? Får du sparken ved å bli organisert, så er det kanskje verdt det da dette beviser at du har med en useriøs bedrift å gjøre (men da har du en organisasjon i ryggen som kan hjelpe deg og at arbeidsgiveren din må bevise at du ble oppsagt på en saklig grunn).

Uansett, diskuter dette med de andre kollegaene dine og prøv å få med deg et pr. andre til. Da har faktisk din arbeidsgiver ikke noe annet valg. Har dere tillitsmann på jobben forresten?
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg joika_ » Man Mai 03, 2010 23:53

Ja vet litt om viktigheten av å ha en organisasjon i ryggen fra tidligere forhold, jeg skjønner også hvorfor ikke en arbeidsgiver ikke vil at de ansatte organiserer seg, for det er det beste for han. Grunnen til at jeg ikke vil gå i bresjen for det er for at jeg er ferskest har pratet med tillitsmann å han sku vist ordne info fra de ulike organisasjoner.

Men etter sånn jeg har forstått det ligger vi helt i bunnskiktet av transportører i vårt området, så jeg tenkte det kunne hjelpe med og bli organisert, vil vi da ha krav på feks overtidsbetalig ? Får fast annsettelse iløpet av de neste 11 dagene, ifølge kontrakten.

Trives godt i miljøet der jeg jobber s¨det er et lite dilemma når jeg har tilbud om en jobb i et "stort" selskap med "ordnede" forhold...
joika_
Sykkelbud

Innlegg royalflush » Tir Mai 04, 2010 09:03

Krav på overtidsbetaling (minimum 40%) har man krav på uansett om man er organisert eller ikke. Dette kravet ligger faktisk innunder arbeidsmiljøloven.
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Gå til Interesseorganisasjoner & T.I.A.

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester