Kjøpt CB radio, men har litt problemer

Før mobilen gjorde sitt inntog, hadde alle en walkie talkie over frontruten hvor all nyttig og unyttig informasjon ble utvekslet så lenge det var forhold til det. Har du en beskjed å gi dine kolleger, bruk CB'n!

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Kjøpt CB radio, men har litt problemer

Innlegg Slow » Tir Aug 03, 2010 13:25

Kjøpte meg en slik radio

http://www.danitas.dk/Default.asp?page=26

og en slik antenne

http://www.new-tronics.com/main/html/bo ... odels.html (den med magnetfot)

Fyren jeg kjøpte det av i sverige, sa at det var plug&play.

Kjører den på tolvvoltsuttaket i bilen. Litt støy.
Antennen står bak spoileren på taket.

Alt er kobla riktig, men får jo ikke inn en drit?

Noen som kan hjelpe meg litt?
Even though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, for you are with me; your rod and your staff, they comfort me.
Kjører Scranglia P320 - føles som en P100.
Brukerens avatar
Slow
Lærling

Innlegg optus » Søn Aug 08, 2010 21:01

På taket på min fm 2010mod, så sitter det antennefeste klart, mangler bare antenne, og støpsel på enden av ledningen.. Ligger og klart et kontaktstykke som passer bak på CB radioen.. Alt dette ligger bak den store luka oppi taket...

Antenne med magnet er ikke noe bra greier.. Se om du har antennefeste på taket, så passer sikker pisken fra magnetfoten, på feste.. Så kjøper du bare en antennekobling og lodder fast på ledningen...Tror dette vil bli mye bedre.
optus
Langtransportsjåfør

Innlegg Slow » Man Aug 09, 2010 12:55

Takker så meget optus, fant jo selvfølgelig ut av dette når jeg kikka på taket her om dagen, at det var to antenner, en som manglet pisk, og at ledningen lå der med skriveren.. Men det var jo dette med strøm og, fant en kabel med en rød-hvit ledning som ikke var connecta, men har ikke måleapparat så fikk ikke prøvd..

Men skal se om jeg finner meg en loddebolt og litt snacks så skal jeg prøve meg fram.

Takker.
Even though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil, for you are with me; your rod and your staff, they comfort me.
Brukerens avatar
Slow
Lærling

Innlegg optus » Tor Aug 12, 2010 17:31

Slow, Skal se i morgen, hvilke farger ledingene hos meg er.. Er en flat kontakt, med noen låser på siden... :roll:
optus
Langtransportsjåfør

Innlegg Tors1 » Fre Aug 13, 2010 17:26

Heisann :) bra det er flere som monterer inn cb her, men husk å justere antenna, for å få tel det må døkk ha et swr meter, gjør døkk itte det så kan radioen ta kvelden :-?
Tors1
Lærling

Innlegg Slow » Lør Aug 14, 2010 13:07

Radioen min har begynt å bli bedre nå, men trur den bare virker et par 2-hundre meter..

Jobber med å få tak i et swr meter
Brukerens avatar
Slow
Lærling

Innlegg The Cowboy » Lør Aug 14, 2010 16:07

tror jeg må be sjefen om å kjøpe en CB til den neste bilen min gitt.. (tviler sterkt jeg får det på den jeg har nå så.. hehe)

Så i 2012 er jeg (håpefult) på lufta igjen.. hehe!
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Slow » Lør Aug 14, 2010 21:45

The Cowboy skrev:tror jeg må be sjefen om å kjøpe en CB til den neste bilen min gitt.. (tviler sterkt jeg får det på den jeg har nå så.. hehe)

Så i 2012 er jeg (håpefult) på lufta igjen.. hehe!

jammen, cowboyen, du får jo CB+antenne til under tusenlappen.. er verdt det.. jeg har sluppet unna noen vektkontroller med denne..
Brukerens avatar
Slow
Lærling

Innlegg The Cowboy » Lør Aug 14, 2010 22:58

Slow, hehe.. gjør man sikkert.. men er tiltak da.. like greit å få det rett fra fabrikk :-P
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Tors1 » Søn Aug 15, 2010 19:23

Slow skrev:Radioen min har begynt å bli bedre nå, men trur den bare virker et par 2-hundre meter..

Jobber med å få tak i et swr meter

få den justert med et swr meter så er det itno problem å få den tel å virke på en 5-6km :D
Tors1
Lærling

Innlegg Slow » Lør Feb 12, 2011 13:32

Har ikke gjort så mye med antenna eller radio ennå, men nå som jeg er begynt å kjøre litt større distanser, vil jeg gjerne ha dette i orden.

Jeg lurer på en ting. Med magnetfotantenne, vil da radioen/antennen hente jording gjennom radioen? Jeg mener at jording av magnetfot på lakk ikke er ideelt..

Også er det jo det at jeg kjører radioen via sigarettuttaket 12 volt i dafen nå, og den vil da ikke gi nok jording til radio OG antenne??

Vil det hjelpe at jeg kjøper karosserifeste og monterer pisken på denne, for og jorde karosserifestet ekstra godt??
Brukerens avatar
Slow
Lærling

Innlegg Slow » Lør Mar 05, 2011 16:16

Har fått fikset alt nå! Skrik ut folkens!

Kan forresten anbefale en meget oppgåandes kar i Hetleviken i bergen som hjalp meg å swr'e antennen min å legge alt tilrette for meg.
Brukerens avatar
Slow
Lærling

Re: Kjøpt CB radio, men har litt problemer

Innlegg Matzi » Tor Jun 12, 2014 01:06

jeg sliter med min radio men jeg får ikke byttet kanal på radioen som kjenner ikke til den type radio det er en Cobra 29 LX EU skjønner ikke noe av denne radioen er vant til danita 3000 men tenkte jeg skulle prøve noe nytt, har kest bruksanvisningen
Matzi
Sykkelbud

Innlegg TrolletPåRåholt » Søn Des 14, 2014 12:46

Matzi skrev:jeg sliter med min radio men jeg får ikke byttet kanal på radioen som kjenner ikke til den type radio det er en Cobra 29 LX EU skjønner ikke noe av denne radioen er vant til danita 3000 men tenkte jeg skulle prøve noe nytt, har kest bruksanvisningen

Matzi jeg har samme radioen jeg sendte inn min å rikk ny siden jeg ikke fikk byttet kanal jeg er vant til danita 3000. jeg har koblet den opp men jeg får bare inn russere. men jeg har det problemet med at out power er for høy eller fail, noen som veit hva der kan være å eventuelt hjelp
TrolletPåRåholt
Sykkelbud

Innlegg TrolletPåRåholt » Søn Des 28, 2014 00:26

Hei er det noen der ut som kan hjelpe meg med å kalibrere antennene på bilen min. jeg har swr meter men jeg skjnner ikke noen ting av det
TrolletPåRåholt
Sykkelbud

Gå til Kanal 11

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester